کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

عربستان: حال بازار نفت خوب است!


کد خبر : ۸۶۷۹شنبه، ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۴:۳۷۴۵۲۳ بازدید

با وجود ادامه سقوط آزاد طلای سیاه در بازار جهانی و ثبت ارزان ترین قیمت نفت در طول بیش از یک دهه گذشته، وزیر نفت عربستان معتقد ...

با وجود ادامه سقوط آزاد طلای سیاه در بازار جهانی و ثبت ارزان ترین قیمت نفت در طول بیش از یک دهه گذشته، وزیر نفت عربستان معتقد است: حال بازار خوب بوده و نیازی به کاهش تولید نفت نیست.
به گزارش خبرنگار مهر، دبیرخانه اوپک با انتشار چندین اطلاعیه آخرین وضعیت قیمت فروش، عرضه و تقاضا و میزان تولید نفت 12 کشور عضو این سازمان پر حاشیه نفتی را تشریح کرد.

بر اساس گزارش اوپک تقاضای جهانی برای نفت این سازمان در سال ٢٠١٥ به پایین‌ترین میزان خود در ١٢ سال گذشته می‌رسد. از این رو تقاضای جهانی برای نفت تولیدی اوپک در سال آینده میلادی، با کاهش ٣٠٠ هزار بشکه‌ای به روزانه ٢٨,٩٢ میلیون بشکه می‌رسد. این در حالی است که تقاضا برای نفت اوپک در سال ٢٠١٤ معادل روزانه ٢٩.٤ میلیون بشکه بود.

تقاضای جهانی نفت در سال ٢٠١٤ با افزایش ٩٣٠ هزار بشکه‌ای به ٩١,١٣ میلیون بشکه در روز می‌رسد که این برآورد ١٢٠ هزار بشکه در روز نسبت به گزارش قبلی اوپک کاهش داشته است.اوپک همچنین پیش‌بینی کرده است که تقاضای جهانی نفت در سال ٢٠١٥ میلادی روزانه ١,١٢ میلیون بشکه افزایش یافته و به ٩٢.٢٦ میلیون بشکه در روز می‌رسد که این برآورد نیز نسبت به گزارش ماه نوامبر اوپک، کاهشی حدود ٧٠ هزار بشکه در روز را نشان می‌دهد.

نفت ایران بازهم ارزان شد

قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در ماه نوامبر 2014 میلادی (آبان 93) با 10.15 دلار کاهش نسبت به ماه پیش از آن 74.46 دلار معامله شده است.هر بشکه نفت سنگین ایران در ماه اکتبر 84.61 دلار به فروش رسیده بود. متوسط قیمت نفت ایران در 10 ماه نخست امسال معادل 99.49 دلار به ازای هر بشکه و در مدت مشابه سال گذشته برابر با 105.46 دلار در هر بشکه تخمین زده شده است.

قیمت سبد نفتی این سازمان در ماه نوامبر با 9.49 دلار کاهش نسبت به ماه قبل از آن 75.57 دلار در هر بشکه معامله شده است. این رقم برای سبد نفتی اوپک در ماه اکتبر معادل 85.06 دلار در هر بشکه بوده است.تمامی نفت های کشورهای عضو اوپک در ماه نوامبر کاهش یافته اند و بیشترین کاهش به نفت موربان امارات با 11 دلار و 25 سنت اختصاص یافته است. کمترین کاهش با 7.32 دلار مربوط به اورینت اکوادور بوده است.هر بشکه نفت برنت دریای شمال نیز در این ماه 78.90 دلار به فروش رفته است که کاهش 8 دلار و 51 سنتی نسبت به ماه گذشته را نشان می دهد و هر بشکه نفت خام آمریکا نیز با 8 دلار و 39 سنت کاهش 76.04 دلار معامله شده است.

اوپک جا برای نفت ایران باز کرد

همزمان با اظهار نظر زنگنه وزیر نفت ایران برای کاهش تولید نفت برخی از کشورهای عضو و باز شدن جا برای بشکه های نفت صادراتی ایران، آبان ماه سال جاری در حالی تولید نفت ایران ثبات مانده که تولید نفت سایر اوپکی ها در ماه گذشته کاهش یافته است.

بر این اساس تولید نفت 12 کشور عضو این سازمان در ماه نوامبر سال جاری میلادی (آبان 92) 390 هزار و 100 بشکه‌ در روز کاهش یافته و به 30.53 میلیون بشکه در روز رسیده است.

تولید نفت ایران در ماه نوامبر نسبت به ماه پیش از آن تغییری نکرده و در سطح 2 میلیون و 750 بشکه در روز باقی مانده است. تولید نفت عربستان نیز با حدود 60 هزار بشکه در روز کاهش نسبت به ماه پیش از آن به 9.590 میلیون بشکه در روز رسید. از 12 کشور عضو اوپک 7 کشور در این ماه تولید خود را کاهش و 3 کشور افزایش داده اند. ایران و ونزوئلا نیز تغییری در تولید خود ایجاد نکرده اند. بیشترین کاهش تولید مربوط به لیبی با 284 هزار و 300 بشکه در روز بوده است.

سقوط آزاد طلای سیاه در آمریکا

در همین حال برای نخستین بار قیمت نفت خام آمریکا در طول پنج سال گذشته تاکنون به پایین‌تر از ٦٠ دلار در هر بشکه سقوط کرد.

انتشار داده‌هایی از بهبود شرایط اقتصادی آمریکا در ابتدای روز کاری پنجشنبه (٢٠ آذر ماه ٩٣) موجب حمایت بازارهای مبادلاتی شد، اما ساعات پایانی این بازارها با سقوط بهای نفت و رسیدن آن به ٥٨ دلار و ٩٦ سنت به ازای هر بشکه، همراه بود.در همین حال، بهای نفت خام آمریکا برای قراردادهای چهارماهه نیز با کاهش ٩٩ سنتی به بشکه‌ای ٥٩,٩٥ دلار رسید. بهای نفت خام برنت برای تحویل در ماه جاری هم ٥٦ سنت کاهش یافت و به بشکه‌ای ٦٣ دلار و ٦٨ سنت رسید.

النعیمی: حال بازار نفت خوب است

با وجود ادامه روند کاهش قیمت نفت در بازار جهانی، علی انعیمی وزیر نفت عربستان سعودی بار دیگر تاکید کرد که کشورش برای حمایت از قیمت نفت اقدام به کاهش تولید خود نمی‌کند و مداخله‌ای در بازار انجام نمی‌دهد.این عضو کابینه دولت ریاض با بیان اینکه بازار را باید رها کرد تا بدون مداخله پادشاهی عربستان خود را متعادل کند در پاسخ به سوال که آیا فکر می‌کند که نیاز به کاهش تولید نفت تا قبل از نشست بعدی اوپک در ژوئن ٢٠١٥، پیش می‌آید، گفت: چرا باید تولید را کاهش دهیم؟ چرا؟

النعیمی همچنین با تاکید بر آنکه عربستان تولید خود را در شرایط فعلی افزایش نمی‌دهد، بیان کرد: این میزان تولید نفت تغییر نخواهد کرد. مگر آنکه مشتریان دیگری بیایند و بگویند که نفت بیشتری می‌خواهند.

روسیه، مکزیک و نروژ وارد گود شوند

همزمان با اظهار نظر وزیر نفت عربستان، عبدالله بن حمد العطیه رئیس سابق اوپک و مشاور ارشد امیر قطر با اشاره به سقوط قیمت نفت و عرضه روزانه ٢ میلیون بشکه نفت اضافی به بازار تاکید کرده است: اوپک نمی‌تواند همانند گذشته به تنهایی این مسئله را حل کند، زیرا هم‌اکنون شرایط متفاوت است. باید روسیه، ‌نروژ و مکزیک هم با اوپک همراه شوند و در خصوص کاهش تولید خود بحث کنند.

العطیه همچنین با ابراز تردید در موافقت اعضای اوپک برای تشکیل جلسه اضطراری به منظور مقابله با روند کاهشی قیمت نفت تاکید کرد که کشورهای صادر کننده نفت تنها در صورتی با جلسه اضطراری موافقت می‌کنند که تولیدکنندگان خارج از اوپک نیز با کاهش تولیدشان موافقت کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها