کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مختصات جدید بازار ارز


کد خبر : ۸۶۸۳یکشنبه، ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۶:۵۶۲۴۹۲ بازدید

بررسی روند بهای دلار در هفته گذشته حاکی از آن است که در پنج روز کاری انتهایی هفته قبل، دلار در کانال ...

بررسی روند بهای دلار در هفته گذشته حاکی از آن است که در پنج روز کاری انتهایی هفته قبل، دلار در کانال 3400 تومان نوسان کرد. در این محدوده زمانی بهای دلار از سطح 3450 تومان بالاتر نرفت و در برابر ورود به نرخ‌های پایین‌تر از 3400 تومان نیز از خود مقاومت نشان داد. محدود شدن دامنه نوسانات دلار به این دو سطح قیمتی (3400 تومان و 3450 تومان) می‌تواند نشان‌دهنده بازگشت بازار به حالت عادی و  نوسانات بهای دلار در دامنه مشخص باشد. 


 بازگشت آرامش به بازار 

در حالی‌که در دو هفته ابتدایی آذرماه دامنه نوسانات دلار افزایش یافته بود، در هفته سوم این ماه تا حدودی از این تغییرات قیمتی در بازار ارز کاسته شد. در اولین روز هفته قبل، دلار معاملات خود را در کانال 3300 تومان و با قیمت 3370 تومان آغاز کرد، اما در دومین روز هفته بهای این ارز با 45 تومان افزایش وارد کانال 3400 تومان شد و تا قیمت 3415 تومان بالا رفت. اما پس از نوسان‌های آغاز هفته، در روزهای بعد فضای بازار آرام‌تر بود و بهای این ارز تغییری بالای 20 تومان در یک روز ثبت نکرد. در آخرین روز هفته نیز دلار معاملات خود را با قیمت 3435 تومان به پایان برد که افزایشی 15 تومانی نسبت به روز چهارشنبه داشت.  کاهش نوسانات شاخص بازار ارز در هفته مورد بررسی در حالی رخ داد که در هفته دوم آذرماه بهای دلار سه نوسان در سطح 80 تومان را تجربه کرده بود. محدود شدن این تغییرات می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که پس از دو هفته نوسان، بازار سطح جدید قیمتی خود را پیدا کرده و در حال بازگشت به مسیر عادی است. با این حال برخی فعالان این فضای عادی و کاهش تغییرات قیمتی دلار را ناشی از حجم کافی ارز موجود در بازار می‌دانند و اعتقاد دارند در صورت تضعیف سمت عرضه، قیمت دلار با  نوسان دوباره مواجه خواهد شد.   


 رشد 7/6 درصدی قیمت سکه در آذر

از یکشنبه هفته قبل، همسو با افزایش بهای اونس جهانی و تحولات بازار ارز، قیمت سکه در مسیر افزایشی قرار گرفت و ظرف پنج روز بهای این فلز گرانبها نزدیک به 2 درصد بالا رفت. طی این مدت بهای این فلز ماندگار از سه کانال عبور کرد و نهایتا در آخرین روز کاری بازار وارد کانال 980 هزار تومان شد. در بیستمین روز آذرماه هر سکه بهار آزادی به بهای 981 هزار تومان معامله شد که افزایشی 5 هزار تومانی نسبت به روز چهارشنبه داشت. با در نظر گرفتن این افزایش، از ابتدای آذرماه بهای سکه  7/6 درصد رشد کرده و از کانال 910 هزار تومان وارد کانال 980 هزار تومان شده است. با وجود این رشد، محاسبات«دنیای اقتصاد» بیانگر این است که حباب قیمتی سکه منفی و ارزش ذاتی  این فلز بیش از 10 هزار تومان از نرخ فروش آن بیشتر است.

پنج‌شنبه هفته قبل ارزش ذاتی سکه 993 هزار تومان بود و اختلافی 12 هزار تومانی با قیمت فروش بازار داشت. عامل اصلی ایجاد این حباب منفی، عدم رشد متناسب سکه با دو عامل تعیین‌کننده قیمت آن یعنی اونس و دلار بود. هفته پیش بهای دلار در بازارهای داخلی 9/1 درصد و بهای اونس در بازارهای جهانی 5/2 درصد رشد کرد. با وجود افزایش 4/4 درصدی دلار و اونس، بهای سکه تنها 3 درصد بالا رفت و حباب منفی این فلز گرانبها به بیش از 10 هزار تومان رسید. بر اساس این حباب منفی، انتظار می‌رود در صورت کاهش قیمت اونس، بهای سکه در بازارهای داخلی با تغییرات زیادی مواجه نشود، کما اینکه پنج‌شنبه گذشته سکه تاثیر چندانی از افت قیمتی طلای جهانی نگرفت و هم‌سو با افزایش دلار به رشد خود ادامه داد. 
 

oboangmj116syep427sh.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها