کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پیش‌بینی بهای طلا پس‌ از سقوط بزرگ


کد خبر : ۷۷۷۲یکشنبه، ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۷:۲۱۴۱۵۶ بازدید

از دست رفتن بخش قابل توجهی از ارزش طلا در سه روز پایانی هفته گذشته، به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم ناشی از اعلام مواضع جدید بانک مرکزی ...

از دست رفتن بخش قابل توجهی از ارزش طلا در سه روز پایانی هفته گذشته، به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم ناشی از اعلام مواضع جدید بانک مرکزی آمریکا بود. طلا در دو روز نخست هفته و در انتظار پایان سیاست‌های «تسهیل کمی» روند کاهشی یا ثبات نسبی داشت، اما با انتشار بیانیه فدرال رزرو سقوط آزاد کرد تا از قیمت 1231دلاری ابتدای هفته به قیمت 1172 دلار برسد، قیمتی که در 50 ماه گذشته بی‌سابقه بوده است.

روز اول:

در نخستین روز کاری، بازار تحت تاثیر انتظار برای نشست دو روزه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو بود. طلا یک روز پیش از شروع این نشست بخشی از ارزش خود را از دست داد تا اونس به بهای 1225 دلار برسد. در این روز نرسیدن اخبار سیاسی جدید هم به خریده نشدن طلا به‌عنوان سرمایه امن کمک کرد. البته افت نسبی شاخص دلار در روز دوشنبه باعث شد که فروشندگان با احتیاط بیشتری عمل کنند. به این ترتیب بهای اونس در این روز با 6 دلار کاهش روبه‌رو شد و بازار سقوط بیشتری را تجربه نکرد. دوشنبه مانند تمام روزهای هفته‌های گذشته معامله‌گران در کنار شاخص دلار به بهای نفت نیز توجه داشتند. شاخص دلار دوشنبه تضعیف شد و از اوج چهارساله خود در هفته‌های پیشین فاصله گرفت. ضمنا بهای نفت خام نایمکس نیز افت بیشتری را تجربه کرد و نزدیک پایین‌ترین سطح در دو سال گذشته نوسان داشت.

روز دوم: قیمت نهایی روز سه‌شنبه

 1227 دلار بود. ثبات دومین روز کاری عمدتا ناشی از خنثی شدن افزایش فشار فروش فنی توسط تضعیف شاخص دلار بود. تضعیف شاخص دلار در این روز به رشد ارزش طلا کمک کرد. صبح سه‌شنبه به وقت نیویورک انتشار آمار بد از میزان سفارش‌های کالاهای بادوام آمریکا بهای طلا را بالا برد. با این همه رشد طلا در ادامه روز پایدار نماند. فشار فروشندگان فنی و انتظار برای اعلام نتایج نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو قیمت‌ها را پایین آورد تا در نهایت کاهش ارزش دلار رشد اندکی را برای طلا رقم بزند. سه‌شنبه شاخص نفتی نایمکس نیز تقریبا ثابت ماند تا به ثبات نسبی طلا کمک کرده باشد.

روز سوم:

اما سومین روز هفته کاری روز آغاز سقوط فلز زرد بود. فلز زرد که در تمام ماه‌های رفته از سال 2014 تحت فشار احیای بزرگ‌ترین اقتصاد جهان بود، روز چهارشنبه آخرین ضربه را از داده‌های اقتصادی ایالات‌متحده خورد. اونس چهارشنبه با انتشار بیانیه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو به بهای 1211 دلار رسید. مهم‌ترین خبر فدرال رزرو پس از برگزاری نشست دو روزه کمیته بازار آزاد، پایان سیاست‌های «تسهیل کمی» بود. این به معنای رضایت مقام‌های بانک مرکزی آمریکا از روند احیای اقتصاد این کشور است که باعث می‌شود اقبال به طلا با افت شدید مواجه شود. در بیانیه روز چهارشنبه همچنین اعلام شد که اوضاع بازار کار آمریکا همچنان در حال بهبود است. به این ترتیب اونس در روز چهارشنبه افت 16 دلاری قیمتی را تجربه کرد.

روز چهارم:

ولی پنج‌شنبه روز سقوط به زیر مرز مهم 1200 دلار بود. رقم نهایی قیمت اونس در این روز 1198 دلار بود. ثبت این قیمت به معنای 13 دلار افت دیگر بود. این روند نتیجه ادامه تاثیر داده‌های بیانیه فدرال رزرو و همچنین ادامه تقویت دلار بود. در نخستین روز کاری پس از پایان نشست فدرال رزرو نقره نیز به پایین‌ترین قیمت خود در چهار سال پیش از آن سقوط کرد. اقتصاد آمریکا در این روز هم خبر دیگری برای بازارها داشت که باز هم فشار بر طلا را افزایش داد. پنج‌شنبه اعلام اولیه از تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه سوم 2014 رقم 5/3 درصد را در مقیاس سالانه نشان داد تا خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن باز هم کمتر شود. تاکید فدرال رزرو بر بهبود وضعیت اقتصاد ایالات‌متحده در این روز نیز بر «احساس» معامله‌گران موثر بود.

روز پنجم: ولی این هم پایان هفته بد طلا نبود. قیمت اونس فلز زرد روز جمعه تا مرز 1260 دلار هم پایین رفت، اما در نهایت روی عدد 1172 دلار ایستاد. افت 26 دلاری روز جمعه به معنای افت 59 دلاری در کل هفته بود. سطح قیمتی روز جمعه از جولای 2010(مرداد 89) تجربه نشده بود تا مهم‌ترین کالای ماندگار بازار فلزات گرانبها به پایین‌ترین ارزش خود در چهار سال گذشته برسد. اونس طلا در یک ماه منتهی به جمعه 9 آبان حدود 40 دلار سقوط قیمتی را تجربه کرد و 31/3 درصد از ارزش خود را از دست داد. اما یکی از مهم‌ترین مسائل وابسته به روند طلا در روز جمعه سقوط قیمت اونس به زیر مرز حمایتی بسیار مهم 1180 دلار بود. این یعنی سقوط بیشتر طلا کاملا محتمل است.

 پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت

پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت تقریبا همه کاهشی مانده‌اند و با توجه به ادامه فشار اقتصاد ایالات‌متحده صحبت از کاهش قیمت‌های طلا در سال 2015 هم هست. پایان برنامه خرید دارایی از سوی فدرال رزرو و همچنین سقوط اونس به زیر مرز سرنوشت ساز 1180 دلار باعث شده که اکثر کارشناسان مورد مشاوره «کیتکو» کاهش بیشتر ارزش طلا را پیش‌بینی کنند. در آخرین نظرسنجی کیتکو 22 کارشناس شرکت کرده‌اند که از این میان 7 نفر افزایش و 14 نفر کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. یک نفر هم از مشخص نبودن یا خنثی بودن روند طلا گفته است. در نظرسنجی قبلی هم برآیند پیش‌بینی‌ها کاهشی بود. پیش‌بینی‌ای که با افت 59 دلاری بهای آنی و افت 67 دلاری بهای آتی اونس برای تحویل در ماه دسامبر تحقق یافت.

کسانی که برای هفته کاری پیش رو کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند می‌گویند که پایان سیاست تسهیل کمی از سوی فدرال رزرو باعث تقویت بیشتر دلار و همچنین کاهشی شدن نمودارهای فنی می‌شود. ویکتور تیان پیرایا، استراتژیست کالاهای اساسی در  ANZ BANK می‌گوید: «من فکر می‌کنم که طلا این هفته نیز رو به کاهش خواهد داشت؛ چراکه دلار تقویت خواهد شد. بانک مرکزی ژاپن روز جمعه اعلام کرد که برنامه‌های خرید دارایی خود را تشدید خواهد کرد و این دلیل دیگری برای خرید دلار از سوی معامله‌گران بازارهای ارز شد. طلا هم متناسب با این اوضاع افت خواهد کرد. گرایش قیمت‌های کوتاه‌مدت کاهشی است.»

یکی دیگر از کارشناسانی که در نظرسنجی کیتکو شرکت کرده می‌گوید با پایان تسهیل کمی، فدرال رزرو در حال عادی کردن سیاست پولی خود است که می‌تواند به‌عنوان عاملی کاهشی در بازار طلا عمل کند. آدام باتن، دبیر و تحلیلگر Forexlive می‌گوید: «طلا جای بسیار بیشتری برای افت دارد. تسهیل کمی و تورم کاتالیزورهایی برای افزایش قیمت طلا بودند. با پایان تسهیل کمی و نبود چشم اندازی از افزایش تورم، طلا با کاهش بیشتر ارزش روبه‌رو خواهد شد.»

روز جمعه پایان ماه میلادی اکتبر نیز بود که باعث می‌شود اهمیت قیمت نهایی روز بیشتر شود. سقوط طلا در روز 31 اکتبر که روز جشن ‌هالووین هم است، باعث شده برخی به شوخی سقوط طلا را جادوی ‌هالووین اعلام کنند. به قول جیم وایکوف، گزارشگر ارشد کیتکو، سقوط طلا شاید ترسناک‌ترین بخش ‌هالووین بود. جالب اینجا است که همزمان با تقویت دلار به خاطر داده‌های داخلی، سیاست‌های بانک مرکزی ژاپن و همچنین ادامه رکوردزنی‌های بازارهای سهام نیز علیه طلا عمل کرده‌اند. حالا در هفته جاری توجه‌ها به مواضع بانک مرکزی اروپا و مهم‌تر از آن گزارش اشتغال‌زایی ایالات‌متحده برای ماه اکتبر جلب خواهد شد. آیا رویدادهای هفته گذشته به کمک رویدادهای هفته جاری طلا را از میانه کانال 1100 دلار هم به زیر خواهد کشید؟

 افت شدید سکه

اما قیمت سکه بهار آزادی در اولین روز کاری خود تحت‌تاثیر سقوط اونس در هفته گذشته افت شدیدی را تجربه کرد. سکه با فرو افتادن به یک مدار پایین‌تر تا قیمت 914 هزار تومان ریزش کرد. سکه طلا در بازار ایران که در آخرین روز کاری هفته گذشته نیز هفت هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده بود، روز شنبه با 11 هزار تومان افت دیگر مواجه شد. گرچه در سطح شهر برخی فروشندگان از قیمت 920 هزار تومان سخن می‌گفتند، اما فاصله خرید و فروش در این مراکز به 10 هزار تومان هم می‌رسید. این در حالی بود که در بازار سکه‌فروشان فاصله خرید و فروش 2 هزار تومان گزارش شد. سکه فروشان معتقدند با توجه به روند کنونی، احتمال ریزش بیشتر نیز هست. طلای جهانی در هفته گذشته، شاهد افت بسیار شدیدی بود که بر بازار داخلی نیز اثرگذار شده است، البته بهای طلا در ایران علاوه‌بر بهای جهانی اونس طلا از قیمت دلار در بازار آزاد نیز اثر می‌گیرد.

روز شنبه نرخ دلار 5 تومان بالا رفت که با توجه به تاثیری که بر نرخ سکه دارد، می‌توان گفت در حکم ضربه‌گیر ریزش عمل کرده است. ورود سکه به کانال پایین‌تر از 920 هزار تومان پس از 15 مهر بی‌سابقه بوده و احتمال دارد درصورت کاهش روند طلا، سکه به مرزهای پایین‌تری نیز ریزش کند؛ هرچند که با توجه به مناسبات مذهبی، بازار داخلی فعلا تا شنبه هفته دیگر به تعلیق می‌رود.
 

 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها