کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ایران‌خودرو : دنا را 46 میلیون هم می‌دهیم


کد خبر : ۸۷۶۷چهارشنبه، ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۶:۰۰۷۶۶۳ بازدید

ببینیم چه شد که ایران‌خودرو از امکان فروش دنا به قیمت 46 میلیون تومان صحبت به میان آورد و دو میلیون تومان از موضع قبلی‌اش کوتاه آمد.

آن‌طور که عبدالله بابایی مدیر فروش و بازاریابی ایران‌خودرو عنوان کرد، این شرکت قیمت دنا را بر اساس ریز هزینه‌های تولید و توزیع همچنین سود متعارف خود، نزدیک به 51 میلیون تومان در نظر گرفته بود، اما در ادامه حدود سه میلیون تومان از آن کاست و قیمت 48 میلیون تومان را به شورای رقابت پیشنهاد داد.  

وی گفت: ایران‌خودرو نمی‌تواند از هزینه‌های تولید و توزیع خود مانند مواد اولیه و عوارض شهرداری و مالیات بر ارزش افزوده بکاهد و نهایت کاری که از دستش بر می‌آید، حذف سود دو میلیون و 100 هزار تومانی‌اش است. به گفته بابایی، ایران‌خودرو سودی شش درصدی معادل دو میلیون و 100 هزار تومان را برای دنا در نظر گرفته که اگر آن را لحاظ نکند، قیمت دنا تا 46 میلیون تومان پایین خواهد آمد؛ به عبارت بهتر، ایران‌خودرو امکان فروش دنا با قیمتی زیر 46 میلیون تومان را ندارد، زیرا نه تنها سود نمی‌کند؛ بلکه ضرر و زیان نیز خواهد دید.

این اظهارنظر بابایی به‌نوعی نشان دهنده کوتاه آمدن ایران‌خودرو از موضع قبلی‌اش مبنی‌بر «توقف تولید دنا در صورت تصویب نشدن قیمت 48 میلیون تومانی برای آن» است، چه آنکه این شرکت نمی‌تواند تولید محصولی را که بیش از 100 میلیارد تومان برایش هزینه کرده، به این راحتی‌ها متوقف کند. در واقع به‌نظر می‌رسد تهدید ایران‌خودرو مبنی‌بر توقف تولید دنا، به اصطلاح یک واکنش سریع به موضع شورای رقابت در مورد قیمت این خودرو بوده است.از طرفی به‌نظر می‌رسد ایران‌خودرو خواسته تا با طرح موضوع توقف تولید دنا، به شورای رقابت ثابت کند که هزینه تولید این محصول به‌علاوه سود و سایر هزینه‌های متعارف، همان 48 میلیون تومان است و امکان تولید آن با قیمت مدنظر شورا وجود ندارد.

از آن سو اظهارنظر جدید رئیس شورای رقابت نیز نشان از انعطاف این شورا در ماجرای دنا دارد، چه آنکه شیوا در گفت و گو با تسنیم، به‌نوعی از مواضع قبلی خود کوتاه آمده و راه را برای بررسی دوباره قیمت دنا باز گذاشته است.وی البته باز هم توپ را به زمین خودروسازان انداخته و گفته که شاید آنها در مورد هزینه‌های تولید دنا، اطلاعات غلط به شورای رقابت ارسال کرده‌اند وگرنه شورا در کارش دقیق است. به گفته شیوا، بررسی‌های اجمالی نشان می‌دهد که قیمت دنا بیش از 42 میلیون تومان نخواهد شد.

وی البته در ادامه تاکید کرده که هم اکنون کارشناسان مرکز ملی رقابت براساس دستورالعمل ارسالی از سوی شورای رقابت مشغول بررسی قیمت نهایی دنا هستند و این هفته قیمت نهایی این محصول اعلام خواهد شد.

شیوا این را هم گفته که اگر ایران‌خودرو اعتراضی دارد می‌تواند اطلاعات خود را به شورای رقابت ارسال کند تا کارشناسان آن را مورد ارزیابی قرار دهند.

به گفته وی، اگر ایران‌خودرو مدارک مستندی را برای تجدید نظر قیمت دنا ارسال کند و کارشناسان نیز آن را بررسی و به مستند بودن مدارک رای بدهند، بازنگری لازم در قیمت دنا صورت خواهد گرفت.
اظهارات رئیس شورای رقابت در کنار موضع جدید ایران‌خودرو مبنی‌بر امکان کاهش قیمت دنا تا 46 میلیون تومان (در صورت حذف کل سود شرکتی) نشان از انعطاف دو طرف دارد و هیچ بعید نیست طی روزهای آتی، پرونده قیمت دنا بسته شود. باید دید آیا مدارک و مستندات ایران‌خودرو می‌تواند شورای رقابت را به قیمت حداقل 46 میلیون تومانی دنا راضی کند، یا اینکه شورا باز هم رای به کمتر از این قیمت خواهد داد.


احتمال بازنگری در قيمت‌گذاری دنا

عضو ناظر مجاس در شورای رقابت از احتمال بازنگری قیمت‌گذاری دنا خبر داد.

محمد علي مددي  گفت: كارشناسان گروه صنعتي ايران خودرو اعلام كرده‌اند مستنداتي دارند كه نشان مي‌دهد قيمت اعلام شده از سوي شوراي رقابت پايين تر از قيمت تمام شده محصول است، بنابراين اعضاي شوراي رقابت و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به هيچ وجه نمي خواهند توليد ملی و صنعت كشور در اين شرايط زيان ببينند. وي با بيان اينكه تفاوت زياد بين قيمت‌هاي مطرح شده از سوي دو طرف، كمي حساسيت برانگيز است، اظهار كرد: ما نه قصد داريم در برابر توليد ملی بايستيم و نه مي‌خواهيم حقي از مردم ضايع شود، از اين رو فكر مي كنيم بازنگري كارشناسي توسط متخصصين خودروساز و شوراي رقابت مي‌تواند در شرايط فعلي راهگشا باشد.

اين عضو ناظر شوراي رقابت با اشاره به اينكه قيمت عنوان شده از سوي شوراي رقابت هنوز به صورت رسمي به خودروساز ابلاغ نشده است، اظهار كرد: به هيچ وجه قرار نبود قيمت تعيين شده قبل از پايان روند كارشناسي در شورا و مركز ملي رقابت اعلام شود. حتي در جلسه چندين بار تاكيد شد كه موضوعات و تصميم‌هاي مطرح شده، در جايي مطرح نشود تا روند كارشناسي به صورت كامل انجام گيرد اما متاسفانه برخي از همكاران نسبت به اين امر بي‌توجهي كردند.

مددي با بيان اينكه متاسفانه مباحث مطرح شده در چند روز اخير افكار عمومي را تحت تاثير قرار داده است، افزود: علاوه بر نگراني‌هايي كه در خصوص صيانت از توليد وجود دارد، با اعلام عمومي قيمت نهايي نشده، براي مردم نيز ذهنيتي ايجاد شده است كه در صورت تحقق نظر شركت خودروساز واكنش‌هايي را به دنبال خواهد داشت.وي در خصوص نحوه تعيين قيمت محصول دنا در شوراي رقابت گفت: ايران خودرو مي‌گويد اين خودرو روند طراحي و توليد يك محصول جديد را به صورت كامل طي كرده و خودروي جديدي به شمار مي آيد كه در صورت اثبات كارشناسي اين موضوع، بازنگري در قيمت تعيين شده، ضروري است.

عضو ناظر مجلس در شورای رقابت با بيان اينكه قیمت‌گذاري محصول، خلاف رويه و دستور كار شوراي رقابت است و اين شورا فقط مي‌تواند مكانيزم قيمت‌گذاري را تعيين كند، افزود: اعلام قيمت خودروي دنا از سوي اعضاي شوراي رقابت نه تنها خلاف تاكيدهاي صورت گرفته در جلسه بود، بلكه با دستور كار شورا نيز منافات داشت.
وي در پايان يك بار ديگر بر لزوم حمايت از توليد ملي كه تحت فشارهاي خارجي در حال بازگشت به روزهاي اوج است، تاكيد كرد و گفت: اميدواريم با تعميق نگاه ملي و حمايت از توليد و اشتغال كشور، شاهد رعايت حقوق مردم نيز باشيم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها