کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بنزین آلوده، زیر غبار اتهام‌های سیاسی


کد خبر : ۸۲۵۴دوشنبه، ۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۹:۱۱۱۸۹۸ بازدید

برخی همسر یکی از مدیران دولتی را عامل واردات بنزین بی‌کیفیت می‌دانند و محکوم‌کردن بنزین پتروشیمی‌ها را از این منظر غیرکارشناسی می‌دانند و برخی دیگر بازشدن پرونده برخی ...

در تمام سیاسی‌کاری‌های این‌روزها تاثیر استفاده از نفت کوره و مازوت در صنایع و نیروگاه‌ها نادیده گرفته شده که تنها با تحقق وعده تولید صدمیلیون‌مترمکعب گاز در زمستان که تنها یک‌ماه به زمان تحقق آن باقی است می‌توان بخش زیادی از آلودگی هوای کلانشهرها به‌ویژه پایتخت را حل کرد.روزی بنزین پتروشیمی‌ها دلیل آلودگی هوا به‌ویژه در تهران بود و امروز بنزین وارداتی به‌عنوان عامل اصلی آلودگی هوا شناخته می‌شود. این‌روزها بازی‌های سیاسی برای محکوم‌کردن دیگری تنها یک‌پاسخ برای مردم به‌همراه داشته است بیماران ریوی و قلبی از خانه‌هایشان بیرون نیایند؛ این نتیجه‌ای است که مردم ایران به‌خصوص پایتخت‌نشینان این روزها به‌دست آورده‌اند.

برخی همسر یکی از مدیران دولتی را عامل واردات بنزین بی‌کیفیت می‌دانند و محکوم‌کردن بنزین پتروشیمی‌ها را از این منظر غیرکارشناسی می‌دانند و برخی دیگر بازشدن پرونده برخی از مدیران دولت دهم در قوه‌قضاییه در راستای تولید بنزین در پتروشیمی‌ها را دلیلی بر تاکید آلودگی بنزین وارداتی اعلام می‌کنند. در این بین آنچه نادیده‌ گرفته می‌شود ازبین‌رفتن فرصت یک‌ساله برای حل بحران آلودگی هوای کلانشهرها بود. درحالی‌که اگر مسوولان در این یک‌سال به فکر حل بحران آلودگی هوا با راهکارهای کارشناسی بودند امروز نتیجه تنها دادن هشدار به مردم برای تنفس هوای آلوده نبود.

درحالی این‌روزها از تحقیق‌وتفحص در خصوص واردات بنزین بی‌کیفیت سخن گفته می‌شود که خسروجردی، رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی اعضای این اتحادیه را مسوول خرید بنزین از خارج از کشور می‌داند و تاکید دارد برخی از شرکت‌های زیرمجموعه این اتحادیه با خرید بنزین از خارجی‌ها آن را به دولت می‌فروشند.

وی در گفت‌وگویی از تکرار ادعاها در زمینه آلودگی بنزین وارداتی گلایه و تاکید دارد: «هیچ خریداری این ریسک بزرگ را نمی‌پذیرد که بنزین بی‌کیفیت خریداری کند و ریسک خریداری‌نشدن بنزین توسط دولت به‌دلیل پایین‌بودن استانداردهای آن را بپذیرد و متحمل ضرر شود.»

خسروجردی از اعلام میزان واردات و قیمت تحویلی به دولت خودداری می‌کند اما در عین حال اتهام فروش بنزین وارداتی به قیمت بالاتر را تکذیب می‌کند و می‌افزاید: «شرکت‌های زیرمجموعه این اتحادیه که این روزها گازوییل و بنزین را از خارج از کشور خریداری می‌کنند از سود پایین گلایه دارند و حتی تقاضای افزایش سود برای این شرکت‌ها را مطرح کرده‌اند.»

رییس این اتحادیه در حالی از واردات بنزین توسط شرکت‌های زیرمجموعه خود می‌گوید که چندی‌پیش موسوی‌نژاد، نماینده مجلس، همسر یکی از مدیران دولتی را محکوم به ‌دست‌داشتن در واردات بنزین بی‌کیفیت کرده بود. پس از آن نیز معصومه ابتکار، رییس سازمان محیط‌زیست در گفت‌وگو با رسانه‌ها اتهامات واردشده علیه همسرش را تکذیب کرد. اگرچه؛ نهادهای مسوول، اظهارنظری رسمی پیرامون صحت‌وسقم این اتهام مطرح نکرده‌اند اما با توجه به مستند‌نبودن ادعاها، تاکنون اطلاعاتی در این خصوص منتشر نشده و به‌نظر می‌رسد، هدف مدعیان؛ تخریب دولت یازدهم است و زیرسوال‌بردن معصومه ابتکار به‌عنوان اولین کسی که آلودگی بنزین پتروشیمی‌ها را مورد انتقاد قرار داد.  در این بین برخی از مسوولان دولت دهم این‌روزها از تشویش اذهان عمومی در خصوص آلودگی بنزین پتروشیمی‌ها می‌گویند.

میرکاظمی، وزیر نفت دولت دهم که این روزها بر صندلی نماینده تهران در مجلس تکیه زده است اگرچه به‌دلیل بازشدن پرونده‌های متعدد در قوه‌قضاییه وقت چندانی برای اظهارنظر ندارد، اما به‌دلیل حساسیت مساله بنزین بی‌کیفیت و نقش آن در آلودگی هوا در گفت‌وگو با خبرگزاری «فارس» روز گذشته مدعی شکایت مجلس از مقامات وزارت نفت و سازمان محیط‌زیست به اتهام منحرف‌سازی اذهان‌عمومی شده است.این درحالی است که میرکاظمی این‌روزها در تلاش است تا با رفع اتهام از خود در مقابل شاکیان خصوصی آلودگی هوا؛ به‌دلیل آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ها، پاسخی مناسب ارایه دهد.

در این میان، دوگروه، یکدیگر را به سیاسی‌‌کاری متهم می‌کنند و گزارش‌های متعددی از آزمایشگاه‌های مختلف و تست بنزین پتروشیمی‌ها و بنزین وارداتی می‌رسد که در نهایت هریک از این گزارش‌ها به‌دلایل مختلف از سوی جناح مخالف رد می‌شود.  با این‌حال به‌نظر می‌رسد آلودگی هوای تهران و دیگر شهرها تنها به‌دلیل آلودگی بنزین نیست چیزی که این‌روزها به‌عنوان عامل اصلی از آن یاد می‌شود.

تنها یک‌ماه به تحقق وعده تولید صدمیلیون‌مترمکعب گاز در کشور باقی است. وعده‌ای که هم رییس‌جمهور و هم وزیر نفت بر آن تاکید مستمر داشته‌اند؛ در این صورت شاید با تزریق گاز به بخش صنعت و نیروگاه‌ها بتوان از آلودگی هوای تهران کاست. این‌روزها سیمان‌کاران و نیروگاه‌ها از سوخت نفت کوره و مازوت استفاده می‌کنند و یکی از دلایل اصلی آلودگی هوای کلانشهرها بالاخص تهران در همین نکته نهفته است.  در این بین سالاری، قائم‌مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی دولت دهم در گفت‌وگو با «شرق» از تولید بنزین پتروشیمی‌ها دفاع می‌کند و معتقد است بنزین وارداتی از کیفیت بسیار پایینی برخوردار است. به گفته وی بنزین وارداتی دولت یازدهم حتی از استانداردهای 15سال پیش جهان نیز بهره نمی‌برد. سالاری بنزین وارداتی را عامل آلودگی هوا می‌داند و تاکید می‌کند درحال‌حاضر خودروها به‌دلیل بهره‌بردن از بنزین بی‌کیفیت، یکی از عاملان اصلی آلودگی هوا محسوب می‌شوند.

تقریبا یک‌سالی است که کمیسیون بهداشت و انرژی مجلس در تلاش هستند تا تکلیف بنزین بی‌کیفیت و آلودگی هوای ناشی از آن را روشن کنند. در این بین هر چندهفته‌، یک‌جلسه با حضور مسوولان ذی‌ربط برگزار می‌شود و اظهارات ضدونقیضی از این نشست‌ها به گوش می‌رسد. برخی از نمایندگان مجلس حامی دولت یک‌چیز می‌گویند و مخالفان سیاست‌های دولت اظهارنظری دیگر دارند. روزی بحث بررسی بنزین پتروشیمی‌ها مطرح بود و امروز خبر از تحقیق‌وتفحص از بنزین وارداتی می‌رسد. سه‌قوه این‌روزها بخش زیادی از زمان خود را صرف بررسی آلایندگی بنزینی می‌کنند. این‌روزها هیچ‌یک از مسوولان و کارشناسان سه‌قوه راهکار اجرایی برای حل مشکل آلودگی هوا ارایه نمی‌دهند.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها