کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تکلیف قیمت دلار و بورس فردا مشخص میشود


کد خبر : ۸۲۵۰یکشنبه، ۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۸:۱۵۳۹۰۱ بازدید

امروز قيمت دلار در بازار ده تومان کاهش يافت. فعالان بازار دليل نزول قيمت دلار را در رابطه مستقيم با مذاکرات مي دانستند.

دلار 10 تومان ارزان شد

امروز درحالی که همچنان مذاکرات هسته ای در ژنو ادامه پیدا می کند، قیمت دلار در بازار ایران 10 تومان کاهش یافته است.اين اتفاق در شرايطي رخ مي دهد که هنوز گزارش هايي از نتيجه مذاکرات به تهران مخابره نشده است. طي روزهاي گذشته نيز تمامي اطلاعات نشان مي داد که هنوز مذاکرات به نقطه مشخصي نرسيده است. طی ماه های اخیر بهای دلار نوسانات جزئی را پشت سر گذاشته است و در هفته های اخیر از 3 هزار و 250 تومان پایین تر نیامده بود. اما امروز قیمت دلار به 3 هزار و 240 تومان کاهش یافت تا وارد مدار نزولی شده باشد. براساس گفته فعالان بازار این کاهش 10 تومانی نرخ نشان می دهد که بازار ارز به نتایج مذاکرات هسته ای امیدوار شده است. در چند روز نخست از دور جدید مذاکرات هسته ای، بازار هیچ واکنشی به اخبار و حواشی مذاکرات نشان نداده بود اما از امروز این تغییر قیمت نشانه ای از واکنش بازار به تحلیل های حول مذاکرات محسوب می شود. بر اثر کاهش قیمت دلار، بهای سکه تمام بهار آزادی هم از 915 هزار تومان به 913 هزار تومان رسید تا 2 هزار تومان ارزان شده باشد.

در همين حال تحليلگران بازارهاي مالي اعتقاد دارند طي روزهاي آينده و در صورتي که نتايج توافقات به سمت مطلوبي حرکت کند، اميدها به کاهش بيشتر قيمت ها زنده مي شود. با اين حال برخي فعالان اقتصادي نيز طي روزهاي گذشته به تصميم گيران دولتي در مورد آينده مذاکرات هشدار داده اند. مهدي پورقاضي عضو هيات نمايندگان اتاق ايران در گفت و گويي با سايت صداي اقتصاد گفته است:« در صورتی که طرفین به توافق نرسند نخستین چیزی که در فضای اقتصادی ما به این مسئله واکنش نشان خواهد داد، نرخ ارز است. براین اساس قابل پیش بینی است که در این صورت نرخ ارز افزایش یافته و مشکلات جانبی بخش اقتصاد نیز به مراتب بیشتر خواهد شد. ضمن اینکه نگرانی از منابع ارزی کشور، موجب کاهش عرضه ارز در بازار خواهد شد. در حال حاضر فعالان بخش خصوصی برای کارهای ساده ای همچون ثبت سفارش و دریافت ارز باید مراحل سخت و پیاپی ای را بگذرانند. به این ترتیب دور از ذهن نیست که شرایط کار برای فعالان اقتصادی به ویژه بخش خصوصی به مراتب سخت تر خواهد شد. آن در مرحله نخست است. به واسطه مسائلی که به تبع عدم توافق در کشور ایجاد می شود، منابع ارزی دولت کاهش می یابد که این موضوع می تواند به افزایش فشارهای مالیاتی برای جبران کسری منابع درآمدی دولت بی انجامد. افزایش فشار مالیاتی تولیدکننده را از یک سو تحت فشار قرار داده و از سوی دیگر رشد نرخ ارز مزید بر علت می شود تا هزینه تمام شده تولید افزایش یابد.» 

به گفته او عدم توافق هسته اي اثرات مشخصي در بازارهاي مالي خواهد داشت. رشد قيمت دلار نيز مي تواند در کوتاه مدت منجر به افزايش هزينه هاي توليد شود. در حال حاضر قيمت دلار در بازار روند نزولي به خود گرفته است ولي حتي فعالان بازار نيز پيش بيني دقيقي از آينده قيمت ها ندارند.همزمان با کاهش قيمت دلار در بازار ايران، سايت کيتکو پيش بيني کرده که قيمت طلا در بازارهاي افزايش مي يابد. براساس آنچه کارشناسان کيتکو اعلام کرده اند، احتمال رشد قيمت طلا بيش از 40درصد است. اين اتفاق هم در شرايطي رخ مي دهد که ارزش دلار در بازارهاي جهاني کاهش يافته است. با اين وجود سرنوشت بازارهاي مالي به نتيجه مذاکرات فردا بستگي شديدي دارد.


مذاکرات هسته ای ضامن شاخص بورس تهران
 

 یک روز تا اعلام نتیجه مذاکرات هسته ای باقی مانده است و شاخص بورس همچنان در واکنش به تحولات مذاکرات نوسان پیدا می کند.

امروز قيمت دلار در بازار ده تومان کاهش يافت. فعالان بازار دليل نزول قيمت دلار را در رابطه مستقيم با مذاکرات مي دانستند. از سوي ديگر همزمان شاخص بورس تهران با رشد بيش از 347 واحدي مواجه شد. تحليلگران بازار اعتقاد دارند، افزايش اميدها به توافق هسته اي دليل اصلي رشد شاخص بورس بوده است. در صورتي که فردا مذاکرات هسته اي به نتيجه قطعي برسد، بورس تهران به دوران اوج خود باز مي گردد. فعالان بازار براين باورند که طي يک ماه گذشته نوسانات شاخص بورس تهران همگي در واکنش به تحولات هسته اي بوده است. حتي صالح آبادي رئيس سازمان بورس نيز ده رز قبل طي گفت وگوي اين جريان را تاييد کرده بود. براين اساس امروز شاخص با رشد 437 واحدي به رقم 75389 واحد رسید.

شاخص بازار اول با 345 واحد افزایش به رقم 55792 واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم با 94 واحد افزایش عدد 146609 واحد را تجربه کرد.

همچنین بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل را بانک ملت، بانک تجارت، گروه مپنا، ملی صنایع مس ایران، بانک پاسارگاد، ایران خودرو، سایپا و بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل را صنایع هلدینگ خلیج فارس، سرمایه گذاری امید و گل گهر به خود اختصاص دادند.

همچنین در پایان معاملات امروز نماد معاملاتي شركت های سرمايه گذاري صنعت و معدن پس از برگزاري مجمع عمومي فوق العاده مبني بر تصويب افزايش سرمايه، شيشه و گاز پس از برگزاري مجمع عمومي عادي به طور فوق العاده مبني بر انتخاب اعضاي هيات مديره، ايدواترخاورميانه،چيني ايران پس از برگزاري مجمع عمومي عادي ساليانه مبني بر تقسيم سود نقدي - تعديل پيش بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به 1393/12/29،شركت شيرپاستوريزه پگاه خراسان با توجه به تعديل پيش بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به 1393/12/29، شركت شهد با توجه به تعديل پيش بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به 1394/04/31،شركت پتروشيمي پرديس پس از برگزاري مجمع عمومي عادي ساليانه مبني بر تقسيم سود نقدي بازگشایی شدند.
 


از سویی دیگر نماد معاملاتي شركت های قند نيشابور،جهت برگزاري مجمع عمومي فوق العاده به منظور تصميم گيري در خصوص افزايش سرمايه و كمباين سازي ايران به منظور بررسي بيشتر اطلاعات متوقف شدند.در بازار بدهي 205070 برگه از نمادهاي اوراق اجار فولاد کاوه جنوب کیش ( صکاوه 7061)، اوراق مشارکت شهرداري شيراز (مشير 6121)، شهرداری شیراز(94121)، گواهي سپرده ليزينگ رايان سايپا (رايان 5121) و اوراق مشارکت توليد اتومبيل سايپا (مساپا 9551)  به ارزش بیش از 205 ميليارد ريال معامله شد.
 


در این بازار تعداد 167218 اوراق اختيار فروش مخابرات ایران به ارزش 16 میلیون و 387 هزار ریال و تعداد 14660 اوراق اختيار فروش ارتباطات سیار به ارزش بیش از 7 میلیون ریال مبادله شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها