کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

3 بانک اصلی درگیر فساد 12 هزار میلیاردی


کد خبر : ۸۵۷۴دوشنبه، ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۶:۱۴۱۴۷۰۰ بازدید

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه سه بانک اصلی درگیر فساد 12 هزار میلیارد تومانی بوده‌اند، گفت: به نظر نمی‌رسد دلار ...

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه سه بانک اصلی درگیر فساد 12 هزار میلیارد تومانی بوده‌اند، گفت: به نظر نمی‌رسد دلار 2850 تومانی پیش‌بینی شده در بودجه 94 در بازار ارز شوک ایجاد کند.

ولی‌الله سیف امروز در حاشیه همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه سه بانک اصلی درگیر فساد 12 هزار میلیارد تومانی بوده‌اند، گفت: بروز این فساد از پنج سال قبل در سیستم بانکی آغاز شده و تا اوایل سال 92 ادامه داشته به نحوی که در اواخر شهریور سال 92 این فساد کشف شده است.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سئوال مهر افزود: گردش مالی که برای بروز این فساد در سیستم بانکی در طول پنج سال شکل گرفته، 12 هزار میلیارد تومان بوده اما حجم سوء استفاده کمتر از 70 میلیارد تومان و تنها در ظرف یک هفته تا 10 روز رخ داده است.

وی تصریح کرد: مکانیزم این فساد به این گونه بوده که گردش عملیاتی ناشی از تبادل چک از یک بانک به بانک دیگر صورت گرفته تا سوء استفاده کنندگان بتوانند 70 میلیارد تومان را در خلال این گردش 12 هزار میلیارد تومانی جابه جا کنند.

به گفته سیف، کل مبالغی که در جریان این فساد مورد سوء استفاده قرار گرفته از سوی بانک مرکزی، وصول و جرایم مبالغ نیز مطابق با اقدام مراجع قضایی بر مبنای 34 درصد که نرخ جریمه بانک مرکزی است، وصول شده است.

وی خاطر نشان کرد: تمام تلاش بانک مرکزی این است که بتواند با استقرار برخی سامانه‌ها، شرایط را برای جلوگیری از بروز چنین فسادهایی در سیستم بانکی فراهم آورد.

پیام سیف به فعالان بازار ارز

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر پیام وی به فعالان اقتصادی با توجه به نوسانات اخیر نرخ ارز، گفت: به نظر می‌رسد عوامل غیر اصولی در بازار التهاب آفرینی می‌کند و البته باید در نظر داشت که بازار شرایط خاص خود را دارد که در این شرایط باید آرامش لازم داشت.

سیف ادامه داد: ارائه تحلیل‌های غلط و برخی اخبار نادرست به التهابات بازار می‌افزاید که به فعالان اقتصادی توصیه می‌شود به هیچ وجه تحت تاثیر این شرایط قرار نگیرند.

دلار 2850 تومانی در بازار شوک ایجاد کند

وی در پاسخ به سئوال دیگر مهر مبنی بر اعلام رسمی دلار 2850 تومانی در لایحه بودجه سال 94 کل کشور و تاثیر آن در افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، گفت: به نظر می‌رسد از سال 93 که نرخ رسمی دلار 2650 تومان اعلام شد، قیمت ارز به تدریج و در یک فرآیند طبیعی رو به افزایش گذاشت و اکنون نیز قیمت رسمی دلار در لایحه بودجه سال 94 با 200 تومان افزایش، 2850 تومان اعلام شده است.

سیف تاکید کرد: بانک مرکزی به هیچ عنوان نمی‌خواهد قیمت ارز ثابت باشد و در مقابل دخالتی هم در بازار نمی‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: به نظر نمی‌رسد دلار 2850 تومانی در بازار شوک ایجاد کند.

برخورد با موسسات مالی غیرمجاز

به گزارش مهر، سیف در سخنرانی خود در این همایش نیز گفت: فساد در صورت گوناگون در سیستم بانکی کشور از جمله رشوه، تقلب، پولشویی، اختلاس و تبانی شکل می‌گیرد و عدم شفافیت در مبادلات مالی و تبادلات بانکی چالش‌های پیش‌روی بازار غیرمتشکل پولی در کشور است.

رئیس کل بانک مرکزی از برخورد با موسسات مالی غیرمجاز در کشور خبر داد و افزود: ناکارآمدی سیستم‌های اطلاعاتی بین بانک‌ها و عدم نظارت دقیق و همه جانبه در عملیات بانکی در این موسسات باعث بروز چالش‌هایی شده که البته بانک مرکزی پرهیز از اقدامات بازارشکنانه این موسسات را نیز در دستور کار قرار داده و در راستای آن، گام‌های موثری برداشته است.

وی تصریح کرد: راهبرد بانک مرکزی، ارتقای سلامت اداری و مبارزه با پولشویی در سه رکن ساختار، روش‌ها و فناوری است که امیدواریم بتوانیم گام‌های جدی در این زمینه برداریم.

سیف ادامه داد: حسابرسی داخلی و پاسخگویی به شکایات در دستور کار قرار گرفته، این در شرایطی است که بروز شکاف و فاصله میان واقعیت روزمره در حال تحول سیستم بانکی در دنیا را نیز نباید از یاد برد در حالی که هم‌اکنون در ایران روند کاری بانک‌ها بر مدار روابط سنتی قرار گرفته است.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: ظرف چهار سال گذشته 26 میلیون چک برگشتی در کشور وجود داشته که این امر بی‌اعتمادی ایجاد کرده، البته بانک مرکزی به دنبال راهکار مناسبی است که بتواند اعتبار را به سیستم چک در کشور برگرداند.

وی ادامه داد: در این میان، بانک مرکزی سامانه‌های متعددی را طراحی کرده تا بتواند از فساد به صورت سیستمی جلوگیری کند که در این میان، ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی از طریق راه‌اندازی برخی سامانه‌ها، در دستور کار قرار گرفته است.

نقش برخی موسساتی در برخی فعالیت‌های سوداگرانه

سیف افزود: برخی موسسات غیرمجاز سهم قابل توجهی را در برخی فعالیت‌های سوداگرانه داشته‌اند؛ به این معنا که گاهی در خرید و فروش مسکن، ارز و طلا وارد شده‌ا‌ند و گاهی هم به احتکار ارزاق عمومی مردم پرداخته‌اند که با پیگیری بانک مرکزی، بخشی از این موسسات ساماندهی و منابع مالی آنها در جهت اهداف نظام بانکی، هدایت و ساماندهی شده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها