کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ایران با انتقال ذخایر اورانیوم به روسیه موافقت کرده است


کد خبر : ۷۸۰۵سه شنبه، ۱۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۷:۱۱۷۱۲۷ بازدید

این خبر را لحظاتی پیش روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز از قول منابعی که آنها را مقامات و دیپلمات‌های در حال فعالیت در مذاکرات هسته‌ای توصیف می‌کند منتشر کرد و آن را ...

ایران به طور موقت موافقت کرده در صورت دست‌یابی به توافق هسته‌ای با گروه موسوم به 1+5 بخش اعظمی از ذخائر اورانیوم خود را به خاک روسیه منتقل کند. 

این خبر را لحظاتی پیش روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز از قول منابعی که آنها را مقامات و دیپلمات‌های در حال فعالیت در مذاکرات هسته‌ای توصیف می‌کند منتشر کرد و آن را یک «پیشرفت بالقوه مهم» در مذاکراتی دانست که تا کنون با بن‌بست مواجه شده‌اند.

مطابق این توافقات، روسیه اورانیوم ایران را به میله‌های سوختی مخصوص برای استفاده در نیروگاه هسته‌‌ای بوشهر که تنها رآکتور تجاری ایران قلمداد می‌شود، تبدیل خواهد کرد. 

به نوشته نیویورک‌تایمز، پس از تبدیل اورانیوم به میله‌های سوختی نمی‌توان از آن به آسانی برای ساخت تسلیحات اتمی استفاده کرد، لذا این اقدام می‌تواند بخش اعظمی از نگرانی‌های غرب درباره ذخایر اورانیوم ایران را کاهش دهد. این روزنامه آمریکایی، البته به استناد پیش‌فرض‌های ادعایی رسانه‌ها و مقامات غربی می‌نویسد حتی این اقدام نیز نمی‌تواند تمامی مسیرهای دست‌یابی ایران به سلاح‌های اتمی را قطع کند.  

در حالی که زمان زیادی به مهلت تعیین شده برای دست‌یابی به راهکاری جامع برای حل و فصل مناقشات مربوط به برنامه هسته‌ای در 24 نوامبر (سوم آذرماه) باقی نمانده شواهد و مستندات حاکی از هستند که شکاف‌های دو طرف در موضوعات مهمی مانند تعداد سانتریفیوژهای ایران، سرعت کاهش تحریم‌ها و نظارت‌‌های بین‌المللی بر برنامه هسته‌ای ایران پابرجا هستند. 

علی‌رغم این، یک منبع آمریکایی که به نوشته نیویورک‌تایمز درگیری عمیقی با رایزنی‌های هسته‌ای دارد می‌گوید: «در صورتی که معامله بین ایران و روسیه کارساز شود می‌توان آن را سنگ بنای موضوعی عظیم‌تر دانست.»

وندی شرمن، سرپرست تیم مذاکره‌کننده آمریکایی پیشتر در مصاحبه‌ای گفته بود ایران و گروه 1+5 در موضوعات مهمی که پیشتر غیرقابل حل می‌نمودند به پیشرفت‌های محسوسی دست پیدا کرده‌اند. 

نیویورک‌تایمز این اظهارات خانم شرمن را اشاره تلویحی به همین توافق دانسته است.

علی‌رغم آنکه روابط بین آمریکا و روسیه در ماه‌های گذشته بر سر مسائل مختلفی از جمله تحولات اوکراین دچار خدشه شده، یک مقام شورای امنیت ملی آمریکا به شرط عدم افشای نام و بدون آنکه وارد جزئیات شود اظهاراتی درباره نقش مثبت روسیه در مذاکرات هسته‌ای به زبان آورده است.

این مقام آمریکایی می‌گوید: «اینکه بگوییم روس‌ها در خلال این مذاکرات نقش بسیار موثری داشته‌اند، اظهار نظری بسیار دقیق است.» 

وی می‌افزاید: «روسیه با کشورهای دیگر برای طرح ایده‌های خلاقانه و معقولی در راستای هدف ما برای قطع کردن مسیرهای احتمالی ایران برای دست‌یابی به بمب همکاری کرده است.»

مقام مورد استناد نیویورک‌تایمز به علاوه خاطرنشان کرده روسیه علی‌رغم اختلاف با کشورهای غربی بر سر سایر مسائل مربوط به سیاست خارجی، در مذاکرات هسته‌ای کاملا با سایر کشورها همگام بوده است. 

یک مقام بلندپایه آمریکایی در همین باره گفته که مانع بزرگتری که برای دست‌یابی به این توافق وجود دارد ایرانی‌ها هستند چون هنوز کاملاً مشخص نیست آیا ایرانی‌ها با آنچه به گفته وی «پیشنهادهای معقول روی میز» هستند موافقت خواهند کرد یا «به طرح درخواست‌های زیاده‌خواهانه که مطابق با نیازهای عملی آنها نیست، ادامه خواهند داد.»

ایران و گروه 1+5 در روزهای پیش رو تلاش مضاعفی را برای دست‌یابی به راهکار جامع اتمی به کار خواهند بست. قرار است جان کری، وزیر خارجه آمریکا، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون، مسئول هماهنگ‌کننده گروه 1+5 در همین راستا چند روز دیگر در مسقط، پایتخت عمان دیدار کنند.

برای دیدن تقویم مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر پایین صفحه را ببینید

 این مذاکرات برای حل مناقشاتی درباره برنامه هسته‌ای ایران انجام می‌شوند که به رهبری آمریکا ایجاد شده و به وضع چندین دور تحریم علیه بخش‌های مختلف اقتصاد ایران منجر شده است. 

آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشورهای هم‌پیمان آنها ایران را به پیگیری اهداف نظامی در لفافه برنامه هسته‌ای متهم می‌کنند اما جمهوری اسلامی ایران همواره قاطعانه این ادعاها را رد کرده است. 

ایران از جمله امضاکنندگان پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی است. 

x6lzw6ouv47sj6el.png



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها