کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

حال و هوای این روزهای بازار خودرو + قیمت روز


کد خبر : ۸۱۸۰پنجشنبه، ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۳:۱۹۱۲۵۳۳ بازدید

هيچ خبري نيست، حتي تلفن‌ها هم زنگ نمي‌خورد، گاهي وقت‌ها فكر مي‌كنيم تلفن‌ها خراب شده‌اند يا اينكه به اشتباه در يك روز تعطيل پا به دفتر كار گذاشته‌ايم ؛ اينها را يك فعال بازار خودرو ...

«هيچ خبري نيست، حتي تلفن‌ها هم زنگ نمي‌خورد، گاهي وقت‌ها فكر مي‌كنيم تلفن‌ها خراب شده‌اند يا اينكه به اشتباه در يك روز تعطيل پا به دفتر كار گذاشته‌ايم»؛ اينها را يك فعال بازار خودرو در رابطه با وضعیت بازارمي‌گويد.

به گفته فعالان بازار خودرو اين روزها معاملات در كمترين سطح خود در جريان است. این در حالی است که ظاهرا ساير بازارها نيز با ركود همراه هستند، ركودي كه كارشناسان آن را ناشي از انتظار براي روشن شدن نتايج مذاكرات هسته‌اي ارزيابي مي‌كنند.در این زمینه،  فعالان بازار با تاييد حالت انتظاري بازار براي روشن شدن نتايج مذاكرات هسته‌اي احتمال می‌دهند که پس از سوم آذر، معاملات در بازار خودرو كمي جان بگيرد. بر این اساس به‌نظر می‌رسد که بازار خودرو پس از تعیین تکلیف قیمتی از سوی شورای رقابت بار دیگر در شرایط انتظاری به‌سر می‌برد و این بار منتظر نتایج مذاکرات هسته‌ای است. پیش از این هم اظهارنظرهای مختلف اعضای شورای رقابت بر سر قیمت محصولات داخلی بازار را بلاتکلیف کرده بود. همچنین به‌دنبال راکد بودن خرید و فروش در بازار گفته مي‌شود بازار خودروهای دست دوم نیز از رونق افتاده است. 

اين اتفاق در شرایطی است كه با افزایش قيمت خودروهاي داخلي، بسياري از مشتریان در نتيجه از دست دادن قدرت خريد خود براي تهيه يك خودرو صفر، به بازار كاركرده‌ها رو آورده بودند. 

در این زمینه خبرگزاری ما در گزارشی از قول فعالان بازار خودرو عنوان کرده که طی دو ماه گذشته بازار خودروهای دست دوم نیز وارد رکود شده و از رونق سابق در این بازار خبری نیست. علي پورحسنی، یکی از نمایشگاهداران خودرو در این زمینه تاکید کرده که به دلیل نامشخص بودن وضعیت بازار، مشتریانی که قصد فروش خودرو دست دوم خود را دارند نیز در انتظار روشن شدن وضعیت بازار هستند.وی با بیان اینکه در مقابل، خریداران نیز تمایلی به خرید خودروهای نو و دست دوم ندارند خاطرنشان می‌کند: در این شرایط فروشندگان تصور می‌کنند ممکن است قیمت‌ها افزایش یابد و در مقابل خریداران نیز فکر می‌کنند ممكن است قیمت‌ها کاهش یابد. 

به گفته وی این شرایط باعث شکل‌گیری فضای ابهام در بازار خودرو شده است و مطمئنا دو طرف فروشنده و خریدار تا زمان رفع ابهام و مشخص نشدن سمت و سوی بازار از خرید و فروش خودداری خواهند کرد.از سوی دیگر اما یک دست اندرکار دیگر بازار به خبرنگار ما می‌گوید: در شرايطي کنونی بازار خودروهاي 20 تا 30 ميليون توماني نو و همچنين خودروهاي 10 تا 20 ميليون توماني كاركرده اين روزها از رونق نسبي برخوردار است. وی تاکید می‌کند که با توجه به رونق بازار در اين محدوده قيمتي، مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه علاوه‌بر انتظاري كه براي روشن شدن نتايج مذاكرات وجود دارد، قدرت خريد مشتريان نيز با محدوديت همراه شده است؛ زيرا بيشتر مشتريان ترجيح مي‌دهند سراغ خودروهايي تا سقف 30 ميليون تومان بروند. وی همچنین تاکید می‌کند که با رکود بازار قیمت‌ها نیز با ثبات همراه بوده‌اند. 

 ثبات قيمت در داخلی‌ها

اما بازار خودرو همچون هفته گذشته در حالی با ثبات قیمتی همراه است که برخی محصولات خودروسازان به دلیل نبود تقاضا با کاهش قیمت روبه‌رو بودند. به اين ترتيب پژو 206 تيپ 5 طي اين هفته با 100 هزار تومان كاهش قيمت همراه بوده و حالا روي 36 ميليون و 300 هزار تومان و به قیمت کارخانه قرار دارد. 206 تيپ ‌V8 اما از هفته گذشته با ثبات قيمت همراه بوده و روي 36.9 ميليون تومان باقي مانده است. تندر مدل E2 دو ایربگ پارس خودروهم با وجود كاهش چشمگير توليد، پس از اينكه در هفته گذشته به 43.5 ميليون تومان رسيد، اين هفته تغيير قيمتي نداشته است. تندر دنده اتومات نیز طي اين هفته از 53 ميليون و 800 هزار تومان بالاتر نرفت. نمونه ديگر تندر-90 ؛ يعني پارس تندر دو ایربگ كه فيس ليفت اين خودرو است نيز اين روزها مانند هفته گذشته روي 44.1 ميليون تومان باقي مانده است. 

اما نگاهي به قيمت ديگر اعضاي خانواده پژو؛ يعني 405 نشان مي‌دهد كه مدل بنزيني دو ایربگ اين خودرو بين 29.3 تا 29.5 ميليون تومان قيمت دارد. مدل SLX اين خودرو نيز در بازار اين هفته 31.3 ميليون تومان قيمت‌گذاري شده است. پژو پارس سال بنزيني تک ایربگ نيز اين هفته روي قيمت 34.8 ميليون تومان ثابت بوده و مدل LX دو ایربگ آن نيز 41.9 ميليون تومان است. اما خانواده سمند نيز جداي از بازار نبوده و ثبات قيمت خود را حفظ كرده است. به اين ترتيب سمند ال.ايكس دو ایربگ 29.7 ميليون تومان قيمت دارد و مدل سورن ال.ايكس آن نيز از قيمت هفته گذشته خود يعني 35.3 ميليون تومان فراتر نرفته است.  رانا، هم 32.8 ميليون تومان قيمت دارد كه نشان دهنده فاصله قيمتي اندك اين خودرو در بازار و كارخانه است. ويتارا، شاسي‌بلند ايران‌خودرو هم كه از مدتي قبل در كلاس 5 دنده اتومات در بازار عرضه شده است، قيمتي برابر با 137 ميليون تومان دارد. 

اما پرايد 111 نيز خودرويي است كه در بازار اين هفته با 100 هزار تومان كاهش قيمت همراه بوده است. اين خودرو در حال حاضر 20 ميليون و 300 هزار تومان قيمت دارد، اما ديگر اعضاي خانواده پرايد ثبات قيمت داشته‌اند؛ 131 و 132 به ترتيب 19 ميليون و 700 هزار تومان و 19 ميليون و 800 هزار تومان قيمت دارند. قیمت تيبا هم  با 100 هزار تومان كاهش به 24 ميليون و 100 هزار تومان رسيد و مدل ديگر اين خودرو؛ يعني تيبا دو كه خودرويي‌هاچ‌بك است اين هفته با 200 هزار تومان افت به 26.5 ميليون تومان رسيد. 

قیمت مدل‌های 2015

اما سری هم به بازار خودروهای وارداتی بزنیم، بازاری که اگرچه تحت تاثیر ایام محرم و ثبات نرخ ارز، افت‌وخیز چندانی نداشته، اما عرضه مدل‌های 2015 برخی خودروها، افزایش قیمت آنها را به دنبال داشته است. به اعتقاد کارشناسان، در حالت کلی با توجه به تشدید رکود بازار، قیمت خودروهای وارداتی به ثبات رسیده و تغییری نسبت به نرخ این خودروها در هفته گذشته، نداشته است.

در این بین، هم‌اکنون هیوندایی آزرا 2014 قیمتی برابر با 242 میلیون تومان دارد و کیا اسپورتیج نیز 158 میلیون تومان به فروش می‌رود. همچنین تویوتا یاریس‌هاچ بک در حال حاضر 108 میلیون تومان به فروش می‌رود و کیا سراتو هم در قیمت 125 میلیون تومان خود باقی مانده است. مدل‌های I40 و IX35 هیوندایی نیز بدون تغییر قیمت خاصی، به ترتیب 164 و 165 میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند. همچنین هیوندایی در مدل I20 نیز 88 میلیون تومان قیمت دارد و مدل ولستر نیز 124 میلیون تومان به فروش می‌رسد. هیوندایی النترا نیز 120 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و تویوتا R4 هم قیمتی معادل 207 میلیون تومان دارد.

فعالان بازار اما از سوناتا خبر می‌دهند که مدل 2015 این خودرو ماه گذشته در بازار عرضه شده و قیمت آن هم‌اکنون 162 میلیون تومان است. به گفته آنها، در حال حاضر اختلاف قیمتی بیش از 23 میلیون تومان میان سوناتای 2015 و مدل 2014 آن به چشم می‌آید. دیگر خودرویی که مدل 2015 آن روانه بازار ایران شده، تویوتا کرولا است که قیمت GLI آن هم‌اکنون 135 میلیون تومان است. 


قیمت های درج شده مربوط به تاریخ دیروز چهارشنبه 28 آبان ماه 93 در بازار تهران می باشد .



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها