کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

استفاده جناحی از امكانات اتاق تهران محكوم است


کد خبر : ۸۳۵۹جمعه، ۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰:۲۷۲۱۲۵ بازدید

با وجود آنكه اين گروه نوپا مشكل اساسي ثبت‌نشده‌بودن را دارد اما اين موضوع تنها بخشي از مشكلات اين گروه است. مشكل ديگر اين گروه در پشت پرده آن ...
استفاده جناحی از امكانات اتاق تهران محكوم استاستفاده جناحی از امكانات اتاق تهران محكوم است

 با وجود آنكه اين گروه نوپا مشكل اساسي ثبت‌نشده‌بودن را دارد اما اين موضوع تنها بخشي از مشكلات اين گروه است. مشكل ديگر اين گروه در پشت پرده آن و در تلاش‌هايي است كه براي جمع‌شدن اضداد در اين گروه رخ داده است. حلقه اصلي اين گروه را چند چهره كه نام آنها مطرح شد تشكيل داده‌اند اما اين گروه بدون رسانه‌يي كردن موضوع در حال گفت‌وگو با ساير گروه‌ها براي جذب چهره‌هاي شاخص است

شامگاه سه‌شنبه بود كه تماس يكي از نمايندگان تشكلي اتاق بازرگاني ايران با چند رسانه وضعيت تازه‌يي را در انتخابات اتاق بازرگاني ايجاد كرد. محمد لاهوتي در تماس‌هايي كوتاه اعلام كرد جمعي از چهره‌هاي فعال در بخش خصوصي در راستاي انتخابات آتي اتاق بازرگاني تهران ائتلاف جديدي را تشكيل دادند كه با نام «ائتلاف براي فردا» رسما فعاليت خود را از شب گذشته آغاز كرده است. اما در توضيح درباره اعضاي گروه، اهداف آن و فعاليت‌هايي كه قرار است اين گروه انجام دهد تنها به گفتن اينكه جمعي از چهره‌هاي معتبر و شناخته‌شده حوزه صنعت، معدن و تجارت كشور در كنار افراد موثر و نوگراي تشكل‌هاي ادوار گذشته اتاق بازرگاني تهران اين ائتلاف را تشكيل داده‌اند بسنده كرد.

   تحقق پيش‌بيني 

چند روز پيش از آن «تعادل» در گزارشي تحت عنوان «اسب ترواي ائتلاف بزرگ» خبر از ايجاد ائتلافي داده بود. در آن گزارش چون گروه مزبور هنوز به‌صورت رسمي از سردمداران آن مشخص نشده بود بر اين گروه نام اعتداليون نهاده شد و اعضاي آن معرفي شدند. بعد از چند روز اين گروه نام «ائتلاف براي فردا» را بر خود نهاد و با حضور چهره‌هايي همچون مسعود خوانساري، پدرام سلطاني، فاطمه مقيمي، محمد لاهوتي، رضي ميري، محمدحسين كريمي‌پور و نصرالله محمدحسن فلاح شروع به فعاليت كرد. همچنين برخي چهره‌هاي جديد مانند سيدحامد واحدي در حال مذاكره با اين گروه هستند.

 

   چالش گروه‌هاي بي‌شناسنامه

شايد مهم‌ترين تفاوت اين دوره از انتخابات اتاق بازرگاني نسبت به دوره‌هاي قبل اين باشد كه براي نخستين‌بار بخش خصوصي به اين بلوغ فكري رسيده كه هر گروهي براي حضور در انتخابات نياز به شناسنامه دارد. به‌عبارت دقيق‌تر گروه‌هاي مختلفي كه قصد حضور در انتخابات دارند بايد به‌شكل تشكل يا نهادي به ثبت رسيده باشند، مديران آنها و برنامه‌هايشان مشخص باشد و ماهيت پيگيري برنامه‌هاي آنها در طول دوره هيات نمايندگان حفظ شود. شايد اين مهم‌ترين مشكلي باشد كه امروز گروه «ائتلاف براي فردا» با آن رو‌به‌رو است. در‌واقع جز يك پيش‌بيني رسانه‌يي هيچ‌كس از ليست اعضاي اين گروه مطلع نيست، در هيچ نهاد قانوني چنين گروهي به ثبت نرسيده و اصولا مانيفستي توسط اين گروه ارايه نشده است.

در همين رابطه جمشيد عدالتيان شهرياري سخنگوي انجمن مديران و متخصصين صنعتي و اقتصادي ايران كه درواقع تشكل رسمي ثبت‌شده خواستاران تحول محسوب مي‌شود در گفت‌وگو با «تعادل» اعلام كرد خواستاران تحول حاضر به مذاكره با هيچ گروه بدون شناسنامه نيست. عدالتيان گفت گروه‌هايي كه فاقد شناسنامه هستند و در قالب يك تشكل قانوني ثبت نشده‌اند به رسميت شناخته نمي‌شود. سخنگوي خواستاران تحول افزود: اينكه چند نفر در كنار يكديگر جمع شوند و براي انتخابات با يكديگر هماهنگي انجام دهند نام آن گروه نيست و هر گروهي بايد داراي برنامه، اصول و ساختاري مشخص باشد. عدالتيان با اشاره به اينكه بسياري از مشكلات فعلي اتاق بازرگاني مربوط به همين حركت‌هاي فردي است افزود در اتاق بازرگاني شاهد اين موضوع هستيم كه به تعداد افراد گروه و طرز فكر وجود دارد در‌حالي‌كه اگر بخواهيم اتاق بازرگاني را به‌سمت رشد و تعالي سوق دهيم تنها روش استفاده از برنامه‌هاي گروهي است و گروه‌هاي مختلف بايد در قالب برنامه‌هايي كه قبل از انتخابات ارائه مي‌دهند در طول دوره تلاش كنند عملكردي مثبت در اتاق بازرگاني صورت پذيرد.

سخنگوي خواستاران تحول همچنين تاكيد كرد هرگونه استفاده از كارمندان اتاق بازرگاني و امكانات اتاق براي يك گروه خاص در انتخابات ممنوع و محكوم است و اگر چنين موضوعي رخ دهد خواستاران تحول به هيچ‌وجه اين موضوع را تحمل نخواهد كرد. به گفته عدالتيان حتي برگزاري جلسات انتخاباتي در اتاق بازرگاني اگر تنها محدود به يك گروه باشد و همه به‌صورت مساوي از اين امكان استفاده نكنند محكوم است و كارمندان اتاق بازرگاني به‌هيچ‌وجه حق حمايت از گروهي خاص را ندارند.

تلاش براي شناسنامه‌دار شدن گروه‌ها جنبشي است كه در چند وقت اخير از سوي فعالان اقتصادي بارها مطرح شده است اما برخي افراد تاكنون در قبال اين موضوع مقاومت كرده‌اند. اين افراد مدعي هستند كه ثبت كار مشكلي نيست و مي‌توان موسسات را به‌شكل شركتي در چند روز به ثبت رساند. اما درمقابل ديدگاه مقابل پاسخ مي‌دهد كه اگر ثبت كار آساني است پس همه گروه‌ها مي‌توانند ثبت شوند و اين كار باعث افزودن شفافيت در اتاق بازرگاني مي‌شود. در‌واقع گروه دوم، گروه اول را متهم به اين موضوع مي‌كند كه عدم ثبت باعث كاهش مسووليت‌پذيري و شفافيت در گروه‌ها است.

در همين رابطه ابراهيم جميلي رييس خانه اقتصاد ايران با تاكيد بر اهميت ثبت‌شدن تمام گروه‌ها افزود: خانه اقتصاد به‌دنبال افزايش مسووليت‌پذيري، پاسخگويي و شفافيت در انتخابات اتاق بازرگاني است و اينها تنها زماني امكان‌پذير است كه گروه‌ها به‌صورت رسمي ثبت شوند، هيات‌مديره، ليدرها و اعضا مشخص شوند و از همه مهم‌تر نام يك فرد در چندين گروه تكرار نشود. ابراهيم جميلي با تاكيد بر اينكه خانه اقتصاد به همه گروه‌ها و تفكرها احترام مي‌گذارد افزود هر گروه و سازمان بايد مسوولانه رفتار كند و اين رفتار مسوولانه بدون شفافيت در گروه‌ها ممكن نيست. وي گفت در عين حال بايد به‌سمتي حركت كنيم كه فارغ از نوع گروه تمامي افراد شايسته و موثر در اتاق بازرگاني حضور داشته باشند.

 

  پشت پرده «ائتلاف براي فردا» چه خبر است

با وجود آنكه اين گروه نوپا مشكل اساسي ثبت‌نشده‌بودن را دارد اما اين موضوع تنها بخشي از مشكلات اين گروه است. مشكل ديگر اين گروه در پشت پرده آن و در تلاش‌هايي است كه براي جمع‌شدن اضداد در اين گروه رخ داده است. حلقه اصلي اين گروه را چند چهره كه نام آنها مطرح شد تشكيل داده‌اند اما اين گروه بدون رسانه‌يي كردن موضوع در حال گفت‌وگو با ساير گروه‌ها براي جذب چهره‌هاي شاخص است. در همين راستا چند عضو مجمع فعالان توسعه كه دو نفر از آنها عضو هيات‌رييسه اتاق بازرگاني تهران هستند از اين «ائتلاف براي فردا» در جلسات داخلي مجمع فعالان حمايت كرده‌اند. با اين وجود شنيده مي‌شود مسوولان اين گروه جديد در مذاكره با يك گروه ديگر كه خط قرمز خود را مجمع فعالان تعيين كرده بود به نتايجي رسيده‌اند. از سوي ديگر در داخل «ائتلاف براي فردا» خط قرمزي براي حضور يكي از چهره‌هاي مطرح همين گروه جديد وجود داشته است و به نظر مي‌رسد اعضا «ائتلاف براي فردا» در جريان توافقات پشت پرده روساي خود نيستند.

همين داستان در مورد خانه صنعت تهران هم در‌حال تكرار‌شدن است. بعد از گزارش «تعادل» مبني بر حمايت محمدرضا مرتضوي از گروهي كه اكنون نام «ائتلاف براي فردا» را بر خود نهاده است و در عين‌حال حضور اين چهره در ليست شوراي مشاوران مجمع فعالان برخي اعضاي هيات‌مديره خانه صنعت تهران به تصميمات مرتضوي اعتراض كرده‌اند. درنهايت قرار شد وضعيت موضع‌گيري رسمي خانه صنعت روز شنبه در جلسه هيات‌رييسه اين گروه مورد بررسي قرار گيرد تا مشخص شود خانه صنعت به‌صورت رسمي از چه گروهي حمايت مي‌كند و ساير نظرات به‌عنوان نظرات شخصي مطرح شود.

آگاهان مي‌گويند مشكل اساسي ديگر «ائتلاف براي فردا» مساله جمع‌پذير نبودن بسياري از چهره‌هايي است كه به‌صورت جداگانه با تمام آنها صحبت شده است و بايد ديد آيا اين گروه مي‌تواند تا زمان انتخابات متحد باقي بماند يا خير.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها