کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آخرین خبرها از ساماندهی موسسات مالی غیر مجاز


کد خبر : ۹۱۴۱یکشنبه، ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۴:۰۶۵۸۵۴ بازدید

رییس کل بانک مرکزی با بیان این‌که در بین موسسات مالی غیرمجاز 14 مورد از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و در حال منضبط شدن ...

رییس کل بانک مرکزی با بیان این‌که در بین موسسات مالی غیرمجاز 14 مورد از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و در حال منضبط شدن هستند، گفت: این موسسات باید تا پایان سال تعیین تکلیف شده، یا مجوز بگیرند و یا منحل شوند.

 ولی‌الله سیف در اولین کنفرانس اقتصاد ایران با موضوع راهکارهای دستیابی به رشد پایدار و اشتغالزا با بیان این‌که فعالیت غیرمنضبط موسسات مالی غیرمجاز موجب ورود بی‌برنامه نقدینگی به بازارهای مختلف می‌شود، گفت: این عامل نوسان غیرمنطقی را ایجاد می‌کند که بانک مرکزی برنامه‌های خود را منسجم‌ کرده تا آنها را ساماندهی و تا حد امکان تحت نظارت خود قرار دهد.


موانع واسطه‌گری بانک‌ها کجاست

وی در ادامه با تاکید بر این‌که بانک‌ها و موسسات مالی باید در مسیر اصلی خود حرکت کرده و به عنوان واسطه مالی باشند، گفت: این در حالی است که در شرایط فعلی آنها تا حدی از برنامه‌ی خود فاصله گرفته‌اند که در این زمینه وجود موسسات مالی که حجم 94 هزار میلیاردی از سپرده‌های مردم را نزد خود نگه داشته‌اند بی‌تاثیر نیست.

وی ادامه داد: حجم تسهیلات اعطایی این شش موسسه حدود 64 هزار میلیارد تومان بوده که 68 درصد از منابع سپرده‌ای آنها را تشکیل می‌دهد.

سیف با بیان این‌که در پایان شهریورماه امسال سپرده‌های جمع‌آوری این موسسات 15.1 درصد از منابع سپرده‌ای شبکه بانکی کشور را تشکیل داده است، گفت: با توجه به عملکرد نسبت سپرده قانونی شبکه بانکی در مهرماه هزینه موثر جذب سپرده‌های یکساله در شبکه بانکی 2.8 درصد بیشتر از موسسات اعتباری غیرمجاز است.


مروری بر جهت‌گیری سیاست‌های پولی در 15 ماه گذشته

رییس کل بانک مرکزی همچنین مروری بر جهت‌گیری کلی سیاست‌های پولی و اعتباری کشور در 15 ماه گذشته داشت و گفت: این سیاست‌ها بر ارتقا سیاست پولی، کنترل و سالم‌سازی رشد نقدینگی و هدایت منابع اعتباری بانک‌ها به سمت واحد‌های تولیدی متمرکز بوده است.

وی افزود: حجم بالای مطالبات غیرجاری، بدهی دولت به بانک‌ها، اوراق مشارکت شرکت‌های دولتی، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی و تسهیلات تکلیفی مهم‌ترین موانع واسطه‌گری مالی بانک‌ها را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان این‌که با توجه به پدیده رکود تورمی در اقتصاد ایران تامین مالی بدون توجه به اثرات آن بر نرخ تورم مدنظر سیاست‌گذار پولی نیست، افزود: از این‌رو تنها راه‌حل خروج از رکود تورمی در شرایط حاضر اقتصاد ایران تامین مالی موثر غیرتورمی است.

به گفته سیف علی‌رغم محدودیت‌های موجود در زمینه واسطه‌گری بانک‌ها عملکرد شبکه بانکی کشور در تامین مالی اقتصاد قابل قبول و موثر است.

رییس کل بانک مرکزی همچنین از بررسی وام 80 میلیونی مسکن در شورای پول و اعتبار خبر داد و گفت: شورای پول و اعتبار این امر را در دستور کار خود قرار داده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها