کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

شهرهایی که بهترین وضعیت اشتغال را دارند


کد خبر : ۷۷۸۹یکشنبه، ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۱:۲۴۷۷۵۲ بازدید

بر اساس آخرین گزارش مرکزی آمار ایران بهترین وضعیت اشتغال در کشورمان مربوط به دو استان تهران و مرکزی است.

براساس برآورد واحد آمار اقتصاد ایران نزدیک به 18.6 درصد از جمعیت 77 میلیون و 263 هزار نفری کشورمان در سال 92 بیکار بوده اند. این برآورد در حالی است که داده های بهار 93 مرکز آمار ایران، نرخ رشد جمعیت 1.3، نرخ مشارکت اقتصادی 37.1 و نرخ باسوادی 84.7 درصدی را نشان می دهند. میزان شهرنشینی کشور در سال 90 برابر با 71.4 درصد اعلام شده و 12 درصد از جمعیت شهرنشین کشور فاقد شغل اند.

اما در میان استان های کشورمان، بوشهر بیشترین میزان رشد جمعیت 3.11 درصد را داراست. این در حالی است که نرخ باسوادی این استان از میانگین کشوری پایین تر است اگر چه از نظر وضعیت اشتغال در وضعیت بهتری نسبت به متوسط کشوری قرار دارد. بعد از بوشهر، استان البرز با نرخ 3.04 درصد بیشترین سرعت را در رشد جمعیت در پیش گرفته است. استان های هرمزگان و کرمان در رتبه های سوم و چهارم بیشترین نرخ رشد جمعیت کشور قرار دارند.

اما پرجمعیت ترین استان کشور با 12 میلیون و 183 هزار نفر جمعیت، تهران است. نرخ رشد جمعیت در تهران 1.44 درصد و نرخ باسوادی آن 90.46 درصد است. پس از تهران، استان های خراسان رضوی(5 میلیون و 994 هزار نفر)، اصفهان(4 میلیون و 879 هزار نفر) و فارس (4 میلیون و 597 هزار نفر) از پرجمعیت ترین استان های کشورمان محسوب می شوند.

اما این استان های پرجمعیت تا چه حد به امکانات زندگی امروزی دسترسی دارند؟ تنها به عنوان نمونه باید گفت که میزان ضریب نفوذ اینترنت در کشورمان 17.5 درصد گزارش می شود. این درصد در حالی از سوی مرکز آمار گزارش داده شده که در کشورهایی مانند ایسلند و نروژ ضریب نفوذ اینترنت بالای 97 درصد است. در میان 31 استان کشورمان، تهران با 26 درصد نفوذ اینترنت صدرنشین است و پس از آن استان های سمنان، اصفهان و البرز به ترتیب با 24.0، 22.5 و 22.1 درصد در رده های بعدی قرار گرفته اند. بدترین وضعیت ضریب نفوذ اینترنت در کشور مربوط به استان سیستان و بلوچستان با 6.6 درصد است.

لرستان، سمنان و چهارمحال بختیاری استان های اند که بیشترین بیکاران را نسبت به جمعیت در خود جای داده اند. همچنین براساس داده های مرکز آمار برای بهار 93، استان های تهران، مرکزی، یزد و کرمان دارای کمترین نرخ بیکاری اند. به طور کلی تعداد جمعیت فعال کشور به 23.6 میلیون نفر و تعداد بیکاران به حدود 2.5 میلیون نفر بالغ شده است. بخش خدمات بیشترین شاغلان را (10 میلیون) در خود جای داده است. با وجود اینکه نرخ بیکاری در آستانه تک رقمی شدن قرار دارد، اما بیش از 1.6 میلیون نفر در گروه سنی 15 تا 29 ساله که بیشتر آنها فارغ التحصیل دانشگاه ها هستند هنوز فرصت ورود به بازار کار را نیافته اند.

استان لرستان با جمعیتی حدود یک میلیون و 754 هزار نفر و نرخ بیکاری 20.3 درصدی در صدر جدول بیکاری کشور است. نرخ رشد جمعیت در این استان 0.44 درصد، نرخ مشارکت اقتصادی 32.1 درصد و نرخ باسوادی 80.4 درصد برآورد شده است.

در یک نگاه کلی وضعیت اشتغال در بخش های غربی و جنوبی کشور بحرانی تر از نقاط دیگر به نظر می رسد. البته وضعیت اشتغال در خوزستان به واسطه برخورداری از نفت و اشتغال زایی حاصل از آن نسبتا مناسب است.در بخش های مرکزی کشور شامل استان های یزد، کرمان و خراسان جنوبی اوضاع اشتغال بهتر از بخش های غربی و جنوبی است و هر چه به سمت شمال غرب حرکت می کینم وضعیت اشتغال رو به بهبود می رود.

بهترین وضعیت اشتغال در کشورمان مربوط به دو استان تهران و مرکزی است. نرخ بیکاری این دو استان از متوسط کشوری 3.5 واحد درصد کمتر و معادل 7.2 درصد است.پس از این دو استان، یزد و کرمان با نرخ بیکاری به ترتیب 7.3 و 7.4 درصدی بهترین وضعیت نرخ اشتغال را از خود به نمایش گذاشته اند.   



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها