کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دعوت از تاجران ایرانی برای سفر به «واشنگتن»


کد خبر : ۸۱۵۴چهارشنبه، ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۵:۵۵۳۵۴۰ بازدید

اتاق بازرگانی ایران و آمریکا که چندی‌پیش اعلام‌ موجودیت کرد و دفتر آن در ایالت «مریلند» آمریکا و در همسایگی واشنگتن واقع است، با ارسال نامه‌هایی جداگانه به اعضای ...

«اتاق بازرگانی ایران و آمریکا» که چندی‌پیش اعلام‌ موجودیت کرد و دفتر آن در ایالت «مریلند» آمریکا و در همسایگی «واشنگتن» واقع است، با ارسال نامه‌هایی جداگانه به اعضای «اتاق بازرگانی» تهران و ایران از آنها برای سفر به «واشنگتن» و ملاقات با اعضای اتاق بازرگانی ایالات‌متحده‌آمریکا دعوت کرد. ارسال این نامه که خبر آن روز گذشته اعلام شد، پس از آن صورت گرفته ‌است که مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای «1+5» کماکان در جریان است و هفته آینده- سوم‌آذرماه - مهلت شش‌ماهه توافق موقت ژنو نیز به پایان می‌رسد.

برخی از اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران در گفت‌وگو با «شرق» دریافت این نامه را که پاکت آن ممهور به تمبر آمریکایی است و لوگوی «اتاق ایران و آمریکا» روی آن نقش بسته، تایید کردند حال آنکه به گفته این فعالان اقتصادی، متن این نامه عینا حدود یک‌ماه پیش به‌ آدرس پست الکترونیکی آنها ارسال شده بود. روی پاکت نامه ارسالی از اتاق ایران و آمریکا که یک‌عدد (طغرا) از آن در اختیار خبرنگار «شرق» قرار گرفته است، نام فعال اقتصادی به‌همراه نشانی پستی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران به‌عنوان مقصد نهایی قید‌ شده است. تاریخ حک‌شده روی این پاکت‌ها که نشان‌دهنده روز خروج از اداره پست ایالات‌متحده است نیز یک‌ماه پیش یعنی 17 اکتبر 2014 را نشان می‌دهد.

متن نامه ارسالی از «مریلند»

اما متن نامه ارسالی از ایالت «مریلند» آمریکا به‌مقصد تهران چیست و ارسال‌کنندگان آن‌چه تقاضایی از تجار و بازرگانان ایران دارند؟ نامه ارسالی از اتاق بازرگانی ایران و آمریکا در یک‌صفحه سربرگ‌دار و به زبان انگلیسی نوشته شده ‌است و در انتهای آن امضای شخصی به ‌نام «اکرام مناف‌زاده» که به‌عنوان رییس این اتاق معرفی شده‌ است دیده می‌شود. رونوشت هر یک از نامه‌های ارسالی به اعضای اتاق تهران نیز خطاب به شخصی به نام «مجتبی حقیریان» به‌عنوان نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران و آمریکا زده شده‌‎ است. در نامه مشترک این اتاق به هر یک از اعضای اتاق بازرگانی تهران و ایران، ابتدا آمده است که «اتاق بازرگانی ایران و آمریکا در واشنگتن به ثبت رسیده و علاوه‌بر آنکه مورد تایید وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته، به عضویت اتاق بازرگانی آمریکا نیز درآمده است.» در ادامه این نامه تصریح شده است که «اتاق بازرگانی ایران و آمریکا به‌عنوان عضوی از اتاق بازرگانی آمریکا به اطلاعات اقتصادی بیش از پنج‌میلیون عضو این نهاد بخش‌خصوصی ایالات‌متحده دسترسی دارد که شامل بانک‌ها، شرکت‌های بیمه، شرکت‌های خودروسازی، شرکت‌های هواپیمایی، بنگاه‌های کشاورزی و نیز شرکت‌های فعال در حوزه دارو می‌شود.»

همچنین نگارندگان این نامه از اتاق بازرگانی ایران و آمریکا، اعلام کرده‌اند که آنها از توان دسترسی به رییس‌جمهور ایالات‌متحده، کابینه دولت این کشور و نیز اعضای «کنگره» و «سنا» برخوردار هستند و مدعی شده‌اند که اتاق بازرگانی ایران و آمریکا می‌تواند به فعالان اقتصادی و بنگاه‌های تجاری ایران در اخذ معافیت‌های دفتر کنترل دارایی‌های خارجی شامل حمل‌و‌نقل کالا، خطوط اعتباری، خرید کالا و خدمات از شرکت‌های آمریکایی و همچنین دریافت نمایندگی دایم از شرکت‌های آمریکایی کمک کند.

در بخش دیگری از این نامه، نگارندگان آن از فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی تهران و ایران برای سفر به واشنگتن و ملاقات با مسوولان اتاق‌های بازرگانی آمریکا و شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی این کشور دعوت کرده‌ و مدعی شده‌اند که آنها می‌توانند هماهنگی‌های لازم برای اخذ ویزا و سفر فعالان اقتصادی ایران به آمریکا را فراهم کنند.

اتاق بازرگانی ایران و آمریکا کجاست؟

اما نامه «اتاق بازرگانی ایران و آمریکا» که خطاب ‌به اعضای اتاق بازرگانی تهران و ایران نوشته شده، از شهر «راکویل» در ایالت «مریلند» آمریکا راهی تهران شده‌است. ایالتی شش‌میلیون‌نفری که در میان تمامی ایالات‌آمریکا دارای بالاترین متوسط درآمد خانوار است و از این لحاظ ثروتمندترین ایالت آمریکا محسوب می‌شود. این ایالت که در همسایگی شهر واشنگتن، پایتخت آمریکا قرار دارد، بالاترین نسبت جمعیتی میلیونرها در این کشور را نیز دارد و دانشگاه معروف جان هاپکینز نیز در این ایالت واقع است. بر‌اساس آنچه در ویکی‌پدیا آمده، شهر راکویل بزرگ‌ترین منطقه شهری و مرکز دیوانسالاری شهرستان مونتگومری است. شهرستان مونتگومری، جزیی از کلانشهرهای واشنگتن‌دی‌سی و بالتیمور-واشنگتن به‌شمار می‌آید.

صاحبان اتاق ایران و آمریکا چه‌کسانی هستند؟

اما کسانی که مدعی راه‌اندازی اتاق بازرگانی ایران و آمریکا هستند، کیستند؟ حال آنکه در ایران علاوه بر دولت، حتی فعالان اقتصادی و اتاق‌های بازرگانی، با شک و تردید به رسمیت داشتن این اتاق می‌نگرند.
«اکرام مناف‌زاده»، شخصی است که از او به‌عنوان بنیانگذار و رییس اتاق بازرگانی ایران و آمریکا نام برده ‌می‌شود. در سایت اینترنتی اتاق بازرگانی ایران و آمریکا که به دو‌زبان فارسی و انگلیسی اخبار و اطلاعات آن منتشر می‌شود، گفت‌وگویی با او قرار ‌گرفته که تا حدودی می‌تواند به ‌شناخت از رییس این اتاق کمک کند.

در این متن آمده: «اکرام مناف‌زاده، متولد 13دی‌ 1309 در تهران است. او در زعفرانیه به ‌دبستان فیروزکوهی رفته و سپس تحصیل خود را تا دیپلم در دبیرستان فیروز‌بهرام ادامه می‌دهد. او از یک‌خانواده بسیار ثروتمند است. پدربزرگ و پدرش نیز از جمله تجار معروف بودند.»

اما در کنار وی، از «مجتبی حقیریان» به‌عنوان نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران و آمریکا نام برده ‌می‌شود. با جست‌وجوی نام او در اینترنت و البته تایید آن از سوی برخی فعالان اقتصادی، به این نکته می‌رسیم که او یک شرکت واردکننده تجهیزات تهویه‌مطبوع را اداره می‌کند. یکی از دفاتر تجاری او در مرکز تهران و دیگری در جزیره کیش به‌نام «شرکت گودمن‌کیش» ثبت شده است. نکته دیگری که درخصوص اتاق بازرگانی ایران و آمریکا وجود دارد این است که در ساختار هیات‌مدیره این اتاق فعالان اقتصادی و بازرگانان آمریکایی دیده نمی‌شوند و اعضای این نهاد صرفا از تجار و بازرگانان ایرانی مقیم این کشور هستند. با‌این‌حال، ادعاهای مطرح‌شده از سوی امضاکنندگان نامه ارسالی از «راکویل مریلند»، دریافت‌کنندگان آن در تهران ترجیح می‌دهند تا زمان نهایی‌شدن مذاکرات ایران و غرب بر سر اختلافات هسته‌ای، واکنشی نسبت‌ به دعوت به همکاری نشان ندهند. برخی از اعضای اتاق تهران در گفت‌وگو با «شرق»، معتقدند که هنوز نمی‌توان ادعای تشکیل اتاق بازرگانی ایران و آمریکا در «واشنگتن» را پذیرفت؛ ازاین‌رو، مکاتباتی که از سوی این نهاد با فعالان اقتصادی ایران صورت می‌گیرد را فعلا جدی نمی‌دانند و ترجیح می‌دهند ایمیل‌های دریافتی از این اتاق را در پوشه «اسپم» یا نامه‌های مکتوب ارسالی از شهر «راکویل» ایالت «مریلند»، در کشوی میز خود بایگانی کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها