کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چراغ سبز آمریکایی‌ها برای حضور در ایران


کد خبر : ۷۸۷۶شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۳:۵۴۴۱۵۹ بازدید

برخی از شرکت‌های خودروساز آمریکایی علاقه خود را برای حضور در دومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران ...

دومين همايش بين‌المللي صنعت خودرو ايران دهم آذر در تهران برگزار مي‌شود. از چندي پيش زمزمه‌هاي حضور امريكايي‌ها در اين همايش به صورت مستقيم و غيرمستقيم به گوش مي‌رسد و با نزديك شدن به زمان برگزاري اين همايش، اين احتمال رفته‌رفته جاي خود را به اطمينان داده است.

خبرهاي رسيده حاكي از ابراز علاقه‌مندي برخي از شركت‌هاي امريكايي براي حضور در دومين همايش بين‌المللي صنعت خودرو ايران است. اما به نظر مي‌رسد همه‌چيز بستگي به نتيجه مذاكرات هسته‌يي دارد كه در ابتداي آذر مشخص خواهد شد.البته در اين ميان يكي از برگزار‌كنندگان همايش پا را كمي فراتر نهاده و از احتمال حضور يك شركت امريكايي كه درحوزه توليد خودروهاي برقي هم فعال بوده، سخن گفته است.همچنين وي اظهاركرده كه خودروسازان با محدوديت‌هاي وضع شده از سوي دولت خود مواجه هستند و با وجود ميل باطني نمي‌توانند آزادانه در اين زمينه تصميم بگيرند. اما آنها نمي‌خواهند در اين عرصه از خودروسازان اروپايي نيز عقب بيفتند.

تاكنون حضور شركت‌هاي بزرگ خودروساز اروپايي و آسيايي ازجمله فيات، بنز، فولكس‌واگن، ولوو، پژو، رنو، هيونداي و كيا در اين همايش قطعي شده است به گونه‌يي كه بسياري از اين شركت‌ها در سطوح عالي و برخي نيز در سطح مديرعامل و رييس هيات‌مديره در ايران حضور خواهند يافت.

 دليل تلاش امريكايي‌ها براي حضور در ايران

وسعت بازار ايران هر خودروسازي را براي همكاري و مشاركت در اين كشور وسوسه مي‌كند. بديهي است كه خودروسازان امريكايي نيز نمي‌خواهند چنين موقعيتي را از دست بدهند. بازار ايران بازاري استراتژيك است زيرا به بازارهاي بزرگ منطقه به آساني دسترسي دارد. همچنين مرز خشكي و آبي آن نيز موقعيت خوبي را براي واردات و صادرات فراهم كرده است بنابراين خودروسازاني كه در اين بازار حضور بيابند قطعا مي‌توانند بازارهاي منطقه را نيز از آن خود كنند.

از سويي بزرگ‌ترين خودروساز خاورميانه در ايران فعال است و اين موضوع قطعا به سود شركا و همكاران اين خودروساز است. صنعت خودرو ايران با فعاليت چند كارخانه بزرگ خودروسازي يكي از مهم‌ترين قطب‌هاي خودروساز منطقه محسوب مي‌شود بنابراين جاه‌طلبي امريكايي‌ها براي كسب چنين بازاري زياد هم دور از ذهن نيست.

اينكه امريكايي‌ها براي كسب چنين بازاري خود را به آب و آتش مي‌زنند به پيشينه حضور قوي خودروسازان اين كشور و محبوبيت خودروهاي امريكايي در ايران نيز بر مي‌گردد. خودروهاي امريكايي كه در گذشته در ايران توليد مي‌شدند هنوز هم در خاطر مردم مانده‌اند. در نتيجه امريكايي‌ها مي‌دانند با حضور مجدد در بازار گسترده ايران ‌قطعا روزهاي آرماني پيش رو خواهند داشت. از يك سو كسب بازار منطقه و از سوي ديگر استقبال از خودروهاي امريكايي باعث مي‌شود حتي پيش از به نتيجه رسيدن مذاكرات هسته‌يي، آنها نسبت به حضور در ايران ابراز علاقه‌مندي كنند.


  جنرال موتورز؛  شريك تجاري كرمان موتور

به سال‌ها پيش برمي‌گرديم. زماني كه كرمان موتور با دوو وارد مشاركت شد و علاوه بر همكاري، شريك تجاري يكديگر نيز محسوب مي‌شدند. هنگامي كه دوو سهام اين شركت را به جنرال موتورز واگذار كرد ‌عملا اين شركت امريكايي به يكي از سهامداران كرمان موتور تبديل شد بنابراين نمي‌توان گفت امريكايي‌ها طي اين سال‌ها بازار ايران را رها كرده‌اند بلكه حضورشان نا محسوس بوده  است.

 بازار ايران، ‌بازار از رده خارج‌هاست

سال‌هاست كه كارخانه‌هاي خودروسازي ايران به توليد خودروهاي از رده خارجي همچون پژو 405 و پرايد روي آورده‌اند و در بخش تجاري نيز هنوز نيسان وانت و مزدا وانت در چرخه توليد وجود دارد. از اين رو بازار ايران بازار بكر به حساب مي‌آيد و مي‌تواند براي هر برندي مفيد و پر سود باشد. دليل اقبال خودروهاي چيني در بازار ايران نيز همين مساله است. بديهي است چنانچه خودروهايي به نام امريكايي وارد گود شوند ‌با اقبال مواجه خواهند شد.  با تمام اين تفاسير در بازار ايران هم‌اكنون به جاي خودروهاي اروپايي و امريكايي، ‌اين چيني‌ها هستند كه جولان مي‌دهند و از اين موقعيت استفاده كرده‌اند تا جايي كه توانسته‌اند دو قطب بزرگ خودروسازي را نيز براي شراكت و همكاري با خود همراه كنند.


 ارث چيني‌ها براي خودروهاي ايراني

كيفيت عاملي مهم در توليد خودرو است اما چند سالي است كه خودروهاي ايراني همواره مورد انتقاد مصرف‌كنندگان واقع شده‌اند. برخي از كارشناسان مي‌گويند اگر به جاي چين خودروسازان اروپايي و امريكايي در ايران حضور داشتند ‌قطعا كيفيت خودروهاي ايراني چنين حال و روزي نداشت. بي‌كيفيتي خودروهاي چيني به ايراني‌ها نيز سرايت كرده و با افزايش مشاركت دو قطب خودروساز كشور بايد مراقب بود وضعيت از آنچه هست بدتر نشود.

اخيرا رييس كميسيون بازرگاني داخلي اتاق بازرگاني ايران گفته  كه سطح كيفي خودروهاي ايراني در حد خودروهاي چيني است. اين اظهارنظر وي در واقع زنگ خطري براي خودروسازان ايراني محسوب مي‌شود چراكه بيانگر افت شديد كيفي خودروهاي داخلي است. به هر حال حضور و مشاركت خودروسازان امريكايي و اروپايي در ايران منوط به نتايج مذاكرات هسته‌يي است. بايد ديد بازار ايران در اين ميان پذيراي چه خودروهايي است؟ خودروهايي با برندهاي اروپايي و امريكايي كه كيفيتشان زبانزد خودروسواران است يا چيني‌هايي كه با آب و رنگشان توانسته‌اند سهمي از بازار را كسب كنند؟



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها