کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دلار در بازار تهران


کد خبر : ۹۱۰۱شنبه، ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۰:۵۵۳۱۳۷ بازدید

روند کاهشی دلار در آخرین روز کاری هفته گذشته متوقف شد تا شاخص بازار ارز با همان نرخ چهارشنبه یعنی 3510 تومان به کار خود پایان ...

روند کاهشی دلار در آخرین روز کاری هفته گذشته متوقف شد تا شاخص بازار ارز با همان نرخ چهارشنبه یعنی 3510 تومان به کار خود پایان دهد. ثبات قیمتی روز پنج‌شنبه در حالی صورت گرفت که بهای دلار در سه روز کاری پیش از آن تحت تاثیر کاهش تقاضای ارزی معامله گران با 65 تومان افت مواجه شده بود.

دیگر خبر روز پنج‌شنبه افت قیمت سکه ناشی از افت بهای جهانی اونس بود. در حالی که قیمت دلار در اولین هفته زمستان با رشد مواجه شده بود، بهای شاخص بازار ارز در دومین هفته آخرین فصل سال در مسیر کاهشی قرار گرفت و از 3575 تومان به 3510 تومان رسید تا 7/1 درصد افت کرده باشد. آخرین باری که قیمت دلار در یک هفته با چنین کاهشی مواجه شد، هفته دوم تابستان سال جاری بود. 

بهای دلار در بازه زمانی 7‌تا 12 تیر از نرخ 3165 شود به نرخ 3105 تومان نزول کرد.  شنبه روز ثبات قیمت 3570 تومانی دلار و یکشنبه روز افزایش اندک به قیمت 3575 بود. اما دوشنبه، روز شروع کاهش قیمت دلار شد. بهای دلار در این روز نسبت به روز یکشنبه 10 تومان کاهش یافت و به 3565 تومان رسید. این کاهش در روزهای بعدی شدت گرفت. روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، 55 تومان دیگر از قیمت دلار کاستند تا این ارز جهانی در بازار ایران نزدیک مرز 3500 تومان قرار بگیرد.

گروهی از فعالان بازار «کاهش حجم تبادلات ارزی معامله‌گران بزرگ» را عامل اصلی این نزول قیمتی عنوان می‌کنند.  به گفته آنها «تعطیلی برخی بازارهای جهانی از جمله بازار دبی»، «کاهش نوسانات شاخص بازار ارز»، «عرضه ارز توسط برخی از صرافی‌های بانک‌ها» و «روند کاهشی قیمت» از جمله عوامل مهم کاهش تقاضای معامله‌گران بزرگ بوده است. «لحن مثبت باراک اوباما در آخرین اعلام موضع» و «کاهش اختلاف نرخ فروش آتی دلار با نرخ فروش نقدی بین بازیگران غیررسمی» نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند.  ولی جالب این بود که ثبات ابتدای هفته در آخرین روز نیز تکرار شد. دلار در آخرین روز کاری هفته روی همان قیمت چهارشنبه یعنی 3510 تومان ایستاد تا دومین هفته زمستان با ثبات به پایان برسد. البته اسکناس سبز آمریکایی در آخرین روز هفته گذشته، بین بازیگران غیررسمی در مقاطعی از روز با نرخ‌هایی پایین‌تر از 3500 تومان معامله شد. 

 نرخ رسمی 2717 تومانی

بانک مرکزی در یازدهمین روز دی ماه، نرخ رسمی دلار را بیش از 3 تومان افزایش داد. نرخ رسمی دلار روز پنج‌شنبه 27 هزار و 174ریال اعلام شد که افزایشی 36 ریالی را نسبت به روز چهارشنبه نشان می‌داد. به این ترتیب نرخ رسمی دلار در هفته دوم زمستان مجموعا بیش از 10 تومان بالا رفت. این در حالی است که آخرین باری که بهای نرخ رسمی با چنین افزایشی در یک هفته روبه‌رو شده به هفته سوم مردادماه بازمی‌گردد. به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی با کاهش نوسانات دلار در بازار آزاد، برای کاهش فاصله نرخ دلار مبادله‌ای با نرخ بازار، به روند تعدیل نرخ رسمی دلار سرعت داده است. در حال حاضر اختلاف نرخ رسمی با اختلاف نرخ غیررسمی در حدود  800 تومان است. 

 سکه تحت تاثیر اونس

بهای سکه در دو روز اول هفته تحت تاثیر رسیدن نزدیکی اونس به مرز 1200 دلار با 6000 تومان افزایش قیمت مواجه شد، اما از روز دوشنبه در مسیر افت قرار گرفت. افت نیمه دوم هفته نیز ناشی از افت قابل توجه قیمت اونس در بازارهای جهانی بود. سکه هفته را با قیمت 991 هزار تومان آغاز کرد و در پایان هفته به 979 هزار تومان رسید تا در 6 روز کاری 12 هزار تومان افت کرده باشد. البته روز پنج‌شنبه برخی فروشندگان در برابر کاهش قیمت سکه مقاومت کردند. 

fhgxaxw5jl1ckm8futt8.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها