کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

روزهای نزولی فولاد یکی پس از دیگری از راه می‌رسند


کد خبر : ۸۲۸۸سه شنبه، ۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۷:۰۰۲۷۴۱ بازدید

از ابتدای ساعات معاملاتی بازار فولاد تا میانه مبادلات این روز، متوسط قیمت اغلب محصولات فولادی تا سقف یک درصد با کاهش همراه شد. این نهمین روز متوالی ...

از ابتدای ساعات معاملاتی بازار فولاد تا میانه مبادلات این روز، متوسط قیمت اغلب محصولات فولادی تا سقف یک درصد با کاهش همراه شد. این نهمین روز متوالی در بازار غیررسمی است که سطح قیمت‌ها روند نزولی را در پیش گرفته و کماکان به این مسیر ادامه می‌دهد.

برخی معامله‌گران این رویکرد قیمتی در بازار را ناشی از ایجاد فضای خوشبینی نسبت به شکل‌گیری توافق هسته‌ای تا پایان زمان مقرر می‌دانستند و معتقد بودند: آثار روانی ناشی از این اتفاق و گمانه‌زنی‌های مثبتی که از چند روز قبل نسبت به آن شکل گرفته موجب شده است تا قیمت‌ها مسیری کاهنده را در این چند روز در پیش گیرند. هرچند بعضی دیگر از فعالان بازار نوسانات قیمت‌ها در چند روز اخیر را نه مربوط به مذاکرات هسته‌ای، بلکه تماما متاثر از رکود بازار مصرف و تبعیت قیمت‌ها از این شرایط ارزیابی می‌کنند. افزون بر این عده‌ای دیگر هم می‌گویند، علاوه بر رکود بازار داخل، قیمت‌های کاهشی فولاد در بازارهای جهانی نیز شرایط را برای ریزش قیمت‌ها در بازار داخلی فراهم کرده و به آن دامن زده است. به هر ترتیب مهم این است که باوجود به کف رسیدن قیمت‌ها و حتی در پاره‌ای موارد ثبت قیمت‌های فروش در ارقامی کمتر از هزینه تمام شده تولید، کاهش روزشمار نرخ آهن‌آلات به بخش جدایی‌ناپذیر بازار فولاد تبدیل شده و به درستی نیز مشخص نیست چه زمانی شاهد ورود بازار به فاز تعدیل و اصلاح قیمت‌ها خواهیم بود. 

روز گذشته مهم‌ترین‌ محصولاتی که در بازار کاهش قیمت را تجربه کردند، تیرآهن ذوبی در شاخه‌های سبک و سنگین، میلگرد نوردکاران خصوصی، برخی ضخامت‌های ورق تولید کارخانه‌های داخلی، محصولات مفتولی، نبشی و ناودانی بودند. این محصولات به طور متوسط در محدوده 5 تا حداکثر 15 تومان در هر کیلو با تنزل قیمت روبه‌رو شدند. در این روز و در مبادی ورودی کشور البته شاهد ثبات نسبی قیمت شمش و کلاف بودیم به طوری که به جز نوسان ناچیز نرخ این محصولات، تغییر محسوسی در قیمت‌ آنها ایجاد نشد. 

هم‌اکنون رکود تقاضا و مشکلات مالی و نقدینگی بیشمار ناشی از آن و از سویی در پیش گرفتن سیاست صبر و انتظار از سوی خریداران فولاد به عنوان محرک‌هایی برای کاهش بیشتر قیمت‌ها در این بازار عمل می‌کنند که اگر به سرعت راه درمانی برای آنها اندیشیده نشود معلوم نیست چه سرنوشتی تا پایان سال در انتظار فعالان این صنعت خواهد بود.  روز گذشته مبادلات فولادی بورس کالا هم با عرضه انواع ورق  فولاد مبارکه پیگیری شد. در این روز 29 هزار و 700 تن ورق گرم B با قیمت 1607 تومان ارائه و در مجموع زمان‌های عادی معاملات و مچینگ 4400 تن آن خریداری شد. ورق گرم C دیگر عرضه این شرکت با حجم 40 هزار و 700 تن در روز دوشنبه بود که با قیمت تقریبی 1707 تومان، 1760 تومان آن مورد مبادله قرار گرفت. فولاد مبارکه در این روز ورق سرد B را نیز در قالب سلف با قیمت 2020 تومان به میزان 1000 تن ارائه کرد که 600 تن آن به فروش رسید. در نهایت آخرین محصولی که از سوی این شرکت به تابلوی عرضه آمد ورق قلع‌اندود بود که از حجم 1200 تن، معادل 25 درصد آن مورد اقبال خریداران قرار گرفت.روز گذشته شرکت فولاد مبارکه حدود 92 هزار و 530 تن انواع ورق را نیز توسط کارگزاران در سیستم مبادلات مچینگ ثبت کرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها