کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اقدام جالب برای فریب خریداران خودرو وارداتی


کد خبر : ۷۴۶۵شنبه، ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۴:۲۹۷۳۳۷ بازدید

متن قراردادهای فروش برخی از شرکت‌های واردکننده خودرو با فونت (اندازه) بسیار ریز نوشته شده است. کارشناسان معتقدند این اقدامی برای کاهش ...

متن قراردادهای فروش برخی از شرکت‌های واردکننده خودرو با فونت (اندازه) بسیار ریز نوشته شده است. کارشناسان معتقدند این اقدامی برای کاهش هوشیاری خریداران هنگام مطالعه قرارداد و به نوعی فریب مصرف‌کنندگان است.

بررسی متن قراردادهای فروش تعدادی از شرکت‌های واردکننده خودرو که به دست ایسنا رسیده، نشان می‌دهد که متون مندرج در این قراردادها به قدری ریز نوشته شده است که بسیاری از خریداران به صورت طبیعی امکان مطالعه درست و دقیق این متون را ندارند و به نوعی بدون آگاهی کامل از شرایط فروش، اقدام به خرید می‌کنند و معمولا نیز از ناحیه تاخیر در تحویل، افزایش مجدد قیمت خودرو و یا حتی ابطال قرارداد و عدم تحویل خودرو، متضرر می‌شوند.

یک کارشناس صنعت خودرو در این زمینه در پاسخ به اینکه متون مندرج در قرارداد فروش برخی از شرکت‌های واردکننده خودرو بسیار ریز نوشته شده است، دلیل این موضوع چیست؟ اظهار می‌کند: ریز نوشتن متون مندرج در قرارداد و همچنین ایجاد هرگونه ابهام در قراردادهای فروش به صورت قید تبصره‌های مختلف برای باز گذاشتن دست فروشنده برای ایجاد تغییر در شرایط فروش، به منزله فریب مشتریان است.

امرالله امینی با بیان اینکه واردکنندگان خودرو نیز فهمیده‌اند که مشتریان ایرانی کم‌حوصله بوده و زمان خرید چندان به متون مندرج در قرارداد اهمیت نمی‌دهند، خاطرنشان می‌کند: در این شرایط واردکنندگان خودرو متون مندرج در قرارداد را به قدری ریز و در هم می‌نویسند که حتی مشتریانی که حوصله بیشتری دارند نیز با وجود مطالعه قرارداد چندان متوجه شرایط مندرج در آن نمی‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: علاوه بر آن شرکت‌های واردکننده خودرو با قید تبصره‌های مختلف در قراردادهای فروش، دست خود را برای هرگونه افزایش قیمت، تاخیر در زمان تحویل و حتی عدم تحویل خودرو باز می‌گذارند و ریز نوشتن متون قرارداد نیز راهی برای جلوگیری از آگاهی خریداران از این شرایط یک طرفه است.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح می‌کند: این اقدامات اجحاف در حق خریداران بوده و سازمان‌های نظارتی باید با این روند برخورد کرده و واردکنندگان خودرو را وادار به اصلاح قراردادهای فروش خود چه از نظر محتوا و تبصره‌های قید شده در آنها و چه از نظر قالب قرارداد و اندازه حروف نوشته شده در آن بکنند.

وی به خریداران خودروهای وارداتی توصیه می‌کند که قبل از هرگونه خرید، قرارداد فروش را چندین بار مطالعه کرده و در صورت قید تبصره‌های رایج در قراردادهای فروش شرکت‌های واردکننده خودرو که به عناوین مختلف راه را برای افزایش قیمت و تاخیر در زمان تحویل باز می‌گذارند، از خریدخودرو خودداری کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها