کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بورس تهران بر سر دوراهی


کد خبر : ۸۱۷۶پنجشنبه، ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۰:۳۹۱۵۸۲ بازدید

در آخرين روز هفته و با پيگيري معاملات پر حجم بورس تهران، شاخص كل باز هم عقب‌نشيني كرد و به كف كانال 75 هزار واحد نزديك شد. فعالان بازار كه چشمشان به تابلوي معاملات ...

در آخرين روز هفته و با پيگيري معاملات پر حجم بورس تهران، شاخص كل باز هم عقب‌نشيني كرد و به كف كانال 75 هزار واحد نزديك شد. فعالان بازار كه چشمشان به تابلوي معاملات بود و گوششان به اخبار مخابره شده از وين، روز گذشته نقد كردن بخشي از پرتفوي خود را بهتر از خريد ديدند. مي‌توان گفت اخبار ضد و نقيض مذاكرات هسته‌يي، فعالان بازار را تاحدي گمراه كرده است. چراكه شاخص گروه خودرويي مثبت شد، در حالي كه بانكي‌ها منفي خوردند. اين مساله نشان‌دهنده آن است كه بازار در دو راهي خوش‌بيني و بدبيني به‌مذاكرات مانده است. ديروز آخرين روز كاري آبان ماه بود و با احتساب افت روز گذشته، بازدهي بورس در آبان ماه به 1.5 درصد، در پاييز به پنج‌درصد و در سال 93 به منفي 4.8 درصد رسيد. شاخص فرابورس نيز در آبان ماه سه‌دهم ‌درصد، در پاييز 3.6 درصد و در سال 93، 6/9 درصد رشد داشته است. به‌نظر مي‌رسد رشد پاييز مرهون خوش‌بيني به‌مذاكرات هسته‌يي بود. اين در حالي است كه مسوولان سازمان بورس معتقدند رشد شاخص به‌دليل ارزندگي سهم‌ها بوده و ارتباطي با جو رواني مذاكرات ندارد. نگاهي به‌روند چند روز اخير نشان مي‌دهد، در 6 روز كاري گذشته، شاخص تنها در يك‌روز رشد داشته است، آن هم رشد اندك. تنها علت روند فعلي را مي‌توان ادامه‌دار نبودن اخبار مثبت از مذاكرات دانست. چراكه شاخص در اين 6 روز 1460 واحد نزول داشته است.

  آمار معاملات

طي معاملات روز گذشته، يك‌ميليارد و 109ميليون و 78هزار ورقه بهادار به ارزش 310ميليارد تومان و در 119هزار و 543 نوبت مورد معامله قرار گرفت. از اين ميزان 279 ميليارد تومان (معادل 91درصد از كل معاملات) به‌معاملات سهام و حق تقدم در بورس و فرابورس اختصاص يافت. سهم معاملات اوراق بدهي و تسهيلات مسكن نيز هشت‌درصد و معادل 24ميليارد تومان رقم خورد. همچنين سهم معاملات عمده از كل معاملات پنج‌ميليارد تومان (معادل دودرصد) بود.

شاخص كل بورس تهران 161واحد افت داشت و در عدد 75هزار 248واحد بسته شد. مهم‌ترين گروهي كه عامل ريزش شاخص شد، گروه محصولات شيميايي بود. اين گروه به تنهايي باعث 64واحد از افت شاخص شناخته شد. گروه شركت‌هاي چند رشته‌يي صنعتي نيز شاخص را 57واحد تنزل داد. پس از آن گروه‌هاي فلزات اساسي، بانك‌ها و موسسات اعتباري، استخراج كانه‌هاي فلزي و سرمايه‌گذاري‌ها هر كدام به ترتيب شاخص را 50، 44، 24 و 10واحد تنزل دادند تا در فهرست منفي‌ترين اثرگذاران بر شاخص قرار گيرند. از طرف ديگر، گروه‌هاي مخابرات، خودرو و ساخت قطعات و محصولات غذايي و آشاميدني از ريزش بيشتر شاخص جلوگيري كرده و هر كدام به‌ترتيب شاخص را 57، 40 و 23واحد ارتقا دادند. از ميان شركت‌ها نيز، شركت ارتباطات سيار (همراه) بيشترين اثر مثبت را بر شاخص گذاشت و آن را 62واحد رشد داد. پس از آن پارس‌خودرو (خپارس) قرار داشت كه شاخص را به اندازه 35 واحد در جهت مثبت تكان داد. شايد جالب‌ترين اتفاق بازار افزايش قيمت عجيب «خپارس» بود. اين نماد كه به‌دليل تعديل سود متوقف شده بود پس از آنكه گزارش عملكرد 6ماهه و پيش‌بيني سود هر سهم خود را در شبكه كدال منتشر كرد و اين گزارش نشان‌دهنده زيان 318ريالي هر سهم و زيان انباشته 504ميليارد توماني بود، نماد اين شركت در ميانه معاملات ديروز بازگشايي شد و طي آن رويدادي جالب توجه رخ داد. به اين ترتيب كه در آغاز بازگشايي نماد «خپارس»، قيمت هر سهم اين شركت با رشد 35درصدي از 66تومان قبل از توقف نماد (23مهر) به‌حدود 89تومان رسيد تا اين شركت 677ميليارد توماني به تنهايي 35واحد بر شاخص بورس اثر مثبت بگذارد. اما بعد از معامله بيش از 120ميليون سهم، روند عرضه و تقاضاي سهام «خپارس» 180درجه تغيير كرد و صف فروش سنگيني روي قيمت 88 توماني تشكيل شد و در آخر وقت به صف فروش بيش از 79 ميليون سهمي رسيد.

با اين اوصاف و به‌دنبال معامله بيش از 129ميليون سهم «خپارس»، افزون بر6/11 ميليارد تومان دادوستد شد و طي آن در برابر فروش 580سرمايه‌گذار حقيقي و 20حقوقي، هزار و 491سهامدار حقيقي و هفت‌حقوقي اقدام به‌خريد كردند. قيمت پاياني هر سهم هم با 32درصد رشد 882ريال تعيين شد. اين رشد قيمت هر سهم و سپس تشكيل صف فروش سنگين موجب شد تا برخي از احتمال ابطال معاملات سهام اين شركت سخن بگويند اما يك مسوول در شركت بورس چنين احتمالي را رد كرد و گفت: باتوجه به‌صرف زمان لازم براي «مچينگ» سهام، حجم زياد معاملات، حضور تعداد قابل توجه خريدار و فروشنده، معاملات «خپارس» ابطال نمي‌شود.

سهام شركت توسعه صنايع بهشهر (وبشهر) نيز كه پس از برگزاري مجمع عمومي فوق‌العاده مبني بر تصويب افزايش سرمايه، بدون محدوديت نوسان قيمت با استفاده از مكانيسم حراج تك قيمتي آماده انجام معامله شد، از اثرگذاران مثبت بر شاخص بود و شاخص را به اندازه 17 واحد رشد داد. لازم به‌ذكر است كه اين سهم با رشد قيمتي 6 درصدي مواجه شد.

از طرف ديگر، سهام فولاد مباركه (فولاد) بزرگ‌ترين مانع رشد شاخص از ميان شركت‌ها لقب گرفت و شاخص را به اندازه 33واحد تنزل داد. پس از آن گروه مديريت سرمايه‌گذاري اميد (واميد) نيز بر افت شاخص اثر با اهميتي گذاشت و آن را 28 واحد افت داد. همچنين نماد شركت‌هاي صنايع پتروشيمي خليج فارس (فارس)، سرمايه‌گذاري گروه توسعه ملي (وبانك) و گسترش نفت و گاز پارسيان (پارسان) هر كدام به ترتيب شاخص را 26، 18 و 17 واحد تنزل دادند.

شاخص فرابورس نيز با افت 3/1 واحدي، در عدد 5/845واحد بسته شد. نمادهايي كه شاخص فرابورس را ارتقا دادند عبارتند از «مارون»، «بمپنا» و «وخاور» بودند كه جمعا شاخص را 2/3واحد ارتقا دادند. از طرف ديگر نمادهاي «جم»، «ميدكو»، «پترول» و «وزمين» جمعا بر شاخص 7/3 واحد اثر منفي گذاشتند و آن را سرخ‌پوش كردند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها