کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دردسرهاي آزادراه قم - گرمسار ادامه دارد


کد خبر : ۸۰۱۲پنجشنبه، ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۳:۰۰۲۴۷۲ بازدید

آزادراه حرم تا حرم به طول 350 كيلومتر، يكي از كريدورهاي اصلي كشور است كه شهرهاي مركزي كشور را به شمال شرق كشور ...

 آزادراه حرم تا حرم به طول 350 كيلومتر، يكي از كريدورهاي اصلي كشور است كه شهرهاي مركزي كشور را به شمال شرق كشور متصل مي‌كند. كلنگ‌زني اين آزادراه به‌طور مشاركتي با همكاري وزارت راه، قرارگاه خاتم الانبيا و بانك ملي براي مدت سه سال در سال 1390 انجام شد. راه‌اندازي اين آزادراه، به‌طور متوسط موجب 10‌ميليارد تومان ماهانه صرفه‌جويي در وقت، 112ميليارد تومان صرفه‌جويي سالانه سوخت و 110‌ميليارد تومان صرفه‌جويي گازوييل خواهد شد.

اين در حالي است كه با بهره‌برداري از فاز نخست اين آزادراه يعني بخش قم تا گرمسار به طول 152كيلومتر، مسير كنوني ۸۵كيلومتر كاهش مي‌يابد. باوجود اهميت اين آزادراه در تسريع حمل و نقل، همچنان شاهديم پس از گذشت سه سال از آغاز احداث اين آزادراه، هنوز شرايط بهره‌برداري از آن ميسر نشده است و مسوولان شركت ساخت و توسعه آزادراه‌ها، هر بار وعده بهره‌برداري را به تعويق مي‌اندازند. چرا كه پيش از اين مقرر بود، در خرداد امسال اين وعده عملياتي شود. تا آن زمان، تنها 75كيلومتر از فاز نخست آماده شده اما هنوز زير بار ترافيك نرفته بود. همچنين 77كيلومتر ديگر نيز در حال ساخت بود. به‌گفته مجري طرح تاخيرات ناخواسته در بهره‌برداري از اين پروژه به‌دليل مشكلات موجود در رفع معارضين شخصي، تاسيسات زيربنايي، شرايط نامساعد آب و هوايي و مهم‌تر از همه كمبود اعتبار ايجاد شده است. به اين ترتيب، وعده بهره‌برداري از آزادراه قم-گرمسار در پايان تابستان سال جاري محقق نشد تا اين‌بار مسافران حرم تا حرم به وعده وزير راه و شهرسازي براي بهره‌برداري از آن در زمستان امسال دلخوش باشند.

  برنامه توسعه حمل و نقل جنوب تهران

عباس آخوندي در جلسه‌يي مشترك با حضور استاندار تهران در خصوص نحوه اتصال شهر تهران به حومه گفت: باتوجه به رفت و آمد روزانه حدود 850‌هزار وسيله نقليه بين تهران و حومه بايد مسيرهاي اتصال تقويت شوند.

وزير راه و شهرسازي با تاكيد بر لزوم اتصال شهر تهران و حومه گفت: در غرب چهار خطه كردن مسير قطار تهران – كرج را در دست اقدام داريم و در جنوب نيز آزادراه قم – گرمسار در زمستان سال جاري به بهره‌برداري مي‌رسد.

وي افزود: در حال حاضر اكثر محورهاي خروجي تهران به سمت غرب، شرق و جنوب در وضعيت بسيار پرترافيكي قرار دارند. براي حل اين مشكل يك راه‌حل انتقال بخش عمده‌يي از اين مسافرت‌ها به قطار حومه‌يي است كه بايد بحث قطارهاي حومه‌يي بين تهران و حومه را دنبال كنيم. يكي از اين موارد چهار خطه كردن قطار تهران – كرج است كه در دست اقدام داريم ساير مسيرهايي كه به غرب تهران منتهي مي‌شوند برخي مشكلات اجرايي دارند كه با استاندار تهران صحبت شد تا در مورد حل مشكلات كمك كنند و بتوانيم تا ابتداي سال آينده بخشي از اين مسيرها را فعال كنيم.

آخوندي بررسي كمربند جنوب غرب تهران را از ديگر موارد جلسه مشترك با استاندار خواند و افزود: كمربندي را در هيات وزيران به‌صورت آزادراه و تحت عنوان كمربند سوم تصويب كرديم كه از محل آبيك شروع و تا چرمشهر در نزديكي ورامين امتداد خواهد داشت. در اين جلسه در مورد نحوه اتصال اين خط كمربندي به منطقه جنوب شرق تهران و ورامين، پيشوا، پاكدشت و از آنجا به سمت جنوب بومهن كه آزادراه بعدي خواهد بود، بررسي‌هايي صورت گرفت. وي تاكيد كرد: خوشبختانه در جنوب‌شرق، آزادراه قم - گرمسار در زمستان سال جاري به بهره‌برداري مي‌رسد. بخش عمده‌يي از ماشين‌هايي كه از جنوب، غرب و شرق وارد تهران مي‌شوند با استفاده از اين كمربندي‌ها ديگر نيازي به وارد شدن به شهر تهران نخواهند داشت و مي‌توانند از اين كمربندي‌ها عبور كنند.

 مشكلات بي‌پايان مسكن مهر

در ادامه اين جلسه وزير راه و شهرسازي با اشاره به مشكلات مسكن مهر‌، گفت: در مجموعه استان البرز و تهران چيزي بيش از 300‌هزار واحد مسكوني در قالب اين پروژه داريم كه باوجود پيشرفت‌هاي بالاي 80 درصد در ساخت اما از جهت تامين خدمات زيربنايي و روبنايي در برخي پروژه‌ها با مشكلاتي روبه‌رو هستيم. وي افزود: براي سال 93 با كمكي كه از سوي استانداري و وزارت راه و شهرسازي شد بخشي از مشكلات شهر پرند و پرديس برطرف شد اما باتوجه به بارگذاري جمعيتي كه در سال آتي انجام مي‌شود قاعدتا براي سال 94 نيازمند خدمات بيشتري هستيم.

گزارشي در اين مورد براي دولت آماده خواهيم كرد تا بتوانيم از اين طريق پيگير حل اين مشكلات باشيم. وي گفت: براي رفع مشكلات مسكن مهر حداقل ۴۰ تا ۵۰‌هزار‌ميليارد تومان نياز است كه در اين شرايط تحقق اين بودجه غيرممكن است.  وي در خصوص ويژگي‌ قطارهاي حومه‌يي نيز گفت: با توجه به اينكه حدود هفت‌ميليون نفر در حومه تهران زندگي مي‌كنند و بخش عمده‌يي از اين جمعيت مرتب با تهران در رفت و آمد هستند بنابراين قطارهاي حومه‌يي نيز بر اساس تقاضا ميزان ترددشان مشخص خواهد شد.

در حقيقت بايد اين قطارها به اين تقاضاي عمده پاسخ دهند. آخوندي ادامه داد: بايد با ايجاد پاركينگ‌هاي مفصل و ايستگاه‌هاي مناسب طوري طراحي كنيم كه مردم بتوانند ماشين‌هاي خود را در شهرهاي حومه در اين پاركينگ‌ها پارك كنند سوار قطار حومه‌يي شوند، وارد تهران شوند و بعد هم بازگردند. وي در خصوص تامين بودجه 700‌ميلياردي براي ساخت مدرسه در پروژه 300‌هزار واحدي مسكن مهر گفت: اين مشكل را بايد كساني كه ايجاد كرده‌اند پاسخگو باشند بارها گفته‌ام مشكلي كه آقايان ايجاد كرده‌اند چندين دولت آينده را گرفتار مي‌كند.

 البته اين تقاضا به‌تدريج ايجاد مي‌شود و ما هم بايد به‌تدريج هم در اين دولت و هم در دولت‌هاي بعدي امكانات را فراهم كنيم. وزير راه و شهرسازي تاكيد كرد: متاسفانه بدون انديشه اين حجم بارگذاري در كشور صورت گرفته و تا مدت‌ها بايد مدرسه، بيمارستان، ‌درمانگاه، آموزش و پرورش، ‌ورزشگاه و كلانتري در اين مكان‌ها ساخته شود، بايد بتوانيم به مردم كمك كنيم و اين مشكلات را به‌نحوي حل كنيم.

  ظرفيت رشد 4 برابري حمل و نقل ريلي

همچنين وزير راه و شهرسازي با اشاره به گسترش حمل‌ونقل ريلي در يك برنامه‌ هشت‌ ساله، تصريح كرد: در حال حاضر ميزان حمل‌ونقل ريلي در كشور پنج‌درصد است. وي تاكيد كرد: اين رقم در پي توافق با وزارت نفت براي استفاده از ظرفيت‌هاي بند ق بودجه تا 20درصد افزايش مي‌يابد. آخوندي درباره‌ دستاوردهاي توافق با وزارت نفت براي استفاده از ظرفيت‌هاي بند «ق» قانون بودجه سال 1393 و تبصره دو بند اين قانون، اظهار كرد: نخستين دستاوردي كه خواهيم داشت توسعه شبكه ريلي خواهد بود و اگر ميزان مبلغ انتقالي كه از حمل‌ونقل جاده‌يي به ريلي داريم، در شوراي اقتصاد تصويب شود دولت تضمين كرده كه هر ميزان از جابه‌جايي كه صورت مي‌گيرد به صرفه‌جويي در مصرف انرژي منجر شود. وي افزود: كساني كه در اين زمينه سرمايه‌گذاري كرده‌اند اين پول به خودشان بازگردانده مي‌شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها