کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

گلایه‌های متقابل خریداران و فروشندگان در فروش ویژه یلدا


کد خبر : ۸۷۱۸دوشنبه، ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۶:۲۹۲۱۵۶ بازدید

نمایشگاه‌داران : اجاره غرفه‌ها بالاست / مردم : کالاها ارزان نیست، فقط تازه است ...

ضلع جنوبی مصلی تهران و اولین ساعات گشایش جشنواره فروش ویژه یلدا در تهران است اما هنوز تعداد زیادی از غرفه‌ها خالی به نظر می‌رسد؛ تعدادی دیگر از غرفه‌ها تازه مشغول چیدن بساط خود، روی پیشخوان‌ها و تزیین غرفه‌ها هستند.

برخی غرفه‌داران میوه، منظم‌تر از بقیه بوده‌اند و قبل از حضور خبرنگاران و مردم کار چینش غرفه خود را به پایان رسانده‌اند تا جشنواره فروش یلدا اندکی رسمیت پیدا کند.

اما به‌هرحال چه آماده و چه غیرآماده، خبر اصلی مخابره شده است و نمایشگاهی آغاز شده که قرار است مانع گرانفروشی‌های مرسوم شب یلدا شود؛ آغاز به کار جشنواره‌ای که با ٢٠٠ غرفه از دیروز (٢٣آذر) در ضلع جنوبی مصلی تهران شروع به کار کرده است. عرضه موادغذایی شامل برنج، حبوبات، روغن، لبنیات، کنسروجات، آجیل، میوه‌های زمستانی و سایر موادغذایی در این محل انجام می‌شود تا شاید گرانفروشی‌ها کنترل شود. چرا كه به گفته مرتضی یارمحمدی عضو هیأت‌مدیره اتحادیه بنکداران موادغذایی، محصولات عرضه‌شده در جشنواره یلدا از تخفیف ١٠ تا ٣٠‌درصدی برخوردارند. در ادامه، گزارش «شهروند» از افتتاح این نمایشگاه را می‌خوانید:

تفاوت قیمت؛ نه، محصولات تازه؛ آری

با آن‌که نمایشگاه در ساعات ابتدایی فعالیت خود قرار دارد اما مردمی که بنرهای بزرگ جشنواره فروش یلدا را سر در مصلی تهران دیده‌اند، دسته‌دسته وارد می‌شوند. یکی از خریداران که خود را صمدنژاد معرفی می‌کند به «شهروند» می‌گوید: تقریبا در تمام دوره‌های این نمایشگاه شرکت کرده‌ام، قیمت‌ها تفاوت محسوسی با نرخ‌های بازار آزاد و مناطق متوسط شهر ندارد. شاید بتوانم بگویم در برخی کالاها که تفاوت قیمت صفر است اما مهم‌ترین نکته‌ای که باعث می‌شود از این جشنواره خرید کنم تازه بودن محصولات عرضه‌شده در این نمایشگاه است.او ادامه می‌دهد: به دلیل گستردگی خیره‌کننده فروشگاه‌های سطح شهر، نظارت بر کیفیت محصولات عرضه‌شده توسط آنها دشوار است اما در این نمایشگاه و نمایشگاه‌های مشابه تعداد غرفه‌ها محدود است و نظارت و حتی شکایت از فروشنده ساده‌تر است بنابراین می‌توانم بگویم در این نمایشگاه ساده‌تر می‌توان محصول تازه و باکیفیت پیدا کرد.

خریدار دیگری که زن جوانی است و خود را قانع معرفی می‌کند به «شهروند» می‌گوید: نمی‌توانم بگویم اختلاف قیمت چندانی بین کالاهای نمایشگاه و مغازه‌های سطح شهر احساس کرده‌ام اما علت خریدم از این نمایشگاه این است که مصرف‌کننده با حدود قیمتی ثابتی مواجه است درحالی‌که در فروشگاه‌های سطح شهر قیمت‌ها از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است و خریدار با بازارگرمی فروشنده‌ها سردرگم می‌شود و نمی‌داند خرید به‌صرفه‌تر کدام است؟ او درباره کیفیت کالاهای عرضه‌شده در نمایشگاه نیز می‌گوید: کیفیت‌ها هم متفاوت است اما در کل تمایز چندانی بین کیفیت محصولات این نمایشگاه و سایر فروشگاه‌ها ندیده‌ام.

از اجاره غرفه به دلال‌ها تا بازاریابی تبلیغاتی تلویزیون از غرفه‌داران

اما در سوی مقابل این گلایه‌ها، فروشندگان هم حرف‌هایی تازه دارند؛ مهرداد وقف‌چی در نمایشگاه فروش یلدا از زنجان آمده است و انواع زیتون طارم را عرضه می‌کند. او نیز با اشاره به افزایش قابل توجه قیمت اجاره غرفه‌های نمایشگاه در سال‌جاری به «شهروند» می‌گوید: در‌ سال گذشته به ازای اجاره ١٠روزه یک غرفه ٢‌میلیون و ٢٠٠‌هزار تومان گرفتند اما امسال اجاره همین غرفه در ازای نصف این مدت‌زمان به یک‌میليون و ٥٠٠‌هزار تومان رسیده است که بدون‌شک این موضوع روی قیمت مصرف‌کننده و سود نهایی فروشنده تأثیر می‌گذارد.

او همچنین ادامه می‌دهد: مجریان برگزاری نمایشگاه برخی از غرفه‌ها را به دلالان اجاره داده‌اند و این موضوع باعث کاهش کیفیت نمایشگاه و افزایش قیمت‌ها می‌شود در عین این‌که روی سود تولیدکنندگان واقعی نیز تأثیرگذار است.غرفه‌دار دیگری که مایل به درج نامش نیست با اشاره به تبلیغات ضعیف برای نمایشگاه می‌گوید: درحالی‌که مطابق عرف نمایشگاه‌داران هزینه تبلیغات برعهده مجری برگزاری است اما مجری با دعوت عوامل سازنده یک برنامه تلویزیون، هزینه تبلیغات را به دوش غرفه‌داران انداخته است و این عوامل با درخواست نفری ٥٠٠ هزارتومان از غرفه‌دار و مصاحبه چندثانیه‌ای با او، مثلا کار تبلیغات نمایشگاه را برعهده گرفته‌اند. این غرفه‌دار همچنین با تأیید حضور دلال‌ها در نمایشگاه، اشاره می‌کند: دلال‌ها در نمایشگاه حق برخورداری از سودهای غیرمتعارف را ندارند اما روش کسب سود آنها به این صورت است که آنها کالا را به صورت غیرنقد و با پرداخت چک به تولید‌کننده خریده‌اند اما در نمایشگاه به صورت نقدی می‌فروشند. همین نقدینگی به‌دست‌آمده و به جریان انداختن آن در بخش دیگر باعث سوددهی به دلال‌ها می‌شود.

عرضه مستقیم، حرف اول نمایشگاه

در این نمایشگاه، انارهای درشت و قرمز از چند نقطه کشور آمده‌اند؛ از ساوه، نیریز فارس، مشهد و کوهدشت لرستان. حسین قربانی باغدار انار شرکت‌کننده در جشنواره یلدا به «شهروند» می‌گوید: ٨ غرفه در این نمایشگاه انارهای خود را به صورت مستقیم عرضه می‌کنند و قیمت هر کیلوگرم انار در این نمایشگاه بین ٢ تا ٥‌هزار تومان است.او با اشاره به کیفیت انارهای عرضه‌شده در نمایشگاه ادامه می‌دهد: انارهای عرضه‌شده جزو مرغوب‌ترین انارهای کشور و از نوع صادراتی است که قیمت هر کیلوگرم آن در خرده‌فروشی‌های سطح شهر کمتر از ٦ تا ٨‌هزار تومان نیست.

به گفته قربانی، نرخ انار نسبت به ‌سال گذشته ٣٠ تا ٣٥‌ درصد افزایش داشته است و علت این افزایش قیمت، افزایش حجم صادرات انار در ماه اخیر بوده است.

نمایشگاه‌های فروش ویژه در نظر مردم بنجل شده‌اند

در غرفه دیگری انواع خرما، چیپس خرما و عسل طبیعی به نمایش گذاشته شده است. تولید‌کننده این غرفه از خوزستان آمده است. او با انتقاد از گزینشی نبودن شرکت‌کننده‌های جشنواره یلدا به «شهروند» می‌گوید: اتحادیه بنکداران موادغذایی برای انتخاب شرکت‌کنندگان در نمایشگاه گزینشی عمل نکرده است و همین موضوع باعث می‌شود کیفیت جشنواره‌های فروش مستقیم زیر سوال برود.این تولید‌کننده که خود را خوانساری معرفی می‌کند در ادامه تأکید می‌کند: در ذهن مصرف‌کننده ایرانی جشنواره فروش ویژه به معنای فروش کالای بنجل و ارزان است این درحالی است که یکی از مهم‌ترین اهداف این جشنواره‌ها عرضه مستقیم کالا و حذف واسطه‌هاست که این موضوع هم به نفع تولید‌کننده و هم مصرف‌کننده است اما متاسفانه مجریان برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها در ایران تنها به فکر واگذاری متراژ معینی غرفه و سود حاصل از آن هستند بدون این‌که به کیفیت برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها توجه کنند. همین موضوع باعث می‌شود ذهنیت مصرف‌کننده نسبت به این‌گونه نمایشگاه‌ها خراب شده و خرید از دلال‌ها و خرید گرانقیمت را به خرید از این جشنواره‌ها ترجیح دهد.

از عسل کمیاب ییلاقی تا شیره شکر / در نمایشگاه یلدا

او با اشاره به گواهینامه تولید ارگانیک خود، اضافه می‌کند: به‌عنوان مثال در این نمایشگاه یکی از باکیفیت‌ترین و کمیاب‌ترین عسل‌های ایران عرضه شده است. عسل فله‌ای و تولیدشده با شیره شکر نیز در جشنواره وجود دارد. این موضوع وجهه تولید‌کننده خوب را خراب کرده و شرکت در این نمایشگاه برای او صرفه کافی نخواهد داشت.گران‌ترین عسل جشنواره یلدا عسل گل‌های گرمسیری یا عسل ییلاقی است. به گفته تولیدکنندگان عسل، این محصول با توجه به اقلیم و طبیعت منطقه تولید آن، هر ٣‌سال یک‌بار به دست می‌آید و جزو عسل‌های صادراتی به شمار می‌آید. هر کیلوگرم عسل ییلاقی در نمایشگاه یلدا ٦٠‌هزار تومان قیمت دارد. پرطرفدارترین عسل نیز عسل گون گزانگبین است که از گیاه گون به دست می‌آید و رنگ زرد تیره دارد. این عسل به دلیل مولکول قندی ویژه مناسب برای مصرف دیابتی‌هاست و هر کیلوگرم آن ٤٠‌هزار تومان برچسب قیمت خورده است.  هر کیلوگرم عسل‌های کم‌کیفیت‌تر با قیمتی حدود ١٠ تا ١٢‌هزار تومان عرضه شده‌اند.غرفه‌داران می‌گویند عسل عرضه‌شده در این نمایشگاه حدود ٢٠ تا ٢٥‌درصد با قیمت آن در بازار آزاد اختلاف قیمت دارد.

افزایش ١٥ تا ٧٠‌ درصدی / قیمت آجیل و خشکبار

آجیل‌فروش‌ها بساط پر و پیمان‌تری نسبت به سایر غرفه‌داران برپا کرده‌اند. برخی از آنها با انتقال وسایل کار خود به نمایشگاه آجیل تازه را در حضور مشتری تفت می‌دهند و پاکت‌های کاغذی داغ را در دستان مشتری می‌گذارند.

حمیدرضا رحیمی یکی از غرفه‌داران این نمایشگاه  می‌گوید: امسال اقلام آجیل افزایش قیمت قابل توجهی داشته‌اند. این افزایش قیمت بین ١٥ تا ٧٠‌درصد بوده است و بیشترین افزایش نرخ مربوط به قیمت فندق، گردو و تخمه جابونی بوده است. در مورد سایر تنقلات شب یلدا نیز بیشترین افزایش قیمت مربوط به برگه زردآلو و قیسی بوده است.وی ادامه می‌دهد: افزایش قیمت‌ها به دلیل کاهش تولید این اقلام بوده است. تولیدکنندگان عمده‌ای که آجیل‌فروشان محصولات خود را از آنها خریداری می‌کنند خشکسالی اخیر و سرمازدگی باغات آلو را مهم‌ترین دلیل کاهش تولید این محصولات و افزایش قیمت آن می‌دانند. آجیل‌فروشان نمایشگاه به «شهروند» می‌گویند: تفاوت قیمت آجیل عرضه‌شده در این نمایشگاه با فروشگاه‌های سطح شهر حدود ١٠ تا ١٥‌درصد است و ممکن است در روز آخر نمایشگاه قیمت‌ها شکسته و انواع آجیل با تخفیف بیشتری عرضه شود. پسته تنها قلم آجیل است که قیمت آن ثابت مانده است. هر کیلوگرم پسته ممتاز کله قوچی در جشنواره یلدا بین ٤٠ تا ٤٢‌هزار تومان و ارزان‌ترین پسته یعنی رقم احمد آقایی بین ٣٦ تا ٣٨‌هزار تومان قیمت دارد. بادام پوست کاغذی بین ٣٠ تا ٣٥‌هزار تومان، بادام‌زمینی درجه یک آستانه بین ١٨تا ٢٢‌هزار تومان، بادام زمینی ریز هندی بین ٨ تا ١٠‌هزار تومان، تخمه جابونی بین ٢٢ تا ٢٧‌هزار تومان، تخمه کدو بین ١٦ تا ٢٢‌هزار تومان، نخودچی شکلاتی ١٤‌هزار تومان و توت خشک بین ١٨ تا ٢٠‌هزار تومان قیمت دارند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها