کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بازار ارز هم هيجانی شد


کد خبر : ۸۳۳۸پنجشنبه، ۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۴:۵۵۴۳۷۶ بازدید

بيش از يك روز از تمديد مذاكرات هسته‌ای نگذشته بود كه دلار با صعود نشان داد توانايي غلبه بر هيجانات بازار را ندارد. دلار روز چهارشنبه بيش از 30 تومان افزايش ...
بازار ارز هم هيجانی شدبازار ارز هم هيجانی شد

بيش از يك روز از تمديد مذاكرات هسته‌ای نگذشته بود كه دلار با صعود نشان داد توانايي غلبه بر هيجانات بازار را ندارد. دلار روز چهارشنبه بيش از 30 تومان افزايش را در پرونده روزانه خود ثبت كرد تا به بالاترين ارزش طي 6ماه گذشته‌اش برسد و به نرخ 3295 تومان نيز معامله شود.

در ميان بازار‌هاي سرمايه مختلف، دلار مي‌تواند با نوسانات چشمگير تاثير بسزايي بر اقتصاد كشور و قيمت كالاهاي مختلف در بازار داشته باشد. از روز‌ها قبل از اعلام نتايج مذاكرات وين بسياري نگاه خود را به‌سمت بازارهاي مالي اعم از ارز، سكه و بورس روانه كرده بودند.سقوط شاخص بورس و افزايش قيمت سكه در نخستين روز بعد از تمديد مذاكرات هسته‌يي واكنشي بود كه اين بازار‌ها به خبر تمديد مذاكرات نشان دادند. در اين ميان دلار با ثبات روي نرخ هفته‌هاي گذشته‌اش، نخستين روز را بدون واكنش به نتايج مذاكرات هسته‌يي پشت‌سر گذاشت.

بسياري از كارشناسان علل مختلفي از قبيل كنترل و نظارت بانك مركزي، قرار پرداخت ماهانه 700 ميليون دلار و آزادسازي پول‌هاي بلوكه شده را موثر بر ثبات بازار دانستند و پيش‌بيني كردند كه بازار در روزهاي آتي بتواند از دام هيجانات بگريزد و در بازه 3240 تا 3250 قبل به مسير خود ادامه دهد.اما روز گذشته ورق در بازار به‌طور كامل برگشت، دلار در نخستين حركت خود در ساعات ابتدايي با افزايش 20 توماني به 3280 تومان رسيد. اين افزايش درحالي رخ داد كه تعداد زيادي از دلالان پتانسيل افزايش نرخ را در بازار به‌وجود آورده بودند و همين امر باعث شد دلار در جهش بعدي خود با 10 تومان افزايش ديگر به سطح 3290 توماني 28 ارديبهشت برگردد.
 

  شكاف نرخ خريد و فروش افزايش يافت

همچنين گذري بر تابلوي صرافي‌ها حاكي از آن بود كه اختلاف هشت توماني ميان نرخ خريد و فروش نشان از افزايش ميزان تقاضا نسبت به عرضه ارز در بازار دارد.

نرخ خريد در تابلوي بسياري از صرافي‌ها درحدود 3280تومان و نرخ فروش نيز در بازه 3290 تا 3295 تومان متغير بود. يكي از كارشناسان در گفت‌وگو با «تعادل»، افزايش شكاف بين نرخ خريد و فروش در بازار را ناشي از تمايل بازار به سمت افزايش بيشتر قيمت‌ها دانست و گفت: اينكه نرخ فروش بر خريد پيشي گرفته است ناشي از آن است كه افزايش ميزان تقاضا در بازار شرايط را براي بالاتر رفتن نرخ دلار به‌وجود آورده است.

وي افزود: باتوجه به اينكه در پايان هفته به‌سر مي‌بريم پيش‌بيني مي‌شود در هفته آينده بازار ارز كشور فعاليت خود را با روند صعودي آغاز كند و بار ديگر دلار به سطح 3330 تومان نيز برگردد. به‌طور كلي اين افزايش نرخ‌ها فقط دامان دلار را در بازار نگرفت.يورو و پوند نيز با افزايش قيمت قابل‌توجهي توانسته‌اند به سطح جديد قيمتي در بازار برسند.يورو كه در هفته گذشته تحت‌تاثير كاهش نرخ برابري اين ارز در برابر دلار در بازار‌هاي ايران با كاهش قيمت روبه‌رو شده بود با صعودي 50 توماني بار ديگر توانست به قيمت يك ماه گذشته خود برگردد. همچنين پوند با 40تومان افزايش، بار ديگر نرخ يك هفته گذشته خود را به‌دست آورد.

  صعود در بازار برخلاف سخنان سيف

درحالي اين افزايش نرخ‌ها در بازار اتفاق افتاد كه در دو روز گذشته ولي‌الله سيف از ثبات و زمينه‌هاي كاهش نرخ دلار در بازار ارز خبر داده بود. سيف در سخنان خود گفته بود، عوامل بنيادي بازار در وضعيت تعادلي كامل قرار دارد و ميزان عرضه ارز به بازار از تعادل نسبي مطلوبي برخوردار شده است.

سيف همچنين بيان كرده بود: بانك مركزي شرايط را كنترل مي‌كند و اين زمينه وجود دارد كه به‌دليل غلبه عرضه بر تقاضا شاهد كاهش نرخ ارز در بازار باشيم.  به‌نظر مي‌رسد اين سخنان سيف بود كه در روز اول باعث آرامش در بازار ارزي كشور شده بود و بانك مركزي براي آرام كردن بازار گزارش خوشبينانه‌يي از بازار ارز بيان كرده بود. بايد ديد آيا در روز‌هاي آتي دلار پتانسيل افزايش نرخ خود را حفظ مي‌كند يا بارديگر هيجانات اين‌روزهايش را از دست مي‌دهد و با كاهش مواجه مي‌شود. در پنجمين روز آذر، بهاي سكه در بازار همسو با رشد دلار بالا رفت. در روز سه‌شنبه هر سكه بهار آزادي به قيمت 927هزارتومان در بازار معامله شد كه افزايشي 10هزارتوماني نسبت به روز دوشنبه داشت؛ اما اين روند به پايان نرسيد و سكه بار ديگر روز چهارشنبه با 10هزارتومان افزايش قيمت به 936هزارتومان رسيد. اين درحالي است كه آخرين باري كه قيمت سكه در يك روز معادل 10هزارتومان يا بيشتر نوسان كرده بود، به تاريخ 10آبان بازمي‌گشت كه بهاي اين فلز گران‌بها با 11هزارتومان افت از 925هزارتومان تا 914هزارتومان پايين آمد.

محاسبات نشان مي‌دهد، با اين افزايش 20هزارتوماني، حباب منفي قيمت سكه تخليه شده است. محمد كشتي‌آراي، رييس اتحاديه طلا و جواهر نيز با اشاره به تركيدن حباب قيمتي سكه، از افزايش معاملات در بازار سكه خبر داد. رييس اين اتحاديه گفت: «از روز گذشته تاكنون تقاضا در بازار سكه افزايش يافته و باعث شده تا حدودي قيمت سكه و طلا افزايش يابد.»

 

  قيمت جهاني طلا به مرز 1200 دلار رسيد

به‌گزارش رويترز، انتشار آمارهاي اوليه درخصوص افزايش رشد اقتصادي امريكا در سه ماه سوم امسال تاثير زيادي بر افزايش شاخص سهام و اميدواري كارشناسان نسبت به اوضاع اقتصادي اين كشور داشته است.براساس اين گزارش ادامه روند صعودي ارزش دلار مانع جدي براي افزايش قيمت طلا در شرايط كنوني به‌شمار مي‌رود. ازسوي ديگر نگراني‌هاي مربوط به برگزاري همه‌پرسي ذخاير طلاي سوييس نيز در اين شرايط مانع از كاهش شديد قيمت طلا شده است.  همه‌پرسي سوييس قرار است 30 نوامبر يعني چهار روز ديگر برگزار شود و درصورت راي مثبت مردم به اين همه‌پرسي بانك مركزي اين كشور بايد 1500 تن ذخاير طلاي جديد خريداري كند.  موسسه مالي سوسايت جنرال فرانسه نيز در تازه‌ترين گزارش خود پيش‌بيني نسبت به قيمت طلا در سه‌ماه پاياني امسال را به كمتر از 1150 دلار كاهش داده است. بر اين اساس ميانگين قيمت هر اونس طلا در سال 2015 ميلادي نيز به كمتر از 1025 دلار خواهد رسيد.

قيمت هر اونس طلا روز گذشته با 0.1درصد كاهش به كمتر از 1199 دلار رسيده است. قيمت طلا روز سه‌شنبه نيز با رشد 0.3‌ درصدي روبه‌رو شده بود ولي انتشار آمارهاي اوليه درخصوص رشد اقتصادي 3.9‌ درصدي امريكا در سه ماه سوم امسال موجب شده تا شاخص سهام در بازارهاي بين‌المللي افزايش يابد و اين مساله فشار زيادي را بر قيمت طلا وارد كرده است.دولت امريكا پيش از اين رشد اقتصادي 3.5‌درصدي را براي اين مدت اعلام كرده بود. قرار است آمارهاي اقتصادي بيشتري از وضعيت امريكا طي روز پنج‌شنبه منتشر شود و اين آمارها تا حد زيادي وضعيت قيمت طلا در ماه‌هاي آينده را روشن خواهد كرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها