کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

شیب افزایش قیمت‌ها به بزرگراه‌ها می‌رسد!


کد خبر : ۸۶۹۲یکشنبه، ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۰:۲۸۳۲۰۲ بازدید

رانندگانی که بعد از مدت‌ها قصد استفاده از آزادراه تهران - قم را داشتند، متوجه شدند مبلغ عوارض این آزادراه بیش از 40 درصد افزایش یافته ...
شیب افزایش قیمت‌ها به بزرگراه‌ها می‌رسد!شیب افزایش قیمت‌ها به بزرگراه‌ها می‌رسد!

رانندگانی که بعد از مدت‌ها قصد استفاده از آزادراه تهران - قم را داشتند، متوجه شدند مبلغ عوارض این آزادراه بیش از 40 درصد افزایش یافته و از 300 تومان به 500 تومان رسیده است.

 این افزایش بی‌سر و صدای عوارضی آزادراه تهران - قم تنها خبر این حوزه نبوده و پیشنهاد تعیین عوارضی برای بزرگراه‌ها از سوی دولت نیز خیلی‌ها را حیرت‌زده کرد! سایت وزارت راه و شهرسازی اظهارات عباس‌علی آخوندی، وزیر راه را منتشر کرد و از پیشنهاد بی‌سابقه دولت برای تعیین عوارض برای بزرگراه‌ها خبر داد. در این مطلب وزیر بعد از اینکه عملکرد راهداری و وزارت متبوع خود درباره جاده‌ها و راه‌آهن را مرور کرد، می‌گوید: «برای ساخت بزرگراه اهر - تبریز در ابتدای سال تنها 5 میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده بود اما به دلیل اهمیت بزرگراه اعتبار پروژه را به 15 میلیارد تومان افزایش دادیم. ساخت محور اهر - تبریز بسیار بیش از این مبالغ اعتبار نیاز دارد اما امکانات وزارت راه و شهرسازی تنها در همین میزان است.

در کل اگر با عملکردمان تبلیغ کنیم بهتر از آن است که در هر شهری می‌رویم بگوییم 2میلیارد تومان به این پروژه می‌دهیم؛ ‌نیت کردم تا پایان دوره مسؤولیت ‌خود به مردم دروغ نگویم و وعده بی‌اساس ندهم اما با تدبیر کارها را پیش ببرم». در ادامه وزیر راه و شهرسازی درباره راه‌های افزایش بودجه عمرانی می‌گوید: «‌‌از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست می‌کنم به تبصره جدید لایحه بودجه 94 مبنی بر امکان دریافت حق دسترسی در بزرگراه‌ها رأی مثبت دهند زیرا تصویب این تبصره می‌تواند موجب جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای مشارکت و اجرای طرح‌های بزرگ این وزارتخانه در بخش‌های مختلف همچون راه‌آهن، بنادر، جاده‌ها و حتی فرودگاه‌ها و ورود بخش خصوصی در حوزه ساخت بزرگراه‌ها ‌شود. راهکار اتمام پروژه‌های مهم بزرگراهی متوقف شده تصویب لایحه بودجه 94 در مجلس است. در لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی شده با حمایت بخش خصوصی بزرگراه‌ها تکمیل و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی از محل عوارض مسترد شود». وی با بیان اینکه در حال حاضر براساس قانون فقط در آزادراه‌ها می‌توان حق دسترسی و گذر دریافت کرد، گفت: «تصویب این تبصره دروازه‌ای برای جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای اجرای طرح‌های دیگر وزارت راه و شهرسازی است». بدین ترتیب دولت قرار است به غیر از آزادراه‌ها از بزرگراه‌های کشور نیز عوارض بگیرد.

آزادراه‌های دولتی یا خصوصی

پیشنهاد دریافت عوارض از بزرگراه‌های کشور در حالی است که وزیر مدتی پیش اعلام کرده بود: «در آزادراه‌های دولتی هیچ‌گونه مصوبه افزایش قیمت عوارضی نداشته‌ایم. طبق قانون در آزادراه‌های خصوصی متناسب با تورم سالانه هر بار رقمی به تعرفه‌های عبور از آزادراه‌ها افزوده می‌شد که این رقم 3 سال افزایش نیافت. امسال بعد از 3 سال در 6 آزادراه خصوصی افزایش جزئی قیمت تعرفه عوارضی اعمال شد». 40 روز از این گفته‌ها نمی‌گذرد که آزادراه تهران - قم با 40 درصد افزایش قیمت مواجه شده و به درستی هم اطلاع‌رسانی نمی‌شود البته در روزهای پایانی هفته گذشته و در حالی که بسیاری از رسانه‌ها در تعطیلات بسر می‌بردند، مدیرکل نگهداری راه‌ها و ابنیه فنی سازمان راهداری با اشاره به افزایش عوارض اتوبان قم به 500 تومان گفت: «آزادراه‌های تهران- قم و کرج - قزوین جزو آزادراه‌های بخش دولتی است و نرخ عوارض آزادراه‌های فوق را شورای اقتصاد تعیین می‌کند». عزیز فیلی با اعلام اینکه نرخ عوارض خودروی سواری در آزاد راه تهران- قم از 300 به 500 تومان افزایش یافته است، ادامه داد: «این نرخ تا یک سال آینده ثابت می‌ماند. همچنین نرخ عوارض برای مینی‌بوس هم از 500 به 1000 تومان افزایش یافته است». مدیرکل نگهداری راه و ابنیه فنی سازمان راهداری، با اشاره به افزایش عوارض 6 آزادراه بخش خصوصی ادامه داد: «نرخ عوارض این آزادراه‌ها به‌صورت مشارکتی و توسط وزارت راه و شهرسازی تعیین می‌شود». پیش از این عباس‌علی آخوندی، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود: «در سال جاری 20 آزادراه افزایش عوارض نداشته و تنها با افزایش عوارض 6 آزادراه بخش خصوصی موافقت شده است». جالب اینکه مصوبه افزایش مبلغ عوارض اتوبان تهران - قم در تاریخ 29 مهر به تصویب شورای اقتصاد رسید و در آن شورا مبلغ عوارض اتوبان تهران - قم را از 250 تومان به 500 تومان تعیین کرده بودند در حالی که مدت‌ها بود عوارض این اتوبان300 تومان شده بود!

عوارضی خبرساز

سال گذشته در آستانه سال جدید مبلغ عوارضی آزادراه‌های اصلی کشور افزایش قابل‌توجهی یافته بود. از آزادراه امیرکبیر، قم، کاشان، اصفهان تا آزادراه تهران - پردیس مبلغ عوارض افزایش یافته بود که مورد اعتراض نمایندگان مجلس هم قرار گرفت. عضو مجمع نمایندگان استان تهران در اسفند 1392  گفته بود: عوارض 2500 تومانی آزادراه تهران - پردیس قابل قبول نیست و در چند روز گذشته به دلیل این افزایش قیمت به مدیرکل راه و شهرسازی تذکر داده شد که البته در یک مقطع زمانی نرخ عوارض آزادراه کاهش یافت اما متاسفانه دوباره افزایش پیدا کرد. نمایند دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: 13نفر از نمایندگان مجلس به دلیل افزایش قیمت عوارض تهران - پردیس طرح سوال از وزیر راه و شهرسازی که تقریبا استیضاح است امضا کردند و این سوال به هیأت‌رئیسه مجلس تقدیم شد. وی درباره سوال از وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: باید پذیرفت قیمت عوارضی تهران پردیس از ابتدا گران تعیین شده است، بنابراین توجیه برخی مسؤولان مربوط که عنوان می‌کنند، این آزادراه متعلق به بخش خصوصی است، قابل قبول نیست. این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: علاوه بر مردم شهرهای پردیس و دماوند بسیاری از مردم استان‌های شمالی و مسافران دیگر نیز خواستار کاهش نرخ عوارض این آزادراه هستند. مشهدی عباسی ادامه داد: افزایش 40درصدی قیمت عوارض آزادراه تهران- پردیس و زمان اجرای آن قابل‌قبول نیست و مجلس این موضوع را از طریق کمیسیون عمران پیگیری می‌کند و نباید فراموش کرد در سال 92 تعرفه آزادراه تهران - پردیس دو بار در سال افزایش یافته که این موضوع نیز غیرقانونی است.

وی ادامه داد: باید توجه داشت نرخ عوارض آزادراه حدود 300 کیلومتری تهران- اصفهان 2 هزار تومان است؛ این در حالی است که قیمت عوارض آزادراه حدود 15کیلومتری تهران - پردیس 2500 تومان تعیین شده که در این موضوع تناسبی وجود ندارد و می‌توان گفت این موضوع بی‌عدالتی است. بنابراین دولت باید امکانات مناسب و ارزان حمل‌ونقل مانند راه را برای همه مردم کشور فراهم کند. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: دولت باید توجه کند بسیاری از مردم پردیس و شهرهای شرق تهران کارمند و کارگر هستند و به‌طور روزانه از این بزرگراه عبور می‌کنند و واقعا پرداخت این عوارض برای آنها دشوار است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها