کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
هفته رویداد
آداک خودرو

مشروح مناظره برسر حذف یارانه ثروتمندان

کدخبر:۹۰۹۸جمعه، ۱۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۳:۰۹۴۰۰۴ بازدید

در حالی معاون رفاه وزیر تعاون معتقد بود نباید برای حذف یارانه‌ ثروتمندان جنجال رسانه ای بپا کرد، نمایندگان مجلس معتقد بودند دولت اراده ...

در حالی معاون رفاه وزیر تعاون معتقد بود نباید برای حذف یارانه‌ ثروتمندان جنجال رسانه ای بپا کرد، نمایندگان مجلس معتقد بودند دولت اراده سیاسی برای حذف یارانه پردرآمدها ندارد.راغفر هم نسخه مجلس برای حذف یارانه‌ها را اجرایی ندانست.

از 28 آذر 89 که فاز اول هدفمندی یارانه ها آغاز شد و حتی پیش از آن، یکی از سوالات مطرح در مورد این طرح این بود که آیا باید یارانه نقدی را به نسبت مساوی به همه پرداخت کرد یا اینکه باید یارانه را به فقرا و نیازمندان داد که دولت قبل ترجیحش این بود، یارانه را بین همه مساوی تقسیم کند. این اقدام دولت قبل مخالفان زیادی داشت و دولت یازدهم که یکی از شعارهای انتخاباتی اش اصلاح رویه پرداخت یارانه نقدی بود، در قانون بودجه 93 تبصره ای گنجاند مبنی بر اینکه یارانه نقدی افراد برخوردار را حذف کند که البته بنا به دلایلی این تبصره را تا کنون اجرا نکرده است.

نکته مهم اینکه دولت یازدهم که بنا بر حذف یارانه نقدی افراد برخوردار داشت و برخی اقدامات عملی هم برای شناسایی این افراد را در سال 93 دنبال کرده بود، در یک اقدام غیرمنتظره تبصره مربوط به حذف یارانه اغنیا را در لایحه بودجه 94 حذف کرد تا این اقدام قانونی مهم در ابهام فرو رود.

موضوع برنامه مناظره امروز به حذف یارانه ثروتمندان اختصاص دارد که با حضور کارشناسان، نمایندگان مجلس و مسئولان دولت یازدهم برگزار شد.

محوری ترین بحث در برنامه شصتم مناظره این خواهد بود که: "آیا دولت می تواند با اطلاعات موجود، ثروتمندان را از فهرست دریافت کنندگان یارانه حذف کند؟"

سوال نظرسنجی این هفته برنامه هم این بود: " برای شناسایی و حذف یارانه ثروتمندان، کدام راهکار را به دولت پیشنهاد می دهید؟

1- خودانصرافی و خوداظهاری          2- استفاده از اطلاعات املاک و دارایی

در پایان مناظره بیش از 70 درصد پاسخ دهندگان گزینه دوم را انتخاب کردند.

* امیرآبادی: آمار 10 میلیون ثروتمند را داریم ولی حذف نکردیم

احمد امیرآبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به عنوان نفر اول پای تریبون رفت و با اعلام اینکه قرار بود کسانی که از یک سقف درآمدی بیشتر درآمد کسب می‌کنند، برای دریافت یارانه ثبت نام نکنند گفت: ولی این امر عملیاتی نشد.

وی با بیان اینکه کسب اطلاعات و آمار دهک‌های پایین راحت‌تر است، گفت: در عین حال ما آمار 10 میلیون نفر ثروتمند را داریم و سؤال این است که چرا دولت این افراد را حذف نمی‌کند.

* پورابراهیمی: هدفمندی پیامدهای مثبت و منفی داشت

محمدرضا پورابراهیمی نایب رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس نیز گفت: قانون هدفمندی قانون جامعی است که از سال 89 اجرا شد.

وی تصریح کرد: بخشی از اهداف قانون هدفمندی یارانه‌ها از جمله کاهش قاچاق سوخت محقق شد ولی بخشی دیگر محقق نگردید و شاهد پیامدهای منفی از جمله شوک ارزی در این زمینه بودیم که موجب شد برخی اهداف این قانون از جمله رسیدن به قیمت‌های جهانی نیز محقق نگردید.

نایب رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس  افزود: در حال حاضر بحث بر نحوه اجرای این قانون است. موضوع خودانصرافی براساس قانون قابل اجرا است.ولی براساس اطلاعات موجود حداکثر دو میلیون نفر انصراف دادند و 96 درصد هنوز یارانه می‌گیرند که این مسئله خلاف قانون مصوب مجلس است.

وی گفت: امکان شناسایی دهک‌ها با روش‌های مختلف وجود دارد ولی نگرانی از تبعات اجتماعی موجب شد که دولت این قانون را اجرا نکند.

* تاجگردون: دولت قانون مجلس را رعایت نکرده است

غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز در این مناظره گفت: مقایسه سال 93 با گذشته حاکی است دولت در هدفمندی یارانه‌ها قانون را رعایت نکرده و طبق قبل عمل نمی‌کند.

وی گفت: قرار بود 48 هزار میلیارد تومان از منابع هدفمندی را هزینه کنیم و 10 هزار میلیارد تومان را به تولید اختصاص دهیم ولی سرجمع 59 هزار میلیارد تومان هزینه کردیم. مجلس مشخص کرده که برای حذف یارانه‌ها چه کنیم. 

وی گفت: دولت در لایحه بودجه سال 94 نیز همانند شیوه سابق عمل کرده که تخلف است و امسال  7تا 10 هزار میلیارد تومان کسری یارانه‌ها خواهیم داشت که همین رقم را سال آینده نیز مواجه خواهیم داد. در پاسخ به سوال نظرسنجی نیز باید اشاره کنم که تلفیقی از دو پاسخ مدنظر راهکار شناسایی و حذف یارانه ثروتمندان خواهد بود.

*راغفر: وزارت نفت 40 هزار میلیارد تومان سهم میادین نفت را به کیسه یارانه‌ای دولت ریخت

حسین راغفر اقتصاددان با حضور در این مناظره تصریح کرد: تا آنجایی که آمار نشان می‌دهد وزارت نفت بیش از 40 هزار میلیارد تومان به حساب هدفمندی‌ یارانه‌ها واریز می‌کند درحالی که قرار بود وزارت نفت با این منابع به توسعه میادین نفت و گاز بپردازد. البته دولت 10 هزار میلیارد تومان از یارانه‌ها را به بخش سلامت اختصاص داده و بخشی از تعهدات خود را از این محل اجرا کرده است.

وی گفت: دولت باید بتواند از محل یارانه‌ها تعهدات دیگری مثل آموزش و پرورش رایگان را عملیاتی کند و حمل و نقل ارزان را در اختیار مردم و خانوارها قرار دهد تا خانواده‌های محروم بیشترین بهره را از اجرای این قانون ببرند.

این اقتصاددان تصریح کرد: باید دهک‌های پایین درآمدی شناسایی شوند که این امر امکان پذیر است و تبعات اجتماعی کمتری دارد.

وی اضافه کرد: اینکه سوال شده دولت از چه راهی می‌تواند یارانه ثروتمندان را حذف شود باید پاسخ داد که باید اقشار ضعیف جامعه را شناسایی کرد.

*میدری: محدودیت نظام اداری و اجتماعی مانع حذف یارانه ثروتمندان شده است

احمد میدری معاون رفاه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه این مناظره گفت: دولت در سال جاری نزدیک به 60 هزار میلیارد تومان بابت جبران خدمات کارکنان خود هزینه کرده است و 40 هزار میلیارد تومان هم یارانه نقدی اختصاص داده است.

به گفته وی، پولی که به مشمولان حمایتی کمیته امداد و بهزیستی می‌دهیم بیش از 4 هزار میلیارد تومان است باید در راستای افزایش رفاه این قشر اقدامات بیشتری انجام شود.

میدری گفت: 2 نکته را باید متذکر شوم نکته اول اینکه حذف یارانه ثروتمندان نیازمند یکسری بانک‌های اطلاعاتی است، ولی محدودیت نظام اداری و اجتماعی در این زمینه داریم.

وی تصریح کرد: نکته دوم اینکه امروز حتی اگر همه مردم هم یارانه نگیرند باز به شناسایی دهک‌های درآمدی احتیاج داریم تا بتوانیم برنامه‌های رفاهی خود را اجرا کنیم. مثلا یارانه تسهیلات مسکن باید به اقشار نیازمند واقعی اختصاص یابد.

میدری گفت: اگر شناسایی دهک‌های درآمدی صورت نگیرد نمی‌توان خدمات رفاهی مناسبی را که عادلانه باشد برای مردم داشته باشیم.

* پورابراهیمی: دولت باید متوسط هزینه خانوار را تعیین می کرد

در بخش دوم مناظره پورابراهیمی نایب رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس با بیان اینکه ما سه گام را تعریف کردیم گفت:گام اول توصیه به عدم ثبت نام بود. گام دوم تعیین سقف درآمدی و گام سوم تعریف و تعیین رقم متوسط هزینه خانوارها در شهرها و روستاها بود تا براساس آن میانگینی از هزینه سبد خانوار تعیین شود و کسانی که کمتر از آن سقف، درآمد دارند یارانه دریافت کنند و بالاتر از آن انصراف دهند.

وی تصریح کرد: دولت باید براساس شهرهای کوچک، کلان‌شهرها و روستاها یک عدد متوسطی را برای هزینه‌ها تعیین می‌کرد که نکرد.

پورابراهیمی گفت: مجلس همچنین تصویب کرد اگر کسانی که بالاتر از آن عدد متوسط درآمد دارند برای دریافت یارانه ثبت نام کنند مشمول جریمه سه برابری شوند.

وی تصریح کرد: به دلیل فقدان نظام جامع اطلاعاتی ناچاریم از این روش‌ها استفاده کنیم.

* تاجگردون: فرصت ایجاد 32 هزار شغل با پرداخت یارانه تنها در یک استان از دست رفت

غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه اظهار داشت: ما نتوانستیم مردم کشور خودمان را توجیه کنیم که نیاز واقعی آنها چیست و منابع محدود را چگونه باید هزینه کنیم.

وی افزود: دولت هدفمندی را با هدف توزیع بهتر و عادلانه تر درآمد آغاز کرد. ضریب جینی از سال 80 تا قبل از هدفمندی یارانه از 43 به 41 کاهش یافت. سال 91 این رقم به 36 کاهش یافت که موجب خوشحالی ما شد. علت این اصلاح ضریب جینی این است که اقشار ضعیف با دریافت این یارانه بیشتر آن را صرف هزینه‌های مصرفی کردند، برعکس اقشار ثروتمند که نیازی به این پول ندارند.

تاجگردون گفت: هزار و 620 میلیارد تومان امسال در استان کهکیلویه و بویراحمد یارانه توزیع شد درحالی که می شد با این پول در این استان 32 هزار نفر بیکار را مشغول به کار کرد و نرخ بیکاری را در استان به زیر 8 درصد کاهش داد.

*امیرآبادی: دولت اراده سیاسی برای حذف یارانه‌ها ندارد

در ادامه مناظره امیرآبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تصریح اینکه اراده‌ای برای حذف ثروتمندان نه در دولت قبل و نه این دولت وجود ندارد گفت: تأمین اجتماعی رسما اعلام کرد 39 میلیون نفر تحت پوشش من هستند که براساس همین آمار می‌توان 15 میلیون خانوار اطلاعاتشان را جمع آوری کرد. حتی می‌توان بیمه کارگران ساختمانی را معیار شناسایی سطح درآمدی افراد قرار داد.

وی اضافه کرد: مهمترین مسئله‌ای که الآن دولت باید برای حذف یارانه‌ها مدنظر قرار دهد داشتن اراده سیاسی برای این کار و پذیرفتن تبعات آن است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه حداقل 10 میلیون نفر در کشور داریم که به این یارانه احتیاجی ندارند، گفت: می‌توان با این پول هزینه آب و گاز رسانی به بسیاری از روستاها را تأمین کرد.

*راغفر: تعداد قابل توجهی ثبت نام غیرواقعی در یارانه‌ها داشتیم

راغفر در ادامه این مناظره با اعلام اینکه دولت قبل متوسط حدود یک میلیون تومان را برای خط فقر اعلام کرده بود گفت: این رقم برای کلان‌شهرها از جمله تهران بسیار پایین است ولی برای روستاها رقم بالایی است.

وی گفت: با معیار یک میلیون تومان در روستاها دیگر هیچ روستایی کار نمی‌کرد و مهاجرت از روستا به شهرها افزایش می‌یافت.

این اقتصاددان افزود: تعداد قابل توجهی ثبت نام غیرواقعی در یارانه‌ها داشتیم. 10درصد جمعیت کشور بیسواد مطلق هستند. اینترنت کشور هم که وضعیت معلومی دارد. چگونه است که در 10 روز 73 میلیون نفر با این وضعیت اینترنت و بیسوادی ثبت نام کنند.

راغفر حذف کسانی که دو شناسنامه یا دو کارت ملی دارند و یا متوفی هستند را یکی از روش‌های کاهش حجم یارانه بگیران ارزیابی کرد.

وی یکی از اشکالات اعلام متوسط دو میلیون تومان برای انصراف از یارانه را اینگونه توضیح داد که اگر مردم با علم به اینکه هرچه درآمد خود را کمتر بنویسند حذف نمی‌شوند در عمل ارقام درآمدی کمتری را ثبت می‌کنند.

راغفر گفت: در نتیجه کار هم مشاهده کردیم که 90 درصد مردم درآمد خود را زیر یک میلیون تومان اعلام کردند.

وی تصریح کرد: دولت ابزاری ندارد که بتواند شناسایی کند که چه کسانی درآمد خود را در فرم یارانه‌ها واقعی اعلام کردند و چه کسانی دروغ گفتند.

این اقتصاددان با بیان اینکه در ادامه این فرآیند قاعدتا باید دستگاه قضایی تشخیص دهد که چه کسی دروغ گفته افزود: نتیجه‌اش این می‌شود که دولت باید دو میلیون نفر را محکوم کند و مثلا حکم زندان برای آنها ببرد که تمام این فرآیندها هیچ کدام عملیاتی نیست.

*راغفر: نسخه مجلس برای حذف یارانه بگیران پردرآمد امکان اجرا ندارد

راغفر تصریح کرد که مجلس در قانون هدفمندی یارانه‌ها فرآیندی را برای حذف یارانه بگیران تدوین و تصویب کرده است که دولت امکان اجرای آن را ندارد.

وی با بیان اینکه با نظام جامع اطلاعاتی موافق هستم گفت: توزیع فرم شناسایی خانوارها اقدام غلطی بود.

این اقتصاددان افزود: دولت قبل یک سنگی را ته چاه انداخته و این دولت را مسئول کرده که این سنگ را از ته چاه درآورد که این منصفانه نیست.

راغفر در واکنش به انتقاد پورابراهیمی که گفته است این قانون مصوبه مجلس است و باید اجرایی شود، گفت: بله دولت قبل هم خیلی از مصوبات مجلس را عملیاتی نکرده است.

وی افزود: طی 4 سال گذشته 180 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت شده است که اگر نگوییم همه آن، حداقل 130 هزار میلیارد تومان آن دور ریخته شده که می‌توانستیم با این پول میلیون‌ها شغل ایجاد کنیم.

در ادامه دو نماینده مجلس حاضر در مناظره در واکنش به اظهارات راغفر تصریح کردند که مجلس مصوب نکرده است یارانه نقدی به همه مردم ایران پرداخت شود.

راغفر درباره اینکه گفته شده اراده‌ای برای حذف یارانه ثروتمندان وجود ندارد گفت: من هم این مسئله را تأیید می‌کنم، به همین دولت هم اعلام کردیم که این پرسش‌نامه‌ها غلط است ولی گوش نکردند و شاید مصلحت ندانستند.

*میدری: دولت در حال تدوین بانک‌ اطلاعاتی برای شناسایی افراد نیازمند هست

در ادامه این مناظره میدری معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دولت که می‌خواست سبد حمایتی غذایی توزیع کند در مرحله اول دو و نیم میلیون نفر را شناسایی کرده بود. در مراحل بعدی 124 هزار نفر را شناسایی کردیم که نباید سبد غذایی بگیرند و این افراد را حذف کردیم.

وی گفت: تعدادی از این افراد حذف شده بعدا مراجعه کردند و پرسیدند که چرا ما را حذف کردید ما پاسخ دادیم که این سبد به فقیرترین افراد کشور اختصاص دارد که استدلال ما را پذیرفتند و رفتند.

میدری با تأکید براینکه رسانه‌ها این مسئله را خیلی بزرگ نکنند گفت: باید بدون تنش‌های اجتماعی این موضوع را دنبال کنیم.

وی با اعلام اینکه در فرآیند توزیع سبد کالا 8 درصد خطا داشته‌ایم این میزان خطا را قابل قبول ارزیابی کرد.

میدری درباره تجربیات وزارت رفاه در فرآیند سبد حمایتی غذایی گفت: دولت در حال تدوین یک سری بانک‌های اطلاعاتی برای شناسایی افراد نیازمند هست.

وی تصریح کرد: دولت بر شناسایی افراد تأکید دارد ولی در عمل مثلا اتفاق می‌افتد که افراد حذف شده به دیوان عدالت اداری شکایت می‌کنند.

وی فرآیند حذف یارانه‌ها را به قدری پیچیده خواند که نباید در خصوص آن جنجال‌های رسانه‌ای به راه انداخت و باید اجازه داد دولت فرآیند حذف یارانه‌ها را به آرامی انجام دهد.

*امیرآبادی: دولت در قبال قانون مجلس ژست سیاسی گرفت

در ادامه این مناظره امیرآبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اعلام اینکه دور ریختن 130 هزار میلیارد تومان را قبول ندارم، گفت: خیلی از مردم ما به این مبلغ واقعا احتیاج داشتند و اقشار ضعیف جامعه بیشترین نفع را از پرداخت نقدی یارانه‌ها بردند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: یک سرپرست خانواری که 8 دختر داشت گفته بود من خرج زندگی خود را با یارانه درمی‌آورم.

امیرآبادی با اشاره به اینکه مجلس تأکید داشت که مواد 7، 8 و 11 قانون هدفمندی باید از سوی دولت اجرایی شود، گفت: دولت ژست سیاسی گرفت و خواست از دستور مجلس برای استفاده از بانک‌های اطلاعاتی بهره برداری سیاسی کند.

وی گفت: دولت طبق قوانین پولشویی و مالیاتی می‌تواند از اطلاعات دارایی مردم استفاده کند.

*پور ابراهیمی: فقط 25 میلیون نفر نیازمند واقعی یارانه هستند

در ادامه پورابراهیمی نایب رئیس کمیسیون ویژه تولید ملی گفت: مجلس دولت را مکلف کرده است که براساس درآمد خانوارها را شناسایی کند. ولی دولت درسال 93 اقدامی نکرد و در لایحه بودجه 94 هم اثری از اراده دولت برای حذف یارانه ثروتمندان نیست.

وی افزود: برای حذف یارانه‌ها قطعا باید سناریوی جدید را تغییر داد و متناسب با شرایط امروز کشور باید تصمیم گیری کنیم.

پورابراهیمی مشمولین کمیته امداد، بهزیستی و افرادی که نهادهای دیگر به عنوان نیازمند واقعی شناسایی کرده‌اند را حدود 30 درصد جمعیت کشور دانست که نیازمند واقعی دریافت یارانه هستند و حدود 25 میلیون نفر را شامل می‌شوند.

وی اضافه کرد: وزیر اقتصاد رسماً در صحن علنی مجلس اعلام کرد که 10 میلیون نفر ثروتمند را شناسایی کردیم که باید دولت برای حذف این افراد اقدام کند.

پورابراهیمی گفت: باید شیوه تلفیقی را به کار برد به این معنا که خوداظهاری و شناسایی افراد ثروتمند و فقیر را همزمان عملیاتی کنیم.

*تاجگردون: هزینه‌کرد دولت در پارس جنوبی امسال فقط 5 میلیارد دلار بود

تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه این مناظره گفت: نه می‌شود یک باره یارانه‌ها را حذف کرد و نه می‌شود همین شیوه فعلی را ادامه داد.

وی با بیان اینکه شیوه‌های مختلفی مدنظر هست گفت: می‌شود 30 تا 40 درصد قشر ضعیف جامعه را به شکل موجود یارانه پرداخت کرد و برای بقیه مردم به آرامی تصمیم گیری کنیم.

تاجگردون در ادامه با انتقاد از شیوه هزینه منابع کشور گفت: مثلا در پارس جنوبی سال 90، 22 میلیارد دلار، سال 91، 19 میلیارد دلار، سال گذشته 10 میلیارد و امسال 5 میلیارد هزینه کرده‌ایم که نشان از شیوه غلط هزینه منابع کشور دارد.

در ادامه این مناظره راغفر اقتصاددان گفت: قرار نیست همه نیازمندان حذف شوند.

وی گفت: باید به دولت اجازه داد به جای تعیین وضعیت درآمدی، وضعیت معیشتی مردم را تعیین کنیم و اینکه 30 درصد مردم کشور یارانه بگیرند در وضعیت فعلی کشور منصفانه نیست.

راغفر با اشاره به اینکه در دیگر کشورهای دنیا چند نوع یارانه می‌دهند و برای هر نوع یارانه یک پرسشنامه می‌دهند گفت: صحیح نیست که برای کل یارانه فقط یک پرسشنامه داده شود.

وی از مجلس خواست که به جای تأکید بر حذف یارانه‌ها تورم را کنترل کند و به دولت کمک کند تا سیاست‌های ضد تورمی اتخاذ شود.

* میدری: برای شناسایی نیاز به سرک کشیدن به اطلاعات بانکی نیست

احمد میدری نیز در ادامه گفت: شناسایی خانوارها احتیاج به سرک کشیدن به حساب‌های بانکی مردم ندارد بلکه باید اطلاعات مردم را راستی‌آزمایی کرد و باید مردم را به لحاظ سطح درآمدی طبقه بندی کنیم که البته یک درصد خطایی در این شیوه اجتناب ناپذیر است.

پورابراهیمی در پاسخ به این سوال که چرا مجلس در قبال تخلف دولت اقدام نمی کند گفت: ما بارها به مجلس به دلیل عدم حذف یارانه ثروتمندان تذکر دادیم.

راغفر هم در پاسخ به سوالی گفت: براساس بررسی‌هایی که انجام دادیم 40 درصد مردم کشور شامل 32 میلیون نفر استحقاق دریافت یارانه را دارند و بقیه مردم که به دلیل افزایش نرخ تورم قدرت خرید آنها کاهش یافت باید با افزایش سطح حقوق و دستمزد حمایت شوند.

میدری هم در پاسخ به این سوال که مسئول واقعی یارانه در دولت وزارت رفاه، معاونت اجرایی یا وزارت اقتصاد هست گفت: معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندی یارانه‌ها مسئول هدفمندی‌یارانه‌ها هستند.

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

مهندس وحید ص: 1393/10/1222:42:27،
115
46
نظر سنجی
یارانه حق همه میباشد++++++++++
یارانه را فقط باید به فقرا داد----------
امیدوار: 1393/10/1308:40:59،
33
15
یارانه نقدی از اول هم کار اشتباهی بود که هم هدفمندی یارانه تورم اورد هم یارانه نقدی که نقدینگی و بیشتر کرد تورم اورد،الان دولت هم اول میخواد یارانه ثروتمندان و قطع کنه بعد از چند سال هم احتمالا یارانه نقدی فقرا رو به یارانه غیر نقدی تبدیل خواهد کرد،45500 تومان سال 89 الان ارزشش یک سوم شده یعنی به عبارتی15000 تومان.
محمد: 1393/10/1309:37:54،
34
13
"عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: یک سرپرست خانواری که 8 دختر داشت گفته بود من خرج زندگی خود را با یارانه درمی‌آورم"

یعنی مردم با ماهی 350 هزار تومان خرج 8 نفر رو در میارن!!!!!!
یعنی یا حداقل درآمد مصوب امسال 600 هزار تومان میشه خرج 15 نفر رو داد!!!!!!!
یعنی خرج یه خانواده روتین 4 نفری زیر 200 هزار تومانه!!!!!!!

خب پس چه کاریه بخوان حقوقا رو افزایش بدن، چرا بریز و بپاش؟؟
بهتره حقوقا رو کاهش بدن و جلوی این همه بریز و بپاس مردم رو بگیرن

فقط بعضی مسئولان عزیز به حرفهایی که میزنن اعتقاد هم دارن؟؟؟
اگه دارن و فکر میکنن وضع گل و بلبله و نمیخوان برای بهبود وضع معیشتی هموطنان تلاشی کنن، لطف کنن حداقل بقیه رو جیگر فرض نکنن
محمد: 1393/10/1310:55:09،
21
11
آخه فقرا کدومند.ایااونایی که تحت پوشش کمیته امداد هستند همشون مستحقن؟؟؟؟؟
سیامک: 1393/10/1311:20:35،
27
11
اینهایی که میگن اگه یارانه تعدادی رو قطع کنیم با پولش چنین و چنان می کنیم. یادشون رفته که قرار بود با پولی که از حذف سوبسید ها نصیب دولت میشه کارهایی بکنند و یه بخشی رو هم به هر ایرانی بدن (همون 45 هزارتومن چند سال پیش).
اون پول چندین برابر این ماهی 45 هزار تومن هست ، پس چرا کاری نکردن و اصلا حرفی از اون پول کلان نمیزنند و گیر دادند به این بخش کوچکی که به مردم میدن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ho3in: 1393/10/1317:52:46،
14
13
من با نظر دوستمون موافقم.
دوستان ببینید ما هرکدوممون که توو ایران زندگی میکنیم حق شهروندی داریم از این مملکت. اونی که با نون خشک شبا میخوابه با اونی که سوار بهترین ماشین ها و بهترین خونه هاس جفتشون شهروند این اب و خاکن. پس جفتشون از یک حقوق برابری باید بهره ببرند با این تفاوت که اونی که نیازمنده باید یک سری امتیازاتی علاوه بر امتیازات عمومی داشته باشه یارانه هم جزء حقوق شهروندی هر نفر ایرانی بحساب میاد پس بحث فقیر و غنی در اینجا بی معناس
جواد : 1393/10/1222:46:30،
34
8
خخخخخخخخخ
دولت پول نداره
آفرودر حرفه ای: 1393/10/1222:46:46،
52
19
دادا اصلا می دونی چیه من امسال 500 میلیون تومن به پول نقدم اضافه شد فقط ولی از یک قرون پولی که از جیب دولت بگیرم نمی گذرم یعنی 10 میلیون حاضرم به یه حسابدار بدم که 9 میلیون مالیاتمو به دولت ندم حداقلش اینه که بیشترش تو ایران خرج می شه نه تو کشور های خیلی دوست وبرادر...
ایران جیب نذاری مدیونی
شیب ملایم: 1393/10/1222:54:33،
43
12
آسیاب نوبت به نوبت نترسید یارانه ی همه اقشار کم کم قطع میشه ولی با شیب ملایم
اقتصاددان: 1393/10/1222:55:36،
36
9
در کشوری که همه به هم دروغ میگویند هر طرحی که شفاف نباشد شکست خواهد خورد مثل همین طرح یارانه ها که باعث افزایش درآمد دولت و گرانی آب و برق و گاز و سایرخدمات شد و تولید هم از این بابت بیشترین ضربه را خورد این مملکت مشکل اساسی دارد و آن وجود دروغ از بالا به پایین است
سیامک: 1393/10/1309:56:28،
21
10
همه چیز ما عجیب و غریب است ! اول نسنجیده قوانینی وضع می کنند که مثل بچه ناقص الخلقه است ! بعد سالها بحث و مناظره ونظر سنجی و گفتگو که این بچه را چطوری باید بزرگ کرد !
جمشيد: 1393/10/1222:58:49،
36
14
چه ربطي داره كي ثروتمند و يا ،،،،
يارانه از منابع و از ارث اين مملكت ميباشد ٠
بنابراين استفاده از منابع حق همه مردمه ،چه فقر چه غني .
هر كي دوست داره خودش تصميم بگيره با يارانش چي كار كنه و به كسي مربوط نيست.
يكي دوست داره يك شبه بره رستوران خرجش كنه و يكي هم دوست داره به ديگران كمك كنه ٠
اقاي روحاني مطمعنأ حذف يارانه تبعات داره ٠
اگاه باش و كار احساسي نكن٠
irani: 1393/10/1223:03:23،
35
13
به نظرم به غیر از 2% جمعیت مرفه کشور همه نیازمند یارانه هستند.....
خسته : 1393/10/1223:08:44،
23
12
آقای تاج گردون موضوع یارانه هارو رو کردین گرونی راه افتاد ، الان هم نقشه میکشین حذفش کنین خدا ان شالله بروزی گرفتارتون کنه که محتاج همین یارانه باشین تا براحتی از این حرفها نزنین.سیاست اینی نیست که شماها دارین تعریف میکنین.فلج کردن اقتصاد و راکد نگه داشتن بازار سیاست درستی برای بهبود اقتصاد نیست.
حمید: 1393/10/1223:42:24،
18
11
این یارانه برای اقشار خاصی که همشون افراد رای بده هم هستند شده تن پروری چون ماشالله خانواده‌ها شونم پر جمعیته
Ali: 1393/10/1223:46:10،
13
27
من كه همشو نخوندم ولي موافقه حذف يارانه پردرامد ها هستم.هرچند كه اين كار از اول اشتباه بود و با پول اين يارانه ها چه كارايي كه ميشد انجام داد.ولي فقط نقدينگي و به طبع اون گروني به بار اومد.امان از مديران بي كفايت و نمايندگان بي خاصيت. خدا رو شكر روحاني تا اينجا داره خوب مديريت ميكنه تا بقيش ببينيم چي ميشه.
بی نام: 1393/10/1223:52:20،
14
18
هیچ ثروتمندی نیاز نداره به 45 تومن ..
کار این دولت فقط سو استفادس
کوکی(مزدا): 1393/10/1223:57:58،
30
13
بنده جزو مرفهین بی درد نیستم.
ولی معتقدم یارانه سهم تک تک مردم ایرانه.
بزارید راحت بگم یارانه چه بخواهند چه نخواهند باید بین همه توزیع بشه.
چون مطمئن باشید اگه یارانه طبقه به اصطلاح مرفه حذف بشه همون طبقه مرفه 10 برابرش رو از طبقه پایینی که قطعا یارانشون با حذف بعضیا 1 ریال هم اضافه نخواهد شد خواهند گرفت.
طبقات مرفه مگه کیا هستن؟؟:
بازاری های بزرگ= = = = = افزایش قیمت اجناس
پزشکان = = = = = افزایش قیمت زیر میزی ها
و
و
و
و
این داستان ادامه دارد.
مهدی: 1393/10/1301:09:36،
31
9
نکته جالبش اینه اکثریت نمایندگان مجلس از گرفتن یارانه انصراف ندادن. اونوقت میان اینجا در موردش بحثم میکنن. یکی نمیاد بگه خو عزیزم نباید از خودت شروع کنی؟
شایدم حقوق 5-6 میلیونی خودشونو کم میدونن و جزو اقشار کم در آمد حساب مبکنن!
اسمارت فون: 1393/10/1301:15:04،
26
12
اين همه مجلس به احمدي نژاد گفت نكن اين كارو نكن
گفت نه فقيران و روستاييان به اين پول احتياج دارن
فكر نكرد طبقه متوسط بيشترين ضربه رو ميخوره
يه خونواده استاندارد مثلا ٤ الي ٥ نفر يارانه اگه ٢٤٥ هزار تومن بگيرن
تا ماه ديگه حد اقل ٥٠٠ هزار تومن خرج فقط خرج خوراك و پوشاك ميشه
ديگه اجاره خونه يا خرج دانشگاهيو حمل و نقلو اينا به كنار
محمد: 1393/10/1309:53:58،
13
11
مجلس گفت نکن؟؟؟
هر تصمیم کلانی برای اجرا در کشور نیاز به تبدیل شدن به قانون داره که قانونگذاری هم حق مسلم مجلسه

مجلس اگه مخالف بود،به قانون تبدیلش نمیکرد که الان دست و پای دولت بعدی هم بسه باشه و ملزم به اجرای فازهای بعدی اون علیرغم اطلاع از طبعات منفی اون واسه مردم و خود دولت
Sajad Afshar: 1393/10/1302:49:24،
24
9
همچیو حذف کنید باشه
یارانه چیه شما مارو از زندگی حذف کردین
قول میدم 1سال دیگه کلا دیگه یارانه نمیدن
خدا عذاب الاهی چیزی تو دست و بالت اگه داری یدونه بفرس ایران که دیگه بریدیم بخدا بریدیم.
یارانه بگیر: 1393/10/1307:40:15،
22
10
یارانه حق همه هست فقیر و غنی و همگی یک جورایی برنامه ریزی کردن برای همان 45 تومان ولی خدایی چرا از خودتان شروع نمیکنی حقوق آنچنانی و... دارید شماهم که احتیاج به شناسایی ندارید . از ریس و مدیران شرکت های دولتی و نمایندگی مجلس و روسای نظامی و هرچه چه ریس و مدیر ارگانها دولتی و غیر دولتی را حذف کنید.
علی: 1393/10/1307:50:35،
16
12
حقمون را از میادین مشترک نفت و گاز بگیرید.مثلا همین عسلویه که با کشور قطر مشترک است حدود 20 میلیون بشکه به جیب زدن!
سام: 1393/10/1309:02:23،
14
10
در یک ساختار نادرست اقتصادی هر طرحی به شکست می انجامد ! ما هیچ راهی جز الگو گرفتن از مدل های تجربه شده در کشورهای پیشرفته نداریم . چرا این قال ومقال ها در کره جنوبی و ترکیه و.... نیست ؟! همه حرف می زنند و اظهار نظر غیر کارشناسی می کنند و میزان هم منافع شخص خودشان است چه بی پول و چه پولدار !!
لولو: 1393/10/1312:34:14،
10
12
الگوهای اقتصادی شرق وغرب هرگز توایران جواب نمیده حتی شایدجواب برعکس هم در برخی الگوها داشته باشد چراکه کشورمردم ما اسلامی وشیعه هستن ولی اونهاکافر یا کمونیست هستند.بیخودی هم زورنزنید فایده نداره!!!!
ناصر: 1393/10/1309:38:43،
15
10
فلسفه حذف یارانه ها و پرداخت بصورت نقدی، که مکرر در مکرر اعلام شده و تبلیغ فراوانی هم دررابطه آن شد، ایجاد عدالت در مصرف یارانه بود. استدلال هم این بود که اگر یارانه مثلا به سوخت ÷رداخت شود، کسی که استفاده بیشتری از سوخت میکرد، قاعدتا ، استفاده بیشتری هم از یارانه میکرد و این عدالت نبود. لذا ، تصمیم گرفته شد، یارانه مثلا سوخت ، حذف و درمقابل، مبلغ آن بصورت مساوی بین هر ایرانی تسهیم شود. براساس این استدلال، یارانه حق همه بوده و ربطی به فقیر بودن یا ثروتمند بودن ندارد. اگر یارانه قشر پردرامد حذف شود، عملا بازهم بی عدالتی سابق حاکم خواهد شد.
علی ام: 1393/10/1310:38:48،
16
13
اجرا نمیشه این دولت میترسه حامی های اصلیش که همون ثروتمندان عزیزن رو از دست بده که این اتفاق یعنی بازگشت به گذشته و مطمئن باش پس هیچ کس حذف نمیشه آمار هم میشود : 80 میلیون جمعیت = 85 میلیون یارانه بگیر در نتیجه پیدا کن پرتقال فروش را !!!!!!!!!!!!!!!!
حقوق بگير: 1393/10/1310:43:37،
14
11
آقايان دولتمردان زحمتكش!!! و مجلسيان مردمي !!! و ساير برادران جان بركف!!! دستتان را از جيب مردم بيرون آوريد. شما كه بهتر مي دانيد حضرت علي هم بيت المال را به مساوي بين همه مردم چه نوزاد تازه به دنيا آمده و چه آدم كهنسال تقسيم مي كرد؛ چرا تبعيض ايجاد مي كنيد. ايران تنها كشوري است كه بين مردم خودش تبعيض قايل مي شود و روي آپارتايد را سفيد كرده ست. براي رفع مشكلات داخلي كه ادعا مي كنيد به امثال خالد مشعل و بشاراسد و غيره پول ندهيد و جلوي قاچاق سوخت و كالا و ارز را بگيريد.
در ضمن چرا جرايم ناشي از قاچاق كالا و ارز و مواد مخدر را متناسب با تورم افزايش نمي دهند ؟؟؟؟؟؟؟ چرا فقط جرايم رانندگي و مالياتها را مي خواهيد افزايش دهيد؟؟؟ همانطور كه در متن هم آمده يارانه پول نفت است و به همه تعلق پيدا مي كند.
رضا: 1393/10/1312:56:02،
14
11
تمام اجناس به واسطه يارانه چند برابر شد حالا همين يارانه كم ارزش را هم حذف كنيد چرا ؟ مگر قيمتها به قبل از پرداخت يارانه برگشته ؟ !
فراهانی: 1393/10/1313:22:00،
13
8
اقا سامان اگه دولت واقعا ثروتمندا رو شناسایی کنه ما حرفی نداریم ولی اگه دولت بخواد حذف کنه یارانه همین فقرا رو بیشتر حذف میکنه اینو تجربه نشون داده تو سبد کالا چون عدالتی وجود ندارد والسلام.
ع: 1393/10/1313:45:14،
14
10
سیاست انگلیسی نه. هر ایرانی از این خاک یک سهم دارد و از نظر حسابداری پرداخت سود سهام به سهامدار، کارندارد که طرف وضع مالیش چطور است؟ با وعده ای که داده شده بود قانونی را تحمیل و تصویب کردند که عاملهای انرژی را گران کنند ودر عوض پولش را بدهند، ولی مردم نمیدانستند که همه کالاها گران خواهدشد و چه کلایی سرشان خواهد رفت.
بنطر من از سهامدارن مرفع خواهش و دعوت شود سودشان را در پروژه های جدید دولت سرمایه گذاری کنند وهر ما بجای یارانه، تعداد سهام برای سهامداران در پروژه خاص ارسال و قابل خرید و فروش باشد و ارزش سهام هم هرروز همانند نرخ ارز و طلا مشخص شود. یک سرگرمی خوب وسالم و آموزنده و اخبار ساز و روشن شدن مردم از اموالشان در این مملکت که چگونه و در چه راهی خرج میشود. با سپاس
محمد : 1393/10/1315:22:38،
9
11
یارانه فقط حق مردم نیازمند جامعه است.در شرایط تحریم یک عده پول هنگفت به جیب زدند و راه حرام مال انباشته کردند و حالا چلومرغشان به خطر افتاده و به دنبال خودزنی سیاسی هستند.....
یارانه مردم ثروتمند باید حذف و یارانه مردم نیازمند بیشتر از قبل باید پرداخت گردد.
رضا: 1393/10/1316:19:42،
10
13
دارایی و املاک ؟؟؟
منی که تو روستا 1 گوشه از حیاط پدرم به من ارث رسیده و سند بنامم هست با اونی که تو کلان شهر مغازه یا برج داره یکی؟؟

خونه من 32 میلیون می ارزه با هزار بدبختی و قسط.

خونه یا مغازه کلان شهری چند میلیارد؟

یارانه همه را حذف کننید و قیمت ها و دلار را برگردونید به قیمت قبلی
وحید@@@@@@@: 1393/10/1317:28:57،
10
14
دوستان سرمایه دار نظنر بدن.

با 200ملیون به جز بانک کجا میشه سرمایه گذاری کرد که دارای سود بیشتر و ریسک کم باشه.

غیر از بورسو دلار و بانک

ممنون میشم راهنمایی کنید.
امیرعلی: 1393/10/1518:28:42،
9
10
اگه از سرمایه دار بپرسی میگه بده من خیالت راحت بعد ده سال اگه تونستی میتونی پول خودتو بگیری چون سرمایدار مگه چطور سرمایه دار شده؟
reza: 1393/10/1317:33:57،
16
9
یارانه حق همه مردم هست.یعنی اون کسی که تلاش کرده پولدار شده نباید از حق یارانه ش استفاده کنه؟و اون کسی که به فکر خودش و خانوادش و جامعه اش نبوده حقشه بگیره؟؟؟؟؟واقعا عدالت یعنی اینه؟؟؟؟؟
reza: 1393/10/1317:34:35،
15
9
یارانه حق همه مردم هست.یعنی اون کسی که تلاش کرده پولدار شده نباید از حق یارانه ش استفاده کنه؟و اون کسی که به فکر خودش و خانوادش و جامعه اش نبوده حقشه بگیره؟؟؟؟؟واقعا عدالت یعنی اینه؟؟؟؟؟
احمد: 1393/10/1411:06:34،
12
9
باسلام به همه دوستان یک نفر آدم منصف به من جواب بده
بایک محاسبه خیلی ساده می توان نتیجه گرفت تمامی درآمدحاصل ازفروش نفت درحال حاضر صرف پرداخت یارانه می شود پس دولت غیرازدریافت مالیات سنگین ازتولیدکنندگان مصیبت زده یا استقراض ازبانک مرکزی چگونه امورات یکسال خود رابگذراند بیایید منطقی باشیم دولت به هرقیمت باید یارانه بخش عمده ای از یارانه بگیران ثروتمند راحذف کند حتی اگر این کار باعث افزایش منتقدین او گردد
یارانه هرنفردریک ماه45000=59.5%*2650*30*57*1300000

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا