کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سبد خرید خانوارها هر روز سبک تر میشود !


کد خبر : ۷۷۷۶یکشنبه، ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۳:۳۷۲۲۷۷ بازدید

بازار کالاهای اساسی در یک‌سال اخیر دستخوش نوسانات زیادی بوده که به‌رغم آمار اعلام شده مبنی بر کاهش نسبی نرخ تورم، همچنان مردم شاهد بازار ...

بازار کالاهای اساسی در یک‌سال اخیر دستخوش نوسانات زیادی بوده که به‌رغم آمار اعلام شده مبنی بر کاهش نسبی نرخ تورم، همچنان مردم شاهد بازار آرام و مورد انتظار خود نبوده‌اند. گزارشات میدانی در این‌باره نشان می‌دهد قیمت اغلب کالاهای اساسی در یک‌سال اخیر روند صعودی داشته به‌طوری‌که برخی از کالا با افزایش‌های بیش از چند هزار تومانی روبه‌رو بوده‌اند. در میان کالاهای اساسی مردم یکی از پرنوسان‌ترین کالاها مرغ بوده است. بنا بر گزارش میدانی نسیم، در آبان پارسال هر کیلو مرغ بین 6000 تا 6500 تومان در میادین میوه و تربار تهران به فروش می‌رسید اما امروز هر کیلو مرغ بین 7000 تا 7500 تومان داد و ستد می‌شود.

طبق اعلام اتحادیه‌های مرغداری در حال حاضر 145 هزار تن مرغ در کشور ذخیره شده است. یکی دیگر از کالاهای پرنوسان یک سال گذشته، برنج است. امسال با وجود اعلام وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر عدم واردات برنج بیش از 5 برابر نیاز داخل، برنج به کشور وارد شده است. قیمت برنج ایرانی و حتی برنج وارداتی هندی و پاکستانی به بیشترین حد خود رسیده است. قیمت هر کیلو برنج ایرانی در آبان پارسال حدود 6500 تومان داد و ستد می‌شد که امسال در حدود 7500 تا 8000 تومان است. برنج هندی و پاکستانی نیز در آبان پارسال به‌طور میانگین 5000 تومان بوده که امسال به قیمت 6500 تومان رسیده است.

داستان نارضایتی دامداران

از سوی دیگر گوشت گوساله و گوسفندی نسبت به سال گذشته افزایش قیمت اندکی داشته است اما صدای نارضایتی دامداران در این بخش به گوش می‌رسد. دامداران از موضوع عدم حمایت دولت و مشکلات تامین خوراک مورد نیاز دام‌ها سخن به میان می‌آورند. بر این اساس قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی سال گذشته چیزی حدود 29000 تومان بود که امسال 30000 تومان داد و ستد می‌شود و هر کیلو گوشت گوساله نیز نسبت به سال گذشته از 26000 تومان به 27000 تومان رسیده است. با این حال با توجه به نارضایتی دامداران احتمال افزایش قیمت گوشت در ماه‌های آینده وجود دارد. بازار غلات و حبوبات نیز در یک‌سال اخیر از سایه افزایش قیمت اقلام ضروری مردم دور نمانده و تقریبا هر کدام از حبوبات موجود در بازار با افزایش قیمت روبه‌رو بوده است.

در این میان لپه 1000 تومان، عدس 2000 تومان، لوبیا قرمز 1500 تومان و لوبیاچیتی 1700 تومان در یک‌سال اخیر افزایش قیمت داشته است. قیمت ماکارونی نیز که همه‌ساله با افزایش قیمت خرید تضمینی گندم افزایش پیدا می‌کرد حالا دوبار افزایش قیمت را در بهار و پاییز تجربه کرد. متأسفانه نکته‌ای که باید به آن پرداخته شود این است که نقش ستاد تنظیم بازار در افزایش نسبی قیمت‌ها موثر بوده چه دولت یازدهم به‌رغم مهار نسبی تورم در ستاد تنظیم بازار موفقیت چندانی را به دست نیاورده است. در همین حال رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی با بیان اینکه میزان مصرف گوشت خانوار همچون گذشته و میزان مصرف گوشت هیات‌ها افزایش یافته است، گفت: در حال حاضر هر کیلو گوشت گوسفند بدون دنبه به‌صورت شقه یا لاشه 28 هزار تومان عرضه می‌شود. علیرضا ملکی در گفت‌و‌گو با تسنیم، اظهار داشت: در حال حاضر هر کیلو دام زنده سبک به‌صورت عمده‌فروشی 11 تا 11 هزار و 500 تومان و تک‌فروشی آن در حدود 12 هزار تومان صورت می‌گیرد.

همچنین مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران در گفت‌و‌گو با تسنیم، اظهار داشت: مرغ درشت که مصرف خانوار است با کاهش تقاضا کیلویی 5700 تومان و مرغ ریزتر که هیات‌ها بیشتر خواهان آن هستند کیلویی 6000 تومان به فروش می‌رسد. حسین مهاجران بیان کرد: در ایام دهه اول محرم حجم تقاضا برای میوه در سطح شهر 50درصد کاهش می‌یابد و این موضوع به دلیل حضور افراد در هیات‌ها و خروج برخی ساکنان تهران که زادگاهشان تهران نبوده، است. در همین حال رئیس اتحادیه گوشت گاوی از ثبات قیمت گوشت گوساله خبر داد و گفت: به مناسبت این ایام، گوشت گوساله داخلی منجمد کارتنی کیلویی 16 هزار تومان در 21 مرکز در سطح تهران به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود. علی خندان روی جوان با بیان اینکه قیمت گوشت گوساله تغییری نداشته است، اظهار داشت: به مناسبت این ایام گوشت گوساله داخلی منجمد کارتنی کیلویی 16 هزار تومان در مغازه‌‌های بنکداری، فروشگاه‌های سپه، سردخانه تهرانپارس، تعاونی پشتیبانی امور دام و... (در 21 مرکز) به مردم عرضه می‌شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها