کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آزادی صادرات نفت آمریکا پس از 40 سال


کد خبر : ۹۰۶۵پنجشنبه، ۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۳:۰۶۲۹۱۷ بازدید

پس از ماه‌ها فشار شرکت‌های نفتی آمریکایی برای لغو منع صادرات نفت آمریکا، دولت اوباما در نهایت با این موضوع موافقت کرد.

پس از ماه‌ها فشار شرکت‌های نفتی آمریکایی برای لغو منع صادرات نفت آمریکا، دولت اوباما در نهایت با این موضوع موافقت کرد. 

به گزارش رویترز، اداره صنعت و امنیت آمریکا که صادرات این کشور را کنترل می‌کند اعلام کرد به برخی از شرکت‌های نفتی برای فروش میعانات گازی به خارج از آمریکا مجوز داده است. اداره صنعت و امنیت آمریکا همچنین دستورالعملی را برای تشریح اینکه چه نوع نفتی معمولا مجوز صادرات پیدا خواهد کرد ارایه داد که اولین تلاش از سوی دولت برای شفاف‌سازی موضوعی است که باعث ابهام و سردرگمی در بازارهای انرژی به مدت بیش از یک سال شده بود. 

بر همین اساس، دولت آمریکا آماده صدور مجوز برای ورود نفت شیل آمریکا به بازارهای جهانی است. حفاری‌های نفت شیل در آمریکا طی شش سال گذشته این کشور را به یک تولیدکننده بزرگ انرژی تبدیل کرده و تولید نفت این کشور را بیش از ٥٠درصد افزایش داده است. ساعاتی بعد از انتشار گسترده این خبر بلافاصله قیمت نفت در بازارهای بین‌الملل کاهش یافت. نفت با ثبت بیشترین کاهش قیمت سالانه در هفت‌سال گذشته؛ وارد کانال ٥٦ دلاری شد. به این ترتیب قیمت نفت در بازارهای‌جهانی تحت فشار تقاضای ضعیف، اشباع بازار ناشی از افزایش تولید، عرضه نفت شیل آمریکا و عدم کاهش تولید نفت اوپک، به کمتر از ٥٧ دلار در هر بشکه رسید و در آستانه ثبت بیشترین کاهش سالانه از سال ٢٠٠٨ تاکنون قرار گرفت. 

همچنین دیروز هر بشکه نفت برنت دریای شمال یک دلار کاهش یافت و 56.90 دلار در هر بشکه فروخته شد. این نوع نفت تا آخرین لحظات دیروز تا 56.87 دلار نیز پایین آمد. هر بشکه نفت خام آمریکا نیز طی روز گذشته 57 سنت کاهش یافت و 53.55 دلار معامله شد. به این ترتیب هر دو نوع نفت یاد شده کمترین رقم از ماه می‌ 2009 تاکنون را تجربه کردند. 

اما ورود آمریکا به بازار نفت و افت بیش‌از‌پیش قیمت طلای سیاه در شرایطی رخ داده است که تولیدکنندگان بزرگ نفت طی ماه‌های اخیر برای کسب سهم بیشتری از بازار با چالش همراه بوده‌اند، چالشی که با تکیه بر ارایه تخفیف‌ها و فرمول‌هایی جدید در قیمتگذاری در پی غلبه بر آن بوده‌اند. با همزمانی اتفاقات یاد شده؛ یعنی تداوم روند نزولی قیمت نفت و ورود آمریکا به جمع کشورهای عرضه‌کننده نفت، تحلیل‌هایی متفاوت از سوی کارشناسان و شبکه‌های خبری از روز گذشته آغاز شد. خبرگزاری رویترز روز گذشته اقدام کابیه اوباما در جهت رفع ممنوعیت‌صادرات نفت این کشور را گشودن جبهه‌های جدیدی در جنگ‌جهانی بر سر سهم‌بازار نفت ارزیابی کرد و نتیجه گرفت این جبهه به طور موثر راه را برای صادرات یک‌میلیون بشکه نفت‌خام سبک این کشور در روز به سایر نقاط‌جهان هموار می‌کند.  رویترز همچنین نوشته، اقدام اخیر آمریکا برای صادرات نفت تولیدی خود از نگاه اد موریس؛ رییس بخش تحقیقات نفت در بانک بین‌المللی سیتی‌گروپ آمریکا واقع در نیویورک «روانه کردن سیل نفت به بازار است، اقدامی که عملا عرضه جهانی نفت در سال ٢٠١٥ را به طور چشمگیری افزایش دهد. » پیش‌بینی افزایش چشم‌گیر عرضه جهانی نفت در حالی است که بازار نفت در بحران قرار دارد و قیمت جهانی نفت از تابستان امسال تاکنون نصف شده و از ١٢٠دلار به ٦٠کمتر از دلار رسیده است. 

با ادامه کاهش قیمت نفت که می‌توان گفت نتیجه مستقیم سیاست‌های کشورهایی مانند عربستان، امارات و کویت برای تنظیم بازار با تکیه به عرضه و تقاضاست، روز گذشته منصور معظمی با بیان اینکه ایران هیچگونه زیانی از کاهش قیمت نفت نمی‌بیند از افزایش ٩٠میلیارد‌دلاری دارایی‌های آمریکا با سقوط بهای نفت خبر داد. معاون وزیر‌نفت در حالی به سود ناشی از افت قیمت نفت برای آمریکا اشاره کرد که زیان روسیه را در شرایط بحران قیمت نفت ١١٠میلیارد دلار ارزیابی کرد. 

در مقابل روزنامه القبس چاپ عربستان‌سعودی روز گذشته در تحلیل بحران ایجادشده در بازار نفت نوشت: اگرچه برخی کارشناسان و تحلیلگران سیاسی کاهش قیمت نفت را یک بازی خطرناک سیاسی می‌دانند که غرب برای ضربه‌زدن به اقتصاد روسیه به راه انداخته است اما موضوع این است که این ضرر تنها متوجه این کشور نیست بلکه متوجه همه کشورها و در صدر آن کشورهای خلیج‌فارس خواهد بود.  این روزنامه در جمع‌بندی دلایل کاهش قیمت نفت و ادامه پیدا کردن آنکه موجب شده است قیمت نفت به حدود پنج‌سال گذشته بازگردد، به پاسخ کارشناسان در این زمینه اشاره کرده است که دلایل سیاسی در صدر پاسخ‌ها و برخی علت‌های اقتصادی نیز در رتبه بعدی قرار دارند. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها