کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
مجتمع فنی تهران
کانال تلگرام ایران جیب

طرح مدیریت واردات خودرو در آستانه تصویب

کدخبر:۸۲۰۷شنبه، ۱ آذر ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۳:۵۰۴۶۶۴ بازدید

جدیدترین جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو در حالی پنج‌شنبه هفته گذشته برگزار شد که محور اصلی آن، به بررسی «طرح مدیریت واردات خودرو» اختصاص ...

جدیدترین جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو در حالی پنج‌شنبه هفته گذشته برگزار شد که محور اصلی آن، به بررسی «طرح مدیریت واردات خودرو» اختصاص یافت و در نهایت اعضای شورا از جمله محمدرضا نعمت‌زاده وزیر «صنعت، معدن و تجارت» موافقت خود را با کلیات طرح موردنظر اعلام کردند.

آن طور که خبر می‌رسد، در جلسه موردنظر، گزارش مفصلی در مورد طرح مدیریت واردات خودرو و نظر موافقان و مخالفان با مفاد آن، ارائه شده و اعضای شورای سیاست‌گذاری خودرو روی کلیات آن به توافق رسیده‌اند، هرچند هنوز این «طرح» نهایی نشده است. با این حال، وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن موافقت با کلیات طرح مدیریت واردات خودرو، دستور داده که ظرف دو هفته، چکش کاری‌های لازم روی آن صورت بگیرد و با رفع کم‌و‌کاست‌های موجود و حصول توافق بر سر جزئیات، گزارش نهایی به شورای سیاست‌گذاری خودرو ارائه شود.  گفته می‌شود 80 درصد از مفاد طرح مدیریت واردات خودرو مورد توافق مخالفان و موافقان قرار گرفته و در این دو هفته قرار است بر سر 20 درصد باقیمانده، بررسی‌های لازم صورت بگیرد.

گویا اصلی‌ترین چالشی که طرح مدیریت واردات خودرو با آن روبه‌روست و واکنش مخالفان را برانگیخته، «تعرفه واردات خودرو» است، چه آنکه این طرح بر افزایش تعرفه اصرار دارد و واردکنندگان مخالف این موضوع هستند. بر اساس طرح موردنظر، تعرفه واردات خودرو باید مطابق قانونی که در سال 90 به تصویب رسید، کاهش می‌یافت ،اما انجمن واردکنندگان خودرو (از حاضران در جلسه پنج‌شنبه شورای سیاست‌گذاری خودرو) بر باقی ماندن تعرفه فعلی اصرار دارد. سال 90 بود که مصوب شد، تعرفه واردات خودرو هر سال به میزان پنج درصد کاهش یابد، اما وزارت صنعت، معدن و تجارت وقت به دلیل نوسانات ارزی، آن را به نصف (45 درصد) کاهش داد و در حال حاضر با توجه به پنج درصد کاهش دوباره، خودروهای خارجی با تعرفه‌ای 40 درصدی وارد کشور می‌شوند. حالا تدوین‌کنندگان طرح مدیریت واردات خودرو تاکید می‌کنند که چون تعرفه واردات خودرو به کشور در سال 90،حدود 90 درصد بوده و طبق قانون ‌باید سالی پنج درصد از آن کم می‌شد، هم‌اکنون تعرفه باید 75 درصد باشد نه 40 درصد.

با این حال و از آنجا که کاهش تعرفه واردات با مخالفت انجمن واردکنندگان خودرو مواجه شده است، اعضای شورای سیاست‌گذاری خودرو در جلسه پنج‌شنبه خود به جمع‌بندی خاصی در این مورد نرسیده‌اند. با این شرایط به‌نظر می‌رسد طی دو هفته‌ای که قرار است «طرح مدیریت واردات خودرو» مورد بررسی بیشتر قرار گیرد، موافقان و مخالفان، بیشتر وقت خود را صرف همین بحث «تعرفه» کنند، چه آنکه اگر توافقی بر سر آن حاصل شود، هیچ بعید نیست طرح موردنظر در جلسه دو هفته دیگر شورای سیاست‌گذاری خودرو، به تصویب نهایی برسد. به اعتقاد کارشناسان، به دلیل آنکه وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید زیادی روی تولید داخل دارد، هیچ بعید نیست افزایش تعرفه واردات خودرو اتفاق بیفتد، مخصوصا اینکه در حال حاضر روند واردات خودرو به کشور رشد زیادی کرده و احتمالا تا پایان امسال به رکورد 100 هزار دستگاه در طول یک سال، خواهد رسید.

همین چندی پیش بود که رئیس‌کل گمرک کشور از واردات شش هزار میلیارد تومانی خودرو به کشور طی سال 92 خبر داد و ازآنجاکه روند واردات طی سال جاری رشد زیادی داشته، این موضوع سبب ایجاد حساسیت‌هایی شده است و از همین رو، افزایش تعرفه واردات خودرو اصلا موضوع بعیدی نخواهد بود. هرچند برخی کارشناسان معتقدند «طرح مدیریت واردات خودرو» به انحصار خودروسازان داخلی دامن خواهد زد، اما تدوین‌کنندگان آن می‌گویند هدف از طرح موردنظر، به هیچ وجه ممنوعیت و حتی محدودیت واردات نیست و تنها قرار است به واسطه مدیریت بیشتر، از صنعت داخل حمایت شود. 
به گفته آنها، در این طرح حتی پیش‌بینی شده واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500سی‌سی که هم‌اکنون ممنوع شده، آزاد شود، منتها با تعرفه‌ای بالا. هرچه هست، به احتمال فراوان، طرح مدیریت واردات خودرو در جلسه دو هفته دیگر شورای سیاست‌گذاری خودرو به تصویب نهایی خواهد رسید و باید دید در پی آن، خودروسازان برنده میدان خواهند شد یا واردکنندگان؟
 
  مفاد مهم طرح مدیریت واردات خودرو

اما ببینیم «طرح مدیریت واردات خودرو» چه تغییر و تحولی در روند واردات خودروهای خارجی به کشور و همچنین تولید خودروسازان داخلی، به‌وجود خواهد آورد.

طرح موردنظر، علاوه‌بر بحث «افزایش تعرفه واردات خودرو»، مفاد مهم دیگری را نیز در خود جای داده که از جمله آنها می‌توان به «تشکیل صندوق حمایت از تولید داخل» اشاره کرد. وجوه این صندوق (با سقف پیشنهادی پنج هزار میلیارد تومان) از سه منبع تامین می‌شود و 100 درصد آن نیز به دولت تعلق دارد و این در حالی است که یکی از منابع تامین صندوق حمایت از تولید داخل، عوارض واردات خودرو خواهد بود. بر این اساس، پیش‌بینی شده 50 درصد این عوارض به صندوق موردنظر واریز شود و دو منبع دیگر نیز شامل مازاد درآمد دولت از ناحیه واردات خودرو و همچنین فروش نفت است. به‌عبارت بهتر، دولت مازاد درآمدی را که از فروش نفت و واردات خودرو به دست می‌آورد، به صندوق حمایت از تولید داخل می‌ریزد و اختیار تام آن نیز با خودش است. طبق هدفگذاری صورت گرفته، صندوق موردنظر به منبعی برای پرداخت وام به خودروسازان تبدیل خواهد شد؛ به‌نحوی‌که وقتی سقف موجودی به پنج هزار میلیارد رسید، تمام آن به خودروساز پرداخت می‌شود، منتها با بهره‌ای کمتر از 8 درصد یا به‌صورت قرض‌الحسنه؛ خودروسازان نیز متعهد می‌شوند پس از دو سه سال که احیا شدند و جانی تازه گرفتند، پنج هزار میلیارد را با بهره احتمالی‌اش به خزانه دولت واریز کنند. 

اما دیگر بند مهم در «طرح مدیریت واردات خودرو»، تحریم تحریم‌کنندگان بازار خودرو ایران است؛ به‌نحوی‌که میزان تعرفه واردات خودرو متناسب با «کشور مبدا واردکننده» متفاوت خواهد بود. بر این اساس، از «کشورهای دوست» تعرفه پایین‌تر و از کشورهایی که روابط دوستانه‌ای با ایران ندارند تعرفه بیشتری برای واردات خودرو اخذ خواهد شد تا به این واسطه، واردات خودرو از کشورهای تحریم‌کننده ممنوع یا محدود شود. 

همراه مکانیک



دیدگاه ها

ح: 1393/9/107:02:16،
283
14
به خدا قسم بى رحم تر از شما در جهان وجود نداره ...
كيان: 1393/9/108:11:03،
187
13
يدفه بياين بگين طرح حمايت از خودروسازي ايران و چين خيال خودتون رو راحت كنين.
كدوم كشور غير چين با ما روابط دوستانه داره؟!!
نكنه از بوركينافاسو هم قراره ماشين وارد بشه؟
مجید: 1393/9/113:16:12،
53
11
تعرفه کشورهای دوست کم بشه؟؟!! چین و روسیه؟!!!!!!!!!
AFSHIN: 1393/9/122:42:52،
24
21
هدف فقط پشتیبانی از خودرو سازی چین است
مهندس: 1393/9/200:25:25،
13
11
خدا کنه زره زره پول زوری رو که ما با هزار جون کندن به دست میاریم از حلوقومتون بکشن بیرون تا هالیتون بشه یک روز تاشب کار کردن چقد سخته اون وقت شما میلیونی پول ماشینو زیاد میکنین حریص ها
علی: 1393/9/107:12:27،
171
17
این ینی مثلم شما اگه تا حالا پیکانتوی8هزاردلاریو میخری 72ملیون تومن بعد از زحمات وتلاش شبانه روزی دولتمردان در تصویب تعرفه های جدید بت بدن110 ملیون

احسنت به اینهمه تدبیر و امید
مرحبا ب این شاه کلید
خوش بحال هرکی ک الان ماشین خارجی داره
٧٣٢١: 1393/9/107:56:48،
99
16
به به كشور دوست و همسايه چين ديگه چي ميخواد...
ARYA: 1393/9/108:01:36،
75
15
مايه گرانجوور داريم اونم ميديم به شما بيخيال ما شين فقط...موندم اينا اين همه مغزمتفكرو ازكجا ميارن!!!
می شاد : 1393/9/108:03:22،
91
18
کدام ماشین تعرفه 45درصدی !

بعد دو سه سال 5هزار میلیار با بهره احتمالیش (10هزار میلیار بهره صد در صدیش)به خزانه دولت بریند

شما ها خون مردمو می مکیید نه ماشین بفروشید تا کی مردم باید پراید .پژو 405.سمند .ماشین چینی سوار شن

نمیگم ماشین خارجی نیست ولی با چه قیمتی

چه کسی با چه در امدی میتونه سوار ماشین خارجی شه

به خاطر همینه اینقدر فساد هست

هر روز فاصله طبقاتی بیشتر میشه
می شاد: 1393/9/108:09:01،
113
13
به جای اینکه واردات ازاد بشه میخواین مدیریت کنین میخوام صد سال سیاه مدیریت نکنیین یه سر برین عراق ببینین مردم با پول کم سوار چه ماشین های میشن مال ما هم رییس پلیس کشور میگه پراید باید کپسول آتش نشانی داشته باشد اگه تو واقعا تو فکر مردمی جلوی تولید این ماشینهای اشغالو بگیر کپسول آتش نشانب نمیخوایم
اول صبحی اعصابمو به هم ریختین
ماشين شناس: 1393/9/108:25:29،
84
10
اين مديريت بر جيب خودرو سازها است-با اين كار ترمز،فرمان و سقف آپشن به حساب مياد. فكر كنم تصويب نميشه أأأ
ناشناس: 1393/9/108:30:13،
82
16
خیلی جالبه انجمن وارد کنندگان خودرو با کاهش تعرفه واردات مخالفند این سودی رو که از بابت تعرفه بالای درمیارید انشالله که واسه بچه هاتون توی بیمارستان ها خرج کنید و علاجی هم نداشته باشه
علی: 1393/9/109:10:05،
26
32
برادر یاخاهر عزیز ب جای نفرین مطلبو دوباره بخون و دقیقتر بخون

با افزایشش مخالفن برادران وارد کننده.ن ک نگران منو تو باشنا
نهههههههههههههههههههههه

اونا نگران کم شدن فروششونن
احسان: 1393/9/109:37:34،
53
13
از نظرات مردم کاملا معلومه چقدر موضوع تکراری حمایت از تولیدداخلی خودرو و این طرح ها براشون مسخره است.
مهرداد: 1393/9/109:47:40،
22
11
یه سوال بدجوری ذهنمودرگیرکرده:
چرا رییس اتحادیه واردکنندگان باید باکاهش تعرفه مخالف باشه؟!!!
1-میخوادفیلم بازی کنه که مثلااگه تعرفه بیادپایین وما،ماشین بیشتری واردکنیم فرقی به حالمون نداره و اینطوری ذهن اعضاروازجبهه گیری علیه واردکننده هادور کنه!!
2-افزایش تعرفه بهانه ایه برای پرش قیمتی شدید وارداتی ها،درصورتی که خودشون راه دورزدنشومیدونن و یاامکانشوبارانت بازی دارن واین افزایش عینامیره توجیبشون...
3-نمیدونم چی بگم والا!!
علی: 1393/9/109:52:53،
30
16
دوستان عزیز حرص نخورید و انقدر ساده نباشید. اینا میخوان ی شک به بازار یخ زده ماشین بدن چون بیشتر این ماشینهارو خودشون با پولهای زبون بسته خودتون که تو بانکه وارد میکنند و چندبرابر به خودتون میفروشند .ضمنا دلاری وجود نداره جز در حد بخور نمیر کشور . پس نه بخرید نه بفروشید اگر واجب نیست براتون . فقط مایحتاج . بقیرو تحریم کنید . این نظر شخصیم بود همین .
حرفه ای: 1393/9/111:19:02،
21
54
علی اقا شما خیلی ساده ای
مطمعن باش که این حرف را عملی میکنند.
حرفه ای: 1393/9/112:45:47،
25
9
دوستان مطمعن باشید اگه توافق انجام بشود و قیمت دلار پایین برود تعرفه بالاتر میرود.
چون تعرفه با قیمت دلار رابطه مستقیم دارد(مثل وقتی که دلار 3 برابر شد و تعرفه نصف شد)
فرزاد: 1393/9/110:03:30،
46
11
بی وجدانها تعرفه واردات تو کشورهای دیگه 2 درصده و همه تویوتا سوارن اونوقت شما گردنه گیرها به اعتراف خودتون که 100 درصد کیفیت های داخلی افت کرده چطور دم از افزایش تعرفه میزنین میخوایین قشر متوسط به پایین رو هم از یه میتسوبیشی میراژ1200 یا یه پیکانتو که اونم با وام و45 درصد سود بانکی میخرن محروم کنید خدا ازتون نگذره
حق و صبر: 1393/9/110:40:20،
53
9
بعد از:
1. ممنوعیت واردات خودروی بالای 2500 سی سی
2. کم شدن مدت تردد خودروهای خارجی در مناطق آزاد از 2 ماه به 1 ماه
3. افزایش قیمت خودرو توسط شورای رفاقت به قول خودشون 2 تا 6 درصد ولی در عمل 25 درصد
حالا نوبت میرسه به رونمایی از جدیدترین اقدام برای فرو کردن خودروی آشغال داخلی به مردم، بله! طرح مدیریت واردات خودرو!!
دیگه با چه زبونی بگن آقا حق ندارید فرغون ما رو نخرید!
به خدا باید توی تاریخ بنویسن این همه ظلم رو . . .
سهیل: 1393/9/110:46:37،
24
9
خوش به حال چین.
آقایون محترم، جای گرانتر کردن چهار تا ماشینیم که تو این خراب شده 3 برابر قیمت واقعیش فروش میره، مدیریت کنید به این آشغال سازیای داخلی!
چه تولید داخلی آخه!!!
آشغالم نیستن!
آشغال
ایرانی: 1393/9/110:52:00،
52
9
صنایع هر کشور از جمله صنعت خودرو باعث رفاه و رضایت مردم آن کشور می شود ولی در کشور ما به واسطه سلب حق انتخاب و تهدید مال و امنیت مردم باعث نفرت شده است. نبایستی به بهانه ایجاد کسب و کار حق اکثریت مردم کشور را نادیده گرفت و بایستی اجازه داد منابع و سرمایه های کشور صرف تولید یا خرید کالاهای با کیفیت و با سطح ایمنی بالا و تکنولوژی روز شود. اعمال تعرفه های بالا در واردات خودرو ایجاد انحصار در صنعت بی لیاقت و بی کفایت خودرو سازی داخلی است که نتیجه آن ظلم به عامه مردم بخصوص قشر متوسط و ضعیف جامعه است.
حسن الدین: 1393/9/111:03:42،
26
12
جالبه...از سال 84 که واردات شروع شد قرار بود تعرفه ها سالی 10 درصد کم بشه که انگیزه ای بشه برای رشد و ارتقا کیفی خودروسازان (لگن سازان) داخلی...وقتی تعرفه از 130 درصد به 90 رسید به توصیه یه نفر! کاهش تعرفه ها متوقف شد تا مبادا به جیب بعضی ها فشار بیاد!!!....حالا که به همت و تلاش یه نفر دیگه ، یه شبه ارزش پول مملکت به یک سوم رسیده و همین 40 درصد ارزشی مالی معادل 120 درصد 3 سال پیش رو به مردم تحمیل میکنه ، یادتون افتاده الان باید بشه 75 درصد؟؟؟؟ خجالت بکشید.... ای کاش همون لگناتون رو با کیفیت نسبتا معمول قدیم میدادید که حداقل اگر کسی میخره پشیمون نشه....
رضا: 1393/9/111:30:53،
28
11
روحانی مچکرن اونای که به شما رای دادن.......
Alii-M: 1393/9/112:08:31،
16
10
"و باید دید در پی آن، خودروسازان برنده میدان خواهند شد یا واردکنندگان؟" پس مصرف کننده چی؟
"اما دیگر بند مهم در «طرح مدیریت واردات خودرو»، تحریم تحریم‌کنندگان بازار خودرو ایران است؛" من اسمشو می ذارم خودتحریمی. سخت تر شدن دسترسی به محصولات باکیفیت اینبار با دست خودمون!
سعيد١: 1393/9/113:30:28،
30
9
متشكرم از اين همه تدبير و اميد
دولت چقدر درآمد از اين خودرو مى خواد داشته باشد
٤٥ درصد گمرك
١٠ ميليون خودرو فرسوده
١٠ درصد ماليات بر ارزش افزوده
٥٠٠ هزار تومان استاندارد
و ...
سيرى ناپذيرند اين بى انصاف ها
ظاهرا خودرو سازها مى تونند به راحتى همه رو راضى كنند

اين اقدام ها فقط باعث فرار قشر متوسط كه درآمد آنها از كار و توليد و تحصيل علم است و نمى توانند از رانت و واسطه گرى بهره مند شوند از مملكت مى شود، چون هر چه قدر كار بكنند به رفاهى كه براى آن تلاش كردنند نمى رسند
رضا: 1393/9/113:50:47،
17
10
خاك بر سرمون كه هفته پيش يكي از كارشناساي بي بي سي گفت كه ماشيني در سطح پرايد حتي تو كشوراي فقير افريقايي هم استفاده نمي شه پس ما هم تكنولوژي ساخت هواپيماي بدون سرنشينو داريم هم ماهواره ميسازيم، دم خروسو باور كنيم يا قسم ...
جيب اقايون هم كه با گرفت اين تعرفه هاي نجومي پر نشده، بيشترش هم ميكنن
امير: 1393/9/115:22:43،
30
8
كاش اسمه خودشونا نميگذاشتن مسلمان-با مردم هركاري دلشون ميخواد دارن ميكنند.
hasam: 1393/9/117:58:11،
19
9
سالی 18000 نفر با این اشغالا نولید داخل میمیرن تازه حمایتم بکنیم .دوباره تعرفه بره بالا
روحانی: 1393/9/118:02:57،
23
11
تیمم و تیمم این بود تیمت روحانی
خواهر زاده عمه ی من اس 500 از طرف نهاد ریاست سوار میشه و اتفاقا باهاش از پشت به مردم می زنه و عین خیالش نیست
با این کارای وزیرات مردم و از خودت ناراضی نکن
در ضمن الان که نفت ارزون شده اگه فکر میکنید با تعرفه ماشین بودجه رو جمع می کنید و همه چی حل میشه اشتباهه مردم الان دیگه فقط قیمت پراید ناراحتشون نمی کنه همه چی رو می فهمن
امیر: 1393/9/118:31:49،
13
10
در هیچ جای دنیا مدیریت بر اقتصاد و تجارت به این شکل که در ایران
اجرا میشود وجود ندارد.اگر اقتصاد کشوری پویا و رقابتی باشد چه
نیازی به دخالت دولت در ان نخواهد بود.بنده در المان که مهد خودرو
در دنیا به شمار میرود خودروی رنو و سیتروین و سوزوکی و...
ده ها برند دیگر فروخته میشود.
ارزو به دل: 1393/9/122:20:05،
15
13
اینا از ترس اینکه توافق بشه و دلار پایین بیاد و ماشین های خارجی ارزون بشه و لگن ها رو دستشون بمونه جلوی اب رو میخوان اب بندی کنن و تعرفه رو بالا ببرن تا اختلاف حفظ بشه
محمد: 1393/9/209:11:49،
10
10
منظور از دوست کی بود؟

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

نتایج انتخابات ریاست جمهوری - 30 اردیبهشت 96 / نتایج شمارش آرا به تدریج اعلام خواهد شد
مکانیک به زبان ساده / عواقب تاخیر در تعویض تسمه ها
شرایط جدید فروش اقساطی محصولات ایران خودرو - خرداد 96
بیانیه حجت الاسلام رئیسی؛ بعد از اعلام نتیجه انتخابات
بازی خطرناک چری برای بازار ایران!
جدول شرایط پیش فروش کلیه محصولات ایران خودرو - خرداد 96
احتمال پیش‌فروش خودروی جدید پژو 2008 از سوم خردادماه
شرايط پيش‌فروش محصولات پارس‌خودرو به مناسبت آزادسازی خرمشهر
شرایط ویژه فروش نقدی و اقساطی خودروهای سراتو، چانگان و آریو - اردیبهشت و خرداد 96
تولید 2 خودروی سواری در کشور به صفر رسید
شرايط فروش نقدی، اقساطی و ليزينگی محصولات شركت سايپا - خرداد 96
قیمت مدل‌های صفر پرفروش‌ترین خودروهای تولید داخل + جدول
شرایط جدید فروش فوری محصولات ایران خودرو - خردادماه 96
خودروهای روسی که به ایران می‌آیند، چه شکلی هستند؟
دکتر حسن روحانی پیروز انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم
آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بازاریاب تجارت فردا
بلیط هواپیما