کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بر دنیای اقتصاد در سال 2014 چه گذشت؟


کد خبر : ۸۸۸۲سه شنبه، ۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۵:۵۵۱۴۲۰ بازدید

هیچ کس نگفت احیا از بحران مالی جهانی آسان خواهد بود و سال 2014 هم به خوبی این موضوع را نشان داد.

به گزارش آسوشیتدپرس، در حالیکه اقتصاد آمریکا که بزرگترین اقتصاد جهان است، نشانه‌های واضحی از بهبود را نشان داد اما تصویر نقاط دیگر جهان در شرایطی که آماده ورود به سال 2015 می‌شوند چندان مطلوب نیست.

نگرانی‌ها نسبت به وضعیت اقتصاد چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان است، استمرار دارد در حالیکه ژاپن که سومین غول اقتصادی جهان است، با وجود اجرای سیاست‌های انبساطی مالی گسترده در این کشور، به ورطه رکود کشیده شده است و در اروپا با وجود اخبار امیدوارکننده از پایان شش سال رکود اقتصادی یونان، به نظر می‌رسد کسادی اقتصادی شکل جدیدی پیدا کرده است.

در آمریکا بانک مرکزی این کشور پس از شش سال در حال پایان دادن به سیاست‌های پولی محرک رشد اقتصادی است و به افزایش نرخ‌های بهره که از سال 2008 نزدیک به صفر نگه داشته اند، در سال 2015 اشاره کرده است. در نتیجه دلار در بازارهای ارزی روند صعودی پیدا کرده و خوش بینی سرمایه گذاران وال استریت نسبت به دورنمای اقتصادی بیشتر شده و این مسئله در مجموعه صعودهای شاخص اس اند پی 500 منعکس شده است.

این رشد خوش بینی رفتار شرکت‌ها را نیز تحت تاثیر قرار داد و شرکت‌هایی که در سال‌های گذشته نقدینگی جمع می‌کردند، جرات ریسک پذیری یافتند و در نتیجه دنیای کسب و کار شاهد قراردادهای بزرگ و مهمی مانند خرید 22 میلیارد دلاری شرکت واتس اپ از سوی فیس بوک در سال 2014 بود.

در نقاط دیگر بویژه اروپا که در آن بانک مرکزی اروپا به منظور کمک به اقتصاد زوال یافته حوزه یورو و 18 کشور عضو آن به دنبال اجرای تدابیر محرک مالی به سبک بانک مرکزی آمریکا برای جلوگیری از بروز رشد منفی تورم است، میراث بحران مالی جهانی باقی مانده است.

روسیه یک اقتصاد اروپایی است که سال 2014 را در وضعیت بسیار بدتری از آنچه شروع کرده بود، به پایان می‌رساند. در پی ریزش قیمت نفت و تحریم‌هایی که به تلافی اقدامات روسیه در بحران اوکراین علیه این کشور به اجرا درآمده است، روسیه به سوی رکود پیش می‌رود و ارزش روبل این کشور به شدت افت کرده است.

در بعضی دیگر از نقاط جهان، ریزش قیمت نفت و رسیدن آن به پایین 65 دلار در هر بشکه فرصت اقتصادی غیرمنتظره ای را بوجود آورده است و ارزان شدن سوخت باعث شده مصرف کنندگان تاثیر کاهش قیمت‌های انرژی را فورا حس کنند ضمن اینکه شرکت‌ها می‌توانند پول بیشتری برای سرمایه گذاری داشته باشند.

عوامل زیادی در پشت پرده کاهش قیمت نفت وجود داشته که شامل کندی رشد اقتصادی چین بوده است. همچنین با اقدام کشورهایی مانند عراق و سوریه در افزایش تولید، عوامل عرضه نیز در این کاهش نقش بسزایی ایفا کرد.

با وجود فرصت رونقی که از کمتر شدن قیمت نفت بوجود آمده است، اقتصادهای در حال توسعه سال متلاطمی داشتند و بسیاری از این بازارها در آستانه اقدام بانک مرکزی آمریکا برای پایان دادن به تدابیر محرک مالی خود، بهم ریختند زیرا بیشتر پولی که با اجرای این تدابیر روانه این بازارها شده بود، شروع به خارج شدن از این بازارها کرد و احتمالا این روند در سال آینده هم ادامه خواهد داشت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها