کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اعلام جزئیات قطب سوم خودروسازی و تولید خودروهای جدید


کد خبر : ۸۰۵۱شنبه، ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۹:۴۵۸۳۱۰ بازدید

پس از مدت‌ها انتظار بالاخره جزئیات قطب سوم خودروسازی کشور که قرار است رقیبی برای ایران خودرو و سایپا باشد مطرح شد.

پس از مدت‌ها انتظار بالاخره جزئیات قطب سوم خودروسازی کشور که قرار است رقیبی برای ایران خودرو و سایپا باشد مطرح شد. این قطب خودروسازی که زمانی قرار بود در اصفهان ایجاد شود به دلیل شرایط مناطق آزاد از حیث قوانین سرمایه‌گذاری در چابهار جانمایی شد. از این‌رو با آماده بودن زمین و انتخاب مدیرعامل سومین خودروسازی کشورمان و نهایی شدن مذاکرات با یک خودروسازی کره جنوبی از سال آینده خودروهای این مجموعه وارد سرزمین اصلی خواهد شد. این خودروساز در شرایطی متولد می‌شود که برخی‌ها با ایجاد دست اندازهای مختلف و بی‌نیاز بودن کشور از این خودروساز، سرمایه‌گذاری در این بخش را بیهوده می‌دانند. اما دولت برای انحصار شکنی، کنترل قیمت و افزایش کیفیت خودروها چنین طرحی را آغاز کرد.

حامد علی مبارکی مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار درباره قطب سوم خودروسازی کشور که سال گذشته دبیر شورای عالی مناطق آزاد آن را مطرح کرد و برخی این خبر را شایعه دانستند و حتی در مقطعی عنوان شد که ایجاد قطب سوم تنها برای تلنگر زدن به ایران خودرو و سایپا بوده است گفت: قطب جدید خودروسازی بزودی فعالیت خود را آغاز می‌کند و مردم می‌توانند از خودروهای با کیفیت این مجموعه بهره‌مند شوند. خودروهایی که با قیمت مناسب و کیفیت بالا تولید می‌شود و می‌تواند به خواسته مردم پاسخ دهد. به هر ترتیب چند سالی است که مردم از وضعیت خودروهای داخلی ناراضی هستند و این امر از سوی مقام‌های دولتی نیز مطرح شده است.

زمانی که منتقدان قطب سوم این طرح را زیر سؤال می‌بردند و ایجاد آن را دور از ذهن می‌دانستند مدیران منطقه آزاد چابهار برای همکاری با خودروسازان خارجی وارد مذاکره شدند. دولت هم صحبت‌های برخی از منتقدان بخصوص اقدام نکردن دولت برای ساخت کارخانه خودروسازی را غیر‌واقعی دانست و این موضوع تا مذاکره با خودروسازان جهانی و حتی انتخاب مدیرعامل قطب سوم خودرو‌سازی جلو رفت. از این‌رو مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در بازدید از غرفه روزنامه ایران در بیستمین نمایشگاه مطبوعات به جزئیات قطب سوم خودروسازی اشاره کرد و چندین بار در صحبت‌های خود اذعان داشت که برخی‌ها دوست نداشتند قطب سوم خودروسازی متولد شود اما با حمایت رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره قطب سوم خودروسازی به مراحل نهایی خود نزدیک شد. مبارکی توضیح داد: کارخانه قطب سوم خودروسازی از امسال مراحل ساخت خود را سپری می‌کند (‌ساخت سالن‌ها در سال‌جاری انجام خواهد شد) و از سال آینده خط تولید خودرو هیوندای وارد می‌شود از این‌رو می‌توان به مردم وعده داد که از سال آینده خودروهای تولیدی این مجموعه وارد سرزمین اصلی می‌شود.

 تولید 10 هزار دستگاه خودرو تا سال 96

وی با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان سال 96 بیش از 10 هزار دستگاه خودرو در قطب سوم مونتاژ می‌شود. البته در این میان بر بومی‌سازی قطعات و داخلی‌سازی خودروها تأکیدهای زیادی وجود دارد. وی با بیان اینکه قطب سوم خودروسازی مونتاژ کار باقی نمی‌ماند و هدف، داخلی‌سازی خودروها است گفت: از این طریق ضمن افزایش اشتغالزایی شاهد انتقال تکنولوژی و دانش فنی خواهیم بود. مدیرعامل منطقه آزاد چابهار ادامه داد: در حال حاضر مدیرعامل قطب سوم خودروسازی از سوی سازمان منطقه آزاد چابهار مشخص شده است. این امر به منزله دولتی بودن قطب سوم نیست چرا که مناطق آزاد به دلیل نگرفتن بودجه از دولت، ‌دولتی محسوب نمی‌شوند.وی با بیان اینکه مذاکرات با شرکت خارجی در مورد تولید خودرو انجام شده است و اکنون مراحل نهایی این مهم سپری می‌شود تصریح کرد: با سه شرکت خودروساز چینی نیز مذاکراتی انجام دادیم که هنوز نهایی نشده است. در این گفت‌و‌گوها همکاری برد-برد مدنظر قرار گرفته است به گونه‌ای که ما تنها مونتاژ‌کننده نباشیم. چینی‌ها برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کردند و تمایل زیادی برای سرمایه‌گذاری دارند.

وی همکاری با خودروسازی نیسان را نیز رد و تأکید کرد: برخلاف صحبت برخی‌ها با نیسان مذاکراتی انجام نشده است و حتی در مرحله اول با خودروسازان اروپایی نیز گفت‌و‌گویی انجام نداده‌ایم.وی گفت: خط تولید قطب سوم خودروسازی از چین و کره وارد خواهد شد. از سال آینده خط تولید با سرعت راه‌اندازی‌می‌شود.

 70 درصد تولید در ایران عرضه می‌شود

مبارکی عنوان داشت: 30درصد از خودروهای تولیدی قطب سوم صادر و مابقی وارد سرزمین اصلی می‌شود. خودروهای این مجموعه از نظر قیمت و کیفیت بسیار مناسب است و مردم منتفع خواهند شد. با ورود این خودروها به سرزمین اصلی خودروسازان داخلی نیز باید برای ارتقای سطح کیفی محصولات خود و کاهش قیمت‌ها برنامه‌ریزی کنند. خودروهای قطب سوم رقیب سختی برای برندهایی است که وارد ایران می‌شود.وی در مورد جانمایی قطب سوم خودروسازی گفت: این کارخانه در فاصله 4کیلومتری منطقه‌ای به نام <تیس> که بیش از 3هزار سال قدمت دارد جانمایی شده است. وسعت زمین برای ایجاد کارخانه 400 هکتار است. وی گفت: با توجه به جانمایی این کارخانه در منطقه <تیس> نام خودروهای تولیدی این مجموعه تیسکو خواهد بود. مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه این کارخانه 20 هزار فرصت شغلی ایجاد می‌کند اذعان داشت: این کارخانه در قالب 10 فاز است که به مرور زمان به مراحل نهایی خواهد رسید.

وی با بیان اینکه خودروهای مورد‌ نظر رقیب خودروهای داخلی است اذعان داشت: ما می‌خواهیم خودروهای با کیفیت و محبوب تحویل مردم دهیم. در سفر رئیس جمهوری به منطقه آزاد چابهار بارها تأکید شد که منطقه آزاد چابهار قطب سوم خودروسازی شود و بتواند خودروهای با کیفیت را روانه سرزمین اصلی کند.

وی گفت: خودروهایی که در منطقه آزاد چابهار تولید می‌شود با مشوق‌های مختلفی از سوی منطقه آزاد است تا این خودرو ارزانتر تمام شود. همچنین برای تعرفه واردات که مشمول تعرفه‌های واردات خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی نشود قرار است با گمرک و وزارت اقتصاد مذاکراتی داشته باشیم که در نهایت خودروها با قیمت مناسب به دست مردم برسد. وی در خصوص جذب سرمایه‌گذار افزود: از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی برای حضور در این طرح دعوت کردیم همچنین بزودی سفری به عمان خواهیم داشت چرا که آنها مایل به مشارکت هستند. اکنون سرمایه‌گذاران بخش خصوصی اعلام آمادگی کردند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها