کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

احتمال پلمب باک کامیون‌های تُرک


کد خبر : ۷۶۷۳سه شنبه، ۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۵:۴۸۴۴۴۲ بازدید

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری از احتمال پلمب باک کامیون‌های ترکیه‌ای خبر داد و گفت: از شنبه این هفته 20 روز به طرف ترک مهلت داده‌ایم تا مشکلات ...
احتمال پلمب باک کامیون‌های تُرکاحتمال پلمب باک کامیون‌های تُرک

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری از احتمال پلمب باک کامیون‌های ترکیه‌ای خبر داد و گفت: از شنبه این هفته 20 روز به طرف ترک مهلت داده‌ایم تا مشکلات موجود برطرف شود در غیراین‌صورت باک کامیون‌های ترک پلمب می‌شود.

به‌گزارش سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای، محمدجواد عطرچیان اظهار کرد: با توجه به عوارض سنگین از طرف ترکیه برای تردد کامیون‌های ایرانی به این کشور، انباشت کامیون‌ها پشت مرزها اتفاق افتاد اما هم‌اکنون تردد بین دو مرز در جریان است و کامیون‌هایی که پرداخت عوارض را قبول می‌کنند به‌راحتی از مرز تردد می‌کنند. وی با بیان اینکه برای ایران روشن نیست چرا ترکیه تصمیم گرفت با وجود توافقات دوجانبه برای تردد کامیون‌های ایرانی به این کشور عوارض وضع کند، افزود: ترکیه برای تردد هر کامیون ایرانی در خاک این کشور به‌ازای هر 100 کیلومتر پیمایش حدود 50 یورو عوارض می‌گیرد و اجازه سوختگیری به کامیون‌های ایرانی در این کشور را هم نمی‌دهد اما در مقابل، ایران با دریافت همین عوارض، اجازه سوختگیری به آنها را می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: حل این مشکلات نیاز به مذاکره میان مقامات مسوول دو کشور دارد که این پیشنهاد از سوی وزیر راه‌وشهرسازی مطرح و در سفر اخیر معاون وزیر راه‌وشهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به ترکیه، موضوع اعلام شده است.  وی درخصوص پیشنهاد ترکیه جهت پلمب باک کامیون‌های ترک در مرز ایران، اظهار کرد: این پیشنهاد در سال 80 به‌مدت سه‌ماه اجرا شد اما در عمل با مشکلات زیادی مواجه شد که دو طرف آن را لغو کردند. از این‌رو ایران این پیشنهاد را نپذیرفته است و در صورت اصرار مقامات ترکیه به این پیشنهاد، به کامیون‌های ترکیه اجازه داده نمی‌شود حتی یک‌لیتر هم در ایران سوختگیری کنند.  مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری تصریح کرد: طرف ترکیه‌ای می‌تواند به‌دنبال مسیر جایگزین باشد اما برای آنها بسیار گران‌تر از عبور از خاک جمهوری‌اسلامی‌ایران خواهد بود. ایران نیز مسیرهای جایگزینی را در دست بررسی دارد که ارمنستان، آذربایجان و روسیه مسیرهایی هستند که ایران برای حمل کالا به ترکیه در نظر دارد.

عطرچیان با اشاره به مبادلات 16میلیارددلاری ایران با ترکیه اظهار کرد: بیشتر این مبادلات شامل صادرات ترکیه به ایران است که کاهش تردد کامیون‌ها موجب کاهش صادرات و در نتیجه‌ گران‌شدن کالاهای ترکیه در ایران شده است که این گرانی به‌نفع تولید ملی است و فرصتی است برای صنایع داخلی تا تولیدات خود را افزایش دهند.

وی خاطرنشان کرد: اگر طرف ترک حاضر به مذاکره برای حل مشکلات ترانزیتی نباشد، قوانین یکسانی در تمام مرزهای ایران برای جلوگیری از سوختگیری و پلمب باک کامیون‌های ترک وضع می‌شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها