کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آیا زنان در سرمایه گذاری محتاط تر هستند؟


کد خبر : ۷۹۶۹سه شنبه، ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۷:۱۷۲۱۱۵ بازدید

باور به محافظه کاری مالی زنان به حدی عمیق است که کمتر کسی آن را مورد تردید قرار می دهد.

هنگامی که در میان اعضای خانواده در مورد سرمایه گذاری بحث می شود معمولا نظرات زنان و مردان چندان با یکدیگر همخوانی ندارد. برای مثال در شرایط فعلی اقتصاد ممکن است مرد خانه تصمیم بگیرد که پس انداز خانواده را به سهام تبدیل کند در حالی که شاید خانم خانه همچنان سپرده گذاری در بانک را ترجیح بدهد. پرسش اصلی در چنین مواقعی این است که آیا زنان به طور ژنتیک ترس بیشتری از سرمایه گذاری های پرخطر دارند؟ تقریبا در هر مقاله ای که در مورد مسایل مالی زنان نوشته می شود می توان مشاهده کرد که در آن به گونه صحبت شده که گویا زنان سرمایه گذاری را اقدامی ترسناک می دانند و به همین خاطر از غنیمت شمردن فرصت ها برای بیشتر کردن سودی که بدست می آورند، پرهیز می کنند. برای مثال اخیرا یک بررسی در مورد رفتار مالی زنان نشان داده که زنان بیشتر بر روی خانواده تمرکز می کنند و به همین خاطر از اقدامات مالی پرخطر اجتناب می کنند و به اصطلاح ریسک گریز هستند.

در این تحقیقات اکثر قریب به اتفاق زنانی که مورد بررسی قرار گرفته اند اعلام کرده اند که فکر می کنند "بیش از آنکه به فکر سرمایه گذاری باشند، به فکر پس انداز کردن هستند." جولی نلسون، مدیر گروه اقتصاد دانشگاه ماساچوست آمریکا اعتقاد دارد این ایده که مردان نسبت به زنان ریسک پذیرتر هستند بسیار فراگیر است و به همین خاطر بسیاری فکر می کنند با توجه به محافظه کاری بیشتر زنان در امور مالی اگر زنان بیشتری در رده مدیریتی نهادهای مالی و بانک های وال استریت حضور داشتند آنگاه بحران مالی سال 2008 شاید هرگز ایجاد نمی شود.

نلسون می گوید " باور به محافظه کاری مالی زنان به حدی عمیق است که کمتر کسی آن را مورد تردید قرار می دهد." اما این باور حداقل در میان همه محققان وجود ندارد. برای مثال نلسون می گوید که بسیاری از تحقیقات زنان را بر مردان هم ترازشان در جامعه مقایسه کرده اند و نتیجه گرفته اند که زنان ریسک پذیری کمتری در سرمایه گذاری دارند اما این تحقیقات به ندرت به این حقیقت توجه کرده اند که زنان معمولا نسبت به مردان هم ترازشان درآمد کمتری دارند و شاید همین درآمد کمتر باشد که به عاملی برای کاهش علاقه آن ها به ریسک پذیری تبدیل شده است. به خصوص اینکه تحقیقاتی که رابطه ریسک پذیری مالی و میزان درآمد را مورد بررسی قرار داده اند به این نتیجه رسیده اند که افراد با درآمد بالا معمولا به ریسک های مالی بزرگتری نیز تن می دهند چرا که راحت تر می توانند زیان های ناشی از خطرهای مالی را جبران کنند.

اگر چنین ادعایی درست باشد پس زنانی که درآمد بالایی دارند نیز باید نسبت به دیگر زنان از ریسک پذیری بیشتر برخوردار باشند که اتفاقا یک تحقیق با عنوان "تفاوت های جنسیتی در فرآیند تصمیم گیری سرمایه گذاری" که بیش از یک دهه پیش منتشر شده نشان می دهد که زنان با درآمد بالا نسبت به زنان با درآمدهای کمتر از علاقه بیشتری به سرمایه گذاری در بازار بورس که معمولا ریسک بیشتری نسبت به انواع دیگر سرمایه گذاری دارد برخوردارند. در واقع به نظر می رسد عامل اصلی اجتناب زنان از سرمایه گذاری های پرخطر، نه ویژگی های ژنتیکی آن ها بلکه درآمد کمتر و بی اطمینانی نسبت به کسب درآمد قابل توجه در آینده باشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها