کاهش تولید برخی خودروها در حال تبدیل شدن به سیر ادامهداری است که بیش از همه مشتریان و پیشخریداران اینگونه خودروها را نگران کرده است.
خبرگزاری ها در گزارش چهارم آذر خود به این موضوع پرداختند و به نقل از رضا شیوا، رئیس شورای رقابت نوشت که خودروسازان نباید بهصورت بلندمدت و یکساله محصولات خود را پیشفروش کنند زیرا وقتی تامین قطعات وابسته به خودروساز خارجی است و مشخص نیست در یک سال آینده چه اتفاقی میافتد، پیشفروش طولانیمدت درست نیست. متاسفانه در این میان عدم همکاری رنو با خودروسازان داخلی، موجب توقف تولید تندر90 و زمابر شدن تولید مگان و تحویل آن به مشتریان شده است.
شیوا همچنین با اشاره به تعهدات عقب افتاده در زمینه تندر 90 و مگان تصریح کرد که به خودروسازان سفارش میکنم تا زمانیکه قرارداد محکمی با رنو پارس منعقد نکردهاند دیگر خودروی تندر90 را پیشفروش نکنند و حتی از فروش نقدی آن نیز خودداری کنند. به نظر میرسد صحبتهای شیوا در این راستا است که در چند ماه اخیر بهدلیل کاهش تحویل قطعه از سوی شرکت رنو پارس، تولید خودروی تندر90 در دو شرکت خودروساز داخلی به حداقل ممکن برسد که اکنون رسیده است. ایسنا در اینباره گزارش داد که در مهر امسال تولید خودروی مگان با افت صددرصدی از 44 دستگاه در مهر پارسال به صفر رسیده است. در این مدت تولید نیسان تیانا نیز با کاهش صد درصدی از 65 دستگاه در مهر پارسال به صفر کاهش یافته است.
همچنین تولید خودروی ام وی ام 110 سه سیلندر نیز با کاهش صد درصدی از 5 دستگاه در مهر 1392 به صفر رسیده است. در این مدت تولید خودروی مزدا3 نیز با افت صد درصدی از 79 دستگاه در مهر پارسال به صفر کاهش یافت. علاوه بر این تولید خودروی j3 با کاهش صد درصدی از یک دستگاه در مهر 1392 به صفر رسیده است.
توقف تولید مگان
از سوی دیگر رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اظهار داشت با توجه به اینکه تولید مگان در کشور کاملا به صورت مونتاژ صورت میگرفت و ایران دارای چند صد بنگاه قطعهسازی است، تولید ماشینی که کاملا مونتاژ باشد، منطقی نیست بنابراین با توقیف تولید آن موافق هستیم. سیدرضا نوروززاده با تاکید بر لزوم اجرای دقیق مفاد قرارداد تولید محصولات رنو در ایران درباره اعلام مدیرعامل شرکت رنو پارس که امکان انتقال قطعات 5 هزار دستگاه مگان از ترکیه به ایران وجود دارد ولی سایپا پولی بابت این مساله پرداخت نمیکند، گفت: تاکنون خطوط تولید برخی خودروها مانند ماکسیما، مگان و قشقایی در ایران ایجاد شد ولی درنهایت با مشکل تولید روبهرو شدیم. همچنین معاون فروش و بازاریابی گروه خودروسازی سایپا گفت: افرادی که مگان را پیشخرید کردهاند، در صورت تمایل میتوانند 3 خودروی دیگر را بهعنوان خودروی جایگزین دریافت کنند.
محمدعلی قادری با بیان اینکه در گذشته 5500 خودروی مگان پیشفروش کرده و متاسفانه بهدلیل عدم عمل به تعهدات از سوی شرکت رنو و تحویل ندادن قطعات، موفق به تولید این خودرو نشدیم، خاطرنشان کرد: از 5500 خریدار خودروی مگان، تعداد 4400 نفر تاکنون خودروی جایگزین مدنظر را دریافت کردهاند. قادری در اینباره ادامه داد: تاکنون خریداران مگان میتوانستند باقی محصولات سایپا از جمله پراید و تیبا را بهعنوان خودروی جایگزین دریافت کنند، از این پس نیز میتوانند از سراتو با گیربکس دندهای، CS35 و Eado بهعنوان خودروی جایگزین استفاده کنند.
وی افزود: قیمت سراتو با گیربکس دندهای 70 میلیون تومان، CS35 معادل 83 میلیون تومان و Eado معادل 80 میلیون تومان تعیین شده است. قادری با بیان اینکه مگان با قیمتهای مختلفی در گذشته به مشتریان فروخته شده، تصریح کرد: در صورت تمایل مشتریان، قیمت فروخته شده مگان، به اضافه سود تاخیر مبلغ واریز شده تاکنون حساب شده و مابهالتفاوت مبلغ به دست آمده با قیمت دیگر محصولات مورد نظر مشتریان از آنها دریافت یا به آنها پرداخت خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: خریداران مگان در صورت تمایل میتوانند از امروز برای دریافت خودروهای جایگزین معرفی شده اقدام کنند.