کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

3 عامل رشد نقدینگی سال 92 اعلام شد


کد خبر : ۹۰۱۹سه شنبه، ۹ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۰:۳۶۲۰۹۲ بازدید

ادغام دو موسسه و تاسیس پنج بانک جدید، افزایش مطالبات معوق بانک‌ها و رشد خالص دارای‌های خارجی سیستم بانکی ...

ادغام دو موسسه و تاسیس پنج بانک جدید، افزایش مطالبات معوق بانک‌ها و رشد خالص دارای‌های خارجی سیستم بانکی ۳ دلیل اصلی رشد ۲۹.۱ درصدی نقدینگی در سال ۹۲ اعلام شد.

طی سال 92 نقدینگی با ٢٩.١ درصد افزایش نسبت به پایان سال قبل به ٥٩٤٧.٩ هزار میلیارد ریال رسید. مقایسه رشد نقدینگی در سال ١٣٩٢ با رقم متناظر در سال ١٣٩١ به میزان ٠/٩ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. در مقایسه رشد نقدینگی سال ١٣٩٢ با سال ١٣٩١ توجه به این نکته ضروری است که بخشی از افزایش رشد نقدینگی در سال ١٣٩٢ ناشی از افزایش پوشش آمار نقدینگی به واسطه ادغام دو موسسه (صالحین و پیشگامان آتی) در بانک آینده در آبان ماه ١٣٩٢ و اضافه شدن آمار پنج بانک ایران زمین، قرض الحسنه رسالت، خاورمیانه، بین المللی کیش و ایران و ونزوئلا در آذر ماه ١٣٩٢ بوده است.

در واقع، ٣.٢ واحد درصد از رشد نقدینگی در سال ١٣٩٢ به دلیل افزایش شمول آماری بوده که ارتباطی به عوامل اقتصادی نداشته و واجد آثار پولی خاصی نمی باشد. در صورت عدم احتساب آمار دو موسسه و پنج بانک جدید در سیستم بانکی سال ١٣٩٢، نقدینگی در مقایسه با سال ١٣٩١ معادل ٢٥.٩ درصد رشد می کرد.بر اساس گزارش تحولات اقتصادی سال 92، مطالبات از بخش غیردولتی (بدون سود و درآمد سالهای آتی) با ٢١.٨ درصد رشد و سهمی فزاینده معادل ١٧.٧ واحد درصد، مهمترین عامل رشد نقدینگی در سال ١٣٩٢ بود که نسبت به رقم مشابه سال ١٣٩١ (سهم ١٥.٨ واحد درصدی در رشد ٣٠ درصدی نقدینگی) ١.٩ واحد درصد افزایش نشان می دهد.

خالص دارایی های خارجی سیستم بانکی نیز با ١٢٦.١ درصد رشد و سهمی فزاینده معادل ٢٤.٦ واحد درصد از دیگر عوامل رشد نقدینگی در سال ١٣٩٢ بود. لیکن، افزایش خالص دارایی های خارجی سیستم بانکی متاثر از عوامل اقتصادی نبوده و عمدتاً به دلیل افزایش نرخ ارز مرجع (از ١٢٢٦٠ ریال به ازای هر دلار به ٢٤٧٧٠ ریال) در محاسبه معادل ریالی دارایی ها و بدهی های ارزی ایجاد شده است.خالص سایر اقلام سیستم بانکی عمدتاً به دلیل افزایش مانده حساب ذخیره تسعیر دارایی ها و بدهی های ارزی، با ١١١.٥ درصد (٥٨٧.٦ هزار میلیارد ریال) کاهش، سهم کاهنده ای به میزان ١٢.٨ واحد درصد در رشد نقدینگی داشت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها