کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تولید 10 تا 50 میلیون مترمکعب عقب‌تر از برنامه


کد خبر : ۸۹۵۳شنبه، ۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۸:۳۴۲۱۰۲ بازدید

اگرچه وزیر نفت از ابتدای سال جاری وعده افزایش تولید به میزان روزانه 100 میلیون متر مکعب را به مردم داد تا گامی در جهت جبران عقب ماندگی از قطر به عنوان ...

اگرچه وزیر نفت از ابتدای سال جاری وعده افزایش تولید به میزان روزانه 100 میلیون متر مکعب را به مردم داد تا گامی در جهت جبران عقب ماندگی از قطر به عنوان کشور پیشرو در برداشت از میدان مشترک گازی پارس جنوبی بردارد و سپس رییس دولت در سخنانی این وعده را 40 میلیون متر مکعب افزایش داد، اما همچنان آمارها مشخص نمی‌کند که چه بخشی از این وعده محقق خواهد شد.

روند رو به رشد مصرف گاز در کشور طی سال‌های گذشته به گونه‌ای بوده که همواره میزان مصرف از تولید پیشی گرفته و این امر تا جایی پیش رفته که ایران به عنوان دومین کشور دارای ذخایر گازی در دنیا نتوانسته در بازارهای بین‌المللی نقش چندانی در صادرات گاز داشته باشد.

بر اساس این گزارش، روند مصرف گاز در کشور به صورتی است که در برخی سال‌ها تامین گاز در فصل زمستان با سختی صورت گرفته به طوری که گاز رسانی به نیروگاه‌ها کاهش یافت و در برخی مواقع گاز صنایع قطع شده است.

اما میدان گازی پارس جنوبی که با قطر مشترک است یکی از منابع عظیم گازی کشور به شمار می‌رود که متاسفانه طی سال‌های گذشته آنطور که باید توسعه نیافته و در نتیجه ایران از برداشت از این میدان مشترک از کشور قطر عقب مانده است.

بر این اساس طبق برنامه ریزی صورت گرفته اگر تولید 50 میلیون متر مکعب گاز از فاز 12 ، 37.5 میلیون متر مکعب از فاز 12، 37.5 میلیون متر مکعب از فازهای 15 و 16 و 12.5 میلیون متر مکعب از فازهای 17 و 18 تا پایان سال 1393 محقق شود نه تنها وعده زنگنه بلکه وعده رییس جمهوری نیز در زمینه تولید گاز محقق خواهد شد.

از سوی دیگر تولید گاز طبیعی از میدان گازی پارس جنوبی در سال 1392 با افزایش 22.1 میلیون متر مکعب در روز نسبت به سال 1391 به 262.6میلیون متر مکعب در روز رسید و آنطور که وزیر نفت وعده داده در سال جاری تولید گاز شیرین در پی برداشت از فازهای اولویت دار پارس جنوبی روزانه 100 میلیون متر مکعب افزایش خواهد یافت .

بر اساس این گزارش در حال حاضر تا کنون340 میلیون متر مکعب گاز از فازهای بهره‌برداری شده پارس جنوبی برداشت می‌شود که در نهایت حدود 280 میلیون متر مکعب شیرین سازی شده و به شبکه گاز رسانی وارد می‌شود. طبق آمار موجود این میزان در سال 1392 معادل 335 میلیون متر مکعب بوده است.

بر این اساس بنا به اعلام مدیر مجتمع گازی پارس جنوبی میزان برداشت گاز ازمخزن پارس جنوبی تا پایان سال به 430 میلیون متر مکعب می‌رسد که این رقم معادل 90 میلیون متر مکعب افزایش نسبت به برداشت کنونی است که در این صورت نه تنها وعده 140 میلیون متر مکعب افزایش تولید محقق نخواهد شد، بلکه میزان برداشت از وعده 100 میلیون متر مکعبی زنگنه نیز کمتر خواهد بود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها