کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ایران در جایگاه 48 جذب گردشگران خارجی


کد خبر : ۷۹۰۶یکشنبه، ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۵:۱۸۱۹۴۲ بازدید

ایران طبق گزارش سازمان جهانی جهانگردی برای اولین بار در فهرست 50 کشور برتر دنیا از نظر آمار ورود گردشگران خارجی قرار ...

ایران طبق گزارش سازمان جهانی جهانگردی برای اولین بار در فهرست 50 کشور برتر دنیا از نظر آمار ورود گردشگران خارجی قرار گرفت و رتبه چهل و هشتم را به خود اختصاص داد. مسوول دبیرخانه UNWTO در معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اعلام این خبر گفت: هر سال سازمان جهانی جهانگردی فهرستی از 50 کشور برتر دنیا از نظر تعداد ورود گردشگران خارجی ارائه می‌کند که ایران برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی در سال 2013 رتبه 48 را در این فهرست به‌دلیل جذب 4 میلیون و 700 هزار گردشگر خارجی کسب کرد.

علی باقر نعمتی زرگران درباره ابهام در آمار گردشگران ورودی ایران بیان کرد: در معاونت گردشگری تمام تلاشمان را کرده‌ایم تا از طریق تکمیل فرم‌ها و جداول مدنظر سازمان جهانی جهانگردی، آمار کاملی از گردشگران ورودی به این سازمان ارائه و تصویر درستی از جایگاه گردشگری کشور منعکس کنیم. اما دریافت آمار صحیح مستلزم برقراری و استقرار نظام جامع آماری است که اکنون معاونت گردشگری با کمک سازمان جهانی جهانگردی درحال کار کردن روی این موضوع است. چون برای اطلاع از نقش گردشگری در اقتصاد و تاثیر آن در کسب‌وکار جامعه و سهم آن در تولید و ثروت ملی باید نظام جامع آماری گردشگری در کشور پیاده شود. در آن صورت به درستی و به‌صورت دقیق می‌توانیم سهم صنعت گردشگری در اقتصاد و درآمد را اعلام کنیم. 

وی تصریح کرد: تقریبا می‌دانیم که متوسط سرانه درآمد حاصل از ورود گردشگران خارجی در ایران چقدر است و کارشناسان UNWTO این آمار را از ما قبول می‌کنند؛ اما برای برنامه‌ریزی در داخل کشور، نیاز داریم که خودمان این آمار را به صورت دقیق محاسبه کنیم.

نعمتی هزینه‌ای که هر گردشگر برای ورود به ایران می‌پردازد را به عوامل مختلفی نسبت داد و گفت: در یک ارزیابی کلی هر گردشگر متوسط 1300 دلار هزینه می‌پردازد. اما برخی از گردشگران بیشتر خرج می‌کنند و برخی کمتر. به عنوان مثال اروپایی‌ها بیشتر و گردشگران کشورهای همسایه کمتر هزینه می‌کنند. از سوی دیگر براساس بررسی و نظر کارشناسی سازمان جهانی جهانگردی میانگین درآمد کشورهای جنوب آسیا از گردشگران 1570 دلار برای هر گردشگر است. در تقسیم‌بندی این سازمان ایران نیز در این منطقه قرار گرفته است.

مشاور معاون گردشگری افزود: با توجه به اینکه در سال 2013 مجموعا 4 میلیون و 700 هزار گردشگر وارد ایران شده است، اگر تعداد آنها را در میانگین درآمد هر گردشگر ضرب کنیم به‌صورت تقریبی درآمد ایران از گردشگری حدود 7 میلیارد و 379 میلیون دلار می‌شود. 

نعمتی خاطرنشان کرد: براساس جدول درآمد کشورها که از سوی سازمان جهانی جهانگردی منتشر شده است، آمریکا با 128 میلیارد دلار در سال 2012 پردرآمدترین کشور دنیا است اگر درآمد 7 میلیارددلاری را برای کشورمان فرض کنیم، جایگاه ایران در رتبه‌بندی جهانی از نظر درآمد تقریبا در رتبه 35 دنیا قرار می‌گیرد. البته این میزان درآمد تقریبی است و امیدواریم با استقرار نظام جامع آماری با قطعیت و به‌صورت دقیق بتوانیم سهم صنعت گردشگری را در اقتصاد و تولید ناخالص ملی اعلام کنیم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها