کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

جنجال افزایش 2 برابری نرخ بسته‌های اینترنت موبایل


کد خبر : ۹۲۸۸دوشنبه، ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۸:۰۵۳۲۳۵ بازدید

جنجال افزایش 2 برابری نرخ بسته‌های اینترنت اپراتور دوم 20 روزه شده است؛ احتمالاً مشترکان ناراضی تاکنون تصمیم خود را برای تطبیق نیازشان با حجم ...

جنجال افزایش 2 برابری نرخ بسته‌های اینترنت اپراتور دوم 20 روزه شده است؛ احتمالاً مشترکان ناراضی تاکنون تصمیم خود را برای تطبیق نیازشان با حجم و قیمت بسته پیشنهادی ایرانسل، تغییر اپراتور یا تغییر اپراتور اینترنت گرفته‌اند.

از اول دی ماه تعرفه استفاده آزاد از اینترنت موبایل به 0.5 ریال برای سیم ‌کارت‌ های دائمی و 0.75 ریال برای سیم‌ کارت‌‌های اعتباری کاهش یافت، همزمان با اعمال این کاهش تعرفه،‌ اپراتور دوم تلفن همراه تعرفه بسته‌های اینترنت خود را تا بیش از دو برابر افزایش داد.

این کاهش نرخ مصرف آزاد و افزایش توآمان نرخ بسته‌ها به شدت با اعتراض کاربران ایرانسل مواجه شد و مشترکان این اپراتور با حضور در صفحه شخصی وزیر در شبکه اجتماعی خواستار رسیدگی به موضوع شدند و از طریق صفحه رسمی این اپراتور در شبکه اجتماعی اینستاگرام اعتراض جدی خود را نشان دادند.

حتی در این باره برای نخستین بار، کمپینی برای اعتراض و مقابله با افزایش قیمت یک اپراتور در شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس بوک و اینستاگرام نیز شکل گرفت که روز 10 دی ماه را روز بدون ایرانسل نامیدند و از مشترکان این اپراتور خواستند که در این روز سیم‌ کارت‌ های خود را خاموش کنند. اینکه این کمپین تا  چه حد در شبکه تاثیر گذار بوده و توانسته خواسته مشترکان را به سمع و نظر مدیران اپراتور برساند، تنها از سوی اپراتور قابل احصاء و اعلام است؛ اما آمارهای غیررسمی حکایت از کاهش 10 درصد تماس های ورودی و خروجی ایرانسلی به شبکه یکی از اپراتورها در روز 10 دی ماه دارد.

در پی این اعتراض ها، معاون رگولاتوری به عنوان نهاد مقررات گذار و نظارتی بر عملکرد اپراتور اعلام کرد که تعرفه های جدید در چارچوب قانون و حدود اختیارات اپراتور بوده و مجاز است. برخلاف این اظهار نظر، چندی نگذشت که وزیر ارتباطات در صفحه خود در یک شبکه اجتماعی، به اعتراض شدید کاربران پاسخ گفت که این پاسخ حسن ختام وزیر در موضوع افزایش دو برابری تعرفه بسته های اینترنت اپراتور دوم تلفن همراه بود.

محمود واعظی به مشترکان توصیه کرد: «براساس نرخ های مختلف اپراتورهای فعال، اپراتور خود را انتخاب و سرویس های مورد نظر را دریافت کنند. دو اپراتور دیگر تغییری در نرخ بسته های خود نداشته اند.» وی سپس جدولی از مقایسه تعرفه بسته اینترنت یک ماهه 3 اپراتور را منتشر کرد. این واکنش وزیر حتی نظر معاون رگولاتوری را نیز تغییر داد؛ غلامرضا داداش‌زاده که پیش از این موضع منفعلی درباره تعرفه جدید بسته‌های ایرانسل اتخاذ کرده بود، این بار با چرخش نظر 180 درجه‌ای یکباره شکست ایرانسل را پیش بینی کرد.

معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: ایرانسل بیش از حد تعرفه‌ها را افزایش داده و ضرر خواهد کرد. ایرانسل فکر کرده می‌تواند فضای رقابت را مدیریت کند اما احساسمان بر این است که نخواهد توانست. این کج سلیقگی ایرانسل باعث از دست دادن مشتری می‌شود. ایرانسل فکر می‌کرد که در این فضای رقابتی می‌تواند به صورت مقطعی بسته‌هایش را دو برابر افزایش بدهد اما از سوی دیگر، اپراتورهای اول و سوم بسته‌هایشان را در سقف نگه داشتند تا مردم روی آنها سوئیچ ‌کنند.

اگرچه ایرانسل با افزایش دو برابری تعرفه بسته‌های اینترنتی ‌اش کار خلافی انجام نداده است اما این اپراتور، نخستین بازنده فضای رقابتی بین اپراتورهای تلفن همراه شد» در پی اعتراض مشترکان، ایرانسل پس از اعلام نرخ جدید بسته‌ها، در دو نوبت دیگر نیز بسته‌هایی با حجم و قیمت کمتر اعلام کرد؛ اما با توجه به پافشاری اپراتور در قیمت‌گذاری هر گیگ 10 هزار تومان، نتوانست رضایت کامل معترضان را جلب کند. اکنون و حتی پس از پشت سرگذاشتن «وعده 10 دی»، مطالب صفحات اینترنتی وزیر و اپراتور از فروکش کردن اعتراض‌های شدید مشترکان حکایت دارد.

همان طور که انتظار می‌رفت موضوع هرچقدر هم که مهم باشد اما دارای دوره زمانی است و اساسا در زندگی روزمره امروز، کاربران وقت زیادی ندارند که برای چنین موضوعاتی صرف کنند. اما در بین بازخوردهای کاربران نکات قابل تاملی وجود دارد؛ اینکه بسیاری از معترضان از خداحافظی با سیم‌کارت‌های ایرانسل و مهاجرت سخن گفته‌ و رفته‌اند. در حالیکه هر 3 اپراتور خواهان افزایش تعرفه اینترنت موبایل بودند، اما افزایش دوبرابری تعرفه بسته های اینترنت ایرانسل و بازخوردهای آن، مشترکان و حتی دو اپراتور دیگر را غافلگیر کرد.

اگرچه به نظر می رسد در مطرح کردن و اطلاع‌رسانی موضوع افزایش تعرفه، ایرانسل پیش‌مرگ دو اپراتور دیگر شده؛ اما در هر حال این اقدام آگاهانه یا ناآگاهانه ایرانسل، فرصت مغتنمی را برای 2 اپراتور دیگر در توسعه بازار فراهم کرده است. آنها اکنون با هوشیاری از وضع موجود، با اتخاذ روش‌هایی، عدم افزایش تعرفه‌های خود و به صرفه بودن قیمت هایشان را اطلاع‌رسانی می‌کنند.

اکنون مشترکان ایرانسل دو راه پیش رو دارند، اینکه بمانند و مصرف و هزینه خود با نظر اپراتور تطبیق دهند یا کار سخت را انتخاب کنند و اپراتور خود یا اپراتور اینترنت خود را تغییر دهند. با توجه به گذشت 20 روز از آغاز ماجرا به نظر می رسد مشترکان ناراضی تاکنون تصمیم خود را گرفته باشند؛ به نظر می رسد ایرانسل و مشترکانش دوره جنجالی را پشت سر گذاشته اند و از این پس بار دیگر شرایط به حالت عادی درآمده است. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها