کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بسته‌های اینترنت همراه , طبق پیش‌بینی گران شد


کد خبر : ۸۸۷۹سه شنبه، ۲ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۲:۵۱۶۶۲۳ بازدید

هم‌زمان با کاهش نرخ اینترنت آزاد برای مشترکان اپراتورهای موبایل، نرخ اینترنت بسته‌ای اپراتور دوم از 2 تا 10 برابر گران شد.

تعرفه آزاد اینترنت موبایل روز گذشته از سقف 14.8 ریال به نیم ریال به ازای هر کیلو بایت کاهش یافت که حاکی از کاهشی 87.5 درصدی برای همراه اول و 90 درصدی برای ایرانسل است.

تعرفه آزاد اینترنت برای مشترکان دائمی هراه اول و ایرانسل از روز گذشته نیم ریال و مشترکان اعتباری 0.75 ریال به ازای هر کیلوبایت شد؛ پیش از این که نرخ‌ها براساس مصوبه مربوط به GPRS محاسبه می‌شد برای همراه اول و ایرانسل در ساعات پیک (اوج مصرف) به ترتیب 4 و 5 ریال به ازای هر کیلو بایت و یک ریال برای ساعات غیر اوج مصرف بود.

اکنون مشترکان این اپراتورها اگر بسته اینترنتی فعال نکرده باشند با به عبارتی از اینترنت آزاد استفاده کنند چه تحت پوشش آنتن GPRS باشند چه آنتن‌های 3G و 4G، به ازای هر کیلوبایت باید نیم یا 0.75 ریال به تناسب دائمی یا اعتباری بودن‌شان بپردازند.

اما نکته قابل تأمل و البته نگران کننده در این است که اپراتورها از این کاهش قیمت اجباری به هیچ عنوان رضایت نداشتند ولی وزارت ارتباطات با مصوبه‌ای آنها را ملزم به کاهش این قیمت کرد.

با توجه به اینکه زمزمه کاهش قیمت اینترنت آزاد پیش از این شنیده می‌شد و با توجه به نارضایتی که در این بین بود، خبرگزاری تسـنیم طی دو مرحله مسئولان دولتی و وزارت ارتباطات را از عواقب چنین تصمیمی مطلع کرد و هشدارهای لازم را داد تا اپراتورها به واسطه ارزان شدن اینترنت آزاد به سراغ افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی که این روزها با گسترش ابزارهای ارتباطی برای مشترکان از جذابیت‌های خاصی برخوردارند، نروند.

اکنون و هم‌زمان با کاهش نرخ اینترنت آزاد شاهد هستیم که بسته‌های اینترنتی ایرانسل رشد چشم‌گیری یافته است اما این اپراتور با پوشش گسترده کاهش اینترنت آزاد و پیامک‌های بیشمار روزانه خود، سعی کرده که افزایش قیمت را به حاشیه بکشاند.

بیست و هفتم آبان ماه، طی گزارشی با عنوان "تصمیم‌گیری بحرانی برای نرخ اینترنت موبایل"، احتمال افزایش نرخ بسته‌های اینترنت موبایل را از پس کاهش نرخ اینترنت آزاد قوی اعلام کردیم.‌

در آن گزارش اقدام و تصمیم‌گیری دولت درباره تعرفه‌های اینترنت موبایل سرنوشت‌ساز عنوان و گفته شد که اگر نرخ‌های پیشین تغییر پیدا نمی‌کرد، مشترکان اینترنت آزاد متضرر می‌شدند و اگر هم تعرفه نیم ریال محاسبه می‌شد دست اپراتورها برای افزایش بسته‌های اینترنتی باز می‌شد.

استدلال هم بر این پایه بود که نرخ بسته‌های اینترنتی تفاوت چشم‌گیری با سقف تعرفه‌ها دارد و دست اپراتورها برای افزایش تعرفه‌های این بخش بسیار باز است.

با توجه به اینکه وزارت ارتباطات کنونی همواره برای دفاع از حقوق مردم، در برابر هر اقدامی فیگور رسانه‌ای به خود گرفته و سعی کرده بگوید باعث جلوگیری از افزایش تعرفه‌ها شدیم، این بار نیز موضوع را در گزارش مطرح کردیم و از آقای وزیر ارتباطات خواستیم راهکاری بیندیشند تا هم تعرفه آزاد اینترنت کاهش یابد و هم جلوی امکان افزایش بسته‌های اینترنتی گرفته شود.

اهمیت موضوع از آنجایی است که در نسل‌های جدید ارتباطی (3G و 4G) بالغ بر 80 درصد مشترکان ارتباطی از بسته‌های اینترنتی اپراتورها و تنها 20 درصد از اینترنت آزاد استفاده می‌کنند. بنابراین با افزایش بسته‌های اینترنتی که توسط ایرانسل اتفاق افتاده بالغ بر 80 درصد مشترکان این اپراتور از این پس برای استفاده از اینترنت‌شان باید پول بیشتری بپردازند.

مصمم شدن مسئولان برای تصویب نرخ نیم ریال موجب شد تا بار دیگر تحت یادداشتی با عنوان "نرخ اینترنت موبایل در تنگنای رفتارهای پوپولیستی" بار دیگر این موضوع گوشزد شود.

این بار به صراحت گفته شد که اگر وزارت ارتباطات از نفوذ قدرت خود استفاده کند و بتواند اعمال نظر بر روی بسته‌های اینترنتی اپراتورها داشته باشد تا اپراتورها سلیقه‌ای عمل نکنند، با کاهش چشم‌گیر دیتای آزاد موبایل آب از آب تکان نمی‌خورد.


هرچند که آب تکان خورد!

اکنون ایرانسل با افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی خود در کنار افزایش بسته‌های افزایشی اینترنت تا سقف 30 بسته، اولین گام عملی برای جبران کاهش درآمدی خود را برداشت.این حرکت که ممکن است الگوی سایر اپراتورها قرار گیرد موجب شده تا بسته‌های یک ماهه دو و پنج گیگابایتی این اپراتور به ترتیب از 10 به 20 هزار تومان و از 20 به 40 هزار تومان برسد.بسته یک روزه یک گیگابایت ایرانسل هم با رشد 10 برابری از هزار تومان به 10 هزار تومان رسیده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها