کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آیا وام 50 میلیونی ممکن است؟


کد خبر : ۸۹۹۹دوشنبه، ۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۴:۴۷۳۹۹۲ بازدید

سخنگوی دولت روز شنبه اعلام کرد که قرار است وام ارزان قیمت تا 50 میلیون تومان به نیازمندان پرداخت شود.

به گفته نوبخت یارانه نقدی باید به اقشار نیازمند پرداخت شود، از همین رو قرار است از محل یارانه ها وام ارزان قیمت تا سقف 50 میلیون تومان به نیازمندان پرداخت شود. نوبخت همچنین هر گونه پیشنهادی برای چند برابر شدن یارانه نقدی را غیر منطقی دانست و آن را رد کرد.

به گفته کارشناسان این سخنان سخنگوی دولت مبهم است. مسئله مهم این است که دولت چگونه می‌خواهد از محل درآمد یارانه ها وام 50 میلیونی پرداخت کند در شرایطی که اکنون کل این درآمد صرف پرداخت یارانه نقدی می شود و چیزی برای پرداخت وام باقی نمی ماند. 

به این ترتیب این احتمال مطرح می شود که شاید دولت قصد تغییر در روند اجرای هدفمندی را دارد. 

با آنکه از ابتدای آغاز هدفمندی یارانه ها وعده هایی از سوی مسئولان مبنی بر حذف یارانه پردرآمدها داده شده اما تا به امروز روند پرداخت یارانه ها به همه شهروندان ادامه پیدا کرده و بررسی لایحه بودجه 94 هم نشان می دهد که نشانه ای برای تغییر این روند وجود ندارد. 

سعید لیلاز کارشناس مسائل اقتصادی در این باره به ما گفت: «تا زمانی که دولت برنامه های دقیقش در خصوص نحوه اجرایی کردن این طرح را بیان نکرده نمی توان به صورت دقیق در خصوص آن نظر داد.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا این طرح قرار است به جای هدفمندی یارانه ها اجرا شود یا نه گفت: «نمی توان گفت که دولت در نظر دارد که چگونه این طرح را عملی کند. نمی توان که به تمام افراد و به صورت یکسان وام های 50 میلیونی اعطا کرد.»

لیلاز ادامه داد: «باید مشخص شود که دولت این وام ها را به چه افرادی، بر چه مبنایی و یا با چه نرخ سودی اعطا خواهد کرد.»

وی تصریح کرد: «دولت منابعی ندارد که بخواهد هم همچون گذشته به پرداخت یارانه های نقدی ادامه دهد و هم وام هایی 50 میلیونی به نیازمندان اعطا کند.»

لیلاز با تاکید بر اینکه دولت در بیان سیاست هایش تناقض گویی ندارد، افزود: «اظهارات اخیر سخنگوی دولت اندکی دارای شبهه است که با بررسی های بیشتر و بیان جزییات روشن خواهد شد.»

وی با بیان آنکه دولت برای تامین منابع خود در مضیقه است گفت: «هدفمندی یارانه ها به این صورت و در اختیار تمام اقشار، فشاری است که باید از روی دولت برداشته شود.»

عباس شاکری استاد دانشگاه و اقتصاددان نیز در این باره به ما گفت: «آنچه که مسلم است آن است که تا دولت اقدام به حذف یارانه بگیران پردرآمد نکند نمی تواند هیچ کدام از این وعده ها را به درستی عملی کند.»

وی با بیان اینکه هنوز تصمیمات دولت در این زمینه به صورت دقیق مشخص نیست گفت: «شاید دولت قصد دارد همچون گذشته به افراد نیازمند یارانه نقدی بدهد اما در کنار این یارانه هم وام هایی ارزان قیمت هم برای کمک بیشتر به این قشر در نظر بگیرد.»

شاکری ادامه داد: «اما باید این نکته را نیز در نظر داشت که این کار تنها از طریق حذف یارانه پردرآمدها عملی است زیرا دولت دیگر نمی تواند به همین روند به تمام افراد یارانه بدهد. باید هر چه زودتر جلوی پرداخت یارانه ثروتمندان گرفته شود.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها