کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

زورآزمايی خوش‌باوران و ديرباوران


کد خبر : ۹۱۲۵یکشنبه، ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۱:۴۵۱۹۳۱ بازدید

بورس تهران روز گذشته به رسم چند روز اخير معاملات كم رمقي را پشت سر گذاشت. در ابتداي ساعات معاملات برخي از نمادها كه اتفاقا تحت تاثير ...

بورس تهران روز گذشته به رسم چند روز اخير معاملات كم رمقي را پشت سر گذاشت. در ابتداي ساعات معاملات برخي از نمادها كه اتفاقا تحت تاثير مذاكرات هسته‌يي هستند تا مرز صف خريد پيش رفتند. در زمان پيش‌گشايش به‌نظر مي‌رسيد نمادهاي خودرويي و بانكي به‌طور قابل توجهي خريدار داشته باشند.

«خودرو»، «وبملت»، «وبصادر»، «خساپا» و چند نماد ديگر در نخستين لحظات پيش‌گشايش صف خريد داشتند اما اين مساله تنها نوعي رجزخواني بين خريداران و فروشندگان بود و نتيجه قابل‌توجهي نداشت. به‌نظر مي‌رسد، فعالان بازار در زمان پيش‌گشايش قصد داشتند عكس‌العمل بورس را درباره خبري كه جمعه شب توسط آسوشيتدپرس منتشر شد، بسنجند. نيمه‌شب جمعه اين خبرگزاري امريكايي ادعا كرده بود كه ايران و ايالات متحده به توافق جديدي دست يافته‌اند و قرار است تجهيزات هسته‌يي ايران به روسيه منتقل شود. ادعايي كه به سرعت توسط رسانه‌هاي ايراني تكذيب شد. ف

ارس به نقل از منابع آگاه اين خبر را مضحك و شايعه‌پراكني دانست. تسنيم نيز اين خبر را از زبان منابع آگاه تكذيب كرد. لذا صف‌هاي خريدي كه در برخي از نمادها در پيش‌گشايش مشاهده مي‌شد را مي‌توان فقط نوعي سنجش استنباط بورس از اتفاق رخ داده، دانست. اين اتفاق براي چندمين بار يادآوري كرد كه فعالان بازار تا چه حد به اخبار مذاكرات حساس هستند.

 

  گروه خودرويي سبز ماند

باوجود اينكه بورس تهران شايعه منتشر شده را باور نكرد و گروه بانكي نيز نتوانست تا انتهاي ساعات معاملات سبزپوش بماند اما خودرويي‌ها تا زمان بسته شدن تالار معاملات مثبت ماندند. دليل اين مساله مي‌تواند گزارشي باشد كه سايپا ديزل‌ (خكاوه) روز گذشته در شبكه كدال منتشر كرد. براساس اين گزارش توليد سايپا‌ديزل در 9ماهه منتهي به پايان آذر 93 نسبت به دوره مشابه سال قبل 211درصد رشد داشته است. همچنين فروش اين شركت نسبت به دوره مشابه 316 درصد رشد نشان مي‌دهد. گرچه اين شركت بيش از دو برابر سرمايه ثبتي خود زيان انباشته دارد اما در شرايط فعلي مي‌توان اين گزارش را مطلوب دانست. البته روي اين گزارش نمي‌توان قضاوت چنداني داشت و بايد منتظر صورت‌هاي مالي 9ماهه اين شركت نشست. به هر ترتيب اين گزارش توانست جان تازه‌يي به گروه خودرويي دهد و اغلب نمادهاي اين گروه را سبزپوش كرد. اما در اين باره يك نكته جالب توجه وجود دارد. نگاهي به معاملات «خكاوه» نشان مي‌دهد كه اين نماد در 5 روز كاري گذشته بيش از 18درصد رشد قيمتي را تجربه كرده است. اين درحالي است كه گزارش مذكور روز گذشته منتشر شد. اين اتفاق نشان از آن دارد كه اطلاعات چند روز زودتر به‌دست برخي سرمايه‌گذاران افتاده است و برخي پيش از انتشار اطلاعات اقدام به خريد كرده‌اند. هرچند بخش اعظم خريدها در اين نماد توسط اشخاص حقيقي صورت گرفته اما در هرحال اصل شفافيت نقض شده است.

 

  معاملات كم‌جان

براين اساس روز گذشته در تالار شيشه‌يي 442ميليون و 635 هزار ورقه بهادار به ارزش 213ميليارد تومان و در 54 هزار و 588 نوبت دست به‌دست شد. حجم پايين معاملات نشان مي‌دهد كه در چند روز آينده احتمالا بازار به ثبات رسيد و اصطلاحا Range  خواهد شد و در همين بازه نوسان خواهد كرد. نكته ديگر حجم پايين خريد حقيقي‌ها نسبت به فروش آنهاست كه نشان مي‌دهد بازار در كوتاه‌مدت دست‌كم صعودي نخواهد بود. بر اين اساس سهام‌داران حقيقي روز گذشته به اندازه 72ميليارد تومان سهام خريدند و به اندازه 87ميليارد تومان سهام به فروش رساندند. در عوض حقوقي‌ها 141ميليارد تومان وارد بازار كرده همچنين به اندازه 126ميليارد تومان سهم فروختند. درنتيجه خالص خريد حقوقي‌ها مثبت و خالص خريد حقيقي‌ها منفي بود لذا اگر بازار قصد صعود داشته و برگشتي در كار باشد به اين زودي‌ها نخواهد بود.

همچنين شاخص كل 143واحد افت كرد و در عدد 68 هزار و 830 واحد بسته شد. گروه محصولات شيميايي به رهبري فارس بيشترين اثر منفي را بر شاخص گذاشت و آن را 69 واحد تنزل داد. پس از اين گروه، گروه‌هاي استخراج كانه‌هاي فلزي، ماشين‌آلات، مخابرات و مواد و محصولات دارويي بيشترين اثر منفي را بر شاخص داشتند و هركدام به‌ترتيب شاخص را 27، 14، 13 و 9 واحد تنزل دادند همچنين گروه بانكي نيز شاخص را 8 واحد كاهش داد.

از طرف ديگر گروه خودرو و ساخت قطعات به اندازه 25واحد از افت بيشتر شاخص جلوگيري كرد. گروه رايانه و فعاليت‌هاي وابسته نيز با رهبري «رانفور» شاخص را 10واحد رشد داد.

از ميان شركت‌ها طبق معمول چند روز گذشته صنايع پتروشيمي خليج فارس (فارس) بيشترين اثر منفي را بر شاخص گذاشت و آن را 45 واحد تنزل داد. پس از آن مخابرات ايران (اخابر)، توسعه معادن و فلزات (ومعادن)، ايران ترانسفو (بترانس) و سرمايه‌گذاري نفت و گاز و پتروشيمي تامين (تاپيكو) هر كدام به ترتيب شاخص را 14، 14، 12 و 10 واحد افت دادند. نكته جالب در اين ميان معاملات «بترانس» بود. در اين نماد كه انتظار مي‌رفت يك اصلاح اساسي در پيش داشته باشد، صف فروش جمع‌آوري شد و معاملات اين سهم به تعادل رسيد. در طرف ديگر معاملات خدمات انفورماتيك (رانفور) و ايران خودرو (خودرو) قرار داشت كه با رشد خود به ترتيب باعث شدند شاخص 11 و 9 واحد رشد داشته باشد.

 

  بلوك فولادي روي ميز ماند

در هفته گذشته مقرر شده بود كه ديروز تعداد يك ميليارد و 545 ميليون سهم معادل 3درصد از سهام شركت فولاد مباركه اصفهان از طرف شركت بانك رفاه كارگران به صورت يكجا و نقد يا نقد و اقساط (40 درصد نقد و مابقي اقساط طبق شرايط اعلامي) به قيمت پايه هر سهم سه هزار و 300 ريال در نماد فولاد4 عرضه شود. اما خبري از اين معامله نشد و به نظر مي‌رسد بلوك ارزشمند 3 درصدي فولادمباركه روي ميز مانده است.

  فرابورس

شاخص فرابورس نيز با 6/1واحد افت در عدد 774واحد بسته شد. اين بازار نيز در ابتداي معاملات با رشد قيمت‌ها مواجه شد اما اين رشد تا پايان ساعات معاملات باقي نماند و اغلب نمادها سرخ‌پوش شدند. همچنين در اين بازار 119ميليون و 806 هزار سهم به ارزش 63 ميليارد تومان دست به‌دست شد. نمادهاي «مارون»، «زاگرس»، «پترول» و «وخاور» بيشترين اثر منفي را بر شاخص فرابورس داشتند و در طرف ديگر «ميدكو» و «وزمين» قرار داشتند كه شاخص را ارتقا دادند. نماد شركت قاسم ايران (قاسم) پربيننده‌ترين نماد فرابورسي لقب گرفت و با رشد تقريبا 4درصدي مواجه شد. گفتني است اين نماد با P به E 16 درحال معامله است و پس از آنكه در برهه‌يي با قيمت‌هاي بيش از 2000تومان معامله مي‌شد درحال حاضر كمتر از 1500تومان قيمت دارد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها