کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تست و بررسی تنومند انگلیسی در ایران


کد خبر : ۷۸۰۱دوشنبه، ۱۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۸:۳۳۱۱۷۱۰ بازدید

انگلیسی‏ ها عادت دارند که همیشه یک خصوصیت جدید به انواع کلاس‏های خودرو در جهان اضافه کنند . وقتی صحبت از خودرو لوکس به میان می‏ آید با محصولات رولز‏رویس محصولی ...

انگلیسی‏ ها عادت دارند که همیشه یک خصوصیت جدید به انواع کلاس‏های خودرو در جهان اضافه کنند . وقتی صحبت از خودرو لوکس به میان می‏ آید با محصولات رولز‏رویس محصولی فرالوکس را معرفی می‏ کنند و وقتی صحبت از آفرود به میان می‏ آید سواری خشک جیپ‏ های آمریکایی و شاسی‏ بلند‌های ساده ژاپنی را کنار می‏ زنند و چاشنی لوکس را به آن اضافه می‏ کنند تا رنج‏روور پدید آید .

شاید تا پیش از سال 2011 یک خودرو آفرود در نگاه کمپانی لند‏روور 5 متر طول و 1.9 متر ارتفاع داشت و استفاده از پیشرانه‏ ای زیر 3 لیتر برای آن کسر شأن بود (مانند رنج‏روور L405) اما در جولای 2011 خودرویی روی خط تولید لندروور در لیورپول رفت که تمامی تفکرات خشک و خشن پیرامون رنج‏روور را نرم و لذت‏بخش کرد؛ شاسی‏ بلندی در کلاس کامپکت برای استفاده بیشتر در شهر با تمرکز روی آلایندگی کمتر و مصرف سوخت پایین‏تر.این شاسی‏ بلند 4.3 متر طول داشت و ارتفاعش فراتر از 1.6 متر نمی‏ رفت و بر خلاف پدرش قلب کوچک‏تر با 4 سیلندر را برای بقا برگزیده بود .

ایووک؛ اینگونه متولد شد و از سپتامبر 2011 روانه بازار‏های جهانی شد تا رنج با ابهت بریتانیایی‏ ها شیرین شود. ایووک در سال نخست حضورش در بازار فروش 88 هزارتایی را نصیب لندروور کرد اما از این سهم بزرگ تعداد زیادی قدم به خیابان‏های ایران نگذاشتند تا اینکه تیم آزمایش فنی ما بعد از مدت‏ها نه‌تنها موفق به ملاقات ایووک شد بلکه نمونه Black Pack  آن را در خیابان‏های شیراز شکار کرد‌. 

یک پله عقب‌تر از رقیب

در زیر کاپوت ایووک یک موتور 4 سیلندر خطی، 16 سوپاپه توربو با حجم 1999 سی‌سی جاسازی شده است. حداکثر توان این موتور 2 لیتری توربو در دور موتور 5500‌، 240 اسب بخار است. گیربکس این خودرو نمونه 9 سرعته شیفت‏ترونیک ZF است و این نمونه 7.5 کیلوگرم از نمونه 6سرعته سبک‌تر شده است.حداکثر گشتاور این خودرو عدد 340 نیوتن متر  است که در دور موتور 1750 RPM به دست می‌آید و با توجه به این مشخصات و بر اساس اعلام رسمی، رنج‏روور ایووک می‏تواند در زمان 7.6 ثانیه سرعتش را از صفر به 100کیلومتر در ساعت برساند؛ حداکثر سرعتی که می‏توان با ایووک تجربه کرد نیز 217 کیلومتر است.

چشمان کشیده و خشمگین ایووک

اگر یادتان باشد ابتدای مطلب گفتیم که این محصول Black Pack است؛ یعنی پکیج اسپورت مشکی رنگ روی این خودرو نصب بوده و قیمت این پکیج در کارخانه 2 هزار یورو است. این پکیج شامل پیش رادیاتور، رینگ‌های 20 اینچی و زیر سپرهای جلو و عقب مشکی رنگ و آیینه‌ها به‌علاوه دریچه خروجی روی گلگیرهای جلو هم از فیبرکربن مشکی رنگ است و حتی درون چراغ‌های خودرو هم از رنگ مشکی استفاده شده. این پکیج جلوه خودرو را همانطور که در تصاویر می‏بینید اسپرت‌تر و شکیل‌تر کرده تا از نظر ظاهر میان ماکان و Q5 بدون شک یک انتخاب مناسب محسوب شود. زمان باز‌کردن درها توسط ریموت کنترل، توسط چراغ‌های تعبیه شده زیر آینه‌های جانبی لوگوی ایووک روی سطح زمین نمایان می‌شود و چراغ‌هایی زیر دستگیره در جهت سهولت در امر جستجوی دستگیره در شب‌هنگام روشن می‏شود. ایووک وقتی عنوان رنج‏روور را پیش از نامش به یدک می‏کشد مطمئنا دستی بر آتش آفرود هم دارد. برای عبور از رودخانه یا مسیر‏های آبی ایووک قابلیت گذر از مسیر‏های آبی با عمق کمتر از 50 سانتیمتر را بدون آسیب رسیدن به بخش‏های فنی دارد. زوایای فرود و صعود 33 و 25 درجه این خودرو نیز نشان از طراحی ارگونومیک و مناسب سپر‌های جلو و عقب و زیربندی خودرو دارند. حداقل فاصله 213 میلیمتری ایووک از سطح زمین نیز آن را از رقبایش که عمدتا خلق‏و‏خوی تمام‏شهری دارند، متفاوت جلوه می‏دهد.

دمیدن روحی لوکس در دل ایووک

استفاده از مواد باکیفیت و مرغوب عطری دلچسب به ایووک هدیه داده بود. صندلی‌های خوش فرم چرم با طراحی اسپرت و تودوزی‌های منظم از یک خودروی اسپرت خبر می‏دهد. جاسازی نوارهای نقره‌ای رنگ در میان فرمان، داشبور و کنسول مشکی‌رنگ نمای داخلی را دلچسب‏تر کرده است. در بخش میانی داشبورد دریچه‌های مربعی شکل تهویه جاساز شده‌اند و در سمت چپ آن دکمه استارت قرار داشت. پایین‌تر از آن یک مانیتور 5 اینچ لمسی رنگی بود که در دو طرف آن دکمه‌هایی با عملکرد‌های مختلف بود که به جز پشتیبانی آنها، وظیفه کنترل سیستم صوتی عظیم با 17 اسپیکر و ساب ووفر Meridian را بر عهده داشت. 4 دکمه‌ای که در سمت چپ مانیتور صف کشیده بودند از بالا به پایین به ترتیب صفحه اول منو مانیتور (Home Menu)، پارک اتوماتیک که خودرو بر اساس سنسورهای طرفین می‌تواند فضای مورد نیاز برای پارک خودرو را تأیید کند و با راهنمایی راننده به‌صورت اتوماتیک خودرو را در‌ جای پارک تعیین‌شده ببرد، دکمه بعدی مربوط به سنسور پارک است و می‌توان با آن فعال یا غیرفعالش کرد و آخرین دکمه پاور بوده که می‌توان مانیتور را کاملا خاموش کرد. نوبت دکمه‌های سمت راست مانیتور رسید که به ترتیب حالت Mode بوده و با فشردن آن حالت‌های مختلف تنظیمات نمایش داده می‌شود، دکمه دوم تبدیل مانیتور به حالت صوتی یا ویدئو بود، سومین دکمه NAV که همان نقشه سفری بود اما کشورمان را ساپورت نمی‌کرد و آخرین دکمه مربوط به اتصال گوشی همراه با سیستم صوتی از طریق سیستم بلوتوث بود و از طریق دکمه‌های روی فرمان می‌توان ارتباط را کنترل کرد.

سیستم تهویه جداگانه سرنشینان جلو و سیستم سردکن و گرمکن از دیگر امکانات ایووک محسوب می‏شد و دکمه‌های تنظیم‌کننده آنها زیر مانیتور قرار گرفته بودند و البته می‌توان از روی مانیتور مقدار سرما و گرمای مورد نیاز صندلی خود را به‌صورت لمسی تنظیم کرد. نگه‌دارنده آرنج کنسول میانی نمونه متحرک 5.9 اینچی است و سرنشینان جلو می‌توانند بر اساس نیاز آن‌را تنظیم کنند. اگر مالک ایووک تمایل به نصب سیستم HUD (نمایشگر کیلومتر روی شیشه جلو) داشته باشد باید مبلغ 1000 یورو پرداخت کند یا برای سیستم تلویزیون دیجیتال آن‌هم 825 یورو باید از جیب هزینه کند. اگر قدتان در حدود 180 سانتیمتر است بدون کوچک‌ترین مشکل می‌توانید از ردیف جلو و عقب استفاده کنید زیرا سقف خودرو همانطور که به عقب می‌رود یک شیب کم (10 میلیمتر) رو به بالا دارد و همین امر باعث شده کمی از کمبود فضا جلوگیری شود.

اگر بخواهیم دقیق‌تر به اندازه فضای داخلی ایووک بپردازیم، باید بگوییم که پرده سقف پانوراما آن 35 میلیمتر در ارتفاع داخلی آن تأثیر می‌گذارد؛ یعنی‌ هنگام بسته بودن آن سرنشینان ردیف جلو می‌توانند از فضای سر 990 میلیمتر و سرنشینان عقب از 965 میلیمتر بهره ببرند اما هنگام باز بودن آن ردیف جلو 1025 میلیمتر و ردیف عقب بدلیل شیب قسمت عقبی سقف 1010 میلیمتر فضا در دسترس خواهد بود. هنگام باز کردن درب برقی صندوق توسط دکمه بالای پلاک، فضای 575 لیتری مشاهده می‌کنید و در مقایسه با پورشه ماکان 75 لیتر فضای بیشتری داراست؛ با خواباندن صندلی‌های ردیف عقب یک فضای 1445 لیتری به‌دست می‌آید که در مقایسه با پورشه ماکان 55 لیتر فضا کمتر دارد (1500 لیتر).  

شوالیه‏ ای لوکس اما ضعیف

با وجود سقف پانوراما ایووک، تمام نقاط داخلی روشن بود و کاملا نمایی دلچسب را به ما هدیه کرد. توسط دکمه استارت خودرو را روشن کردیم، عقربه دورسنج موتور و کیلومتر‌سنج به نشانه خوشامدگویی مسیر خود را تا انتها طی کردند و درجای خود مستقر شدند و در همان زمان بلافاصله دسته تعویض دنده بالا آمد. آن‌را چرخاندیم و روی حالت Drive قرار دادیم. نورپردازی داخلی 5 رنگ با 4 حالت تنظیم روشنایی آرامشی به سرنشین تلقین می‌کرد تا از سواری با ایووک لذت ببرند. سیستم اکونومی خودرو توسط دکمه ECO فعال می‌شد و در این حالت سیستم سوخت در بهترین حالت جهت بهینه‌کردن مصرف سوخت عمل می‌کرد؛ تعویض دنده‌ها بسیار سبک‌تر تعویض می‌شد و اگر توقف بیش از 30 ثانیه به‌طول می‌انجامید، به‌طور خودکار موتور ایووک خاموش می‏شد و بلافاصله بعد از رها کردن پدال ترمز، موتور روشن می‌شد و راننده می‏توانست به کار خود ادامه دهد. نوبت به شیطنت با ایووک رسید؛ دنده را در حالت تعویض دستی قرار دادیم و با یک دنده معکوس کارمان را آغاز کردیم، پدال گاز را تا انتها فشردیم؛ عکس‌العمل ناگهانی نشان داد اما توقعمان خیلی بیشتر از آن بود. در مانورها خوب به زمین چسبیده بود و دلیل منطقی آن می‌توان به فاصله دو محور 2660 میلیمتر اشاره کرد که از پورشه ماکان 146 میلیمتر کمتر است و البته لاستیک‌های 245/45 با رینگ‌های 20 اینچی با دهنه 8 اینچ در این امر تأثیر‌گذار است.

سیستم ECO را غیرفعال کردیم و گیربکس خودرو را در حالت دستی قرار دادیم تا توسط شیفترهای پشت فرمان کارمان را آغاز کنیم؛ یک لانچ خوب اما شبیه لاک‌پشت حرکتش را آغاز کرد تا دور موتور به 3500 دور که رسید حرکت اصلی آغاز شد؛ پس از تعویض دو دنده سرعت به 100کیلومتر رسید و مدت زمان 9.63 ثانیه روی دستگاه نشان داده شد. تسلیم نشدیم و برای کم کردن آن 2 بار دیگر تلاش کردیم تا اینکه موتور کم کم با ما همساز شد و در آرامش یک خودروی 2 لیتری توربو توانسته پس از یک لانچ جانانه عدد 8.78 ثانیه را ثبت کند و بر اساس همخوان نبودن سوخت مورد تأیید سازنده خودرو و سوخت داخلی به‌علاوه وضعیت جوی کاملا معقول بود. راننده ایووک بسته به شرایط رانندگی می‌تواند خودرو را در 4 حالت رانندگی توسط دکمه‌های روی کنسول میانی عملکرد خودرو را مطابق شرایط تغییر دهد. یکی از حالت‌های رانندگی که اولین گزینه سمت چپ است، حالت نرمال بوده و شکل یک خودرو را نمایش می‌دهد. حالت بعدی جاده‌های برفی و لغزنده است که گشتاور توسط سنسورها میان چرخ‌ها تقسیم می‌شود؛ حالت سوم انتخاب آفرودی بوده که در اینگونه خودروها به‌طور نرمال تنها محور عقب درگیر بوده اما با فعال‌کردن این حالت خودرو در زمان 300 میلی ثانیه به حالت چهارچرخ متحرک تبدیل می‌شود و گشتاور در تمام چرخ‌ها تقسیم می‌شود و در آرامش به کار خود ادامه می‌دهد و سخره‌ها را پشت سر می‌گذارد. نوبت حالت آخر یعنی حالت بیابانی یا شنزار رسید که در این حالت خودرو با توجه به برنامه‌ریزی‌های قبلی از سرعت بیشتر و حالت چهارچرخ متحرک استفاده می‌کند.

سیستم ترمز ایووک با توجه به عملکرد آفرودی مستلزم یک نمونه تقویت اساسی بود و با توجه به اندازه دیسک 300 میلیمتری در جلو و 302 میلیمتری در محور عقب می‌توان با دلگرمی بیشتری دل را به کوه زد. سیستم خاص این خودرو EPAS بوده که اصل عملکرد این سیستم کنترل‌کننده برقی فرمان خودرو بوده و در زمان بالا رفتن از فضای سنگلاخی بسیار کارآمد است. سیستم‌های کنترل پایداری با دکمه کنترل‌کننده روی کنسول خودرو، سیستم کنترل کشش، چهار چرخ ضدقفل، ترمز‌دستی برقی و ترمز کمکی هنگام کشش بار تشکیل‌دهنده مجموعه ایمنی ایووک محسوب می‌شوند و ناگفته نماند ایووک توانسته در سال 2012 گواهینامه ایمنی 5 ستاره را از Erue NCAP کسب کند. یک دکمه با شکل خودروی شاسی‌بلند قرمز در سراشیبی روی کنسول وسط قرار دارد که با فعال کردن آن خودرو براساس داده‌های شما در سرعت انتخابی حرکت می‏کند که بیشترین عملکرد آن زمان فرود و پایین آمدن از سراشیبی‌ها به کار می‌رود. با توجه به حجم مخزن بنزین 68 لیتری این خودرو در تردد شهری به ازای هر 100 کیلومتر 10.3 لیتر و در جاده به ازای هر 100 کیلومتر 6.4 لیتر سوخت مصرف می‌کند که برای یک موتور 2 لیتری توربو عدد معقول و منطقی محسوب می‌شود.

عصر خودرو



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها