کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دلایل تفاوت آمار رسمی تعداد بیکاران با آنچه مردم می‌بینند


کد خبر : ۹۰۸۱پنجشنبه، ۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۸:۳۵۴۱۸۶ بازدید

رییس سازمان فنی‌وحرفه‌ای گفت: آمارها نشان‌می‌دهد بسیاری‌از فارغ‌التحصیلان دوره‌ کاردانی و کارشناسی به خاطر مساعد نبودن فضای کار ...

رییس سازمان فنی‌وحرفه‌ای گفت: آمارها نشان می‌دهد بسیاری از فارغ‌التحصیلان دوره کاردانی و کارشناسی به خاطر مساعد نبودن فضای کار در جامعه به تحصیلات تکمیلی روی آورده‌اند که علاج این موضوع توانمندسازی و آموزش‌های مهارتی برای فارغ‌التحصیلان و دانشجویان است.

کوروش پرند در جلسه کارگروه اشتغال استان ایلام، اظهار کرد: در شورای عالی اشتغال سه طرح در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دست بررسی است که دو طرح آن در حوزه سازمان فنی و حرفه‌ای قرار می‌گیرد. محوری‌ترین موضوع تصویب توسعه مشاغل خرد، کسب‌وکارهای کوچک و خانگی است که لازمه‌ی اجرای آن کسب مهارت است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بابیان اینکه نرخ بیکاری در کشور 9.5 و در استان 13.5 است، تصریح کرد: جمعیت بیکاران کشور در آمارهای رسمی و آنچه مردم می‌بینند فرق دارد چون برخی افراد غیرفعال جامعه مانند دانشجویان و زنان خانه‌دار را جزو بیکاران حساب می‌کنند، درحالی‌که این افراد بر اساس تعریف بیکاری جزو جمعیت غیرفعال هستند و بر این اساس جمعیت مشمول سن کار به دو دسته فعال و غیرفعال تقسیم می‌شوند که بر این اساس 23 میلیون نفر جزو جمعیت فعال و نزدیک به 41 میلیون نفر نیز جمعیت غیرفعال کشور محسوب می‌شوند.

پرند بابیان اینکه 5.3 میلیون نفر از جمعیت غیرفعال کشور بر اساس آمار سال 1390 دارای تحصیلات عالی دانشگاهی هستند و از میان 23 میلیون جمعیت فعال کشور نیز هم‌اکنون حدود سه میلیون نفر بیکارند، ادامه داد: بر اساس آمارهای رسمی در ایران هر نفر 3.7 نفر دیگر را حمایت می‌کند درحالی‌که این آمار در کشورهای توسعه‌یافته یک به 2.3 نفر و در کشوری مانند کره جنوبی از 1.2 پایین‌تر است.

پرند ورود افراد دانش‌آموخته به جمعیت بیکاران کشور را خطر جدی برای آینده کشور عنوان و تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد بسیاری از فارغ‌التحصیلان دوره کاردانی و کارشناسی به خاطر مساعد نبودن فضای کار در جامعه به تحصیلات تکمیلی روی آورده‌اند که علاج این موضوع توانمندسازی و آموزش‌های مهارتی برای فارغ‌التحصیلان و دانشجویان است.

وی کارآموزی نوین، کارورزی نوین و الگوی آموزش، تولید، بازاریابی و فروش را ازجمله مدل‌های اجرای طرح توانمندسازی و آموزش‌های مهارتی فارغ‌التحصیلان نام برد.

رییس سازمان آموزش فنی‌‎وحرفه‌ای کشور ادامه داد: در حوزه کارآموزی تجربه موفقی از همکاری دانشگاه صنعتی سهند و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان شرقی به‌صورت آزمایشی وجود دارد که در آن بخشی از واحدهای عملی در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و بخشی دیگر در خود دانشگاه دنبال شد و معتقدیم مدل بسیار موفقی است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره فرایند اجرای طرح کارورزی نیز گفت: فلسفه طرح کارورزی این است که فردی که فارغ‌التحصیل می‌شود و قصد ورود به یک صنعت را دارد ابتدا آموزش مبتنی بر محیط کار را ببیند ولی در فاصله‌ آموزش تا به‌کارگیری باید مورد حمایت مالی و بیمه‌ای قرار گیرد که بخشی از تزریق پول و تأمین مالی فرد را صنعت و بخشی دیگر را دولت باید بر عهده گیرد.

پرند راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و به‌ویژه خانگی در شرایط تحریم را از برنامه‌های با را از فعالیت‌های خوب دولت عنوان و تصریح کرد: ایجاد اشتغال به‌طور مثال در صنایعی مانند پتروشیمی 2 میلیارد تومان سرمایه می‌خواهد و نتیجه آن اشتغال‌زایی 100 تا 200 نفر است اما می‌توان با صرف مبالغ کمتر در حوزه مشاغل خرد و خانگی با طرح کسب‌وکارهای کوچک زمینه اشتغال افراد بیشتری فراهم کرد، اما مشکل در اینجا مسئله بازاریابی است که باید از آن غافل نشد و طوری برنامه‌ریزی کرد که بیکاران را به بیکاران بدهکار تبدیل نکنیم.

رییس سازمان فنی و حرفه‌ای بر ضرورت توجه به مراحل قبل و بعد از تولید و به‌ویژه مسئله طراحی و بازاریابی تأکید و تصریح کرد: سازمان در حوزه فرش و تابلو فرش تعدادی از کارآفرینان را مشخص کرده و با در اختیار قرار دادن امکانات به این افراد زمینه ارائه آموزش‌های مهارتی را به شمار زیادی از افراد علاقه‌مند به این حوزه با توجه به بازار مناسب این محصولات را با حمایت تسهیلاتی صندوق مهر امام رضا (ع) فراهم کرده است.

وی آموزش‌های مهارتی را در رشته‌های تولید سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، فرش و تابلو فرش، بازاریابی و بازار سازی، داروهای گیاهی و گیاهان دارویی موردتوجه فنی و حرفه‌ای دانست و تصریح کرد: هرچند آموزش‌های دانشگاهی ازنظر کیفیت رشد قابل‌توجهی داشته است اما ازنظر کیفیت آموزش و داشتن دانش‌آموخته‌ی دارای مهارت می‌لنگیم و دانش‌آموخته داریم با شرایط دانشی و نگرشی مناسب که مهارت ندارند و شاهد این مدعا تعداد کم کاردان ماهر نسبت به کارشناسان و افزایش تعداد دانشجویان و داوطلبان ورود به مقطع دکتری است که نمی‌دانیم باید چه‌کار کنند؟



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها