کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

انتخابی در محدوده 200 میلیون تومان


کد خبر : ۹۰۹۷جمعه، ۱۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۷:۲۳۱۴۰۵۷ بازدید

خودروهای شاسی بلند همچنان به عنوان یکی از کلاس‌های پر‌طرفدار در میان اتومبیل‌های وارداتی شناخته می‌شوند که بدون شک، برندهای کره‌ای و ژاپنی با ...

خودروهای شاسی بلند همچنان به عنوان یکی از کلاس‌های پر‌طرفدار در میان اتومبیل‌های وارداتی شناخته می‌شوند که بدون شک، برندهای کره‌ای و ژاپنی با SUV‌های متنوع خود، سهم بیشتری از بازار داخلی را در این بخش به خود اختصاص داده‌اند.

برخی از فروشندگان و فعالان بازار خودرو معتقدند که بازار خودروهای شاسی بلند یا همان SUV‌ها معمولا با آغاز فصل سرما و بارندگی‌ها، رونق خاصی می‌یابد و در واقع خیلی‌ها ترجیح می‌دهند که جهت رفت و آمد و انجام سفرهای خود از یک اتومبیل شاسی بلند و خصوصا دو‌دیفرانسیل استفاده کنند که معمولا قابلیت و توانایی بهتری برای حرکت در مسیرهای لغزنده دارند.

حال در شرایطی که امکان ورود تویوتا لندکروزر و پرادو وجود ندارد، می‌توانید یک جایگزین زیر 2500 سی‌سی، یعنی تویوتا RAV4 را خریداری کنید و در نبود هیوندای ix55 و کیا موهاوی صفرکیلومتر نیز به سراغ هیوندای سانتافه یا همان ix45 بروید که از همان ابتدای ورود به بازار داخلی، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. بنابراین در رنج قیمت حدود 200 میلیون تومان، برای خرید یک شاسی بلند دو‌دیفرانسیل، با 2 گزینه روبه‌رو هستید؛ راو 4 که یک SUV کوچک با قابلیت‌های فنی مناسب است و سانتافه که یک SUV متوسط با ابعاد بزرگ‌تر و امکانات رفاهی بیشتر است.


Hyundai ix45

6pcx1b25ualpf3k84ph.jpg

نسل فعلی تویوتا RAV4 مانند دیگر مدل‌های جدید تویوتا، از لحاظ ظاهری تفاوت زیادی با نسل پیشین خود پیدا کرده است و در کل چهره اسپرت‌تر و جسور‌تری را به نمایش می‌گذارد، هرچند که فرم چراغ‌های عقب آن چندان دلچسب و متناسب به نظر نمی‌رسد. در مقابل، هیوندای ix45 با ابعاد بزرگ‌تر و احجام اغراق‌آمیز کمتر نسبت به بدنه RAV4، حس بهتری از چهره یک SUV شیک و مدرن را در ذهن بیننده القا می‌کند. البته شکی نیست که این دو مدل در یک کلاس قرار ندارند و هریک با هدفی خاص تولید شده‌اند، به عنوان مثال، RAV4 علیرغم ابعاد کوچکش، به لطف ارتفاع مناسب از سطح زمین و پویایی خطوط بدنه، مانند دیگر شاسی بلندهای تویوتا، صلابت خاصی را در کلاس خود به نمایش می‌گذارد و سانتافه نیز با ویژگی‌های لوکس، نسبتا خیابانی‌تر و البته گران‌تر به نظر می‌رسد. 

کابین و امکانات رفاهی

از لحاظ طراحی داخلی نیز می‌توان گفت که هیوندای، فاکتورهای لوکس و تجملاتی را بیشتر مورد توجه قرار داده‌ و با منحنی‌های بیشتر و اشکال هندسی متنوع، فضای سرگرم‌کننده‌تری را به نمایش می‌گذارد.  در مقابل، اگرچه کابین RAV4 و فرم ادوات مختلف، از جمله پانل مرکزی و صفحه کیلومتر‌شمار آن به اندازه سانتافه، فانتزی و جذاب نیست اما با طرحی نسبتا ساده و دلچسب، مجموعه‌ای هماهنگ و متناسب را ارائه می‌دهد که حس قرار گرفتن در پشت فرمان یک اتومبیل Off Road را بیشتر به شما القا می‌کند.  نسل فعلی سانتافه از لحاظ کیفیت ادوات و پوشش‌های داخلی، نسبت به نسل قبلی پیشرفت خوبی داشته است و اینطور می‌توان گفت که RAV4 به جز پوشش‌های چرمی و تزئینات آلومینیومی برتر، از نظر کیفی تفاوت فاحشی با رقیب کره‌ای ندارد، هرچند که تجربه ثابت کرده است، تویوتا در طول زمان، دوام و ثبات ظاهری بیشتری را به نمایش می‌گذارد. طبیعتا سانتافه با ابعاد بزرگ‌تر، فضای بیشتر و جادارتری را در ردیف جلو و عقب، در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد و ضمنا بعضی از مدل‌های آن دارای دو صندلی تاشو در ردیف سوم نیز هستند تا بدین ترتیب توانایی حمل 7 سرنشین برای آن فراهم شود.  

از جمله امکانات مشترک در این مدل‌ها می‌توان به سیستم استارت و ورود بدون کلید، تنظیم برقی صندلی‌های جلو با گرم‌کن، تهویه مطبوع اتوماتیک دو‌نقطه‌ای، سقف پانورامیک، شیشه‌های دودی عقب، کروز کنترل، نمایشگر مرکزی، سیستم صوتی با قابلیت اتصال USB و AUX، دوربین دید عقب، سنسور پارک و همچنین درب صندوق عقب برقی هستند اما سانتافه در حالت فول آپشن، امکانات بیشتری از جمله تهویه صندلی‌های جلو، گرم‌کن صندلی عقب، کول باکس، پرده‌های عقب و سیستم اتوپارک را ارائه می‌دهد و ضمنا ترمز پارک آن از نوع الکترونیکی است. البته توجه داشته باشید که هر دو خودرو از جمله مدل‌هایی هستند که امکان نصب آپشن‌های غیر فابریک مانند‌ مانیتور، گرم‌کن صندلی، Keyless، دوربین دید عقب و... ‌ روی آنها بسیار زیاد است و ‌هنگام خرید باید دقت زیادی را در این زمینه انجام دهید. 
از لحاظ فضای صندوق بار نیز باید بگوییم که سانتافه به‌مراتب جادار‌تر است و برای سفرهای خانوادگی کاملا مناسب است. 
 

Toyota RAV4

n4hepva10c6xyff11yj.jpg


اگر قبلا تجربه سواری با نسل پیشین سانتافه را داشته‌اید باید بگوییم که مدل جدید از هر لحاظ با آن متفاوت است، خصوصا اینکه پیشرانه آن، همان موتور 4 سیلندری است که در مدل ix35 نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و طبیعتا قدرت 174 اسب بخار و گشتاور 227 نیوتن متر برای این جثه و ابعاد چندان جالب به نظر نمی‌رسد.

مشکل دیگر سانتافه یا همان ix45، عملکرد گیربکس 6 دنده اتوماتیک آن است که به نظر می‌رسد گاهی وقت‌ها با تعویض زود‌هنگام، شتاب‌گیری لازم را برای شما فراهم نمی‌کند و بدین ترتیب شاید بهتر باشد که بعضی وقت‌ها آن را در حالت تعویض دستی قرار دهید. ضمنا شتاب اولیه برای سانتافه حدود 11.5 ثانیه اعلام شده ‌که با این تفاسیر SUV چابکی نیست اما رقیب کوچک یعنی تویوتا راو 4 با پیشرانه 4 سیلندر 176 اسب بخاری، وضعیت بهتری دارد و گویی هماهنگی گیربکس آن با وضعیت رانندگی، بیشتر و ضمنا واکنش پیشرانه به حرکت پدال گاز آن نیز تیزتر است که همین مسئله باعث شده ‌تا RAV4 در شتاب‌گیری اولیه، حدود 2 ثانیه سریع‌تر از سانتافه باشد (ضمنا با فعال کردن حالت اسپرت در راو4 می‌توانید شتاب‌گیری بهتری را تجربه کنید). از لحاظ کیفیت سواری و عملکرد سیستم تعلیق باید بگوییم که سانتافه سواری نرم‌تری دارد و عملکرد سیستم تعلیق راو4، نه‌تنها سفت‌تر است، بلکه سرنشینان عقب آن، ضربه و کوبش‌های شدید را به خوبی احساس می‌کنند، هرچند که راو 4 از لحاظ پایداری و همچنین قدرت ترمزگیری نسبت به سانتافه برتری دارد و به نوعی می‌توان گفت که گوش به فرمان‌تر است. 

سانتافه و راو 4 در دو نوع دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل در بازار داخلی عرضه می‌شوند که البته همان طور که گفتیم ما در این نوشتار مدل‌های دو دیفرانسیل را در نظر گرفته‌ایم. هر دو خودرو دارای سیستم کنترل فرود از تپه هستند و البته بسیاری از سانتافه‌ها سیستم قفل دیفرانسیل را نیز دارا هستند. همچنین جهت کاهش مصرف سوخت در این مدل‌ها می‌توانید با فشار دادن دکمه ECO ، حالت رانندگی اقتصادی را فعال کنید. 

kqd0l09vtr5pv78ijqri.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها