کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تفاوت فاحش میان قیمت خودرو در بازار و نمایندگی


کد خبر : ۸۰۴۸شنبه، ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۰:۴۹۷۱۰۰ بازدید

تفاوت قيمت ميان بازار و كارخانه ازجمله موضوعات دوران ركود بازار خودرو بوده است. زماني كه عرضه و تقاضا در اين بازار در شكلي نابرابر قرار دارد اين بازار را تحت تاثير ...

تفاوت قيمت ميان بازار و كارخانه ازجمله موضوعات دوران ركود بازار خودرو بوده است. زماني كه عرضه و تقاضا در اين بازار در شكلي نابرابر قرار دارد اين بازار را تحت تاثير خود قرار داده و دچار بي‌ثباتي كرده است. با وجود اينكه وزارت صنعت، معدن و تجارت از افزايش رشد توليد در صنعت خودرو خبر داد اما به‌دليل اينكه شوراي رقابت در ماه‌هاي ابتدايي سال بر سر قيمت‌گذاري خودرو با مجلس دچار كش‌وقوس شد،مردم را در بلاتكليفي قرار داد كه اين بلاتكليفي بر تقاضاي بازار خودرو تاثيرگذار بود. اما به گفته فعالان بازار خودرو عدم برابري عرضه و تقاضا بر اختلاف قيمت كارخانه و بازار موثر بوده است. درحالي‌كه برخي خودروها با قيمتي كمتر از قيمت كارخانه در بازار به فروش مي‌رسند برخي خودروها در شرايطي متفاوت و با قيمتي گاه چندميليوني با كارخانه عرضه مي‌شوند.

به‌طور مثال خودروهايي مانند پژو پارس LX  تک ایربگ در بازار 39,300,000 تومان است در‌حالي‌كه قيمت كارخانه آن 34,517,000 تومان است اين اختلاف قيمت حدودا پنج‌ ميليون تومان است. نيسان تينا HIGH در بازار175,000,000 عرضه مي‌شود درحالي‌كه قيمت كارخانه آن 138,370,000 است اين خودرو حدودا با اختلاف قيمت 36 ميليون توماني است. در خودرويي مانند هاوال M4 مدل 2014 در بازار خودرو با قيمتي چون 75,000,000 خريدوفروش مي‌شود درحالي‌كه قيمت كارخانه آن 55,000,000 است. برليانس V5 قيمت بازار آن 116,000,000 و قيمت كارخانه آن 90,600,000 است اين اختلاف قيمت تا 20 ميليون تومان است. اين تفاوت قيمت‌هاي چندميليوني جاي تعجب و سوال دارد كه براي نزديك‌ شدن قيمت كارخانه و بازار چه بايد كرد؟ در اين ميان احمد نعمت‌بخش عضو انجمن خودروسازان مي‌گويد: هيچ فردي مخالف افت قيمت خودرو نيست اما زماني‌كه قيمت تمام محصولات افزايش يافته است خودروسازان نيز مجبور به افزايش قيمت‌ها هستند، البته زماني‌كه عرضه كم است و توليد افزايش يافته است.

خودروسازان براي جبران هزينه‌هاي توليد، خودرو‌هاي خود را در شرايطي عرضه مي‌كنند كه بتوانند اين هزينه‌ها را بپردازند و اين به‌معني افزايش قيمت خودرو است. نعمت‌بخش اضافه مي‌كند: هزينه‌ها در تمام صنايع افزايش يافته و صنعت خودرو نيز باتوجه به افزايش هزينه‌ها مجبور به افزايش قيمت‌ها هست. به گفته نعمت‌بخش بازار خودرو هم‌اكنون در ركود به‌سر مي‌برد اما با نزديك‌شدن به پايان سال رونق به بازار بازخواهد گشت.

 صادرات راه خروج از ركود

چندي پيش يكي از فعالان بازار خودرو راه خروج از ركود را افزايش صادرات دانسته بود زيرا زماني‌كه توليد افزايش يافته، صادرات مي‌تواند هزينه‌هاي جبران‌نشده خودروسازان را كاهش دهد و البته مي‌تواند به‌معناي واقعي جبران كند. اين موضوع در صنعت خودرو ما جاي خالي دارد كه خودروسازان را به تشكيل شوراي عالي صادرات سوق داده است. اين شورا براي تسريع در سياست‌گذاري و اجراي فرآيندهاي صادراتي، شوراي عالي صادرات در يكي از خودروسازي‌ها تشكيل شده است.

 نعمت‌زاده: خودروسازان صادرات بلد نيستند

 حتي موضوع صادرات در صحبت‌هاي وزير صنعت و معدن و تجارت تاكيد شده است و وي در گردهمايي روز گذشته با اشاره به اينكه بايد قبول كنيم كه در صادرات صنعتي نوپا هستيم گفت: براي مثال در حوزه صادرات خودرو، خودروسازان كشور صادرات خودرو بلد نيستند و بايد در اين حوزه از تجربه كشورهاي صنعتي استفاده كنيم. به هر حال صادرات جاي خالي خود را در صنعت خودرو نشان مي‌دهد و هزينه‌هايي كه بايد ازطريق صادرات جبران شود برعهده خريداران داخلي گذاشته مي‌شود و باعث عقب‌نشيني خريداران از خريد خودروي داخلي مي‌شود. درحالي‌كه به‌عقيده كارشناسان گره كور ركود در بازار خودرو و همچنين نزديك‌شدن قيمت كارخانه و بازار با فرآيندي چون صادرات تسهيل مي‌شود. درحالي‌كه صنعت خودرو كشور مشكلاتي چون قيمت‌گذاري را همچنان دارد اما اين موضوع مي‌تواند راهگشاي بخش بزرگي از صنعت خودرو باشد.

 عدم انتقاد راه افزايش صادرات

عراق، ونزوئلا، آذربايجان، سوريه و روسيه ازجمله كشورهايي هستند كه ايران به آنها صادرات خودرو انجام مي‌دهد. چند روز پيش سفير ايران در عراق با اشاره به اينكه خودرو ايراني يكي از كالاهاي جذاب براي عراقي‌ها است گفت: انتقادات فعالان و كارشناسان اقتصادي از صنعت خودروسازي كشور موجب كاهش رغبت عراقي‌ها براي خريد خودرو ايراني مي‌شود و اين درحالي است كه عراقي‌ها خودرو ايراني را با همين كيفيت پذيرفته‌اند. درواقع حسن دانايي‌فر تبليغات منفي عليه خودروسازي‌هاي داخلي را عامل مهمي در كاهش صادرات خودرو مي‌داند و خواسته او به‌معني تاثير‌گذاري اين تبليغات است.اين موضوع حتي چندين‌بار توسط مديران خودروسازي‌ها مطرح شده است و آنها پيامك‌هايي كه به‌شكل طنز ميان مردم رواج دارند را عامل مهمي براي كاهش صادرات به عراق دانسته‌اند. چرا‌كه چند‌ماه قبل خط توليدي كه قرار بود به گروه خودروسازي سايپا در عراق واگذار شود به چيني‌ها واگذار شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها