کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

جهانگیری: بازی دولت با نرخ ارز اصلا واقعیت ندارد


کد خبر : ۸۶۵۳جمعه، ۲۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۸:۲۰۳۷۷۲ بازدید

نوسانات ارزی اخیر و افزایش 200 تومانی نرخ دلار طی چندروز، انگشت اتهام‌ها را به‌سمت دولت نشانه گرفته است. همه تحلیل‌ها در هفته اول و دوم آذر ...

 نوسانات ارزی اخیر و افزایش 200 تومانی نرخ دلار طی چندروز، انگشت اتهام‌ها را به‌سمت دولت نشانه گرفته است. همه تحلیل‌ها در هفته اول و دوم آذر در مورد افزایش قیمت دلار، حاکی از آن بود که دولت به‌دلیل کاهش درآمدهای نفتی و کسری بودجه، نرخ دلار را افزایش داده تا بخشی از کسری بودجه ناشی از افت قیمت نفت را تامین کند.

اما این نوسانات تنها چندروز ادامه داشت و قیمت دلار کم‌کم به سه‌ هزار و200 تا سه‌ هزارو300 بازگشت؛ قیمتی که مدت‌ها بود نرخ دلار بر همان منوال چرخیده بود. اکنون دولتمردان در هر نشستی از دولت خود دفاع و این اتهامات را برطرف می‌کنند. از آن جمله معاون اول رییس‌جمهوری با افشای برخی نابسامانی‌ها در بازار ارز در دولت گذشته تاکید کرد: متهم‌کردن دولت به بازی با نرخ ارز، بی‌پایه و غیراخلاقی است. دولت تدبیر و امید به‌هیچ‌وجه با نرخ ارز بازی نکرده است و چنین اتهاماتی را غیرواقعی، بی‌پایه و غیراخلاقی می‌داند.

 اسحاق جهانگیری گفت: دولت یازدهم کنترل نرخ ارز و ثبات آن را یک دستاورد بزرگ ملی و بر‌هم‌خوردن آن را یک خیانت بزرگ ملی می‌داند. وی تصریح کرد: برخی در روزهای اخیر عنوان کرده‌اند که دولت با نرخ ارز، بازی می‌کند در حالی که چنین چیزی اصلا واقعیت ندارد. معاون اول رییس‌جمهوری یادآور شد: در زمینه ارز، رانت‌هایی وجود داشته که ما گرفتار آن شده‌ایم، به‌طوری که به‌درستی معلوم نیست چه اندازه ارز از کشور خارج شده بدون اینکه کالایی در قبال آن وارد شود و متاسفانه، کسی هم در این رابطه پاسخگو نیست.

جهانگیری با اشاره به برخی گزارش‌ها گفت: در دولت گذشته، ظرف کمتر از 18 ماه، حدود 22 میلیارد دلار از ارز مملکت به بهانه اینکه می‌خواهند قیمت آن را در داخل کنترل کنند، از کشور خارج شده و در بازارهای استانبول و دوبی به فروش رسیده است. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، فضای اقتصادی کشور تفاوت کرده و با سیاست‌های دولت یازدهم، دومشکل جدی تورم و رکود در حال رفع‌شدن است. علاوه‌بر این، قرار نیست حادثه اقتصادی بدی در کشور رخ دهد و افرادی برای خرید ارز و ملک هجوم بیاورند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، نوبخت گفت: گران‌شدن قیمت ارز برای کسب درآمد دولت کذب است. همچنین نسیم‌آنلاین، نوبخت هم در دفاع از عملکرد دولت در شبکه خبر گفت: اجازه نمی‌دهیم دلار از آن چیزی که مدنظر دولت است بالاتر رود.

محمدباقر نوبخت گفت: حوایج اصلی مردم را طی سال گذشته با ارز مبادله‌ای پاسخ دادیم، حتی برای تنظیم بازار خودرو نیز ارز مبادله‌ای اختصاص دادیم. او گفت: گام اول ما برای تک‌نرخی‌شدن ارز، کاهش نوسانات بازار است.  اگرچه دولت یازدهم در یک‌سال‌ونیم فعالیت خود همواره قیمت ارز را ثابت نگه داشته و نوسانات آن بسیار اندک بوده است، اما به ناگهان قیمت دلار مبادله‌ای را در بودجه  200 تومان افزایش داد و از دوهزارو650 تومان سال 93 به دوهزار و 850 تومان رساند. برخی از تحلیلگران می‌گویند این چراغ سبز دولت به بازار آزاد برای افزایش قیمت دلار آزاد است، آن‌هم در شرایطی که قیمت هر بشکه نفت حدود 40 دلار کاهش یافته است. روند قیمتی ارز مبادله‌ای هم در ماه‌های روی‌کارآمدن دولت یازدهم همواره صعودی بوده و اکنون به دوهزار و 700 تومان رسیده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها