کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بسته پیشنهادی گرانی آب و برق روی میز دولت!


کد خبر : ۷۶۱۸یکشنبه، ۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۵:۲۹۲۰۱۰ بازدید

سرانجام بعد از مدت‌ها انتشار خبر بحران آب و برق، وزیر از ارائه پیشنهاد افزایش قیمت آنها خبر داد. مسؤولان مدت‌هاست درباره بحران آب و تولید برق سخن ...

سرانجام بعد از مدت‌ها انتشار خبر بحران آب و برق، وزیر از ارائه پیشنهاد افزایش قیمت آنها خبر داد. مسؤولان مدت‌هاست درباره بحران آب و تولید برق سخن می‌گویند و ارائه پیشنهاد گرانی آن دور از انتظار نبود اما چیزی که قابل تامل است اینکه معمولا پیشنهادات یا اخبار افزایش نرخ‌ها معمولا در ایام پایانی یا ابتدایی سال منتشر و اعمال می‌شود و این از معدود دفعاتی است که در میانه سال سخن از افزایش نرخ خدمات‌ زده می‌شود. وزیر نیرو دیروز اعلام کرد: پیشنهاد ما افزایش قیمت آب و برق برای سال ۹۴ است اما هرگونه افزایش تعرفه منوط به تصویب دولت است و تاکنون هیچ مصوبه‌ای از سوی دولت در این زمینه صادر نشده است. به گزارش تسنیم، حمید چیت‌چیان در حاشیه همایش مدیران ارشد صنعت آب و برق کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بسیار منطقی است که با اتخاذ سیاست‌های اصلاحی به سراغ اصلاح تعرفه‌ها برویم که این مساله هم به تأمین منابع مالی صنعت آب و برق کمک می‌کند و هم در کاهش مصرف موثر است.

وی افزود: در اجرای سیاست‌های اخیر و همچنین در برنامه‌های کلان کشور مثل قانون برنامه پنجم توسعه، قانونگذار این مساله را مورد تأکید قرار داده که در صورتی که دولت یک بنگاه اقتصادی را ملکف کند قیمت محصولاتش را به صورت تکلیفی پایین‌تر از قیمت تمام شده و واقعی آن به فروش برساند باید مابه‌التفاوت آن را پرداخت کند، این مساله در بودجه سال‌های گذشته مغفول مانده بود اما در دولت مصوب شد تا در بودجه 94 مابه‌التفاوت نرخ تمام شده برق و آب و نرخ تکلیفی فروش آن به مردم از سوی دولت به وزارت نیرو پرداخت شود. وزیر نیرو در خصوص افزایش تعرفه آب و برق گفت: پیشنهاد ما افزایش قیمت آب و برق برای سال 94 است اما هرگونه افزایش تعرفه منوط به تصویب دولت است و تاکنون هیچ مصوبه‌ای از سوی دولت در این زمینه صادر نشده است.

این عضو کابینه دولت با بیان اینکه بارش‌های اخیر به هیچ وجه جوابگوی کسری منابع آبی پشت سدها نبوده، اذعان داشت: از ابتدای سال آبی جدید تا امروز به طور متوسط 15 میلیمتر بارندگی در کشور داشته‌ایم که چشم ما به بارندگی‌های روزهای آتی است. وی افزود: متوسط بارندگی در ایران 250 میلیمتر است در حالی که این رقم در سال‌های اخیر به 242 میلیمتر کاهش یافته، امیدواریم امسال وضعیت بارندگی بهتر باشد. چیت‌چیان با تأکید بر اینکه وضعیت نزولات جوی در دست وزارت نیرو نیست، گفت: قبول دارم میزانی هدررفت در شبکه توزیع آب کشور داریم که این مساله در همه جهان وجود دارد، در برخی نقاط می‌توان هدررفت آب را کاهش داد و در برخی نقاط نمی‌توان در جهت کاهش هدررفت اقدامی انجام داد.

این عضو کابینه دولت تصریح کرد: برنامه‌های اجرایی برای کاهش هدررفت آب در شبکه توزیع داریم اما مقدار هدررفت در مقابل کمبود منابع آب و میزان مصرف ناچیز است. وزیر نیرو در پاسخ به سوالی درباره بارورسازی ابرها گفت: بارورسازی ابرها جزو برنامه‌های جاری وزارت نیرو است و آن را پیگیری می‌کنیم. وی افزود: تنگناهای اقتصادی صنعت برق و آب همچنان ادامه دارد به طوری که هر متر مکعب آب که قیمت تمام شده تولید آن حدود هزار تومان است اما در شهرها 300 تومان و در روستاها 100 تومان از مردم دریافت می‌شود.  در بخش برق نیز قیمت تمام شده هر کیلووات ساعت بدون هزینه سوخت 85 تومان است که کل دریافتی ما در هر کیلووات ساعت 4/49 تومان است که 102 ریال آن بابت سوخت پرداخت می‌شود و عملا در هر کیلووات ساعت 45 تومان دچار کمبود هستیم که این مساله تمام زندگی شرکت‌های برق را تحت تاثیر قرار داده است.

وزیر نیرو با یادآوری اینکه در حال حاضر بدهی وزارت نیرو در صنعت آب و برق به 25 هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: در معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری مقرر شده 2500 میلیارد تومان از محل تهاتر مطالبات و بدهی شرکت‌ها پرداخت شود، 5 هزار میلیارد تومان از محل فروش اوراق مشارکت تامین شود که تاکنون تحقق نیافته و 1600 میلیارد تومان از محل اسناد خزانه اسلامی پرداخت کنیم.

می‌خواهند آب و برق را گران کنند

به غیر از وزیر نیرو سایر مسؤولان نیز درباره افزایش نرخ آب و برق سخن می‌گویند. مثلا  اکبر ترکان، مشاور ارشد رئیس‌جمهور و دبیر هماهنگی مناطق آزاد تجاری اعتقاد دارد کار از فرهنگسازی گذشته و دولت باید آب و برق را گران کند تا مصرف‌کم شود. او در این باره می‌گوید: «با تعرفه‌های موجود بخش آب نمی‌توان از مصرف‌کننده انتظار صرفه‌جویی داشت و باید قیمت اقتصادی آب مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرد. باید تدابیر دیگری از جمله تغییر سازوکار قیمت آب را مورد بررسی قرار داده و راهکاری مناسب را برای حفظ منابع آب کشور تدوین کنیم». وی می‌افزاید: «موضوع در سال‌های گذشته در بحث سوخت مطرح بود؛ دولت، گاز و بنزین را با بهای اندک به مردم می‌داد و از آنان توقع صرفه‌جویی داشت، اما در بحث آب متاسفانه روند مصرف مسیری صعودی را در سال‌های گذشته تجربه کرده است. وزارت نیرو تامین و انتقال را انجام می‌دهد و توزیع برعهده کشاورزی است که با وجود بازده آبیاری بسیار پایین و قیمت کم، بدیهی است که آب بدون دغدغه و هراس مصرف شود.»

همچنین معاون وزیر نیرو در امور اقتصادی و برنامه‌ریزی صراحتا از گرانی آب و برق در سال آینده سخن می‌گوید و اظهار می‌دارد: «وقتی در کشور تمام کالاها متناسب با تورم افزایش قیمت پیدا‌ می‌کند باید قیمت آب و برق نیز از این امر مستثنا نباشد. پیش از پیشنهاد قیمت آب و برق باید هزینه تمام‌شده آن را به‌دست آوریم و تاکنون پیشنهادی به هیأت دولت نداده‌ایم. در سال آینده قیمت آب و برق باید متناسب با تورم تعدیل یابد.»  البته علیرضا دایمی در تناقض با سخنان وزیر نیرو هزینه انتقال، تولید و توزیع آب را بیش از 1500 تومان (و نه 1000 تومان) اعلام کرد. به طور کلی مسؤولان در حال آماده کردن مردم هستند تا نرخ آب و برق را تغییر دهند اما مشخص نیست دولت در چه مقطع زمانی مبادرت به افزایش نرخ‌ها خواهد کرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها