کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

رتبه جهانی 55 ایران در شاخص استعداد انسانی


کد خبر : ۸۳۰۶سه شنبه، ۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۸:۰۱۲۸۶۴ بازدید

توسعه، جذب و آموزش نیروی انسانی موضوعی است که بدون توجه به آن، رشد و پایداری اقتصادی میسر نخواهد شد. کمبود جدی نیروی انسانی مستعد برای تمامی ...

توسعه، جذب و آموزش نیروی انسانی موضوعی است که بدون توجه به آن، رشد و پایداری اقتصادی میسر نخواهد شد. کمبود جدی نیروی انسانی مستعد برای تمامی کشورهای دنیا مساله‌‌ای غیرقابل‌انکار است.

از این‌رو واحد اطلاعات اقتصادی نشریه اکونومیست (EIU) برای نخستین‌بار از سال 2007 به اندازه‌‌گیری شاخصی با عنوان «شاخص استعداد جهانی» در 30 کشور جهان پرداخت.اکنون پس از گذشت چندسال تعداد کشورهای رتبه‌بندی‌شده به دوبرابر تعداد اولیه ( 60 کشور ) رسیده است. براساس آخرین گزارش ارایه‌شده، ایران در رتبه 55 از 60 کشور دنیا از منظر این شاخص قرار دارد که بهبود قابل‌توجهی نسبت به گزارش قبل نشان نمی‌دهد.  

شاخص جهانی استعداد و نخبگان (Global Talent Index) از اطلاعات کمی‌وکیفی برای اندازه‌‌گیری شاخص‌‌های اقتصادی، بسترهای فرهنگی، روندهای آموزشی، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI)، مرگ‌ومیر، سلامتی و تغییرات بازار که در توانایی این کشورها برای ایجاد فضای فعالیت استعدادها تاثیرگذار است، استفاده می‌کند. هدف اعلام‌شده در سنجش این شاخص، اندازه‌گیری پتانسیل‌ها و محیط پرورش استعدادهای انسانی و فراهم‌کردن امکان الگوبرداری از کشورهای برتر است. در گزارش شاخص استعداد جهانی، مولفه‌های سنجش این شاخص در شش‌گروه و 30متغیر تبیین می‌شود. این شش‌گروه عبارتند از:

1- کیفیت آموزش اجباری
(Compulsory Education Quality)
مدت آموزش اجباری، بودجه آموزش، نسبت تولید ناخالص داخلی، سرانه بودجه آموزش دانش‌آموزان، درصد ثبت‌نام در دوره دبیرستان، نرخ باسوادی بزرگسالان، نسبت دانش‌آموز به معلم در سطح ابتدایی، نسبت دانش‌آموز به معلم در دبیرستان.
2- آموزش دانشگاهی (University Education)
ثبت‌نام در دانشگاه‌ها، تعداد دانشگاه‌ها در فهرست 500دانشگاه اول جهان، سرانه هزینه برای هر دانشجو نسبت به سرانه تولید ناخالص داخلی.
3- کیفیت نیروی کار (Quality of Labor Force)
تعداد محققان در بخش تحقیق‌وتوسعه (R&D)، تعداد تکنیسین‌ها در بخش تحقیق‌وتوسعه (R&D)، کیفیت نیروی کار، زبان مهارتی نیروی کار، مهارت تکنیکی نیروی کار، مدیران محلی.
4- محیط فعالیت نخبگان (Talent Environment)
نسبت تحقیق و توسعه به تولید ناخالص داخلی، درجه محدودسازی قوانین کار، قوانین دستمزد، میزان حمایت از مالکیت خصوصی و شایسته‌سالاری.
5- بازبودن (Openness)
به‌کارگیری نیروی کار خارجی، میزان متوسط جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به تولید ناخالص داخلی و بازبودن فضای تجاری.
6- جذابیت جذب استعدادها
(Proclivity to Attracting Talents)
این شاخص به جذابیت طبیعی هر کشور برای جذب استعدادها می‌پردازد. در این شاخص به متغیرهای میزان درآمد شخص مورد انتظار و رشد اشتغال پرداخته می‌شود.
رتبه‌بندی کشورها براساس شاخص استعداد جهانی
همان‌گونه که ذکر شد، رتبه‌بندی این شاخص برای 60کشور در چهاردسته 15کشوری صورت می‌گیرد.
کشورهایی که دارای شرایط بهتری برای فعالیت و جذب نخبگان و استعدادها در جهان هستند به‌ترتیب با رنگ سبزسیر، سبز، زرد و قرمز رتبه‌بندی شده‌اند. براساس شکل تصویر موجود، 15کشور اول بر اساس شاخص استعداد جهانی با رنگ سبزسیر نشان داده شده‌اند. 
15کشور دوم سبز، 15کشور سوم با رنگ زرد و 15کشور چهارم با رنگ قرمز مشخص شده‌اند.

بررسی جایگاه ایران در استعداد جهانی

براساس آخرین گزارش ارایه‌شده  واحد اطلاعات اقتصادی نشریه اکونومیست در سال‌جاری، ایران در رتبه55 از مجموع 60کشور بر اساس شاخص استعداد جهانی قرار گرفته است. این رتبه نسبت به گزارش قبل(2011) تفاوت محسوسی نشان نمی‌دهد. اگرچه امتیاز کشورمان نسبت به دوره پیشین کمی بهبود داشته اما این بهبود قابل‌ملاحظه نبوده و رتبه ایران در منطقه از سه‌به‌چهار تنزل یافته است. اطلاعات نشان می‌دهد هرچند رتبه ایران در گزارش سال2015 نسبت به سال2011 بدون تغییر مانده ولی امتیازات برخی از دسته‌ها به شرح زیر تغییر کرده است:
نرخ رشد جمعیتی بین 20تا 59ساله: کاهش امتیاز به میزان 1/8امتیاز؛
آموزش اجباری: بهبود امتیاز به میزان 3/6 امتیاز؛
آموزش دانشگاهی: بهبود امتیاز به میزان 0/5امتیاز؛
کیفیت نیروی کار: بهبود امتیاز به میزان2/9امتیاز؛
محیط استعدادها: بهبود امتیاز به میزان 1/4امتیاز؛
گشودگی: کاهش امتیاز به میزان 18امتیاز؛
تمایل به جذب استعدادها: بهبود امتیاز به میزان 11/3امتیاز؛
امتیاز کل نسبت به سال2011: بهبود امتیاز به میزان 6/0 امتیاز.
کشورمان در مقایسه با متوسط جهانی، در زمینه رشد مرکب جمعیت بین 20تا 59ساله، باوجود کاهش امتیاز نسبت به سال قبل وضعیت مساعدتری دارد، با وجود این در موارد زیر به توجه بیشتری نیازمندیم: 1- استخدام نیروی کار خارجی؛ 2- تجارت آزاد؛ 3- متوسط ذخیره سرمایه‌گذاری خارجی؛ 4- محیط استعدادها شامل نخبه‌سالاری، درجه محدودیت قوانین کاری و حمایت از مالکیت معنوی؛ 5- آموزش اجباری شامل نسبت دانش‌آموز به معلم و سال‌های مورد انتظار تحصیل؛ 6- رشد اشتغال؛ 7- ارتقای درآمد سرانه شخصی قابل‌تصرف؛ 8- ارتقای کیفیت نیروی کار؛ 9- مهارت زبانی نیروی کار؛ 10-محققین تحقیق‌و‌توسعه و11-رشد آموزش دانشگاهی.

mpvnjkdivwh8l0m9n88s.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها