کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

احتمال بسته شدن بودجه 94 با نفت زیر 90 دلار


کد خبر : ۷۶۴۳دوشنبه، ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۶:۳۸۱۵۷۳ بازدید

با وجود آنکه در روزهای گذشته دست‌اندرکاران و کارشناسان از تداوم روند نزولی قیمت نفت صحبت می‌کردند اما روز گذشته معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت بر این اخبار صحه گذاشت و اعلام ...

با وجود آنکه در روزهای گذشته دست‌اندرکاران و کارشناسان از تداوم روند نزولی قیمت نفت صحبت می‌کردند اما روز گذشته معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت بر این اخبار صحه گذاشت و اعلام کرد روند کاهش قیمت نفت ادامه می‌یابد.

منصور معظمی که در نخستین کنفرانس بین‌المللی «نفت پاسارگاد» حضور یافته بود بر این نکته تاکید کرد: «بودجه سال94 را با این روند به احتمال زیاد زیر90دلار خواهیم بست. از این رو برای تعیین قیمت نفت در بودجه، دیگر قیمت‌های گذشته را پیشنهاد نخواهیم داد و روی نفت صددلاری ‌و ۹۰دلاری در بودجه حساب نمی‌کنیم.» وی در ادامه درباره جلسه اضطراری در «اوپک» گفت: «ما با وجود کاهش قیمت نفت‌خام، درخواست نشست اضطراری اوپک را نداریم، درخواست نشست اضطراری اوپک وقتی لازم است که نتیجه‌بخش باشد اما در شرایط فعلی به صلاح نیست. منتها این به معنی این نیست که ما اقدامات لازم را برای اتخاذ استراتژی مناسب در این شرایط نداشته باشیم، ما براساس سیاست‌های دولت و نقطه‌نظرات ریاست‌جمهوری و همچنین دیپلماسی خود نفت، اقداماتی را شروع کرده‌ایم و در زمانی که نشست سالانه اوپک قرار است برگزار شود؛ در این نشست شرکت می‌کنیم و نقطه‌نظرات خودمان را هم خواهیم گفت.»

دلایل افت قیمت نفت از زبان معاون وزیر

معاون وزیر نفت به بیان اتفاقاتی پرداخت که موجبات کاهش قیمت نفت را فراهم آورده است. وی اذعان کرد: «بازار نفت ‌تابعی است از شرایط اقتصادی و سیاسی و تنها مولفه‌های اقتصادی نیستند که تاثیر روی این شرایط گذاشتند، باید یک مقدار صبر کنیم و بردبار باشیم و با رصدکردن درست بازار باید ببینیم چه دیپلماسی و برنامه مشخصی را اتخاذ کنیم. عوامل متعددی وجود دارند که این شرایط را به‌وجود آورده‌اند، افزایش تولید و عرضه نفت عربستان و رویکرد این کشور، مشکلات پیش‌آمده در روابط روسیه و غرب، افزایش ذخیره‌سازی و عرضه نفت خام، افزایش ذخایر استراتژیک، مساله اوکراین و درمجموع، یک مجموعه‌ از عوامل دست‌ به ‌دست هم داده تا قیمت نفت به این میزان کاهش پیدا کند.»

کشور را با نفت 5دلاری هم اداره کردیم

معظمی یک بازگشت به عقب هم در صحبت‌هایش داشت. وقتی که گفت ما کشور را با نفت پنج‌دلاری هم اداره کرده‌ایم؛ با نفت 140دلاری هم گذرانده‌ایم، با تاکید بر این وقایع تاریخی او لازم دانست که برای قیمت‌های متفاوت، سناریوهای متفاوتی داشته باشیم که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در حال بررسی این موضوع است. معاون وزیر نفت با بیان اینکه «تا این ساعت کسری بودجه ناشی از قیمت نفت نداشته‌ایم» توضیح داد: نه‌تنها تا این لحظه کسری بودجه نداریم بلکه افزایش بودجه نیز داشته‌ایم. وی ادامه داد: طبیعی است که اگر قیمت همین شرایط را داشته باشد، لازم است پیش‌بینی دیگری در بودجه صورت بگیرد.

کاهش قیمت نفت مقطعی نیست

صحبت‌های معاون برنامه‌ریزی و امور هیدروکربوری وزیر نفت آنجا نگرانی از آینده را ایجاد کرد که گفت: «کاهش قیمت نفت یک‌برنامه طراحی‌شده است از این‌رو فکر نمی‌کنم کاهش قیمت نفت‌خام مقطعی و زودگذر باشد و احتمالا در یک دوره زمانی قابل‌توجه ادامه خواهد داشت.» معظمی اشاره کرد: «در شش‌ماه نخست سال‌جاری نسبت به بودجه، باوجود فشار تحریم‌ها توانستیم پنج‌درصد بیشتر صادرات نفت‌خام داشته باشیم.»

ظرفیت پالایشگاهی به 3 میلیون بشکه می‌رسد

معظمی با بیان اینکه «ظرفیت پالایشی کشور در حال حاضر 8/1 میلیون بشکه در روز است»، خاطرنشان کرد: «برنامه وزارت نفت این است که ظرفیت پالایشی کشور را تا چهارسال آینده به سه‌میلیون‌بشکه در روز برساند. تا پایان سال آینده اولین واحد از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس وارد مدار می‌شود، این پالایشگاه که در مجموع 360هزاربشکه ظرفیت پالایش دارد هم‌اکنون 5/74 درصد پیشرفت اجرایی در مراحل ساخت دارد.» معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه «ایران چهارمیلیون‌تن ظرفیت تولید قیر دارد» گفت: «با وجود این ما تعیین‌کننده قیمت قیر در بازار منطقه نیستیم و جایگاهی را که باید داشته باشیم کشور دیگری در منطقه در اختیار گرفته است.» معظمی بیان کرد: «اگرچه دوشرکت «پاسارگاد» و «جی»، بیشترین سهم بازار قیر را در ایران دارند اما طبق آماری که از وزارت صنعت گرفته‌ام 50شرکت دیگر نیز در این بخش فعالیت می‌کنند که من موفقیت آنها را در ادغام و یکی‌شدن می‌بینم چراکه استراتژی وجود شرکت‌های بزرگ و یکپارچه در کشورهای بزرگ دنیا نیز جوابگوی نیاز صنعت بوده است. در بحث قیر ایجاد یک مرکز تحقیقاتی برای کمک به کسانی که در این بازار کار فعالیت می‌کنند، بسیار ضروری است و به‌لحاظ مصرف قیر نیز مصرف در ایران بی‌رویه و غیراستاندارد است.»

مشتریان قیر ایران در چندسال گذشته نصف شد

رییس «کمیسیون انرژی» مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت: «ایران به بیش از ۶۰کشور جهان قیر صادر می‌کرد که این تعداد با اتفاقاتی که در چندسال گذشته در صنعت قیر افتاد به ۳۰کشور کاهش یافته است.» علی مروی متذکر شد: «در سال‌های اخیر اتفاقاتی که در این صنعت افتاد، موجب شد تا صنعت قیر به حالت نیمه‌جان برسد، صنعتی که می‌تواند در کسب درآمدهای ارزی نیز برای کشور موثر واقع شود.» نماینده مردم نیشابور در مجلس نهم با بیان اینکه «در سال‌های اخیر شاهد آشفتگی عجیبی در بازار قیر بودیم و دلالان در این بازار حضور فعالی داشتند»، گفت: «تخلفات زیادی در بازار قیر کشور اتفاق افتاده که از آن جمله می‌توان به تولید قیر بی‌کیفیت از نفت کوره و همچنین خروج وی‌بی از پالایشگاه‌ها و انتقال چندصدکیلومتری آن برای تولید قیر بی‌کیفیت در فاصله زیادی از پالایشگاه نفت اشاره کرد.» وی ادامه داد: «این تخلفات در کنار تغییرات متعدد مدیران سیاستگذار در بخش‌های مسوول، شرایطی را به‌وجود آورد که در تامین قیر باکیفیت در داخل دچار مشکل شدیم و برخی بازارهای صادراتی را نیز از دست دادیم. به گفته او کشور سیاستی جدی و تصمیمی قاطع برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی دارد که در این خصوص، صادرات قیر نیز به‌عنوان یکی از صادرات غیرنفتی ارزآور می‌تواند مورد توجه بیشتر قرار گیرد.»

تقاضای یک کشور اروپایی برای واردات قیر از ایران

مدیرعامل شرکت «نفت پاسارگاد» نیز در این همایش از «تقاضای دومیلیون‌تنی چندکشور از جمله یک‌کشور اروپایی برای خرید قیر ایران» خبر داد و گفت: ‌به دنبال آن هستیم که به اولین صادرکننده قیر در آسیا تبدیل شویم. محسن دلاویز با بیان اینکه «از تقاضای صدمیلیون‌تنی قیر در دنیا چهاردرصد توسط ایران تامین می‌شود»، اظهار کرد: «در منطقه خاورمیانه با صادرات 3/2میلیون‌تن قیر در رتبه اول قرار داریم.» وی ایران را «هفتمین تولیدکننده قیر و چهارمین صادرکننده این فرآورده نفتی» اعلام و خاطرنشان کرد: «ایران در معادله صنعت قیر نقش بسیاری دارد. وی به درخواست قرارداد صادرات بیش از دومیلیون‌تن قیر توسط پنج‌کشور که یکی از آنها اروپایی است، اشاره و تصریح کرد: «با عمان نیز قرارداد بلندمدت صادرات 500هزارتن قیر را منعقد کرده‌ایم.» مدیرعامل شرکت «نفت پاسارگاد» با بیان اینکه «طی کمتر از یک‌سال صادرات قیر کشور را به بیش از دوبرابر افزایش خواهیم داد»، گفت: «توان تولید قیر با استانداردهای دنیا را داریم و اکنون قیر ایران به 61کشور صادر می‌شود و با توجه به فضای جدید حاکم‌شده بر کشور تقاضا برای قیر ایران افزایش یافته است.» دلاویز افزود: «در برنامه کوتاه‌مدت داریم که ظرف مدت شش‌ماه فاصله تولید ۵۰۰هزارتنی‌ای را که در تولید قیر با کره‌جنوبی داریم، جبران کنیم و این کشور را در تولید قیر پشت‌سر بگذاریم.»

صندوق‌های بازنشستگی حیاط‌خلوت سیاسیون نیستند

در این همایش علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تشریح سیاست‌های جدید اقتصادی دولت تدبیر و امید از برنامه‌ریزی برای تحقق رشد هفت‌درصدی اقتصادی تا پایان سال‌جاری خبر داد و اعلام کرد: صندوق‌های بازنشستگی حیاط‌خلوت جریان‌های سیاسی کشور نیستند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه هیچ‌گونه برنامه کارشناسی‌شده‌ای در طول فعالیت دولت نهم و دهم برای رشد اقتصادی نبوده و این موضوع منجر به کسری 56درصدی رشد اقتصادی کشور شده است، اظهار کرد: با این حال در طول شش‌ماهه نخست سال‌جاری و با وجود پابرجاماندن تحریم‌های بین‌المللی، وضعیت کسب‌وکار در کشور بهبود یافته و رشد منفی اقتصادی متوقف شده است. ربیعی از توافق با برخی کشورهای آفریقایی، گرجستان و بلاروس به‌منظور همکاری مشترک صندوق‌های بازنشستگی خبر داد و افزود: دولت با احیای صندوق‌های بازنشستگی قصد دارد فرش قرمز برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی پهن کند. وی در پایان بار دیگر با تاکید بر اینکه صندوق‌های بازنشستگی کشور حیاط‌خلوت هیچ‌یک از جریان‌های سیاسی نیستند خاطرنشان کرد: با تدابیر و سیاست‌های جدید دولت، اهداف رشد اقتصادی تا پایان سال‌جاری محقق خواهد شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها