کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چگونه فرانسه موفق‌ترین کشور توریستی جهان شد؟


کد خبر : ۹۲۶۳یکشنبه، ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۱:۳۰۳۶۳۳ بازدید

فرانسه توریستی‌ترین کشور جهان است و براساس آخرین رده‌بندی سازمان گردشگری جهانی در سال جدید، فرانسه باز هم رتبه اول خود را در این ...
چگونه فرانسه موفق‌ترین کشور توریستی جهان شد؟چگونه فرانسه موفق‌ترین کشور توریستی جهان شد؟

فرانسه توریستی‌ترین کشور جهان است و براساس آخرین رده‌بندی سازمان گردشگری جهانی در سال جدید، فرانسه باز هم رتبه اول خود را در این رده‌بندی حفظ کرده است. این کشور چندین سال است که از این نظر، موفق‌ترین کشور دنیا محسوب می‌شود. فرانسه در سال 2013 توانست 84.7 میلیون گردشگر جذب کند که نسبت به سال قبل از آن 2 درصد افزایش نشان می‌دهد. در این رده‌بندی، آمریکا با جذب 69.8 میلیون گردشگر و اسپانیا با جذب 60.7 گردشگر کشورهای دوم و سوم هستند.

بر همین اساس، در سال 2013 تعداد اقامت‌ها در فرانسه به 600 میلیون شب رسید که 4.6 درصد رشد را در مقایسه با سال پیش از آن نشان می‌دهد. متوسط زمان اقامت نیز با 2.5 درصد رشد نسبت به سال 2012 به 7.1 شب رسید. در شرایطی که این کشور از مشکلات اقتصادی متعدد و نرخ بیکاری بالا رنج می‌برد، این خبر که گردشگری سهمی 6.5 درصدی از GDP را به خود اختصاص داده و 2 میلیون شغل ایجاد کرده است می‌تواند برای فرانسه بسیار امیدوارکننده و نویددهنده بهبود شرایط باشد. 

فرانسه موفقیت خود را در این زمینه مدیون گردشگران آسیایی است. تعداد گردشگران ورودی چینی در سال 2013 با 23.4 رشد مواجه بود و گردشگران هندی نیز با 15.7 درصد رشد سهم قابل‌توجهی در درآمدهای گردشگری فرانسه داشتند. این در حالی است که گردشگران آمریکای شمالی که یکی از مهم‌ترین بازارهای هدف فرانسه هستند، به‌دلیل بحران مالی تنها 5.8 درصد افزایش یافتند. مزیت دیگر بازارهای آسیایی برای فرانسه این است که به‌دلیل مسافت بیشتر، مدت طولانی‌تری در فرانسه اقامت خواهند داشت و درآمدهای بیشتری را نصیب این کشور می‌کنند.


 دلایل موفقیت فرانسه

جاذبه‌ها: فرانسه مدت‌ها است به‌عنوان یک کشور موفق در زمینه گردشگری مشغول فعالیت است. تمرکز اصلی این کشور روی بناهای تاریخی و فرهنگی بسیار (نظیر برج ایفل) بوده است. به‌رغم این موضوع دولت فرانسه برای توسعه بیشتر و مستمر این بخش اقتصادی، تمرکز بر توسعه رویدادها و برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌ها را در دستور کار قرار داده است. از دیگر مواردی که برای آن برنامه‌ریزی می‌شود، بهبود وضعیت فرانسه به عنوان یکی از کشورهای مقصد علاقه‌مندان به گلف است. توریسم ورزشی و به‌خصوص گلف از مهم‌ترین و درآمدزاترین بخش‌های گردشگری حال حاضر جهان است. از طرف دیگر، توجه به خانواده‌های چینی و زوج‌های آمریکایی نیز در دستور کار است و دولت فرانسه به دنبال آن است که نیازها و خواسته‌های آنها را تامین کند.

دسترسی و حمل‌ونقل: در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در این حوزه انجام می‌شود؛ خطوط هوایی مختلف و سریعی برای بهبود دسترسی گردشگران در حال احداث است. با اتمام این طرح‌ها، احتمالا فرانسه خواهد توانست خود را به عنوان کانون سفرهای هوایی به اروپا مطرح کند. دولت فرانسه عنوان کرده است که هدف نهایی آن است که گردشگران بتوانند ظرف 20 دقیقه از پایتخت به مقاصد گردشگری مختلف کشور سفر کنند. وضعیت حمل‌ونقل عمومی و قیمت‌های آنها نیز سازماندهی شده است. 

ویزا: طی سال‌های گذشته، سیاست‌های صدور و اعتبار ویزای فرانسه بسیار تسهیل شده است. استراتژی جدیدی که فرانسه در این زمینه در پیش گرفته است، تا حدی است که حتی در مورد گردشگران کشورهایی که اختلاف‌های سیاسی با آنها وجود دارد، ویزا به سهولت اعطا می‌شود. این موضوع به‌خصوص در مورد گردشگران چین و هند صحت دارد. پاریس برای آنکه بتواند گردشگران چینی بیشتری را جذب کند، در حال حاضر به ادعای خود، ظرف 48 ساعت برای آنها ویزا صادر می‌کند. 

بازاریابی دیجیتال: فرانسه از پیشگامان برنامه‌های گردشگری مبتنی بر موبایل است. این نرم‌افزارها و برنامه‌ها به گردشگران اجازه می‌دهند تا اطلاعات کاملی از فرانسه به دست آورند و برنامه‌های سفر خود را از قبل تهیه کنند.


 جنبه‌های تاریک ماجرا

با وجود تمامی این جنبه‌های مثبت، فرانسه از نظر درآمدهای گردشگری، سومین کشور جهان است. در این لیست، ایالات متحده آمریکا با اختلاف بسیار زیاد اول است و اسپانیا در رتبه دوم قرار دارد. وزیر گردشگری فرانسه، لارنت فابیوس می‌گوید: «با اینکه گردشگران ورودی اسپانیا 30 درصد کمتر از گردشگران فرانسه هستند، اما این کشور تقریبا 10 درصد درآمد بیشتری کسب می‌کند.» دولت این کشور دلیل اصلی بالا نبودن درآمدهای گردشگری فرانسه را ناشی از کوتاه بودن زمان اقامت گردشگران در این کشور و طولانی‌تر بودن آن در اسپانیا و آمریکا می‌داند. هرچند زمان اقامت در فرانسه طی سال‌های اخیر افزایش یافته، اما هنوز هم راه بسیاری برای طی کردن باقی مانده است. از طرف دیگر، براساس گزارش «یوراستات»، فرانسه یکی از کشورهای اروپایی است که سطح مخارج آن بالاتر از میانگین سایر کشورهای اتحادیه اروپا است؛ برای مثال، سطح هزینه‌ها در این کشور نسبت به اسپانیا حدود 10 درصد بالاتر است که ممکن است در کاهش انگیزه خرید گردشگران تاثیرگذار باشد.

در کنار اینها، مشکلات و وضعیت ویژه‌ای که طی روزهای اخیر در فرانسه به وجود آمده است، می‌تواند تهدیدی برای گردشگری این کشور باشد. اگر فرانسه نتواند به سرعت امنیت داخلی خود را مجددا تامین کند، می‌توان انتظار داشت که شمار گردشگران ورودی به این کشور در سال‌های اخیر کاهش یابد؛ البته تامین امنیت در فرانسه همیشه جزو اولویت‌ها بوده و اخیرا اعلام شده بود که شمار پلیس‌های اماکن گردشگری 20 درصد افزایش خواهد یافت. با وجود این سوابق و با اینکه تاکنون گزارشی از عدم امنیت گردشگران دریافت نشده است، اما دولت این کشور باید هوشیارتر باشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها