کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مقایسه دو اسپرت محبوب در بازار ایران


کد خبر : ۸۲۳۹یکشنبه، ۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۴:۰۰۱۱۶۳۸ بازدید

کسانی که به دنبال خودروهای اسپرت هستند قطعاً خودروهای اسپرت با دیفرنسیال عقب متحرک را مد نظر دارند. چون خودروی اسپرت دیفرنسیال جلو ...
مقایسه دو اسپرت محبوب در بازار ایرانمقایسه دو اسپرت محبوب در بازار ایران

در بازار خودرویی کشورمان در رنج قیمت زیر ۲۰۰ میلیون تومان تنوع کوپه‌های اسپرت خیلی کم بوده و در حال حاضر با توجه به ممنوعیت ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی اگر بخواهیم کوپه‌های اسپرت با حجم موتور کمتر از این را نام ببریم تنها دو مدل خودرو به نام‌های کیا سراتو کوپ و تویوتا GT86 وجود دارند که هر دو دارای پیشرانه دو لیتری و قیمت ۱۳۰ میلیون تومانی هستند.

کسانی که به دنبال خودروهای اسپرت هستند قطعاً خودروهای اسپرت با دیفرنسیال عقب متحرک را مد نظر دارند. چون خودروی اسپرت دیفرنسیال جلو مانند ساندویچ بدون سُس است! سراتو کوپ خودروی دیفرنسیال جلو بوده اما تویوتا GT86 از سیستم دیفرنسیال عقب سود می‌برد که یکی از اصلی‌ترین خصوصیات خودروهای اسپرت است. بنابراین کاملاً واضح است کیا سراتو یک خودروی اسپرت کامل نبوده و با قیمتی برابر با GT86 حرفی برای گفتن ندارد. همچنین اگر بخواهیم دیگر کوپه‌های اسپرت که به دلیل ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی دیگر نمی‌توانند وارد بازار شوند را نام ببریم تنها به دو گزینه به نام‌های رنو لاگونا کوپه و هیوندای جنسیس کوپه خواهیم رسید. دو خودرویی که به ترتیب دارای پیشرانه‌های ۳۴۹۸ سی‌سی و ۳۷۷۸ سی‌سی هستند از این رو طبق قانون دیگر نمی‌توانند وارد بازار خودرویی ایران شوند. در حال حاضر بیشتر مدل‌های کارکرده لاگونا و جنسیس در بازار موجود است که قیمتشان نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان است.

اینجا هم رنو لاگونا کوپه دارای دیفرنسیال جلوی متحرک بوده و به خاطر ظاهر نه چندان زیبایش در برابر جنسیس کوپه دیفرنسیال عقب ناکام است. البته اگر به کمی عقب‌تر برگردیم به دو کوپه اسپرت دیگر خواهیم رسید که هر دو خودروهای ناکامی در بازار کشورمان بودند. این دو خودرو هیوندای کوپه (تیبورون) و تویوتا کمری کوپه (سولارا) نام دارند و به ترتیب از پیشرانه‌های ۱۹۷۵ سی سی و ۲۳۶۲ سی‌سی سود می‌برند هر دو این خودروها دیفرنسیال جلو هستند و در حال حاضر نمونه کارکرده‌شان با توجه به وضعیت خودرو قیمتی مابین ۵۰ تا ۸۰ میلیون تومان دارند. بنابراین از میان این شش کوپه اسپرت موجود در بازار تنها ۲ مدل آن به محبوبیت خوبی دست یافته‌اند که هر دوشان مجهز به دیفرنسیال عقب هستند! از این رو نتیجه می‌گیریم که مردم خوب می‌دانند که خودروی اسپرت باید دیفرنسیال عقب باشد. از این رو تصمیم گرفتیم این هفته به سراغ این دو کوپه محبوب برویم تا هدف خریداران این دو خودرو را در بازار مشخص کنیم.
 
هر دو تازه کار!

تویوتا GT86 تنها ۲ سال سن دارد و هیوندای جنسیس کوپه فقط شش سال! پس در این گزارش با دو خودرو کم سن و سال و بی‌تجربه طرفیم. شاید بگویید که تویوتا کمپانی با تجربه و کهنه کاری است و نباید محصولات آن را تازه کار خطاب کرد. اما حقیقت این است که تویوتا با این که کمپانی با تجربه‌ای است اما تجربه زیادی در زمینه تولید خودروهای اسپرت ندارد. تنها و معروف‌ترین خودروی اسپرت این کمپانی تویوتا سوپرا (Supra) بود که با پیشرانه شش سیلندر خطی ۲۹۹۷ سی‌سی و دیفرنسیال عقب متحرک از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲ تولید شد.کمپانی تویوتا که معمولاً خودروهای شهری و معمولی تولید می‌کند به دنبال تولید یک خودروی اسپرت بود تا به سبد محصولات خود جانی دوباره بخشد. از این رو تویوتا با همکاری کمپانی سوبارو دست به تولید مدل GT86 زد.GT86 برای اولین در سال ۲۰۱۲ تولید شد.

تویوتا GT86 از معدود خودروهایی که تحت عنوان سه برند خودرویی در دنیا تولید می‌شود. علاوه بر تویوتا، سوبارو و سایون (زیرمجموعه کمپانی تویوتا) نیز آن را به ترتیب با نام‌های BRZ و FR-S تولید می‌کنند. برای این که بیشتر با تویوتا GT86 آشنا شوید بد نیست بدانید که این خودروی اسپرت ژاپنی در این دو سال توانسته عناوینی چون خودروی سال ۲۰۱۲ مجله تاپ‌گیر، بهترین ماشین راننده سال ۲۰۱۲ مجله اتو کار، خودروی کار آمد سال ۲۰۱۲ مجله اتو اکسپرس، مقرون به صرفه‌ترین خودروی اسپرت سال ۲۰۱۲ به انتخاب US نیوز، جزو ۱۰ خودروی برتر کار اند درایو در سال ۲۰۱۳ و چندین عنوان دیگر را به دست آورد.کمپانی هیوندای نیز در نمایشگاه خودرویی لس‌آنجلس سال ۲۰۰۷ از مدل کانسپت اولین خودروی اسپرت دیفرنسیال عقب خود رونمایی کرد و یک سال بعد و در سال ۲۰۰۸ میلادی آن را بر روی خط تولید قرار داد. نام این خودرو هیوندای جنسیس کوپه بود و با پیشرانه شش سیلندر ۳۷۷۸ سی‌سی که داشت در ردیف خودروهای صاحب سبکی چون شورولت کامارو، فورد موستانگ و دوج چلنجر قرار می‌گرفت. بعد از گذشت پنج سال از تولید جنسیس کوپه کمپانی هیوندای در سال ۲۰۱۳ نمونه فیس‌لیفت آن را راهی بازار جهانی کرد.
 
تویوتا جذاب‌تر از هیوندای!

زمانی که هیوندای جنسیس کوپه برای اولین بار وارد بازار خودرویی ایران شد توجه خیلی‌ها را به خود جلب کرد. بالاخره بعد از مدت‌ها یک خودروی اسپرت زیر ۱۰۰ میلیون تومان پیدا شده بود که همه آن را دوست داشتند. عمده محبوبیت این خودرو به خاطر پیشرانه حجیم و ظاهر زیبایش بود. ظاهر زیبا در کنار ارتفاع پایین جنسیس باعث می‌شد تا در ترافیک شهری به خوبی جلب توجه کند. اما حقیقت این است این زیبایی مربوط به شش سال پیش بوده و در حال حاضر دیگر آن جذبه روز اول را ندارد. البته مدل فیس‌لیفت آن از این قضیه مستثنا بوده و یک خودروی کاملاً زیبا و جذابی است. ولی در آن سوی میدان تویوتا GT86 با یک طراحی جدید آمده است. ارتفاع تویوتا GT86 از جنسیس کوپه هم کمتر بوده که بیشتر آن توجه عابران را در خیابان به خود جلب می‌کند. در هفته‌های گذشته ظاهر جنسیس کوپه را در مقابل شورولت کامارو به طور کامل بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که جنسیس کوپه دارای ظاهری زیبا است اما این زیبایی مربوط به شش سال پیش است اکنون با آن که زیباست ولی آن جذابیت و شادابی روز اول را ندارد.

اما در مقابل ظاهر تویوتای مورد نظر هنوز تازه و جذاب است. رینگ‌های دو رنگ ۱۶ و ۱۷ اینچی این خودرو ظاهرش را اسپرت‌تر کرده و در کنار گلگیرهای حجیم ظاهر کاملاً اسپرتی را برای آن رقم زده است. بدون شک چراغ‌های عقب این خودرو زیباترین بخش آن بوده اما چراغ‌های دنده عقب و مه‌شکن GT86 به نمای عقب زیبای آن لطمه زده است. در داخل کابین نیز تویوتا GT86 دارای کابینی کاملاً اسپرت و زیباست. صفحه کیلومترشمار اسپرت در کنار صندلی‌های اسپرت و رنگ قرمز و مشکی کابین همگی خبر از کابین یک خودروی اسپرت دارند. اما در کابین هیوندای جنسیس خبری از کیلومترشمار اسپرت و رنگ قرمز نیست. کابین جنسیس کوپه المان‌های اسپرت تویوتا GT86 را ندارد اما نحوه نشستن در آن که مانند خودروهای سوپر اسپرت به حالت درازکش است می‌تواند حس رانندگی اسپرت را برایتان فراهم کند. همچنین به دلیل جدیدتر بودن تویوتا این خودرو از امکانات بیشتری نسبت هیوندای سود می‌برد. به عنوان مثال در کابین GT86 یک مانیتور رنگی در مرکز داشبورد نصب شده که سیستم صوتی و دیگر اطلاعات لازم را نمایش می‌دهد، اما در جنسیس کوپه تنها یک نمایشگر کوچک در بالای داشبورد برای نمایش اطلاعات مهم وجود دارد.
 
پیشرانه بزرگ، برگ برنده هیوندای!


تا به این جای کار تویوتا برتر از جنسیس بوده. زیبایی و جذابیت بیشتر در ظاهر، کابین اسپرت‌تر با امکانات بیشتر، کیفیت ساخت بالاتر و مصرف سوخت کمتر از برتری‌های تویوتا GT86 نسبت به هیوندای جنسیس کوپه است. اما جنسیس کوپه هم برتری‌هایی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به کابین جادارتر برای سرنشینان، فضای بار بیشتر، خدمات پس از فروش بیشتر و پنج ستاره ایمنی معتبرتر اشاره کرد. اما مهم‌ترین برتری جنسیس کوپه نسبت به تویوتا، پیشرانه شش سیلندر ۳٫۸ لیتری است که باعث شده تا جنسیس خیلی سریع‌تر و قدرتمند از تویوتا باشد تا جایی که از نظر فنی نمی‌توان آنها را با هم مقایسه کرد. پس بالاخره کدام کوپه اسپرت را بخریم؟ برای خرید یکی از این دو خودرو باید به این نکته توجه کنید.

هیوندای جنسیس به دلیل پیشرانه حجیم و در نتیجه قدرت بالایی که دارد می‌تواند خیلی سریع و در عرض ۶٫۲ ثانیه از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد که با این شتاب خوب خیلی از خودروهای لوکس اروپایی موجود در بازار را نیز به راحتی پشت‌سر می‌گذارد. بنابراین جنسیس برای کسانی مناسب است که به دنبال یک خودرو سریع هستند. حتی با کمی تیونینگ می‌توانند آخر هفته در مسابقات درگ نیز شرکت کنند. اما تویوتا GT86 از یک پیشرانه چهار سیلندر دو لیتری تخت سود می‌برد. پیشرانه‌های تخت به دلیل ارتفاع کمی که دارند می‌توان آن‌ها را در ارتفاع پایین‌تر نصب کرد که در نتیجه مرکز ثقل خودرو را پایین می‌آورد. این پیشرانه ۱۹۷ اسب‌بخار قدرت و ۲۰۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که نه به درد مسابقه درگ می‌خورد و نه به درد پیست مسابقه. چون تویوتا از لاستیک‌های دیواره کوتاه و لغزنده‌ای سود می‌برد که برای پیست‌های پر پیچ و خم مناسب نیست. بنابراین GT86 یک خودروی اسپرت شهری است که با آن می‌توانید یک رانندگی اسپرت و لذت‌بخش را تجربه کنید. اما یادتان باشد هیچ وقت هوس مسابقه به سرتان نزند!



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها