کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ورود دلار به جاده نزول


کد خبر : ۷۶۰۱شنبه، ۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۰:۵۳۳۳۱۱ بازدید

نگاهي گذرا از ابتداي هفته تا انتهاي آن مويد اين موضوع است كه دلار سبزرنگ از شنبه تا پنج‌شنبه گذشته به دو مسير كاهش و ثبات بسنده كرد، كليدواژه‌هايي كه ...

نگاهي گذرا از ابتداي هفته تا انتهاي آن مويد اين موضوع است كه دلار سبزرنگ از شنبه تا پنج‌شنبه گذشته به دو مسير كاهش و ثبات بسنده كرد، كليدواژه‌هايي كه براي دايره لغات بازار ارز اميدوار‌كننده و نويدبخش است. نويدي كه در جهت سياست‌هاي تك‌نرخي‌شدن نرخ ارز و كاهش شكاف بين دو نرخ ارز آزاد و مرجع است.

دلار در بازار آزاد، شنبه را با نرخ 3251 تومان و پنج‌شنبه را با نرخ 3225 تومان به پايان رساند تا كاهش نرخ هفتگي 26 توماني را تجربه كند.

اسكناس پشت‌سبز، سه‌روز ابتدايي هفته را روي مدار كاهش و مابقي را روي مسير ثبات و سكون گذراند تا بيش از پيش به اثبات برساند كه اين روزها از هيجان‌ها دور شده و روند آرامش را برگزيده است. با اينكه در هفته‌يي كه گذشت دلار روزهاي پرخبري را از سر گذراند، اما مسيرش به‌دور از افزايش و هيجان نرخي بود. بانك مركزي نيز در اين ميان رفتار ارزي خود را نسبت به بازار تنظيم كرد و روزهاي يك‌شنبه، سه‌شنبه و پنج‌شنبه نرخ ارز مرجع را افزايش داد تا شكاف ارزي بين دو ارز آزاد و مرجع را بكاهد.

لازم به ذكر است كه هفته گذشته نخستين هفته كاهشي براي ارز آزاد از ابتداي شهريور تاكنون بوده است. همچنين هفته‌يي كه گذشت جز پنج‌شنبه كه افزايش جزيي دو‌توماني را از سرگذراند بازار در هيچ‌كدام از روزها افزايش نرخ را تجربه نكرد. آغاز هفته با خبر اظهارات رييس كل بانك مركزي مبني بر كاهش نرخ ارز كليد خورد تا ارز آزاد با سوگيري مثبت نسبت به سخنان اين مقام ارشد روندي نزولي را برگزيند. ولي‌الله سيف در سخنان خود افزايش نرخ ارز را ناشي از تقويت نرخ دلار اعلام كرد و بخش ديگر اين افزايش نرخ را تحت‌تاثير تحولات سياسي ناشي از نتايج مذاكرات تيم هسته‌يي كشورمان در نيويورك اعلام كرد. وي در ادامه افزود با پايان‌يافتن دور مذاكرات، افزايش نرخ‌ها متوقف شد و اين ايست قيمت در‌حالي است كه سيف كاهش نرخ ارز را پيش‌بيني مي‌كند. سيف با بيان اينكه وضعيت غيرطبيعي را در بازار مشاهده نمي‌كنيم، ادامه داد: «اين موضوع نشان‌دهنده اين است كه ما نسبت به گذشته وضعيت باثبات و همراه با آرامشي را داشتيم و اين از پيش‌نيازهاي ورود به مرحله خروج از ركود و رشد اقتصادي است.» وي در ادامه با بررسي وضعيت نرخ ارز از ابتداي سال تاكنون ادامه داد طي پنج‌ماه اول سال بازار ارز از ثبات نسبي برخوردار بوده است.  شنبه براي ارز آزاد با اين خبر و اظهارات سيف سپري شد و با كاهش نرخ هشت‌توماني روز يك‌شنبه آغاز شد. روز يك‌شنبه و دوشنبه نيز فضاي مثبتي بر بازار ارز حاكم شد و بازار با فضاي انتظاري نسبت به مذاكرات هسته‌يي و برداشت مثبت نسبت به مذاكرات روندي كاهشي را برگزيد.

 به‌رسميت شناخته‌شدن ارز آزاد زير سايه صادرات

اما سه‌شنبه با خبر خوشي آغاز شد. معاون‌اول رياست‌جمهوري در روز ملي صادرات خبر از برنامه‌هاي جديد دولت تدبير و اميد در جهت تعادل‌بخشيدن به نرخ ارز كشور داد. جهانگيري با اشاره به اين موضوع كه قرار است ارز حاصل از صادرات كشور به قيمت بازار آزاد به بانك‌ها فروخته شود اين موضوع را روشن كرد كه دولت در جهت تك‌نرخي‌شدن نرخ ارز سياست‌هاي خاصي را برگزيده است.

اين نخستين‌بار است كه با سخنان يك مقام ارشد دولتي نرخ ارز آزاد به‌رسميت شناخته مي‌شود و كليد‌واژه ارز آزاد در كنار ارز مرجع بيشتر به گوش خواهد رسيد.

همچنين در روز سه‌شنبه محمدمهدي رييس‌زاده، رييس كميسيون سرمايه‌گذاري اتاق بازرگاني درگفت‌وگو با «تعادل»، از مزاياي اجراي اين طرح سخن گفت، و افزود: «كشور ما، در كنار نرخ ارز مرجع، نرخ ارز آزاد روزانه هم دارد» به گفته معاون‌اول رييس‌جمهور در‌صورتي‌كه نرخ بازار آزاد ملاك خريد ارز صادركنندگان باشد، به‌دليل تفاوت نرخ ارز آزاد و مبادله‌يي بايد مابه‌التفاوت آن ازسوي بانك مركزي را درنظرگرفت و ابزار تامين آن فراهم شود.

وي درخصوص موافقت بانك مركزي بيان كرد: «احتمال اينكه بانك مركزي تا مشخص‌نشدن محل تامين مالي موافقت خود را اعلام نكند وجود دارد.»

دلار آزاد سه‌شنبه و چهارشنبه را روي محور ثبات با نرخ 3223 تومان به پايان رساند و در روز پنج‌شنبه با افزايش جزيي دو‌توماني روز را به پايان رساند؛ بانك مركزي در روز سه‌شنبه نرخ رسمي خود را افزايش داد و در روز چهارشنبه كاهش بسيار اندك يك‌توماني و در روز پنج‌شنبه افزايش نرخ هشت‌توماني را در دستور كار خود قرار داد.

  سود خريداران سكه و ارز در ماه گذشته

نگاهي به آمار و ارقام موجود اين مطلب را روشن مي‌كند كه از ابتداي مهر تا انتهاي آن، تمام‌سكه با رشد هشت‌ هزار‌ توماني و دلار آزاد با رشد 35توماني مواجه شده است، بنابراين آمار اشخاصي كه به‌عنوان سودآوري به اين دو كالاي سرمايه‌يي چشم دوخته بودند متضرر نشده‌اند و هنوز هم سكه و ارز را مي‌توان به‌عنوان كالاهاي سرمايه‌يي و سودده استفاده كرد.

هر دلار امريكا در بازار آزاد در ابتداي مهر به نرخ 3188 و در انتهاي آن به نرخ 3223 تومان و تمام‌سكه در ابتداي مهر به قيمت 927 هزار تومان و در انتهاي ماه به قيمت 935 هزار‌ تومان در بازار دادوستد شد تا هر دو شاهد مسير افزايش ماهانه باشند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها