کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تکمیل آزادراه اصفهان - شیراز تا سال 96


کد خبر : ۹۱۱۸شنبه، ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۴:۲۷۵۴۵۷ بازدید

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس با بیان اینکه آزادراه اصفهان-شیراز تا سال 96 به پایان می‌رسد، از اجرای روسازی بتنی در این آزادراه خبر داد و گفت: در حال حاضر این پروژه ...

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس با بیان اینکه آزادراه اصفهان-شیراز تا سال 96 به پایان می‌رسد، از اجرای روسازی بتنی در این آزادراه خبر داد و گفت: در حال حاضر این پروژه با مشارکت 50 درصدی دولت و 50 درصدی بخش خصوصی توسط قرارگاه خاتم‌الأوصیا در حال اجرا است.

هوشنگ عشایری در گفت‌وگویی درباره پیشرفت عملیات اجرایی آزادراه اصفهان-شیراز اظهار داشت: این مسیر آزادراهی ‌‌به عنوان یکی از پروژه‌های ملی کشور، حجم زیادی‌ عملیات عمرانی دارد. وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی مناسب استان فارس، بیان کرد: ‌استان فارس بر سر کریدورهای ترانزیتی‌ شمال-جنوب و شرق-غرب قرار دارد و لازم است حلقه‌های مفقوده این کریدورهای در استان رفع شود، این پروژه بزرگترین مزیت را برای مردم منطقه جنوب کشور، استان‌های بوشهر، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان دارد.

پیشرفت فیزیکی 18 درصدی آزادراه اصفهان-شیراز/‌اختصاص 170 میلیارد تومان از محل اوراق مشارکت در 2 سال اخیر

عشایری افزود: این محور بزرگراهی در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی حدود 18 درصد در دو فاز در حال تکمیل است، این دو فاز در 7 قطعه تعریف شده توسط سرمایه‌گذار با سهم مشارکت 50 درصد دولت و 50 درصد بخش خصوصی در حال انجام است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس گفت: در حال حاضر سرمایه‌گذار پروژه قرارگاه خاتم‌الاوصیاء است که آورده 50 درصدی خود را ارائه می‌دهد و 50 درصد سهم دولت هم در دو سال اخیر که پروژه به صورت جدی فعال شده است، پرداخت می‌شود. وی با بیان اینکه هر قطعه این آزادراه 110 کیلو‌متر است، افزود: قطعه دوم این محور به طور 110 کیلومتر در حال اجرا است، برای این پروژه در سال گذشته 150 میلیارد تومان و ‌سال 91 پیش 20 میلیارد تومان اوراق مشارکت فروخته شد که جمعاً 170 میلیارد تومان است.

عشایری بیان کرد: در این دو سال عملیات عمرانی به صورت جدی توسط پیمانکار و سرمایه‌گذار دنبال شده است و در حال حاضر پروژه در حال انجام است.


تملک اراضی برای آزادراه کاملاً انجام شده است‌

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس بیان کرد: از مزیت‌های‌ پروژه آزادراه اصفهان-شیراز این است که از سال 85 که این پروژه تعریف شد عملیات تملک اراضی کل مسیر انجام شده است و از نظر ارزیابی مشکلی ندارد و در همین راستا بستر کار برای پیمانکار مهیا است. وی در مورد عدم پیشرفت فیزیکی مناسب این پروژه در سال‌های اخیر بیان کرد: در واقع از شهریور سال 91 عملیات اجرای این پروژه آغاز شد و قرارداد این پروژه در قطعه دوم که به طول 110 کیلومتر از ایزدخواست تا سده است شهریور 91 منعقد‌ و از طرف شورای عالی اقتصاد ابلاغ و مصوب شد. عشایری بیان کرد: با وجود آنکه پروژه از اواخر 89 کلنگ‌زنی شد اما رسماً از شهریور 91 فعالیت خود را آغاز کرد. 17 درصد پیشرفت فیزیکی برای آزادراهی که 1500 میلیارد تومان هزینه لازم دارد، رقم پایینی نیست زیرا اجرای عملیات زیرسازی و ابنیه فنی، عملاً حجم پایینی از پیشرفت فیزیکی را نشان می‌دهد در حالی که در راهسازی و روسازی عملاً زمان کوتاهی را لازم دارد و هم درصد پیشرفت بیشتری را نشان می‌دهد. مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس تأکید کرد: اگر صرفاً به موضوع زیرسازی بپردازیم می‌توان گفت بیش از 50 درصد عملیات زیرسازی در این پروژه انجام شده است.


تکمیل آزادراه اصفهان-شیراز تا سال 96/ اجرای روسازی بتنی مسیر آزادراه

عشایری اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شد طبق برنامه این آزادراه در سال 95 به اتمام برسد اما در بهترین حالت، احتمالاً عملیات اجرایی تا سال 1396 به طول بیانجامد. مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس گفت: از مزیت‌های مناسب این پروژه این است که برای اولین بار در کشور روسازی بتنی در آن تعریف شد و مقرر شده است کل 220 کیلومتر برای اولین بار در کشور روسازی بتنی شود که مزیت بالایی دارد. عشایری با بیان اینکه با تکمیل این مسیر آزادراهی فاصله بین تهران تا شیراز حدود 2 ساعت کاهش می‌یابد، ادامه داد: این پروژه حدود 130 کیلومتر فاصله بین شیراز تا تهران را کوتاه‌تر می‌کند. مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس اظهار داشت:‌ اجرای این مسیر موجب حذف سه گردنه صعب‌العبور شده و شرایط بسیار مطلوبی را برای مسافران در محور کریدور شمال - جنوب ایجاد می‌کند.

یکی از برنامه‌های اساسی وزارت راه و شهرسازی ایجاد ظرفیت‌های جدید حمل و نقلی برای روان‌سازی ترافیک و کاهش سوانح جاده‌ای و رانندگی است. توسعه اقتصادی کشور‌ها و رشد در دیگر جوانب، زیرساخت‌های قوی حمل و نقلی را می‌طلبد و در این راستا باید هر چه زودتر محور‌های جاده‌ای خود را تکمیل کرده و حلقه‌های مفقوده کریدور‌های بین‌المللی را بسازیم تا مثل کشور‌های توسعه یافته، در بخش جاده، رشد مطلوبی داشته باشیم و اهداف پیش‌روی کاهش سوانح رانندگی، هر چه بهتر محقق شود، توسعه کریدور‌های کشور در راستای توسعه ترانزیت یکی از اولویت‌ها در بخش حمل و نقل است‌.‌

آزادراه اصفهان-شیراز به طول 220 کیلومتر در قالب دو قطعه در دست اجرا است تا عملیات اجرایی آن با سرعت بیشتری انجام شود، قطعه اول آن به طول 110 کیلومتر از ایزدخواست به سده و قطعه دوم به طول 110 کیلومتر از سده به شیراز در حال انجام است. ‌مشخصات فنی این پروژه شامل این موارد‌ است: عملیات خاکی با حجم‌ 40،000،000 مترمکعب، بتن ریزی و سنگ‌چینی 1.400،000 مترمکعب، طول گالری‌ها 2200 متر، تعداد‌ 700 دستگاه پل کوچک و‌ 15 دستگاه پل بزرگ در کنار احداث ایستگاه عوارضی، راهدارخانه‌، محل  استقرار ‌پلیس راه‌، پیش‌بینی جایگاه پمپ‌بنزین و مجتمع‌های خدماتی-رفاهی. آزادراه اصفهان ـ شیراز که در زمان آغاز عملیات اجرایی‌اش از آن به عنوان فرصت تاریخی برای سرمایه‌گذارى مضاعف در منطقه یاد شد بنا به اعلام مسئولان یکی از توجیه‌دارترین پروژه‌های راهسازی کشور به‌شمار می‌رود که مدت اجرا در زمان کلنگ‌زنی چهار سال اعلام‌ شده‌ است.

طرح احداث آزادراه شیراز ـ اصفهان حدود 40 سال قبل پی‌ریزی شده اما تا ابتدای انقلاب مطالعات محدودی انجام و تقریبا از شهریورماه 91 وارد فاز اجرایی شد.


‌* مزایایی ‌‌احداث آزادراه شیراز - اصفهان

‌طول مسیر فعلی شیراز - اصفهان 480 کیلومتر است، به منظور کوتاه شدن فاصله بین این دو شهر تاریخی و توریستی‌ ‌‌به ‌میزان 130 کیلومتر، کاهش مدت سفر به میزان 2 ساعت، کاهش مصرف سوخت به میزان ‌136 میلیون لیتر در سال و کاهش تصادفات در مسیر ‌کریدور شمال-جنوب، با تکمیل این آزادراه زمان سفر بین اصفهان تا شیراز ‌با خودرو سواری ‌120 دقیقه، با اتوبوس 110 دقیقه و با کامیون و مینی بوس 140 دقیقه، کاهش می‌یابد.‌ ‌کاهش سالانه 90 نفر از تلفات جانی و 2000 نفر مجروح، ناشی از تصادفات، از دیگر مزایای احداث این پروژه است؛ مسیر آزادراهی مذکور سالانه بیش از 180 میلیارد ریال کاهش هزینه ناشی تلفات و تصادفات جاده‌ای را به همراه خواهد داشت.

کاهش آلاینده های محیطی معادل 5 هزار و 750 تن در سال اول بهره‌برداری ‌از دیگر مزایای بهره‌برداری از این آزادراه است؛ احداث این آزادراه موجب کاهش آلودگی هوا به میزان 13 میلیون پوند در سال خواهد شد. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها